Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies nodig: Brander voor 4 man - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies nodig: Brander voor 4 man

loknor schreef:
Laten we wel zijn, we gaan niet Joop Braakhekke spelen, het ding moet gewoon een medium hapjespan aankunnen met een beetje werkbare vlam (=brede kop).
klein beetje offtopic,
welke pannen gebruik je voor 4 personen.

ik zoek iets voor drie personen, heb nu 2x 1.7 liter lijkt me net iets te krap
Ik vind die vraag prima in dit topic passen!

Voor rijst kom je een heel eind met 1.8l, maar voor pasta zit je rond de 3 liter (anders wordt het een groot plakkaat).

Betreft kookpannen:

ik thuis heb een fijne stokoude alu pan van 5 liter. Als die erop past ben ik meteen klaar (scheelt weer geld). Anders wordt het shoppen geblazen. Bo-Camp (misschien de alu rondo's?) is goede prijs/kwaliteit, of ik splurge en koop een setje MSR pannen (ook wel te doen).

Betreft roerbakken heb ik mijn zinnen gezet op een van deze goedkope pannen:

http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikel ... hapjespan/
http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikel ... nt-wokpan/

Bij Denig waren ze heel enthusiast over de Bo-Camp Sprint koekenpan (witte coating!) en ik deel na deze vakantie hun enthusiasme. Licht, stevig en bakt niet aan voor een heel erg prettige prijs. Ik heb ook nog geen kras op de bodem gekregen. Let op! de witte uitvoering is volgens mij geen teflon.

De pannenset zal zijn (give or take) 1x koekenpan/1x hapjespan/1x 3l pan/1x 2l pan/1x alu-ketel

De ketel is overbodig maar ik vind het makkelijker met koffie en thee zetten. Je zou ook de 2l pan kunnen weglaten, maar dan wordt je wel een beetje inflexibel. de koekenpan is wel iets waar ik over twijfel, maar ik heb hem en is klein. Bovendien bevalt hij heel goed.

Hou er rekening mee dat we een kinderkar hebben en dat bepaalt de snelheid. Dat de ander dan een kilootje meer meeneemt is bijzaak. Ik zal niet veel gaan klimmen en vaker dan de meesten hier af en toe een paar dagen stil gaan staan als de kinderen dat aangeven. Wij peddelen dan wel in straf tempo, maar als het rolt heb je in Noord-West Europa geen issues met het gewicht.

Als je zonder kleine kinderen bent en of wil klimmen is deze opzet compleet onzin. en ga je veel meer op gewicht en volume letten. Maar passen klimmen vind ik eng, een touringbus vlak achter je terwijl je met 8 km omhoog kruipt vind ik ontzettend stresssend, ook al omdat ik het vreselijk vind om aan de rand van een afgrond te moeten stoppen om ze te laten passeren.

Ik ben ook behoorlijk verkeerschuw geworden, dus ik vind Duitsland veel prettiger dan Frankrijk (veel hoffelijker in het verkeer en veel meer fietspaden).

Kortom neem mijn bagagelijst met een flinke zak zout.
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Wij hebben zo'n setje en we nemen dat nog een 2 (?) liter alu pan mee. Die kleine pan van het setje gebruikten we weinig en die extra 2 liter was fijn voor de pasta enzo. Ik moet wel zeggen dat we met 2 volwassenen zijn en een zoon van 7 (die bijna evenveel eet als ons een n knuppel van 2).

Nu is de anti-aanbak na een jaar of 10 wel dusdanig kapot dat er vervanging moet komen. Ik kan nog niets beters bedenken dan weer dit setje te kopen en ben dus zeer benieuwd wat anderen (gezinnen) meenemen.



Afbeelding
loknor schreef: Hou er rekening mee dat we een kinderkar hebben en dat bepaalt de snelheid. Dat de ander dan een kilootje meer meeneemt is bijzaak. Ik zal niet veel gaan klimmen en vaker dan de meesten hier af en toe een paar dagen stil gaan staan als de kinderen dat aangeven. Wij peddelen dan wel in straf tempo, maar als het rolt heb je in Noord-West Europa geen issues met het gewicht.

