Additionally, paste this code immediately after the opening tag: idworx oPinion 2016 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

idworx oPinion 2016

Sterker? Hangt er vanaf.

Dat hij stijver kan worden gemaakt lijkt me evident, maar er is en blijft een probleem met impact en delaminatie. Niet zozeer catastrofaal (Carbon kan echt wel wat hebben zoals bewezen in het filmpje over inslag resistentie), als wel in rijp voor vervanging.

Nou wil ik best geloven dat een impact die hi-quality Carbon sloopt ook een alu velg flink mishandelt (zie weer het bovenstaande filmpje), maar dit is vooralsnog wel een onzekerheid. En dat wil je gewoon niet.

Ik zie ook niet 1-2-3 carbon velgen goedkoper worden dan Alu, dat is ook bij frames nog niet gelukt (al wordt het gat kleiner).

Voor mij is de prijs/functionaliteit gewoon het grote probleem met Carbon onderdelen. Sterkte zou geen issue horen te zijn.
thoppen schreef:Ik merk wel dat hydraulische velgremmen veeeeeeeeel beter remmen dan traditionele velgremmen (met een kabel).
Als het verschil zo groot is als je het hier omschrijft was er denk ik toch iets mis met de velgrem in kwestie.

Ik vind het altijd prachtig om over langere tjid te volgen wat er voor nieuwe dingen worden uitgevonden.
Vroeger toen ik klein was had je sidepullremmen.
Toen kwamen cantilevers. Die waren veel beter.
Toen kwamen u-brakes. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen v-brakes. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen magura's. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen schijfremmen. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen hydraulische schijfremmen. Die waren nog veel beter.

Wedden dat er over een paar jaar weer andere remmen komen die nog veel beter zijn?
miro schreef: Is een carbon velg sterker dan hoog profile aluminium velg?
Afbeelding

Uhm..nee. :P
Ave Gone schreef:
thoppen schreef:Ik merk wel dat hydraulische velgremmen veeeeeeeeel beter remmen dan traditionele velgremmen (met een kabel).
Als het verschil zo groot is als je het hier omschrijft was er denk ik toch iets mis met de velgrem in kwestie.

Ik vind het altijd prachtig om over langere tjid te volgen wat er voor nieuwe dingen worden uitgevonden.
Vroeger toen ik klein was had je sidepullremmen.
Toen kwamen cantilevers. Die waren veel beter.
Toen kwamen u-brakes. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen v-brakes. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen magura's. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen schijfremmen. Die waren nog veel beter.
Toen kwamen hydraulische schijfremmen. Die waren nog veel beter.

Wedden dat er over een paar jaar weer andere remmen komen die nog veel beter zijn?
Maar je wilt hiermee toch niet beweren dat er geen verschil zit tussen de eerste en de laatste? Vast niet. En wie weet, over een paar jaar weer wat beters. Ik juich het alleen maar toe. ABS op de fiets! Zo gek is het niet, want het schijnt dat er tegenwoordig zelfs trapondersteuning, versnellingsbakken en aandrijfriemen worden gemonteerd :shock: .
Je hebt tegenwoordig al elektrische fietsen die 40 a 45 km kunnen halen daar zou ABS geen overbodige luxe op zijn.
pedalman schreef:
miro schreef:Is een carbon velg sterker dan hoog profile aluminium velg?
Afbeelding

Uhm..nee. :P
Tenzij je daarbij onomstotelijk aantoont, dat er nog nóóit een alu voorwiel op vergelijkbare wijze gesneuveld is, houdt je argument geen steek.
Geen zorg, er is een oplossing: https://www.youtube.com/watch?v=xx-qJttZz4s
miro schreef:Hieronder een filmpje over de disc brakes.

https://www.youtube.com/watch?v=uHFSSXOSnxs
Dit doet mij terugdenken toen ik met mijn side pull remmen te maken kreeg met iemand met die onverwacht en vooral ook onnodig voor mij een noodstop maakte met dual pivot remmen. Dat was even schrikken, want hoewel ik maximaal remde bleef ik inlopen en met onverantwoord bijsturen kon een ongeluk nog juist voorkomen worden.

Ik voorzie nu dezelfde problemen met schijfremmen. En dat terwijl om hard te fietsen je juist zo min mogelijk moet remmen.

