Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurtas vaude past niet op stuur (vlinderstuur) oplossing? - Forum Wereldfietser

stuurtas vaude past niet op stuur (vlinderstuur) oplossing?

Ik heb net geprobeerd mijn nieuwe vaude stuurtas op mijn stuur te monteren, maar dit past niet. Er is net te weinig ruimte tussen het stuur om de tas te bevestigen. Hoe los ik dit op?

Anouk

Er zijn een paar mogelijkheden, die allemaal hun voor- en nadelen hebben. De eerste mogelijkheid is een ander of breder stuur. Zelf zou ik nooit met een vlinderstuur willen rijden, maar als jij er gelukkig mee bent zou ik geen ander stuur nemen.

De tweede mogelijkheid is een smallere tas te kopen. Vaude maakt ook kleinere stuurtassen. Grote stuurtassen met veel erin hebben toch al een slechte invloed op het stuurgedrag van je fiets.

Tot slot kun je een langere beugel gebruiken, zodat je tas wat meer naar voren komt te zitten. Met vlindersturen is dat vaak nodig: http://www.klickfix.de/lenkeradapter.htm Als het maar om een paar millimeter verlenging gaat (misschien is dat genoeg) is er niet zoveel aan de hand, maar bij een echt langere beugel heb je het nadeel is dat je fiets daar juist nog slechter van gaat sturen, omdat het gewicht nog verder naar voren komt te zitten. Bij een grote zware tas is dat extra nadelig.

Kortom, als het even kan zou ik die stuurtas omruilen voor een smaller exemplaar.
Wim

Eigenlijk nooit problemen gehad met een verlengde stuurtashouder van ortlieb. Uiteraard niet de stuurtas te zwaar beladen. Stopte er meestal geld (dat was bij mij nooit zoveel :-)), kaarten, krentenbollen en, mits dat nog goed ging, een fototoestel in. Al het andere kon in de andere tassen. Wel heb ik ooit een extra beugeltje ontworpen om te voorkomen dat de houder naar beneden kantelde.

Op die momenten dat ik de stuurtas gebruikte had ik meestal ook al aardig wat bagage mee, en dan fiets je toch al als een tank. Ik had niet veel last van een ander stuurgedrag.

Als het vlinderstuur bevalt, zou ik hem zeker houden. Al heb ik makkelijk praten, omdat ik nooit met iets anders heb gefietst op de trekkingfietsen van mij.

Succes met je keuze!

Anouk,

Ik rij ook met een vlinderstuur en dus met mijn stuurtas aan de verlengde klickfix-beugel. Ik heb nooit gemerkt dat het stuurgedrag van mijn fiets daardoor nadelig beïnvloed wordt. Ik heb mijn foto-apparatuur en een - volle - bidon in mijn stuurtas. Dus niet echt heel licht.
Ik zou het gewoon proberen.

Gerd

Bedankt voor de reacties.
Ik ben absoluut niet van plan mijn stuur te veranderen. Een vlinderstuur bevalt mij uitstekend.

Ik ga op zoek naar een een verlengingsstuk. Mijn stuurtas is nooit zwaar beladen, dus dat zal dan geen probleem zijn neem ik aan.

Groet Anouk
Een andere mogelijkheid is zo'n extra bevestigings"balkje" die op sommige Koga's standaard zit.
Voordeel is dat je geen verlengstuk nodig hebt en dus gewoon de benodigde kilo's (in verhouding niet teveel natuurlijk) erin kunt wegstoppen.
Nadeel is dat doordat het stuurtasje lager hangt, er geen spullen meer passen op het evt. voordragertje.
Robertjan schreef:Een andere mogelijkheid is zo'n extra bevestigings"balkje" die op sommige Koga's standaard zit.
Hierdoor komt (iig bij de vorige generatie vlindersturen) de tas wel erg ver weg te hangen. Ik kon er zeer weinig indoen omdat het stuurgedrag flink werd beïnvloed.
Tegenwoordig kan je een tussenstukje kopen artikelnummer : 0211DI van 5 mm of een bredere (0211V) :D