Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx oPinion 2016 - Forum Wereldfietser

idworx oPinion 2016

Afbeelding

Hierbij de eerste foto's van de idworx oPinion voor 2016 (met dank aan Gerrit).
Op onze site kun je ze levensgroot zien:-) http://www.vakantiefietser.nl/201508/nieuw-voor-2016/

Zoals je wellicht is hij uitgerust met idworx DaRim LaW velgen. Dat zijn hoge carbon velgen die superstijf en heel erg licht zijn (specs volgen later). En let ook even op hoe het koplampje op de nieuwe idworxen wordt bevestigd.

Tja, en verder met de geweldige Almotion banden, De Hope Tec Evo schijfremmen (waarvan de voorrem hopelijk wat minder piept in de regen) en de uitmuntende Pinion die steeds populairder wordt. Uiteraard kan hij met een riem worden uitgerust.

Oh ja, met name de nieuwere Pinions zijn een stuk beter dan degene die ik twee jaar geleden heb getest. Vandaar ik nu pas enthousiast erover ben. Zie ook dit filmpje: http://bit.ly/1Kny11c

Afbeelding
Crabon velgen?


Afbeelding
Mooie fiets, maar voor verre/ lange reizen worden die Idworx fietsen ieder jaar minder geschikt. Carbon velgen lijkt mij geen aanrader als je fiets ook wel eens boven op een bus terecht komt (met een baal rijst erbovenop, als je net even niet alert bent).
Berger, ik ben bang dat ik het geheel met je eens ben.
carbon velgen kunnen heel goed op een wereldfiets. als je de goede carbontechniek er voor gebruikt zullen deze velgen meer geweld aan kunnen dan welke andere alu-legering velg dan ook. maar daar zit dan ook een prijskaartje aan...je praat dan al gauw over een paar duizend euro per velg. dan schiet je dus gewoon het doel voorbij..
Berger schreef:Carbon velgen lijkt mij geen aanrader als je fiets ook wel eens boven op een bus terecht komt (met een baal rijst erbovenop, als je net even niet alert bent).
Prijstechnisch is het drama en ik zou bang zijn voor krassen die doorzetten naar breuk.

Maar jouw voorbeeld doet me nou net afvragen of een alu velg dat dan wel zou overleven, dat wordt wellicht ook een mooie taco :lol:
Leg eens een veel gebruikte aluminium velg en de bedoelde carbon velg naast elkaar op de tafel.
Mep op beide velgen met een kleine maar puntige hamer, vanaf de zijkant, net alsof je een steen ertegenaan krijgt of iets dergelijks; klappen die in de praktijk van de wereldfietser gewoon voorkomen, niet vaak, maar zeker een keer per maand.
Wedden dat de meeste carbonadepten het al bij voorbaat veel benauwder krijgen dan ze altijd durven toegeven?
Dat is vooral een prijs ding hoor.

Ik heb heel, heel veel staal zien sterven in valpartijen (die ik helaas teveel heb gezien als wedstrijdrenner). Ik heb ook alu onderdelen zien scheuren alsof het van papier was. Vreemd genoeg heb ik nog nooit een carbon frame zien scheuren (het gebeurd wel, ook een kwestie van gestopt zijn voor de echte rage begon). Overigens zie je in de TdF ook meestal de renner vrolijk verder rijden op zijn Carbon vehicle, al dan niet met nieuwe wielen.

En uit eigen ervaring: een gescheurd staal frame van hoge kwaliteit is in tegenstelling tot de juichende verhalen echt niet altijd weer economisch haalbaar op te bouwen. ook naar is is dat hoogwaardig staal heel erg gevoelig is voor "oplopen" (scheur onderbuis vlakbij balhoofd) als je frontaal een tik krijgt. Een SL frame en een 531P hebben bij mij op die manier het loodje gelegd.

Allesch kan en gaat kapot. En ik geloof er werkelijk geen ene mallemoer van dat Carbon in dit op zicht minder is dan het andere materiaal. Wat ik wel geloof is dat het veel meer pijn doet in de portemonnee (met name bij wielen).
carbon kan aan de binnenkant scheuren, eventueel zonder dat dit aan de buitenkant zichtbaar is. De ellende hiervan is dat, na een valpartij of bijvoorbeeld vliegtuigvervoer, scheuren zich buiten gezichtsveld verder kunnen ontwikkelen.

Hans
Ik zie ook niet de grote voordelen van carbon wielen op een trekking fiets.
Echter Gerrit Gaastra is nu eenmaal een trendsetter.

Tubeless banden kunnen misschien de volgende trend zijn. Maar bij een inrijding in een glasscherf kunnen ook deze lek raken. Je zult dus nog steeds een extra vouwband + binnenband + pomp mee moeten nemen.
Voor het oppompen van tubeless banden wordt aanbevolen om perslucht te gebruiken.
Dit gaat niet lukken met een mini pompje :?

Eric, weet je al of de carbonwielen trouwens een optie of standaard zijn ?
En waren de huidige alu Darim velgen ook al niet tubeless ready ?
Waar ik veel meer in geïnteresseerd ben is waarom de nieuwe Pinion zo veel fijner rijd dan de oudere versie. Eric - je noemt het schakelen al dat gaat makkelijker. Wat is er dus anders aan deze versie dan de vorige behalve het schakelen en hoe komt het dat dat nu lichter gaat?

Pinion is voor een wereldfietser misschien wel een mooie en fijne toevoeging op de fiets.

