Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na de Vennbahn - Forum Wereldfietser

Na de Vennbahn

Plan voor 2016 is fietsvakantie met daarin opgenomen de Vennbahn. Van onze woonplaats Hoevelaken fietsen naar Aken is geen probleem, daarna de Vennbahn, maar dan van Troisvierges via Belgie terug naar Hoevelaken. Onderweg willen zeker Gent aandoen. Het probleem ligt bij de route Troisvierges naar ....... In Vlaanderen kunnen we weer knooppunten oppakken. Wij zijn 60+ met trekking fietsen met bepakking, dus echte zware klimmen ontwijken. We zoeken een goede route vanaf Troisvierges. Wie geeft ons goede tips?
De meest vlakke route die ik indertijd kon vinden:
Via de RV 8 noord naar Malmedy - RV 45 naar Coo - RV 8 naar Luik - RV 4 naar Heverlee - LF 2 naar Mechelen - Via Donderzeel naar Dendermonde - langs de Schelde naar Gent.
Ik heb wel ergens een GPS-track liggen mocht je daar behoefte aan hebben. Je realiseert je dat je dan ruim 300 km onderweg bent?
Bert Sitters beschrijft deze variant
Ook de volgende variant is mogelijk:
Maastricht naar de Moezel
Van Maastricht via de knooppunten naar Eijsden. Bij Eijsden met het pontje de Maas over. Volg de RAVeL over de jaagpaden langs de Maas en het Albertkanaal naar Luik. In Luik de eerste brug in de stad over en vervolgens over de rode loper langs de Maas kruisingsvrij door de stad. Fietspad lang de Ourthe naar Comblain-au-Pont. Langs de Amblève naar Trois-Ponts (dit is een autoweg, maar niet veel verkeer: alleen de laatste km's bij de watervallen van Coo en het pretpark zijn wat drukker). In Trois-Ponts de RAVeL op de voormalige spoorbaan via Stavelot en Malmedy naar Waimes/Weismes. Daar is een aansluiting op de Vennbahn. Van Waimes/Weismes naar Weywertz naar de nieuwe verbinding en via de Kyll Radweg naar de Moezel.
en hier worden vergelijkbare mogelijkhedenbeschreven
Je zult hoe dan ook min of meer over het Plateau des Tailles moeten. Als je zo min mogelijk hobbels wilt is het in de Ardennen meestal zo dat je het best rechtstreeks naar de top gaat en dan omlaag. In dit geval: Gouvy, Bihain, Lierneux en daarna langs de Lienne en Amblève omlaag tot Comblain-au-pont en dan langs de Ourthe naar Luik en langs de Maas naar Maastricht. Vóór Maastricht, in Haccourt, kun je al de knooppunten oppakken en afbuigen naar Tongeren en verder vlaanderen in.

Het deel tussen Stoumont en Comblain is op toeristendagen wel druk maar daarbuiten valt het mee. (Zaterdagen en zondagen met mooi weer van ca. 10 tot 15 uur, daarna zijn de Hollanders en Vlamingen al weer op weg naar huis of ze gaan aan de koffie of bier in hun huurhuisje)

In alle andere gevallen is het meer klimmen, maar eigenlijk moet je daar niet over klagen als je naar de Ardennen gaat.
jasmon schreef:Bert Sitters beschrijft deze variant
[...] Comblain-au-Pont. Langs de Amblève naar Trois-Ponts (dit is een autoweg,
Gelukkig niet, je mag er dus gewoon fietsen.

Carl
Bert bedoelt een weg voor auto's, niet de verkeerskundige term autoweg.
Het klopt wel dat het een weg is die voor auto's is, zonder fietstroken, maar ik heb de weg meerdere keren eens gebruikt en hij is me toch wel mee gevallen.

Het gedeelte Stoumont - Trois-Ponts is daarbij bovendien het drukste deel en dat tip ik in mijn gestelde route juist niet.
arnob schreef:De meest vlakke route die ik indertijd kon vinden:
Via de RV 8 noord naar Malmedy - RV 45 naar Coo - RV 8 naar Luik - RV 4 naar Heverlee - LF 2 naar Mechelen - Via Donderzeel naar Dendermonde - langs de Schelde naar Gent.
Ik heb wel ergens een GPS-track liggen mocht je daar behoefte aan hebben. Je realiseert je dat je dan ruim 300 km onderweg bent?

