Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute Vogezen voor 1 week - Forum Wereldfietser

Fietsroute Vogezen voor 1 week

Hallo,

Als nieuwe vakantiefietsers, ter voorbereiding van 6 maanden door zuid amerika eind dit jaar, plannen mijn vriendin en ik volgende week onze eersteproefrit van 1 week.

We dachten aan de vogezen, mooi, niet te ver en toch -redelijk- pittig klimwerk mogelijk. Dan kunnen we meteen al ons materiaal eens testen en kijken of mijn sleutelwerk aan onze oude koga randonneurs van voldoende kwaliteit is :)

Ik heb al wat gezocht om een mooie route uit te stippelen, maar weet niet goed hoe ik hier aan begin.

Het doel is een toch van 7-8 dagen, van 40-70km per dag (rustig beginnen ;) , een mix tussen onverhard en asfalt, en zo veel mogelijk in de natuur met af en toe een toffe kleinere camping aan een riviertje of meertje.

Tips of voorbeeldroutes van harte welkom!

groeten

Frederick
Niermand tips voor de Vogezen? Het lijkt er op dat het wat improvisatie gaat worden dan.. :)
falcong schreef:Niermand tips voor de Vogezen? Het lijkt er op dat het wat improvisatie gaat worden dan.. :)
Dat is dan ook meteen een goede voorbereiding :D
Bekijk het boekje van Ben jaminse over de tocht van Maastricht naar Basel.
Komt door de Vogezen
falcong schreef:Tips of voorbeeldroutes van harte welkom!
De vogezen zijn overal mooi, de oostkant met leuke kleine plaatsen en wijngaarden, in het midden pittige beklimmingen met veel bos en meren, kortom wat je ook bedenkt het is altijd fraai daar. De Route des Crêtes is een mooie manier om er dwars door te fietsen mits het niet te druk is. Zie: http://www.routeyou.com/nl-fr/route/vie ... tes-vosges De GR5 als je een stukje wil wandelen.
Het Canal de l’Est is een kanaal in Frankrijk, in de regio’s Franche-Comté en Lotharingen. Het kanaal is gebouwd tussen 1874 en 1887, en heeft een lengte van 439 km. Het is een verbinding tussen de gekanaliseerde Maas en de Moezel en Saône. Onder schippers is het zuidelijke stuk van het kanaal bekend als Les Vosges, oftewel “de Vogezen”. Dit stuk is 114km lang en heeft 93 sluizen. Het kanaal loopt van Neuves Maisons aan de Moezel tot aan Corre aan de Saône. Er is een fietspad langs het kanaal aangelegd. Daardoor heb je veel minder last van heuvels. De moeite wward om dit in te plannen.
wimbas schreef:Het Canal de l’Est
Grappig, een maand geleden hebben we daar nog een stukje van gedaan, bij Bains-les-bains. Het is inderdaad erg mooi, maar na een paar uur vonden we het wel genoeg. Het ligt een aardig eind van de hogere heuvels van de Vogezen af.
(streetviewvoorbeeld: https://goo.gl/maps/nLYOE)
Probeer vooral zelf een route uit te stippelen en waar nodig te improviseren. Als je straks zes maanden door Zuid-Amerika wilt fietsen dan is het fijn als je deze vaardigheid onder de knie hebt.

Bovendien is het niet zo lastig om iets te bedenken. Je kunt dit op papier of digitaal doen. Digitaal kan bijvoorbeeld via viamichelin.com of door basecamp te downloaden in combinatie met openfietsmap. Op internet is ook voldoende informatie over campings.

Probeer veel hoogtemeters te maken en veel onverhard te gaan: dan kom je er sneller achter wat je teveel meeneemt en wat rammelt etc. Jullie gaan ook wildkamperen en dat is inderdaad verstandig om te zien wat je daarvoor (niet) nodig hebt.

