Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe spaak je een wiel - Forum Wereldfietser

hoe spaak je een wiel

dit zou ik heel graag willen weten omdat ik dit een keer heb gehad en ontzettend baalde,
:evil:



ik ben je dankbaar,

Een wiel spaken is een onderdeel van de Fietsreparatiecursus die de Wereldfietser organiseerd, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3216

Ik zou zeggen, volg de cursus en je weet alles over de fiets!

Tijdens de cursus krijg je een boek, waarin alles vermeldt staat wat je behoort te weten over het repareren van de fiets. Een vollediger boek bestaat niet! Tevens mag je dit boek na afloop mee naar huis nemen.

Succes!!

Groet, Rena :wink:

De schriftelijke cursus:
http://www.m-gineering.nl/spaak.htm

Dit is een erg goede en duidelijk site

http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html

als je verder vragen hebt voel je vrij me een bericht te sturen.

Robin
avontuurlijkefietser schreef:dit zou ik heel graag willen weten omdat ik dit een keer heb gehad en ontzettend baalde,
:evil:



ik ben je dankbaar,
Kijk op de site van m-ginering en koop dan ook een goeie wielrichter ik zelf heb een parktool ts-2 proffesionol 225 euro bij www.derks-wielersport.nl scheelt 70 euro met www.bike2build.nl
Het is perfekt gelukt
zwartekees schreef:.... en koop dan ook een goeie wielrichter ik zelf heb een parktool ts-2 proffesionol 225 euro
Handig als je elke dag wielen bouwt, maar menigeen moet van dat bedrag een hele fiets kopen.
Ikzelf richt mijn wielen zonder ze uit de fiets te halen, gaat uitstekend.
Leon
Leon schreef:
zwartekees schreef:.... en koop dan ook een goeie wielrichter ik zelf heb een parktool ts-2 proffesionol 225 euro
Handig als je elke dag wielen bouwt, maar menigeen moet van dat bedrag een hele fiets kopen.
Ikzelf richt mijn wielen zonder ze uit de fiets te halen, gaat uitstekend.
Leon
Goed lezen Leon, de vraag was hoe spaak je een wiel.
En ik bouw ook alle dagen geen wielen, tot nog toe twee maar ik wou dit perse zelf leren en doen om niet afhankelijk te zijn van een fietsenmaker.
En een groot gedeelte van deze wielenrichter heb ik door die twee wielen al terugverdient.
zwartekees schreef:Goed lezen Leon, de vraag was hoe spaak je een wiel.
En ik bouw ook alle dagen geen wielen, tot nog toe twee maar ik wou dit perse zelf leren en doen om niet afhankelijk te zijn van een fietsenmaker.
En een groot gedeelte van deze wielenrichter heb ik door die twee wielen al terugverdient.
Beste Zwartekees,
Ik heb mijn wielen alle vijf (?) tot nu toe zonder spaakrichter gebouwd geen moment het idee gehad dat ik er een nodig zou hebben voor het bouwen van een wiel. Ik gebruik de methode van www.m-gineering.nl. Ik gebruik de fiets als ding waar je de wielen in kunt zetten. Mijn fietsen staan wel altijd uitstkend stabiel op de kop.
Leon
Leon schreef:
zwartekees schreef:Goed lezen Leon, de vraag was hoe spaak je een wiel.
En ik bouw ook alle dagen geen wielen, tot nog toe twee maar ik wou dit perse zelf leren en doen om niet afhankelijk te zijn van een fietsenmaker.
En een groot gedeelte van deze wielenrichter heb ik door die twee wielen al terugverdient.
Beste Zwartekees,
Ik heb mijn wielen alle vijf (?) tot nu toe zonder spaakrichter gebouwd geen moment het idee gehad dat ik er een nodig zou hebben voor het bouwen van een wiel. Ik gebruik de methode van www.m-gineering.nl. Ik gebruik de fiets als ding waar je de wielen in kunt zetten. Mijn fietsen staan wel altijd uitstkend stabiel op de kop.
Leon
Beste Leon ben toch nieuwsgierig hoe jij dit voor elkaar krijgt zonder wielenrichter, zelfs m-gineering krijgt dit niet voor elkaar zie zijn website.
Om je tijd te besparen heb ik dit gecopieerd van zijn site.
Nu kun je het wiel in een wielenrichter zetten en verder af maken.
Maar ik zou dit graag willen leren een wiel bouwen (spaken) zonder wielrichter volgens mij maar ja wie ben ik.
zwartekees schreef:Beste Leon ben toch nieuwsgierig hoe jij dit voor elkaar krijgt zonder wielenrichter
Ik zet de fiets op de kop en het wiel in het frame. De remhoeven of een of ander staafvormig object gebruik ik als richtmiddel.
Leon
Beste Leon ben toch nieuwsgierig hoe jij dit voor elkaar krijgt zonder wielenrichter, zelfs m-gineering krijgt dit niet voor elkaar zie zijn website.
door beter te lezen? :D
Begin met een goede spaaksleutel en een bruikbare opstelling. Thuis is dat mischien een wielen-richter, op vakantie leg je de fiets op een tas, of hang je de fiets aan een verkeersbord oid. Een goede spaaksleutel pakt de nippel op drie hoeken en moet je langs de spaak op de nippel schuiven. Het klassieke model spaaksleutel dat je vanaf de zijkant op de nippel schuift werkt lekker snel totdat je de nippel beschadigd hebt.
Draai het wiel en bekijk de slingering ten opzichte van een vast referentiepunt op 1-2 mm afstand van de velg, bijvoorbeeld een remblokje. Focus op een bepaalde hobbel, stop het wiel en stel de nippels in dat gebied bij. Staan de spaken nog niet op spanning dan is twee omwentelingen heel gewoon, kun je al op het wiel gitaarspelen, dan is een kwart omwenteling al veel. Geef het wiel weer een zwengel en controleer de verbetering en ga door naar dezelfde of een andere hobbel. Begin met eerst de hoogteslag zo goed mogelijk weg te werken, pas als dat gelukt is ga je serieus met de zijdelingse slag aan de gang. Behalve nippels strakker draaien kun je ze ook losser zetten, bijvoorbeeld om een kuil weg te werken. Maar staan de spaken nog heel los, dan is het misschien voordeliger om 26 spaken vaster, dan om 10 spaken losser te draaien. Om te controleren of de velg in het midden over de naaf staat kun je tijdelijk het wiel achterstevoren in het frame zetten. Komt de velg dan weer net zo tussen de framebuizen, dan is het wiel symmetrisch.