Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx oPinion 2016 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

idworx oPinion 2016

Wat mij betreft geen kritiek op dure fietsen - de mijne was ook niet goedkoop maar Gaastra prijzen gaan mijn budget toch echt wel te boven.
Afwachten is wat het begeleidende marketingpraatje wordt bij deze fiets en hoe gevoelig de mense daar voor zijn. Ik denk dat menig aspirant-koper puur vanuit emotie tot aanschaf over gaat (het doel van marketing idd.). Vanuit technisch oogpunt is deze fiets, ondanks verkooppraat, niet de beste keus om een wereldreis van >1 jaar te ondernemen - ik ben malle pietje niet.

Maar misschien is deze bijzonder fraaie fiets daar ook helemaal niet voor bedoeld.
Hallo, hoe bedoel u.
24 uur oud, 22 reacties en 786 keer bekeken.
We moeten het inderdaad niet teveel over de prijs van een Idworx hebben.
Die afweging moet iedereen zelf maar maken.

Deze fiets lijkt inderdaad meer bedoeld voor de materiaal freak, zoals dit ook vaak het geval is bij racefiets liefhebbers.
Niet voor niets is de titanium versie van de Opinion voor dit jaar al uitverkocht.
Inge1: Net zoals Bernhard er een paar jaar over deed voordat De Rohloff-naaf goed was, zo duurde het met Pinion ook even. Hier kun je zien welke stappen Rohloff heeft gemaakt sinds 2002: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... dificaties

Steemsh: Er zijn genoeg mensen die 2 jaar hebben gespaard voor de aanschaf een idworx en daar mee op reis gaan. En ja, als je als drukke werknemer (of eigen baas) op zoek bent naar een goede fiets, dan is een idworx een makkelijke keuze. Anders moet je zelf een fiets gaan samenstelen en dat kost meer tijd.
En is idworx een dure fiets? Ja. Maar houd wel voor ogen dat als je een Santos Travel Lite, 4.29 of TM 2.9 exact zo opbouwt als een idworx met riem, dat je dan honderden euro's hoger uitkomt.

Jumbo: Ik meen mij te herinneren dat de carbon velgen op de Travel versie komen, maar ik ben daar niet zeker van. En inderdaad zijn de huidige Darim velgen tubeless geschikt. Ik schat dat het twee jaar geleden was, dat hij op zijn Gerrit-avond bij ons het idee uitte om alle fietsen voor 2014 (of was het 2015) met tubeless banden uit te voeren. Maar hij heeft het toch niet gedaan. Maar mocht je het willen, dan kun je dat wel doen.
nobbiomatic schreef:carbon velgen kunnen heel goed op een wereldfiets. als je de goede carbontechniek er voor gebruikt zullen deze velgen meer geweld aan kunnen dan welke andere alu-legering velg dan ook. maar daar zit dan ook een prijskaartje aan...je praat dan al gauw over een paar duizend euro per velg. dan schiet je dus gewoon het doel voorbij..
Toevallig ken ik iemand met een raceciets(je) : 47 cm Ti frame met carbon velgen (gen 2008). Deze persoon is nogal zwaar; totaal geen problemen met de velgen.

Walter
Eric - dank voor deze link ga ik eens op mijn gemak lezen. Vind het namelijk een erg interessant systeem voor misschien ooit op een nieuwe fiets of op mijn huidige frame (in aanpassing) over een jaartje of tig.
Tsja, de kosten van een Idworkx vallen in het niets bij een toet-toet of een weekje Lanzarotte met de kids.

En dat zijn ook vervoermiddelen/vakantie uitgaven.

Het echte probleem voor mij is vooral de prijs-kwaliteit (die Carbon velgen zijn erg duur voor geen extra functionaliteit). Maar ja, dit is natuurlijk een showcase met een complete "kitchen-sink"configuratie.

Het is en blijft gekkengeld, maar je hoeft niet bovenmodaal te zijn om op een Idworkx rond te rijden.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen dure fietsen, zolang mensen maar niet beweren dat je per se een dure fiets nodig hebt. Maar weggegooid geld is het meestal evenmin.
Dikke alu frames zijn niet mijn smaak, maar ik vond Idworx altijd toch wel iets hebben omdat de boel mooi strak en geïntegreerd gedesigned was: alles sloot visueel mooi aan. De laatste tijd vind ik dat minder worden, en deze fiets vind ik wat dat betreft een dieptepunt. Wat een lompe en rommelige aanblik.
Als het geld mag kosten en er echt mooi uit moet zien heb ik toch liever iets als een Alex Singer, ook al is dat een wat traditionele look.
Wat een belachelijke fiets; dat is mijn eerste reactie bij het zien van de foto.
Ik denk dan ook dat kritiek op dit soort ontwerpen niet zozeer een teken is van conservatisme, maar een verschil in smaak.
(Overigens is mij onduidelijk waarom het begrip conservatisme vaak, en ook hier, in negatieve zin gebruikt wordt; enig voorbehoud en een kritische houding ten aanzien van vernieuwingen en veranderingen die goede bestaande principes en praktijken kunnen beschadigen en aantasten lijkt mij niet per se een verwerpelijke instelling)

Om op de getoonde fiets terug te komen, wat mij er niet aan bevalt is de steeds sterkere verwantschap van dit soort fietsen met auto's en motoren. Ik ben zelf ook een autoliefhebber, maar voor fietsen gaat mijn voorkeur toch uit naar een echte 'klassieke' fiets. Ook qua stijl dus. De trend van dikke bebande SUV-achtige fietsen met schijfremmen en een Porsche-versnellingsbak doet mij de schouders ophalen.
Je kunt ook te ver doorschieten in een soort techniek-en uitrustingswedloop.
Streven naar perfectie is sowieso niet iets wat mij aanstaat, maar toegeven, ook dat is een smaakkwestie.
In ons welvarende landje zijn er zeker klanten voor dit soort dingen, dus het bestaat.
Maar niet voor mij.
Tsja, er is niks tegen een onderhoudsvrije versnelling.
Dikke banden rijden volgens velen (mijzelf incluis) lekker.
En goede schijfremmen zijn echt een openbaring.