Als je zonder kleine kinderen bent en of wil klimmen is deze opzet compleet onzin. en ga je veel meer op gewicht en volume letten.

Kortom neem mijn bagagelijst met een flinke zak zout.
Wij zitten in exact het zelfde schuitje, dus heel herkenbaar!

Wij hebben door Normandie (Voies Verte) en jersey gefietst en moet zeggen dat met name op Jersey de mensen super-vriendelijk waren tov fietsers! Het is er erg mooi maar ook soms erg pittig fietsen (met kinderkar en voor kinderen).
loknor schreef:...Kortom neem mijn bagagelijst met een flinke zak zout.
Welja... weet je wat dat weegt?!
Wij hebben (voor 4 personen dus, waaronder 2 pubers) een pannenset met 3 pannen. De grootste is 3 liter. Bij iedere pan zit een deksel die je ook al koekenpan kan gebruiken. We zijn net terug van bijna 4 weken IJsland en we hebben (wederom) maar 2 van de pannen gebruikt. Wij maken vrijwel altijd 1-pans gerechten en dat past precies in de grootste pan. Tijdens of direct na het eten zetten we in een van de andere pannen water op voor koffie/thee (of als we geen warm water beschikbaar is: voor de afwas). Heel soms gebruiken we de grootste deksel/koekenpan om iets in te bakken.
Oomdat we met drie volwassen eters zijn, denk ik dat ik mijn 2 pannen van 1.7 liter ga uitbreiden met een pan van 3 liter.
Hoi Sandra, inderdaad, 1x3 literpan is genoeg om uit te leven. Dan nog een koekenpan voor de leuk en een ketel of een 2l pan voor thee en je bent klaar.

Ik weet zeker dat ik meer heb aan de 2e koekenpan dan nog een kookpan. Immers Rijst/pasta in de kookpan, hapjespan voor groenten/saus, koekenpan voor een eitje/worstje (worden de kinderen heel blij van, pa en ma hebben dat niet meer nodig^^). Een extra kookpan gebruik je zelden (we zijn niet zo van de aardappelen+groente).

Maar ja, sla kan weer mooi in de tweede pan en je kan alles in elkaar douwen, dus om nou een kookpan thuis te laten terwijl je daar geen last van hebt behalve wat grammen? => Overigens wel een reden voor Jasmon om 1 van zijn 1.7l pannen thuis te laten, dan prop je je brander (in een doekje) in de 1.7l pan, die schuif je weet in de 3l pan. Dan ga je er in pakmaat niet eens zoveel op achteruit..
loknor schreef:Ik ben op zoek naar een brander om voor de hele familie te kunnen koken.
We zijn een poosje verder, heb volgens mij nergens terug gelezen wat het uiteindelijk is geworden?

gevalletje nieuwsgierig dus :D
https://www.bergfreunde.nl/trangia-25-6 ... bee9be1c76
Als je een echt stabiele brander wil. Je kunt er pannen bij krijgen tot 4,5 liter.
Wil je in stilte iets laten pruttelen dan neem je er gewoon een alcohol brander bij.

Super stabiel, energiezuinig, en met ingebouwd windscherm.

EeIke
De oplossing was niet ideaal.

De Primus Gravity 4 is heel stabiel en kan je goed controleren, prima voor roerbakken e.d. Alleen wel weer sneu dat de Primus ETA POT van 3 liter er NIET oppast... de flux ring is precies zo breed als de brander; erop kan niet, en erin ook niet (blijft haken, wat link is).

Ik heb dus een primus Gravity 4 voor bakken en een Cheapo Vango Brander voor de 3 liter pot. Nou is voor 4 man twee branders niet echt een luxe, dus het is te overzien. Maar dat de grootste Primus ETA pan niet op hun stabielste brander past is zot.