Verder ben ik het met de voorgangers eens - vind wel dat er doorgeslagen wordt in het prijstechnische circuit. Desondanks een mooie fiets op het plaatje alhoewel ik hem zelf niet zou kopen vanwege het rechte stuur - doe mij nog steeds maar een randonneursstuur.
Berger schreef:Mooie fiets, maar voor verre/ lange reizen worden die Idworx fietsen ieder jaar minder geschikt. Carbon velgen lijkt mij geen aanrader als je fiets ook wel eens boven op een bus terecht komt (met een baal rijst erbovenop, als je net even niet alert bent).
ik ben toch blij dat er nog mensen als Gaastra zijn. Als iedereen in de wereld zo conservatief is als op dit forum, hadden we nu nog in een grot gezeten en met vuurstenen een vuurtje geprobeerd te maken.
Hiermee zeg ik niet dat een carbon velg het ei van columbus is, maar om verder te komen zal je nieuwe dingen moeten bedenken, maken en proberen.
@inge1: et voilà :-)
Afbeelding
Dat is een betere variant - nu nog de Lotto winnen :wink:
peter1980 schreef:
Berger schreef:Mooie fiets, maar voor verre/ lange reizen worden die Idworx fietsen ieder jaar minder geschikt. Carbon velgen lijkt mij geen aanrader als je fiets ook wel eens boven op een bus terecht komt (met een baal rijst erbovenop, als je net even niet alert bent).
ik ben toch blij dat er nog mensen als Gaastra zijn. Als iedereen in de wereld zo conservatief is als op dit forum, hadden we nu nog in een grot gezeten en met vuurstenen een vuurtje geprobeerd te maken.
Hiermee zeg ik niet dat een carbon velg het ei van columbus is, maar om verder te komen zal je nieuwe dingen moeten bedenken, maken en proberen.
Ik ook, als Gerrit Gaastra met iets nieuws komt weet je in ieder geval dat er over nagedacht is (en goed ook). Maar ik kijk naar de Idworx fietsen als wereldfietser (toevallig ook de naam van dit forum) en dan val ik liever terug op technieken die zich bewezen hebben. Dat ik hier een conservatieve keuze in maak, betekend overigens niet dat ik ook conservatief ben :lol:
Inge1 schreef:......Verder ben ik het met de voorgangers eens - vind wel dat er doorgeslagen wordt in het prijstechnische circuit.....
Ik denk dat Idworx meer fietsen verkoopt aan niet-wereldreizigers dan aan wel-wereldreizigers en die niet-wereldreizigers is een bonte mix van klanten met ruim(er) budget, voorliefde voor een fraai product en/of gevoelig voor de merkbeleving.

Het prijskaartje is zelden een rationele optelsom van directe en indirecte kosten plus marge, prijs is psychologie, zou Idworx dezelfde uitstraling hebben als de fietsen voor beduidend minder over de toonbank gingen?

Dit is ook niets nieuws: Medion of Apple? Fiat of Bentley? Swatch of IWC? van Haren of van Bommel? C&A of Hilfinger? Functioneel vergelijkbaar maar zeer uiteenlopende prijskaartjes en merkbeleving.

Ga er maar vanuit dat Idworx/Gaastra verdomd goed weet waar ze mee bezig zijn qua prijskaartje en hoe hun fietsen er uit zien.
Geloof meteen wat je zegt - ondanks dat als ik iets mooi vind het meestal ook erg duur is ben en blijf ik wel heel erg prijsbewust maar ben niet echt merkbewust. Het is mooi, doet wat ik wil en kan het betalen zijn voor mij de 3 checkpoints en ik vermoed met mij vele meer.

Misschien dat al die ruimer gemeten portemonnees dan te vinden zijn bij de welgestelde 50 en 60+er - die een naampje wel erg belangrijk vinden. Heb zo een idee dat er hier op het forum eerst naar wat wil ik dan naar kwaliteit/ prijs verhouding gekeken wordt.
Tja, mijn racefiets is 100% Carbon en bij de overgang van Aluminium naar Carbon merkte ik duidelijk hoe stijf Het frame is geworden. Scheelt een hoop snelheid. Nu ben ik wel beducht voor het laten vallen van de fiets of erger een glijpartij. Carbon geeft niet mee en en blijft heel of het is definitief stuk. Een tussenweg van een deukje of dergelijke schade is er niet.

Ben dan ook blij dat mijn Santos' van ouderwets aluminium is en daarmee kan op met een gerust gevoel door IJsland rijden op alle mogelijke wegen en de fiets in het vliegtuig meenemen.

Ooit hoorde ik van iemand dat het belangrijkste van je fietsvakantie " het heelhouden Van het materiaal is" .

Dus ......
Inge1 schreef:Geloof meteen wat je zegt - ondanks dat als ik iets mooi vind het meestal ook erg duur is ben en blijf ik wel heel erg prijsbewust maar ben niet echt merkbewust. Het is mooi, doet wat ik wil en kan het betalen zijn voor mij de 3 checkpoints en ik vermoed met mij vele meer.

Misschien dat al die ruimer gemeten portemonnees dan te vinden zijn bij de welgestelde 50 en 60+er - die een naampje wel erg belangrijk vinden. Heb zo een idee dat er hier op het forum eerst naar wat wil ik dan naar kwaliteit/ prijs verhouding gekeken wordt.
Wat nu is, hoeft niet later zo te zijn: afhankelijk van hoe je leven verloopt kan het zijn dat je op je 50ste tot de conclusie komt dat het prijskaartje nog steeds van belang is maar niet het allerbelangrijkste. Ik spreek uit ervaring ;-) Iedere levensfase brengt zo haar eigen prioriteiten.
Idworx zal toch wel enig onderzoek gedaan hebben gedaan, voor dat deze fiets op de markt gekomen is.
Zelf ben ik geen voorstander van carbon, mijn voorvork (carbon) van mijn Koga is al eens vervangen na een heel klein ongelukje.
Wel lees ik in dit topic WEER de negatieve toon over dure fietsen. Zal zelf altijd gaan voor de betere merken.