Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijn net onder de knie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pijn net onder de knie

Iets wat ook van invloed kan zijn. Met welk verzet trap je en hoeveel omw/min maak je.
LHTJoost schreef:Zou niet weten waarom je niet direct naar een fysiotherapeut zou gaan.
Omdat een fysiotherapeut geen arts is, maar een therapeut. Veel mensen denken wel dat fysiotherapeuten "dokters" zijn, en spreken ze dan ook zo aan. Dat wordt door de beroepsgroep ook niet bepaald ontmoedigd. Maar een fysiotherapeut is slechts iemand die therapie, liefst voorgeschreven door een arts, toepast.

Een bouwvakker dus, en geen architect.
stef.l schreef:Velen van jullie spreken over een bezoek aan de huisarts. Alvorens verwijzing naar een sportarts.

Echter, verwijzing is niet noodzakelijk alvorens het kunnen maken van een afspraak bij de sportarts. Je kunt ook hier, net als in het geval van fysiotherapie, zonder verwijzing terecht.
Dat zou wel eens veranderd kunnen zijn in 2015 Stef. De zorgverzekeraar heeft een dikke vinger in de pap waar je heen mag en tegenwoordig heb je gewoon weer een verwijsbrief van de huisarts nodig. Maar misschien is dat per ziekenhuis ook weer verschillend.
Gewoon eerst informeren bij de verzekering lijkt mij het veiligst.
Maar als ik nu lees dat Robin het op een "oude fiets" probeert dan zou de afstelling toch wel eens de reden kunnen zijn, dus op naar de fietsenmaker en laten opmeten dat lijf en fiets.
Benieuwd naar de uitkomst.

Anja
Alien schreef:
LHTJoost schreef:Zou niet weten waarom je niet direct naar een fysiotherapeut zou gaan.
Omdat een fysiotherapeut geen arts is, maar een therapeut.
En als zodanig weet de gemiddelde fysiotherapeut veel meer van het bewegingsapparaat dan de gemiddelde huisarts. Dat is ook de reden dat fysiotherapeuten de diagnose van een huisarts vaak gebruiken als een soort algemene indicatie van waar de klacht ongeveer zit en bij het eerste consult hun eigen onderzoek doen, waarmee het argument vervalt dat de fysiotherapeut met een diagnose van de huisarts meteen aan de slag kan.

Of de huisarts van Robinw 'gemiddeld' is of toevallig wel veel weet over knieën en fietsen, daar durf ik natuurlijk geen diagnose aan te wagen van deze afstand. ;)

Robinw, veel succes, ik hoop dat het probleem inderdaad opgelost is met een simpele afstelling van je fiets.

Carl
Ik zei dan ook "arts", niet "huisarts".
TS lijkt lopen/fietsen:).
dijken63 schreef:
stef.l schreef:Velen van jullie spreken over een bezoek aan de huisarts. Alvorens verwijzing naar een sportarts.

Echter, verwijzing is niet noodzakelijk alvorens het kunnen maken van een afspraak bij de sportarts. Je kunt ook hier, net als in het geval van fysiotherapie, zonder verwijzing terecht.
Dat zou wel eens veranderd kunnen zijn in 2015 Stef. De zorgverzekeraar heeft een dikke vinger in de pap waar je heen mag en tegenwoordig heb je gewoon weer een verwijsbrief van de huisarts nodig.
Dit is niet correct. Er is geen verwijsbrief nodig via de huisarts. Wél geldt dat het verstandig is om inderdaad allereerst bij de zorgverzekeraar te informeren. Dit niet zozeer wegens de noodzaak tot hebben van een verwijzing, echter wel ter navraag wat wordt vergoed. Nu (2015) valt een bezoekje sportarts namelijk onder de aanvullende verzekering. Per ingang van 2016 zal dit overigens komen te veranderen, en komt de sportgeneeskunde binnen het basispakket te vallen.