Veel fietsplezier!
tip: wij stonden vorig jaar op camping Les Trexons: prima camping, aardige mensen. wel heuvelachtig zo dicht bij de cols.
cols over in oostelijke richting en je komt in de Elzas zo bij Colmar: ook prachtig
(en er is een reden dat de Vogezen zo groen zijn..... er valt de nodige neerslag....)
Bedankt voor de tips! Ik probeer nadien de route te posten.

Hopelijk zijn de weergoden goed gezind en dan komt het allemaal wel in orde!
Zo groot is de Vogezen niet. Een week lijkt me wel héél lang om daar te vertoeven. Ik zou een rondje Vogezen - Zwarte Woud doen (met als overgang dan telkens een leuk stukje Elzas).
Hoi,

even terugkoppelen na afloop :)

De week voordien nauwlettend het weerbericht gevolgd en het zag er te wisselvallig uit in de Vogezen dus we zijn vrijdagavond in de auto gesprongen en naar Slovenië gereden! Daar was er de garantie op heel de week zon en 35 graden, misschien zelfs te warm om te trappen maar dat is prima meegevallen...

We hebben dan maar snel (en met inspiratie van wikiloc.com) een facultatieve route uitgestippeld door en rond het Triglav park en langs een aantal meren... Bij de standaard boekhandel nog snel een fietskaart van dat gebied gaan halen. Verder nog Locus free offline topo kaarten op de smartphone als backup en daar hebben we het prima mee gered..

We hebben het rustig aan gedaan, 275km en 4600 hoogtemeters op 6 dagen.

Slovenië is echt een aanrader als je van klimmen houdt, we zijn dan ook erg veel reisfietsers tegen gekomen.

Wat betreft materiaal;

-nieuw MSR fuel pompje heeft het na 2 keer gebruik begeven, geen druk meer op de pomp, terwijl er niets mis lijkt met het rubbertje.. Iemand tips? Ik ga de expedition kit bestellen, maar dit zou toch niet mogen gebeuren na 2 keer te gebruiken. Heb wel vergeten de druk af te laten en de pomp op de fles vervoerd.

-nieuwe marathon mondial 37mm banden vertonen heel kleine scheurtjes aan de zijkanten. We hebben stevige grindpaden afgelegd met soms grotere stenen , maar dat zou toch geen probleem mogen geven? De banden op de 2 fietsen komen van verschillende leveranciers, en zijn allebei gloednieuw..

-Veel condens in de fjallraven abisko lightweight 3; helpt een grondzeil hier tegen?


Indien iemand meer details wenst van de route, laat gerust weten.

Groeten

Frederick
Afbeelding
falcong schreef:Hoi,

even terugkoppelen na afloop :)

De week voordien nauwlettend het weerbericht gevolgd en het zag er te wisselvallig uit in de Vogezen dus we zijn vrijdagavond in de auto gesprongen en naar Slovenië gereden! Daar was er de garantie op heel de week zon en 35 graden, misschien zelfs te warm om te trappen maar dat is prima meegevallen...

We hebben dan maar snel (en met inspiratie van wikiloc.com) een facultatieve route uitgestippeld door en rond het Triglav park en langs een aantal meren... Bij de standaard boekhandel nog snel een fietskaart van dat gebied gaan halen. Verder nog Locus free offline topo kaarten op de smartphone als backup en daar hebben we het prima mee gered..

We hebben het rustig aan gedaan, 275km en 4600 hoogtemeters op 6 dagen.

Slovenië is echt een aanrader als je van klimmen houdt, we zijn dan ook erg veel reisfietsers tegen gekomen.

Wat betreft materiaal;

-nieuw MSR fuel pompje heeft het na 2 keer gebruik begeven, geen druk meer op de pomp, terwijl er niets mis lijkt met het rubbertje.. Iemand tips? Ik ga de expedition kit bestellen, maar dit zou toch niet mogen gebeuren na 2 keer te gebruiken. Heb wel vergeten de druk af te laten en de pomp op de fles vervoerd.

