Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets helm heeft geen zin. - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

fiets helm heeft geen zin.

257 berichten
Het is in discussies als deze belangrijk om steeds duidelijk te hebben of de discussie gaat over helmplicht, het stimuleren van helmdracht of het nut/de voordelen en nadelen van helmdracht. Die laatste discussie kan! zeker een onderdeel zijn van de eerste twee discussies (als een helm geen nut heeft is helmdracht of helmplicht natuurlijk ook niet nuttig) maar het onderscheid tussen deze discussies is wel relevant.

Anekdotische verhalen en statische ongevalanalyse's laten bijna niet toe om zekere uitspraken te doen over het nut van helmdracht. Helmtesten hebben dan weer het nadeel dat die gegevens niet zomaar over te nemen zijn voor reële ongevallensituaties.
Het lijkt me echter (zonder dat ik dit met 100% zekerheid kan onderbouwen) redelijk waarschijnlijk dat men er gemiddeld genomen beter van af komt als men valt met een helm op het hoofd dan als men valt zonder een helm te dragen.
Maar er kan terecht wel de vraag gesteld worden of het positieve effect zo groot is als sommige voorstanders (op basis van die eigen ervaring, laboratoriumtesten en statische analyses) suggereren.
En bij helmdracht 'in de praktijk' en zeker bij helmplicht spelen er nog zoveel andere factoren een rol (risicohomeostase, verminderd fietsgebruik, ...) dat zowel bij het nut als de wenselijkheid van veralgemeende helmdracht en zeker bij helmplicht veel vraagtekens te plaatsen zijn.

In de praktijk kan ik me best voorstellen dat ouders hun kinderen (tot een bepaalde leeftijd) verplichten een helm te dragen. Ook heb ik er geen probleem mee dat mensen er zelf voor kiezen een helm te dragen (wat ik in sommige situaties zelf ook doe). Maar ik zal mij altijd verzetten tegen helmplicht en stel ook grote vragen bij een algemeen stimuleren. Ook de suggestie dat het onverantwoord is om zonder helm te rijden zal op mijn verzet stuiten.

Renaat
Ik pleit ervoor om het dragen van een helm tijdens het traplopen verplicht te stellen. 8)
Tip: en dan die helm op je bips bevestigen, (als ik dat had gedaan dan had ik nu niet nog steeds last gehad van mijn stuit na een val van de trap van t voorjaar....)
wellicht de dummy in de auto voorzien van een helm.. in het kader van 1 klap 2 vliegen? :lol:
Shrek schreef:Ik pleit ervoor om het dragen van een helm tijdens het traplopen verplicht te stellen. 8)
Je bedoelt zo iets? :wink: : http://www.thudguard.com/product-info

Statistisch gezien is helmdracht in huis (zeker bij jongen kinderen en ouderen) en helmdracht in de auto waarschijnlijk even verdedigbaar als helmdracht op de fiets.

Renaat
Een prof uit belgie heeft veel testen gedaan met de helm. Conclusie: een goede helm maakt wel degelijk het verschil.

Mario
Matthie9001 schreef:Geen onzinnig verhaal van de fietsersbond, wel éénzijdig :D. Moeten we ook een helm in de auto gaan dragen?
Wie met zijn wagen op een circuit komt, moet een helm op. Heeft wellicht zijn reden.
Revanho schreef:Het is in discussies als deze belangrijk om steeds duidelijk te hebben of de discussie gaat over helmplicht, het stimuleren van helmdracht of het nut/de voordelen en nadelen van helmdracht. Die laatste discussie kan! zeker een onderdeel zijn van de eerste twee discussies (als een helm geen nut heeft is helmdracht of helmplicht natuurlijk ook niet nuttig) maar het onderscheid tussen deze discussies is wel relevant.
Grotendeels eens met deze post al ben ik niet direct tegen promoten van een helm.

Ik zal ook niet claimen dat een helm de meeste problemen oplost (meestal val je niet op je kop en als er een auto bij betrokken is met flinke snelheid wordt het helemaal een kort verhaal). Sterker nog, ik ben ook wel gevallen als wedstrijdrenner en nog nooit op mijn hoofd (afkloppen!).