Ik vind het dan ook geen doorgeschoten vooruitgang, integendeel. Het is toch verdomde mooi dat we straks minder smeermiddelen kwijt zijn en minder kettingen hoeven weg te smijten. Dat is goed voor iedereen.

Er is gewoon een enorm verschil tussen een discutabele functionele vooruitgang (carbon) versus tastbare winsten (rohloff/pinion/schijfremmen).
henk huizenga schreef:Tja, mijn racefiets is 100% Carbon en bij de overgang van Aluminium naar Carbon merkte ik duidelijk hoe stijf Het frame is geworden. Scheelt een hoop snelheid. Nu ben ik wel beducht voor het laten vallen van de fiets of erger een glijpartij. Carbon geeft niet mee en en blijft heel of het is definitief stuk. Een tussenweg van een deukje of dergelijke schade is er niet.

Ben dan ook blij dat mijn Santos' van ouderwets aluminium is en daarmee kan op met een gerust gevoel door IJsland rijden op alle mogelijke wegen en de fiets in het vliegtuig meenemen.

Ooit hoorde ik van iemand dat het belangrijkste van je fietsvakantie " het heelhouden Van het materiaal is" .

Dus ......
Carbon geeft niet mee? Jawel hoor. Maar het mooie van carbon is dat je het kunt indrukken, en dat het vervolgens weer uitveert. Dus inderdaad: geen deukje;). Mits juist toegepast heeft dat een mooie trillingsdempende werking. Meerdere maatje op de club rijden op zo'n carbon gevaarte, ik kijk er wel eens verlekkerd naar, en de volgende racer zal van carbon zijn.
Wim schreef: ik vond Idworx altijd toch wel iets hebben omdat de boel mooi strak en geïntegreerd gedesigned was: alles sloot visueel mooi aan. De laatste tijd vind ik dat minder worden, en deze fiets vind ik wat dat betreft een dieptepunt. Wat een lompe en rommelige aanblik.
Ben ik het mee eens.
Wim schreef:Als het geld mag kosten en er echt mooi uit moet zien heb ik toch liever iets als een Alex Singer, ook al is dat een wat traditionele look.
Ook mooi; René Herse. Of Toei.
Of nog mooier: Een idworx oPinion Ti. Nu al een klassieker!
:P
Toch vraag ik me af of schijfremmen (kwetsbaar voor vuil, stijve voorvork nodig), en een opinionbak (te breed), zondermeer als vooruitgang gezien kunnen worden.
En dan nog de relatief grote 'stappen' tussen de versnellingen ten opzichte van de derailleur. Niet onbetwist allemaal, nog los van het 'value voor money' argument.
Mee eens. Schijfremmen remmen prachtig, maar de combinatie van kwetsbaarheid en de noodzaak van een stijve oncomfortabele vork maken ze wat mij betreft minder aantrekkelijk voor de meeste vakantiefietsen. Cranks met een zo hoge Q als bij de Pinion bak zijn wat mij betreft ook uit den boze. Voor een vakantiefiets met bagage vind ik persoonlijk de range en de stapjes van de Rohloff naaf overigens perfect. Voor een snelle randonneur voor brevetten of tochten van hotel naar hotel zou ik wel liever de derailleursysteem hebben, met een wat geringer bereik en kleinere stapjes. Maar dat is een andere toepassing.
Juist met Rohloff en Pinion hoef ik nooit meer naar het goede verzet te zoeken.

Vroeger -met mijn cassette met bergverzet (11-32)- kon ik niet altijd in een goede cadans komen op vlak wegdek. Maar met een raceverzet (kleinere oplopende stapjes) ligt dat natuurlijk anders. Heb je wel eens met een Rohloff of Pinion gereisd? Want ik ken deze klacht namelijk niet.
En die "kwetsbaarheid" van schijfremmen is vooral papegaaierij, als je het mij vraagt. Echt niet kwetsbaarder dan een een HS33-systeem.
Wim schreef:Mee eens. Schijfremmen remmen prachtig, maar de combinatie van kwetsbaarheid en de noodzaak van een stijve oncomfortabele vork maken ze wat mij betreft minder aantrekkelijk voor de meeste vakantiefietsen.
Heb jij zelf in de praktijk ondervonden dat schijfremmen kwetsbaar zijn?
Wat is dat nu voor een onzin argument? Moet je zelf een hand afhakken om te weten of dat naar is? En waarom op de man spelen?
Om dan zelf toch maar een echt argument te geven: schijven zitten op een veel kwetsbaarder plek op de fiets. Bovendien verbuigen ze redelijk makkelijk en dan heb je een probleem. Ik vind ze heerlijk remmen, en op een mountainbike zou ik niets anders willen. Op een vakantiefiets voel ik me een stuk geruster met mijn hydraulische velgremmen. Bovendien zijn voor dat gebruik de remkracht en de modulatie voor mij meer dan goed genoeg.
Iedere keuze bij een fiets is een kwestie van compromissen sluiten. Hoe dat compromis uitvalt hangt af van de eisen die je stelt, en hoe zwaar je de nadelen weegt. Voor mij vallen schijfremmen voor een vakantiefiets dan om bovengenoemde redenen af. Maar voor een off road tocht met bagage zou het wel eens anders uit kunnen pakken.