-nieuwe marathon mondial 37mm banden vertonen heel kleine scheurtjes aan de zijkanten. We hebben stevige grindpaden afgelegd met soms grotere stenen , maar dat zou toch geen probleem mogen geven? De banden op de 2 fietsen komen van verschillende leveranciers, en zijn allebei gloednieuw..

-Veel condens in de fjallraven abisko lightweight 3; helpt een grondzeil hier tegen?


Indien iemand meer details wenst van de route, laat gerust weten.

Groeten

Frederick
Eerste euvel klinkt echt als een garantiegevalletje. Ik heb de druk nog nooit afgelaten en de pomp ook altijd op de fles. Zou geen probleem mogen geven. Ik heb een Dragonfly. Wat gebruiken jullie?
Een whisperlite universal (die ook op gas werkt... Had een reserve gasreservoir bij die dus van pas is gekomen.)

Heb hem gekocht bij yaksports.nl maar die is er mee opgehouden dus heb gisteren een mail naar de distributeur van MSR voor benelux gestuurd tot op heden zonder reactie.
Hm, het probleem met de pomp lijkt op een droog pompleertje, even er uit halen en een beetje vettigheid (olijf)olie, silliconenvet, kettingolie etc. Een paar minuutjes werk.
Als je 6 maanden weg gaat is het noodzakelijk dat je de brander compleet kunt demonteren en onderdelen kunt vervangen. Vooral o ringen, een eventueel brandstoffiltertje en het al eerder genoemde pompleertje zijn het meest kwetsbaar.

Ook al aan een WF fietsreparatiecursus gedacht ?

Als de ondergrond vochtig is kan een groundsheet in je tent helpen tegen condens. Zo wie zo is een extra grondzeil handig ter bescherming van je binnentent grondzeil vooral op wat stenige bodem.

ben
Het pomprubbertje heb ik al met minerale olie ingesmeerd maar zonder resultaat. Voor 1 of ander reden sluit het pomprubber niet goed af en kan er lucht tussen de pompstang met het rubbertje en het pomphuis.. Terwijl er geen zichtbare schade is aan het rubbertje.

Ondertussen heeft de distributeur gereageerd, ik heb foto's van de pomp doorgestuurd en ben benieuwd naar de volgende stap.

Wat betreft de WF fietsreparatiecursus, ben ik zeer geïnteresseerd voor oktober, maar alleen is het erg ver vanuit Antwerpen... Nog in overweging..

Wat betreft grondzeil, heb ik hier al veel gelezen over pastiek die het tentzeil aantast, of een soort vezelpapier, maar dan weer niet waterdicht of moeilijk verkrijgbaar... Wat is nu een eenvoudige conclusie van een product dat eenvoudig verkrijgbaar is? Kan ik gewoon een stuk plastiek bij de doe-het-zelf bouwhandel halen en op maat knippen?


Frederick
falcong schreef:Wat betreft grondzeil, heb ik hier al veel gelezen over pastiek die het tentzeil aantast, of een soort vezelpapier, maar dan weer niet waterdicht of moeilijk verkrijgbaar... Wat is nu een eenvoudige conclusie van een product dat eenvoudig verkrijgbaar is? Kan ik gewoon een stuk plastiek bij de doe-het-zelf bouwhandel halen en op maat knippen?
Ja dat kun je gerust doen. Juist in de goedkoopste plasticfoliesoorten zitten zeker geen weekmakers, simpel vanwege het feit dat weekmakers nu eenmaal duur zijn.
Nog even een update geven wat betreft mijn MSR pomp probleem;

De distributeur van MSR heeft me per post een nieuw pomprubbertje en ook een pompleertje bezorgd en met het nieuwe pomprubber was het probleem opgelost.

Het originele pomprubbertje bleek vreemd genoeg een fractie te klein waardoor er geen druk in het pomphuis werd opgebouwd.

Conclusie; prima service van MSR in dit geval!