Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin GPS map 62: Beneluxkaart 2011 of OSM installeren? - Forum Wereldfietser

Garmin GPS map 62: Beneluxkaart 2011 of OSM installeren?

Dag allemaal,

De laatste jaren ben ik stapsgewijs verslingerd geraakt aan fietsen: Eerst een betere fiets, daarna wat grotere afstanden. Dit voorjaar ben ik van Bangkok naar Singapore gefietst en dat is ontzettend goed bevallen. Fietsnavigatie is handig maar tot voor kort twijfelde ik. De knoop is doorgehakt: In de opruiming van Bever heb ik een Garmin map 62 aangeschaft voor een leuke prijs. Daarnaast heb ik ook de Benelux fietskaart gekocht.
Vandaag heb ik de kaart ontvangen en het blijkt dat deze uit 2011 is (dus de gegevens stammen nog van de jaren daarvoor) Graag hoor ik jullie mening: deze kaart toepassen als basis of alleen gebruik maken van OSM?
Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld: de zoekfunctie gaf 841 resultaten.

Bedankt voor je reactie,
Als je hem wilt gaan gebruiken voor het fietsen, dan zou ik zou Open Fiets Map (OFM) erop zetten.
OFM. Staat wellicht niet zoveel écht topografische info op als op de topokaart van Garmin, maar voor fietsen méér dan voldoende. En mocht je je 62 willen laten routeren over fietspaden, is de OFM daar uitermate voor geschikt.
Bedankt voor jullie snelle reactie,
Harstikke fijn :lol:
Als je nog een tip hebt voor een beginnend gebruiker houd ik mij van harte aanbevolen...
Tip één: geef niet zomaar op als je het ding even niet begrijpt. Ze kennen een ont-zét-tend steile leercurve, maar daarna heb je er enorm veel plezier van.

Tip twee: werk met tracks (sporen), niet met routes, en leer het verschil tussen die twee kennen.
Tip 3. Koop het boekje "De GPS wijzer" Ik heb er na aanschaf van mijn GPS map 62 heel veel uit geleerd.

Overigens wel vreemd dat je een Beneluxkaart krijgt die zo gedateerd is.

Ronald van der Perk
Gewoon de OSM én de topo kaart erop zetten :D
Voor fietsen is de OSM beter geschikt, en ga je een keer wandelen dan zet je de topokaart aan. kwestie van geheugenkaartje nemen met voldoende ruimte.
groetjes ben (gpsmap62s)
Ik wil je hier niet weghebben hoor, maar kijk ook eens op dit forum: http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=89
Ronald van der Perk schreef:Overigens wel vreemd dat je een Beneluxkaart krijgt die zo gedateerd is.
Gpsmap62 is ook discontinued. Daar willen ze van af. Zal hetzelfde met die Beneluxkaart zijn. Nieuwere is de Topo Pro serie met Activerouting (Nederland, Belux of Benelux), kennelijk niet aangeprezen door de verkoper.
Ik zou het ook in de combinatie zoeken, OFM voor fietsen en Topo BNL voor wandelen.
Bedankt voor het meedenken: waardevolle tips.
Het GPS forum ziet er waardevol uit, daar ga ik mij verder in verdiepen.
Her voordeel van een discontinued device: het product is volledig doorontwikkeld en dus hopelijk stabiel en zonder bugs.
Travelmaster schreef:[…] de topokaart van Garmin, […]
Bolletje schreef:[…] de topo kaart erop zetten […]
keesm54 schreef:[…] Topo BNL voor wandelen.
Zeefiets schreef:Dag allemaal,
[…] heb ik ook de Benelux fietskaart gekocht.
Ha, goed punt Alien. Ik had eroverheen gelezen. In feite heeft hij dan twee fietskaarten... Beetje teveel van het goede. Ik heb ook geen ervaring met de Beneluxkaart qua fietsen.
Ik ook niet. Maar ik ben wel tevreden over de OSM. Ik zou die aangeschafte kaart lekker retourneren.
Iets staat me ook bij over die Beneluxkaart, ervaringen waren volgens mij niet al te positief. Maar nu graaf ik wel diep in mijn geheugen hoor.
Die Benelux fietskaart stamt nog uit de tijd dat OSM nog niet zo ver was. Zelf was ik ooit geestelijk vader van de voorloper van die kaart: de onroute fietskaart.

