Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor route Salzburg-Istrie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips voor route Salzburg-Istrie?

Hallo Maggy,

Ik heb de Alpe Adria Radweg in 2012 gefietst. Vooral in Italië was de route nog niet helemaal af en was het af en toe klauteren met de fiets, maar dat zal voor jullie niet aan de orde zijn.
De klim naar Bad Gastein is, zoals al eerder opgemerkt, pittig. Ik hoefde niet te wandelen, maar ik hoefde geen kind mee naar boven te fietsen. De beloning is in ieder geval een mooie waterval én natuurlijk de kick dat je het gedaan hebt :-).
Voor de trein door de tunnel hebben wij destijds geen plaats gereserveerd. Dit was toen ook niet nodig.
Qua campings onderweg hebben we onderweg geen problemen gehad. In Pontebba hebben we in een hotelletje overnacht en in de buurt van Buja konden we ook geen camping vinden als ik het me goed herinner. Het boekje met het reisverslag heb ik helaas niet bij de hand :-(.

In ieder geval vond ik het een prachtige route. Ik wens jou en je gezin veel fietsplezier!

Groeten,
Agnes
voor de trein door de tunnel hoef je niet te reserveren.
Plek genoeg en hij gaat elk uur.
Paramount schreef:voor de trein door de tunnel hoef je niet te reserveren.
Plek genoeg en hij gaat elk uur.
In Oostenrijk rijden treinen met reservering voor de fiets en treinen zonder reservering voor de fiets.
Tip: informeer voor vertrek op het station van Salzburg en leg indien nodig een reservering vast.
Tips voor andere leuke campings (of te vermijden) of mooie plekken om te bezoeken?
Morgen vertrek! Nachttrein, ook benieuwd hoe dat gaat.
Ik weet niet of je er langs komt maar ik vond de grotten van skocjanske jame bij het plaatsje Matavun het mooiste dat ik ooit al gezien heb. Prachtige, immens grote grotten en helemaal niet zo druk als die van Postojna, waar je overal reclame voor ziet.

Het kustdorpje Piran vond ik ook lekker mooi.
Geniet vooral van het lange stuk in Italie op de oude spporbaan.
Kilometers lang daal je vanzelf en hoef je haast niet te trappen
Geniet van de mooie dorpen en kerken daar./
evert86 schreef:Ik weet niet of je er langs komt maar ik vond de grotten van skocjanske jame bij het plaatsje Matavun het mooiste dat ik ooit al gezien heb. Prachtige, immens grote grotten en helemaal niet zo druk als die van Postojna, waar je overal reclame voor ziet.

Het kustdorpje Piran vond ik ook lekker mooi.
Daar kom je alleen langs als je een flinke omweg maakt, dit is vlak bij waar de lipizaner paarden voor Wenen worden gefokt (en ze oorspronkelijk ook vandaan komen). Op de camping bij Postojna is ook een grot, en daar wordt je persoonlijk rondgeleid door een gids. Postojna zelf is een beetje het Disneyland voor grotten.
Wij hebben deze route half juni vanaf Salzburg naar Porec en Venetie terug naar Salzburg gefietst.
Erg mooi, helling is pittig bij Bad Gaststein, mijn man heeft hem opgefietst en ik ben gaan lopen: dat doen veel mensen :)
Camping bij Dornberk is een echte aanrader, lekker eten én een mooi zwembad. In dorp een supermarkt voor de boodschappen.
Camping Gerli bij Villach is een aanrader, net als camping bij Obervellach als je bij Mallnitz de berg af komt suizen.

Veel plezier daar, het is een mooie fietsroute over veelal fietspaden.
Als je een foto-impressie van onze reis (Alpe Adria Radweg) wil. Hier een stel foto's: https://plus.google.com/photos/10673935 ... 3134292513
Prachtig en herkenbare foto's. Bedankt voor alle tips. We zijn zelf net terug en 3 heerlijke weken gehad! Wat een aanrader deze fietsreis, ook met kleine kinderen!!