Ik draag er een omdat ik er geen last van heb en dankzij mijn (clowneske!) Catears is het zelfs veel rustiger (geen wind op de oren en daardoor hoor je alles, ook verkeer, beter!). Ik mis het direct als ik een helm op heb (niet prettig!).

Maar als je het niet wil , prima. En we moeten vooral niet doen alsof we continue omvallen. Fietsen is altijd beter dan de toet-toet, daar moeten we geen drempels voor opwerpen.
Heb ik nou afgelopen donderdag in Karlstad (Zweden) een nieuwe fietshelm gekocht, nadat de oude uit 2004 nu 'op' is....
Martin E. van Doornik schreef:Heb ik nou afgelopen donderdag in Karlstad (Zweden) een nieuwe fietshelm gekocht, nadat de oude uit 2004 nu 'op' is....
Hier is hij dan: mijn nieuwe fietshelm, op 24 september j.l. gekocht bij www.biltema.se in Karlstad, Zweden. Het is een keten met vestigingen in heel Scandinavië, kost slechts ongeveer tien euro!

Afbeelding
Zeg Loknor, wat bedoel je met die Catears? Wanneer ik dat Google kom ik van op die stoffen katoortjes uit die je op je hoofd zet? :D
De Sjelle schreef:Zeg Loknor, wat bedoel je met die Catears? Wanneer ik dat Google kom ik van op die stoffen katoortjes uit die je op je hoofd zet? :D
Hij zal Catlike bedoelen ! ?
Mijn google-fu is blijkbaar wat beter 8) : cat-ears.com
Martin, die biltema.....is dat een soort halfords?
[zijspoor] Ha! Leuk die cat-ears. Ik heb ooit nog overwogen om een soort van langharige oorschelpcondoompjes te maken omdat ik een hekel heb aan windgeruis (naar analogie met de deadcat op de microfoons). Omdat het er wellicht verschrikkelijk uitziet heb ik het niet gedaan. Maar blijkbaar was mijn idee zo slecht/origineel nog niet :-) [/zijspoor]
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/T ... 000035767/

Kijk eens rond, is een leuke winkel. Kom er elk jaar wel een keer.

Gr Leo Jansen
nobbiomatic schreef:Martin, die Biltema.....is dat een soort Halfords?
Veel meer dan dat! Alles voor de auto, fiets, gereedschappen, tuinmaterialen, kamperen, kantoor- en huishoudelijke artikelen, bouwmaterialen, allerlei soorten verf voor binnen en buiten, dierenvoeding, jacht- en vissport, werk- en outdoor kleding en zo veel meer. Zelfs ook pleziervaartuigen. En vaak zo groot als een pand van IKEA.
Biltema (spreek uit: Bilteema) heeft vestigingen in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland. Aan de website www.biltema.se kan je ook dk, no en fi toevoegen. Maar wat je daar op het scherm ziet, is slechts een catalogus, want Biltema doet niet aan verkoop via internet. Je moet dus zelf naar de winkel komen. Voor het berekenen van de valutakoersen bekijk www.xe.com
De foto hieronder is de vestiging van Karlstad (hoofdstad van Värmland, Zweden) op 4 juli 2015. Daar heb ik op 24 september j.l. vrienden uit Groningen bij toeval ontmoet!

Afbeelding
woon je in zweden dan martin? fulltime?

tja...en om voor een helm nou zover te gaan rijden...dan is ie niet meer goedkoop :?
nobbiomatic schreef:woon je in zweden dan martin? fulltime?

tja...en om voor een helm nou zover te gaan rijden...dan is ie niet meer goedkoop :?
Nee, ik heb mijn baan in Nederland nog (daarvoor fiets ik dagelijks 20 kilometer, dus mét deze helm erop) en m'n vrouw en ik hebben een tweede huis in Zweden, die wij in 2003 hebben gekocht. Gemiddeld 1½ maand per jaar 'wonen' wij in Zweden. Later als wij met pensioen gaan, verhuizen wij erheen.

Afbeelding