Let echter altijd nog op het eigen risico, wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Dit geldt overigens ook voor een eventueel bezoek aan de fysiotherapeut. Informeer bij de eigen zorgverzekering om niet voor financiele verrassingen komen te staan.
Ik wil niet drammerig zijn maar er zijn echt ziekenhuizen die een verwijsbrief of digitale aanmelding van de huisarts willen. En inderdaad er zijn ook ziekenhuizen waar je zo terecht kunt.
Het is fijn dat het per 2016 in het basispakket komt, benieuwd met hoeveel procent de premie stijgt, ergens moet het betaald worden.
Maar terug naar de TS want we dwalen af (achtergrond info is natuurlijk nooit weg)
hoe is het je vergaan?
Benieuwd of je achter de oorzaak kan komen.
Anja
Ik blijf me verbazen over de vele reacties! Bedankt allemaal!

Ik heb vandaag kort contact gehad met de huursters en die heeft mij inderdaad verteld dat zolang ik de klacht nu niet heb, hij helaas niks voor me kan beteken...

Ik ga waarschijnlijk (afhankelijk wanneer ik terug ben) van het weekend na de fietsenmaker om eens te kijken na mijn zit en afstelling en dergelijke.
Zodra ik wat weet laat ik het uiteraard weten!

Robin
Vorige winter had ik ook chronisch last aan de knieën.
Ik hield me recht met ontstekingsremmers, maar de oorzaak zoeken en wegnemen was natuurlijk belangrijker.
Toen ik op aanraden van iemand mijn zadel een beetje (minder dan een cm) liet zakken, was het probleem opgelost.

Suc6,
Den Boete
dijken63 schreef:
LHTJoost schreef: Dat is waar Joost, maar als je bijv een verzekering hebt met 7x tot 12x fysio erin dan is je eerste consult al op aan de analyse en diagnose van de fysiotherapeut.
Als je lid wordt van een thuiszorgorganisatie (paar tientjes per jaar) die is aangesloten bij jouw zorgverzekeraar kun je zomaar tot het dubbele aan vergoede behandelingen bij de fysio krijgen, plus andere voordelen. Dus als je weet dat je vaker dan gemiddeld per jaar naar de fysio moet is dat snel verdiend.
dijken63 schreef: Dat is waar Joost, maar als je bijv een verzekering hebt met 7x tot 12x fysio erin dan is je eerste consult al op aan de analyse en diagnose van de fysiotherapeut.
Een huisarts kan een diagnose stellen,( zn doorverwijzen naar sportarts) en dan heeft de fysio minder werk, kan je gelijk met de therapie starten.
Neuh, de huisarts doet meestal vooral screenen op rode vlaggen, als die er niet zijn mag de fysio er lekker mee aan de slag. Op het verwijsbriefje/mailtje staat zelden meer dan 'sporter met knieklachten, gaarne behandeling'
Het enige dat de fysio dan niet meer hoeft te doen is de DTF-screening van plm een tientje, maar fysiotherapeutisch onderzoek is dan nog steeds nodig
Alien schreef:Ik zei dan ook "arts", niet "huisarts".
"Op verwijzing van X" werken is iets anders dan alleen maar "uitvoeren wat X zegt" :wink:
_Peter_ schreef:Als je lid wordt van een thuiszorgorganisatie (paar tientjes per jaar) die is aangesloten bij jouw zorgverzekeraar kun je zomaar tot het dubbele aan vergoede behandelingen bij de fysio krijgen, plus andere voordelen. Dus als je weet dat je vaker dan gemiddeld per jaar naar de fysio moet is dat snel verdiend.
Als je jong en gezond bent neem je best geen aanvullende verzekering. Spaart al snel 150 euro of nog veel meer per jaar. Lekker in een potje stoppen, en mocht je eens naar de fysio moeten, gewoon zelf aftikken :wink:
Knieen zijn rare dingen. Ik ben een paar jaar geleden met een bobbel op m'n knie gewoon op vakantie gegaan, want de huisarts zij dat het geen kwaad kon, en niet te voorspellen was wanneer het over zou zijn (slijmbeurs).
Na een paar dagen fietsen, een sessie waarbij ik met de benen in de (koude!) Middelandse zee een kwartiertje heb gestaan, en rond de tent kruipen bij het opzetten en afbreken waren pijn en bobbel helemaal weg.
Maar het zal me niets verbazen als dit recept soms ook juist zorgt voor veel meer klachten :shock: Dus het blijft een kwestie van aanvoelen wat je eigen lichaam doet!