Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandadvies gezocht - Forum Wereldfietser

Bandadvies gezocht

Na heel wat googelen kom ik er toch niet uit. Wellicht kan hier iemand helder licht laten schijnen op mijn bandenvraag.
Ik zoek een nieuwe buitenband voor fiets (28 inch) met voornamelijk woon-werkverkeer, boodschappen en in de weekenden toertochten. Ik wil er licht op rijden. We rijden voornamelijk asfalt, soms een langere (fietsvakantie)tocht met mogelijk gravel. Ik kom uit bij Schwalbe Marathon Racer, ivm weinig rolweerstand.
1. Moet ik gaan voor vouwband of draadband? Vouw is iets lichter, maar werkt dat mee in minder rolweerstand? Of andere voordelen? De prijs van vouw is namelijk een stuk duurder.
2. Wat is een slimme breedte? Ik heb nu 35, en wil voor de nieuwe banden naar 40 mm ivm meer raakoppervlak en wat steviger op de weg (bijvoorbeeld op gravel).
Alvast dank voor meedenken en advies.
rienepien schreef:Na heel wat googelen kom ik er toch niet uit. Wellicht kan hier iemand helder licht laten schijnen op mijn bandenvraag.
Ik zoek een nieuwe buitenband voor fiets (28 inch) met voornamelijk woon-werkverkeer, boodschappen en in de weekenden toertochten. Ik wil er licht op rijden. We rijden voornamelijk asfalt, soms een langere (fietsvakantie)tocht met mogelijk gravel. Ik kom uit bij Schwalbe Marathon Racer, ivm weinig rolweerstand.
1. Moet ik gaan voor vouwband of draadband? Vouw is iets lichter, maar werkt dat mee in minder rolweerstand? Of andere voordelen? De prijs van vouw is namelijk een stuk duurder.
2. Wat is een slimme breedte? Ik heb nu 35, en wil voor de nieuwe banden naar 40 mm ivm meer raakoppervlak en wat steviger op de weg (bijvoorbeeld op gravel).
Alvast dank voor meedenken en advies.
1) Uit eigen ervaring weet ik dat een vouwband schwalbe supreme merkbaar lichter loopt dan de draadband. Voor mij geen draadband meer.
Als je verder op dit forum kijkt zal je zien dat vouwbanden soepeler/lichter rijden.
2) als je ook langere fietsvakanties wil gaan doen, zou ik voor de 40mm gaan. Deze geven veel meer demping dan 35mm en fiets daardoor veel comfortabeler. Als je alleen snel woon-werk verkeer over asfalt wegen doet, zou ik voor de 35mm gaan. Overigens zou ik zelf twee extra banden nemen en deze voor fietsvakanties er op leggen.

Zelf fiets ik met de schwalbe almotion. Deze heeft een betere lekbescherming (voor wat het waard is) en meer profiel. Voor de herfst en wintermaanden vind ik dit prettiger.

Maar zoals met veel dingen "zoveel mensen, zoveel meningen"
Ik heb zelf 35mm Marathon Racer, vouwband op mijn Koga Signature. Heb voordien met de draadband gereden, maar de vouwband is toch duidelijk sneller (en ja, hij is duurder.... maar sneller).

Nog geen maand geleden hebben we gepakt en gezakt zo'n 450km gereden in NL : Overijssel en Achterhoek. Heel mooi en rustig, en ettelijke kilometers op gravel. Maar omdat mijn vrouw op mijn Koga Signature reed, deed ik het met de Van Nicholas Yukon, op 28mm Continental GP 4-season. Mét 15kg bagage dus achterop... :-). Ging prima hoor.
En aansluitend op de NL-tocht reed ik nog enkele langere tochten in Zweden (Smaland), zonder bagage, waarbij tientallen km op gravel. Op 28mm banden dus.

Mijn besluit: voor het gebruik dat jij voor ogen hebt, zou ik max. de 35mm Racer vouwband nemen. Zoals gezegd: zelfs met 28-30mm mag het op "beschaafde" gravel (zoals in NL 8) of zelfs Zweden) geen probleem zijn.
rienepien schreef:1. Moet ik gaan voor vouwband of draadband? Vouw is iets lichter, maar werkt dat mee in minder rolweerstand? Of andere voordelen? De prijs van vouw is namelijk een stuk duurder.
Dat een band lichter is, merk je vooral bij wegrijden (en remmen, zij het in mindere mate). Een lichtere band versnelt makkelijker (en vertraagt ook makkelijker, want dat is feitelijk hetzelfde).

Meestal, maar niet altijd, is een vouwband uit dezelfde serie de iets betere variant van de draadband. Soepeler, dus minder rolweerstand. Dit gaat niet helemaal altijd op, maar vaak wel.
Een lichtere band merk je niet alleen bij het versnellen, maar ook bij het van richting veranderen van het wiel. (altijd dus, want niemand fietst zonder zijn fiets te bewegen)
Als je even zoekt op het forum dan zie je dat ik in een aantal maanden dezelfde vraag heb gesteld, met heel veel advies.
ik heb geen idee hoe ik naar dat " draadje" hier moet verwijzen.
Anja
dijken63 schreef:Als je even zoekt op het forum dan zie je dat ik in een aantal maanden dezelfde vraag heb gesteld, met heel veel advies.
ik heb geen idee hoe ik naar dat " draadje" hier moet verwijzen.
Anja
tadaaa :)

Welke nieuwe buitenband?