Qua pannen is het de ETA 3 liter pan, een MSR minikoekenpan... en als loodzwaar genot: Een kleine geanodiseerde Le Creuset (!!!) hapjespan/miniwok van 24cm. Dat de meeste mensen naar hun voorhoofd wijzen dat ik dat meeneem snap ik. Maar ik kan nu precies hetzelfde op tafel zetten als thuis (ik ben de kok des huizes).
Goed om te weten, ik heb zelf ook een Primus ETA POT van 3 liter in gebruik.

Hier de Optimus Vega in gebruik waar de Primus ETA pot wel goed op past, op zich beste tevreden, maar wat ik lastig vind is om op een kleine vlam branden. De Vega is best wel windgevoelig. en met zachter zetten heb je al gauw dat de vlam toch uitgaat het zij door de wind of dat de gaskraan al weer dicht zit.

nu aan het rondkijken voor een alternatief wat ook op een lage stand beter te reguleren valt.
Moet zeggen dat ik een tijdje terug, na weer een lekkende Dragonfly, het wel een beetje had gehad met benzinebranders, maar als ik dit lees ben ik toch wel erg blij met de suddermogelijkheid en enorm stabiele voet, plus de mogelijkheid om gewoon een enorme hitteoutput te genereren voor een fikse pan. En die twee lekkende rubbertjes waren eigenlijk ook zo vervangen...

Food for thought?
Travelmaster schreef:Moet zeggen dat ik een tijdje terug, na weer een lekkende Dragonfly, het wel een beetje had gehad met benzinebranders, maar als ik dit lees ben ik toch wel erg blij met de suddermogelijkheid en enorm stabiele voet, plus de mogelijkheid om gewoon een enorme hitteoutput te genereren voor een fikse pan. En die twee lekkende rubbertjes waren eigenlijk ook zo vervangen...

Food for thought?
Ik heb al zeker 16 jaar de MSR Dragonfly. Behalve soms een rubbertje vervangen nooit echt problemen mee gehad.
De nieuwere brandstofpompjes zijn iets steviger dan de oude. Het kwam eerder nog wel eens voor dat je bij al te enthousiast pompen het pompstukje los trok en ineens in je handen had.
Inmiddels heb ik de nieuwe pomp en die kan inderdaad wat meer hebben.

Het is, zoals eerder gezegd, een expeditiebrander voor grotere gezelschappen. Wij zijn vaak met 3 personen, aankomende zomervakantie met 4. De brander is prima geschikt voor pannen met een groot diameter en is erg stabiel.

Ik gebruik Coleman fuel, stinkt niet, houdt de brander goed schoon (want vrijwel geen roetvorming), als je dan toch wat morst vervliegt het snel en laat het geen penetrante geur achter, zoals benzine dat wel doet. Daarbij heb ik het idee dat de brander wat zuiniger met Coleman fuel omspringt dan met benzine. En als de fles leeg is, dan kan je 'm altijd nog vullen met benzine.

De sudderstand is perfect! Bij de meeste multifuel branders kun je de vlam alleen regelen via het kraantje op de pomp. Hiermee doseer je de hoeveelheid vloeibare brandstof. De MSR Dragonfly heeft zelf ook een kraantje, waarmee je de brandstoftoevoer regelt vlak voordat het gasvormig wordt, of al gasvormig is. Daardoor reageert de vlam ook eerder op het regelen van de stand en is de vlam ook op een sudderstand te krijgen.
Ik heb 'm een jaar of tien denk ik. Vervelendste was dat de brander het op de eerste dag, een aantal jaar terug, bij wildkamperen op een wandeltocht door het Aostadal, besloot te begeven. Dat was de eerste keer dat hij me in de steek liet maar ik kwam er ook meteen achter hoe eenvoudig het was om dat ding volledig uit elkaar te halen met het meegeleverde gereedschap en een veiligheiddsspeld. Volgende ochtend deed-ie het weer. Later twee of drie keer de rubbers moeten vervangen, hij lekte steeds op een andere plek. Uiteindelijk alle rubbers wel een keer vervangen denk ik, eigenlijk hoort dat bij preventief onderhoud natuurlijk.