Die fietskaart is ook géén topo kaart overigens; maar op wegenkaart (Teleatlas) gebaseerd en uitgebreid met fietspaden.

Met de huidige kwaliteit van de OFM is de kaart echter niet meer interessant. Eigenlijk vreemd dat Bever die nog voert; tenzij het voor een uitverkoopprijs is.

Alternatief is de (dure) topo pro. Die zal minder actueel zijn, maar wel meer detail kennen dan de OSM, met name waar het gaat om bospaden. Is de toepassing echter specifiek fietsen, dan zal de topo pro niet veel toevoegen.

Je toestel, de gpsmap62, is allerminst gedateerd. Verschil met de opvolger, de 64, is vooral de 'connectivity' (waardoor bijvoorbeeld anderen je kunnen volgen via smartphone). Voor de meesten niet heel spannend.

Misschien dat je hier nog iets aan hebt: http://www.mrgps.nl/kennis/garmin-gpsma ... tellingen/
Travelmaster schreef:Tip één: geef niet zomaar op als je het ding even niet begrijpt. Ze kennen een ont-zét-tend steile leercurve, maar daarna heb je er enorm veel plezier van.

Tip twee: werk met tracks (sporen), niet met routes, en leer het verschil tussen die twee kennen.
Je bedoelt natuurlijk een zeer vlakke leercurve: het kost veel tijd (x-as) om een klein beetje van de mogelijkheden van het toestel onder de knie te krijgen (y-as). Mijn nieuwe koffiezetapparaat heeft een steile leercurve. In een paar minuten wist ik alles.
I stand corrected :wink: . Precies wat ik bedoel!

En daarom zet ik meestal thee :lol: .
Reijer schreef:
Travelmaster schreef:Tip één: geef niet zomaar op als je het ding even niet begrijpt. Ze kennen een ont-zét-tend steile leercurve, maar daarna heb je er enorm veel plezier van.
Je bedoelt natuurlijk een zeer vlakke leercurve: het kost veel tijd (x-as) om een klein beetje van de mogelijkheden van het toestel onder de knie te krijgen (y-as). Mijn nieuwe koffiezetapparaat heeft een steile leercurve. In een paar minuten wist ik alles.
Dat is inderdaad de oorspronkelijke betekenis. Sinds de term ook veel gebruikt wordt door mensen die niet gewend zijn om grafieken te lezen maar wel bekend zijn met hoogteprofielen, wordt het begrip 'steil' door de meeste gebruikers van de term 'leercurve' geassocieerd met een helling, waarvan het beklimmen veel inspanning kost (zie wikipedia). Om de betekenis van de leercurve visueel te laten kloppen met de filosofie van de heuvel, had de curve misschien beter kunnen dalen i.p.v stijgen ;-).
Niet per sé.

Het kan ook noodzakelijk zijn, in korte tijd (x-as) zeer veel functies onder de knie te krijgen (y-as), om überhaupt iets nuttigs met het apparaat te kunnen. Dan is de leercurve dus zéér steil.
Hahaha! Nou ja, iedereen bedoelt hetzelfde, met betrekking tot dit apparaat.
Dag Allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden ik heb er veel aan gehad (alhoewel soms wat off topic :lol: )

Een korte update: nadat ik de GPS map 62 besteld en betaald had bleek deze niet meer leverbaar. Dat was wel een teleurstelling. Na even te hebben nagedacht ben ik nu de trotse eigenaar van een Etrex 25 T (met 10% korting)
Inmiddels heb ik de OFM gedownload en ben ik bezig met de (al dan niet steile) leercurve. Zoals ik al vertelde zijn jullie tips heel waardevol geweest al was het alleen maar de bevestiging dat het leren gebruiken van een Garmin toch wel een uitdaging is.
Het boek GPS wijzer is handig, de te downloaden gebruiksaanwijzing van de 25 T een goede aanvulling.