We hebben de helling bij Bad Gastein toch gefietst maar dan via de hoofdweg, B167 geloof ik, dat was pittig maar ook met fietskar met kind erin te doen. Je hebt daar inderdaad wel ruimte naast te auto's en plekken om even op adem te komen. Eenmaal in het dorp volgen nog een paar pittige klimmen. De zwaarste klim was tussen Bled en Mostrana, 18%. Toen waren we inmiddels getraind en ook dat is weer gelukt. De kick is ook groot. De eerste zware klim was bij Lent, minstens zo pittig als Bad Gastein maar minder lang.
Mooi campings in Oostenrijk, allemaal met veel speelvoorzieningen en brandschoon sanitair. In Italie fijne B&B's en ook mooie camping bij Lago Communi Tri. We zijn via de Italiaanse kant naar het zuiden gefietst en via de Sloveense kant weer naar Oostenrijk. Bled is mooi maar veel te toeristisch voor de gemiddelde vakantiefietser denk ik, de camping aan het meer was kiezen tussen een modder of stenen plek, de rest was vol... Nee dan liever natuur kamperen in mostrana of terug in de tijd op camping Gerli bij Villach (verkijk je er niet op, vanaf het tentje op de kaart is het nog 2 km klimmen).
voorjaar 2016 ga ik met de route van benjaminse via Slovenië naar Venetië.

Ik begrijp dat de Bad Gastein helling stevig is maar ik kan geen stijging percentage vinden, iemand die het weet?

Verder is er in en van die dorpen in Oostenrijk een indrukwekkende waterval welke midden door t dorp heen gaat, weet iemand welk dorp dat is en of zowel de alp adria radweg als de benjamins variant door dat dorp heen gaan? die waterval zou ik niet graag missen.
Stijgingspercentage op het steilste stuk is 18%.
Totale helling is ongeveer één kilometer en goed te lopen met fiets aan de hand :D
De waterval loopt door de plaats Bad Gastein en komt direct na de steile helling.
@ Dory: Ha dank voor de info en snelle reactie! Lollig dat die waterval ook in Bad Gastein is, mooie beloning dan voor t klimmen :D
Na de waterval moet je nog verder klimmen, dus het is meer een goed excuus om even af te koelen (afhankelijk van de hoeveelheid water dat valt natuurlijk). Overigens had ik niet het idee dat welke van de drie mogelijke routes je ook neemt het 18% is. Stijl is het overigens wel, dat is ook de beklimming van de Würzenpas, al zal Benjaminse wel voor de route via Italië kiezen. Pas op dat fietspad (wat net na de grens begint) wel op want tegenliggers zijn op het bochtige pad soms niet of slecht te zien en het gaat omhoog en omlaag.
Onze Garmin gps gaf toch echt 18% aan. Mijn man redde het maar ik ben gaan lopen. Dat doen meer fietsers daar :) Inderdaad na de waterval is het nog een stuk doorklimmen. Maar vanaf het station Bad Gastein naar het station bij Bockstein gaat het weer heel geleidelijk en is het goed te doen. In de trein kan je uitrusten :)
nogmaals dank voor de reacties!
Wel fijn om vooraf te weten dat de klim dan nog niet voorbij is :P
ach het zal n mooi oefeningeningetje zijn voor de Alpenpas die ik op de terugweg ga pakken.
Dory schreef:Onze Garmin gps gaf toch echt 18% aan.
Mijn Garmin (etrex30) geeft wel iets aan maar je moet zo rekenen vanwege de rare instellingen dat ik het wel geloof. Daarnaast, de ene keer is 5% al te veel en de dag erop is 18% opeens een eitje, het heeft met meer dan alleen de helling te maken. Overigens zijn passen vaak niet zo steil, en veel meer geleidelijk, anders krijgen die arme verbrandingsmoteren het zo zwaar.