Enige écht vervelende is de benzinegeur in de tas, als je zoals ik wasbenzine gebruikt. Daarom de volgende keer de fles aan het frame! Je waardeert 'm heel snel als je veel water kookt, wat ik doe, of het nou voor pasta of koffie is.

Overigens, voor "gewoon" kamperen (u kent het wel, met een grote tent, stoelen, tafel, luchtbedden etc) gebruik ik een grote coleman dubbelpits benzinebrander, in zo'n groene plaatstalen koffer. Die heeft echt álles al overleefd, fantastisch apparaat is dat. Je zou 'm zo willen integreren in de achterdrager van je fiets ;).
Soms krijg ik het gevoel dat iedereen op dit forum op benzine of andere 'multifuel' brandstof kookt. Even aangenomen dat, in weerwil van de naam van dit forum, best veel fietsers vnl in (West)-Europa fietsen, is er ook nog het gas-alternatief. Makkelijk, prettig in gebruik, schoon, overal te krijgen en last but not least zijn gasbranders een fractie van de prijs van de genoemde expeditiebranders.
Als je het hele topic doorleest, kom je erachter dat het vooral gaat opver koken op gas. En als ik op vakantie om me heen kijkt, gebruikt het merendeel dat ook gewoon. Ik ben ooit begonnen met die Dragonfly omdat ik die Colemankoffer al gebruikte. Maar ik ga er sowieso nog een gasbrandertje bij kopen. Dat is gewoon wel zo makkelijk, licht en schoon voor de verlengde weekendjes weg. Niks mis met gas!
jasmon schreef:Goed om te weten, ik heb zelf ook een Primus ETA POT van 3 liter in gebruik.

Hier de Optimus Vega in gebruik waar de Primus ETA pot wel goed op past, op zich beste tevreden, maar wat ik lastig vind is om op een kleine vlam branden. De Vega is best wel windgevoelig. en met zachter zetten heb je al gauw dat de vlam toch uitgaat het zij door de wind of dat de gaskraan al weer dicht zit.

nu aan het rondkijken voor een alternatief wat ook op een lage stand beter te reguleren valt.
Heb je een vouwbaar windscherm? Ik heb zelf deze, maar er zijn er meer (ook DHZ is makkelijk).

http://www.robens.de/nl-NL/Producten/ac ... windscherm
Ja, Ik gebruik het scherm wat standaard bij een Vega wordt meegeleverd. die is wel een stuk lager, iets hoger dan de hoogte van de brander. mischien moet ik die maar eens vervangen voor een model zoals jij nu voorsteld.
Georg schreef:Soms krijg ik het gevoel dat iedereen op dit forum op benzine of andere 'multifuel' brandstof kookt. Even aangenomen dat, in weerwil van de naam van dit forum, best veel fietsers vnl in (West)-Europa fietsen, is er ook nog het gas-alternatief. Makkelijk, prettig in gebruik, schoon, overal te krijgen en last but not least zijn gasbranders een fractie van de prijs van de genoemde expeditiebranders.
Oh, maar da's helemaal waar hoor. De TS overweegt ook een keuze te maken tussen 3 branders op gas, als ik het goed begrijp.

Zelf gebruik ik zo nu en dan ook wel een (Markill gasbrander), namelijk de Hot Shot voor het gemak tijdens een weekendje weg (vroeger bij het rotsklimmen gebruikt om iets warms te kunnen maken), lekker compact mee te nemen, of de Gourmet Twin voor het grotere werk. Gas heeft zeker zo z'n voordelen, multifuel ook.
Het is maar net welke afweging je maakt.
Persoonlijk vind ik het wel prettig om mijn brandstoffles onder aan de fiets te hebben hangen in een houder en mij geen "zorgen" hoeven te maken over het zoeken naar een verkooppunt voor de gascartridges.
Het is meer het afwegen van gemak daarin en dat is voor iedereen weer anders.

Voor culinaire hoogtepunten bevalt mij de Markill Gourmet Twin, maar niet voor op de fiets!

Afbeelding