Het maximale remvermogen wordt overigens voor een groot deel bepaald door het contact tussen band en wegdek: de maximale remkracht is alleen op recht en schoon asfalt te bereiken. Bij mindere wegcondities leidt meer remvermogen alleen maar eerder tot valpartijen als er niet juist gedoseerd wordt.
Dat probleem is eenvoudig te voorkomen. Rijders met schijfremmen nooit voorop laten rijden.

Het toont aan dat er daadwerkelijk verschil in de verschillende systemen zit. Maar om dit nu als een probleem aan te duiden? Het toont slechts aan dat de schijfrem over superieure eigenschappen beschikt. Werd er door Lotto-Jumbo ofzo in de EnecoTour niet mee geëxperimenteerd? Ik heb niet gehoord over kopstaartbotsingen.
Travelmaster schreef:Dat probleem is eenvoudig te voorkomen. Rijders met schijfremmen nooit voorop laten rijden.
Grappig, maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Travelmaster schreef:Het toont aan dat er daadwerkelijk verschil in de verschillende systemen zit. Maar om dit nu als een probleem aan te duiden? Het toont slechts aan dat de schijfrem over superieure eigenschappen beschikt. Werd er door Lotto-Jumbo ofzo in de EnecoTour niet mee geëxperimenteerd? Ik heb niet gehoord over kopstaartbotsingen.
In de EnecoTour zal er zo min mogelijk geremd worden. De problemen ontstaan natuurlijk in situaties waar je in het dagelijks leven mee te maken krijgt: dan zijn de wegen niet afgezet.

Verder lijken schijfremmen mij prima hoor, zolang ze maar even onderhoudsvrij zijn als de Magura HS-33.
Maar Peter, schijfremmen wórden al veelvuldig toegepast in de dagelijkse praktijk. De toekomst is nu, wat dat betreft. Ik denk dat dit, uitzonderingen daargelaten, nu net een te verwaarlozen probleem is. De inschatting van de gebruikers is nog steeds het belangrijkst. Adapt and overcome.

En ik nam toch aan dat ik in mijn eerste alinea die knipoog achterweg kon laten, nietwaar?
Travelmaster schreef:Maar Peter, schijfremmen wórden al veelvuldig toegepast in de dagelijkse praktijk. De toekomst is nu, wat dat betreft. Ik denk dat dit, uitzonderingen daargelaten, nu net een te verwaarlozen probleem is. De inschatting van de gebruikers is nog steeds het belangrijkst. Adapt and overcome.
Onlangs hoorde ik nog van iemand die ik serieus neem dat het nog steeds gebeurd dat schijfremblokjes in één rit versleten kunnen raken. Daar zit ik niet op te wachten.

Wat mij overigens wel aantrekt bij schijfremmen, is dat ze minder vuil verzamelen dan de Magura HS-33. Met plakkende klei kunnen met Magura HS-33's daardoor beide wielen soms niet meer draaien.
Travelmaster schreef:En ik nam toch aan dat ik in mijn eerste alinea die knipoog achterweg kon laten, nietwaar?
Ik ben wat veiligheid betreft erg voorzichtig, en de echte oplossing kan alleen maar zijn om óók schijfremmen te nemen. En dat betekent dan weer gelijk een nieuwe fiets, alleen maar omdat anderen met schijfremmen rijden...
De Vakantiefietser schreef:Tja, en verder met de geweldige Almotion banden
Nou goed dan, als Eric het zegt :D

De oude Marathon standaard banden op mijn tochtjesfiets waren al op leeftijd maar nog goed (±10000 km) maar soms is het tijd voor iets nieuws.
Ik heb er nu dus twee Almotions 40-622 van op liggen en net twee stukjes gefietst.
Vooralsnog kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ze best licht rollen. Hopelijk is het geen wishfull thinking. Of ze net zo lekvast zijn kan ik over een jaar wel vertellen.
De breedte op een velg van 19 mm bedraagt 38 mm; één mm meer dan mijn oude marathons maatje 37-622.
Ze zijn niet lichter dan de Marathons. De Almotions brengen bij mij op de keukenweegschaal 650 gram. Een nieuwe Marathon die ik nog heb liggen weegt 660 g. De versleten versies wegen 590 g.
De wanden van de Almotions zijn duidelijk soepeler en dunner. Er is ook niet zo'n dikke middenril op het loopvlak. Hopelijk drukt dit de levensduur niet te veel want ze waren duur genoeg.