Dank Arno, hier kan ik verder mee.
ArievH schreef:Plan voor 2016 is fietsvakantie met daarin opgenomen de Vennbahn. Van onze woonplaats Hoevelaken fietsen naar Aken is geen probleem, daarna de Vennbahn, maar dan van Troisvierges via Belgie terug naar Hoevelaken. Onderweg willen zeker Gent aandoen. Het probleem ligt bij de route Troisvierges naar ....... In Vlaanderen kunnen we weer knooppunten oppakken. Wij zijn 60+ met trekking fietsen met bepakking, dus echte zware klimmen ontwijken. We zoeken een goede route vanaf Troisvierges. Wie geeft ons goede tips?
Na Troisvierges doorfietsen naar Libramont, ook over een fietspad gemaakt van een oude spoorlijn. In Libramont een IC pakken naar Namen. Vanuit Namen langs de Maas terug, vanaf Luik naar het noord-westen gaan en via het vlakke Vlaanderen naar huis. De lange stukken door Nederland lijken mij trouwens erg saai.
SvMp schreef:
ArievH schreef:Plan voor 2016 is fietsvakantie met daarin opgenomen de Vennbahn. Van onze woonplaats Hoevelaken fietsen naar Aken is geen probleem, daarna de Vennbahn, maar dan van Troisvierges via Belgie terug naar Hoevelaken. Onderweg willen zeker Gent aandoen. Het probleem ligt bij de route Troisvierges naar ....... In Vlaanderen kunnen we weer knooppunten oppakken. Wij zijn 60+ met trekking fietsen met bepakking, dus echte zware klimmen ontwijken. We zoeken een goede route vanaf Troisvierges. Wie geeft ons goede tips?
Na Troisvierges doorfietsen naar Libramont, ook over een fietspad gemaakt van een oude spoorlijn. In Libramont een IC pakken naar Namen. Vanuit Namen langs de Maas terug, vanaf Luik naar het noord-westen gaan en via het vlakke Vlaanderen naar huis. De lange stukken door Nederland lijken mij trouwens erg saai.
Zie volgende reactie
bert sitters schreef:
SvMp schreef:
ArievH schreef:Plan voor 2016 is fietsvakantie met daarin opgenomen de Vennbahn. Van onze woonplaats Hoevelaken fietsen naar Aken is geen probleem, daarna de Vennbahn, maar dan van Troisvierges via Belgie terug naar Hoevelaken. Onderweg willen zeker Gent aandoen. Het probleem ligt bij de route Troisvierges naar ....... In Vlaanderen kunnen we weer knooppunten oppakken. Wij zijn 60+ met trekking fietsen met bepakking, dus echte zware klimmen ontwijken. We zoeken een goede route vanaf Troisvierges. Wie geeft ons goede tips?
Na Troisvierges doorfietsen naar Libramont, ook over een fietspad gemaakt van een oude spoorlijn. In Libramont een IC pakken naar Namen. Vanuit Namen langs de Maas terug, vanaf Luik naar het noord-westen gaan en via het vlakke Vlaanderen naar huis. De lange stukken door Nederland lijken mij trouwens erg saai.
.
Tussen Namen en Hoei (Huy) is het prima fietsen langs de Maas over het jaagpad, maar dichter bij Luik wordt fietsen langs de Maas een regelrechte ramp met alle industrie. De stad Luik door gaat prima over de rode loper langs de Maas en ook voorbij Luik gaat het prima.
Om zoveel mogelijk vlak te rijden, zou ik kiezen voor de Ave Gone route, met daarbij een variant. Tussen Belgie en Luxemburg ligt een waterscheiding. Er is een tunnel, maar deze mocht niet in de Vennbahn fietsroute worden opgenomen vanwege de populatie vleermuizen in de tunnel. Is nu even een pittige klim over de waterscheiding met daarna een afdaling naar Troisvierges. Net voor Troisviergers is weer een kort, naar fel klimmetje. Betekent dat je voor de terugreis weer die klimmen moet nemen naar de waterscheiding.
Je kunt er ook voor kiezen om niet het laatste stukje naar Troisvierges te doen, maar voor de Luxemburgse grens (en de waterscheiding) rechtsaf te gaan naar Gouvy. Vandaar uit neem je de route van Ave Gone via het Liennedal naar de Ambleve. Autoverkeer valt ontzettend mee, want de Ambleve slingert en daar houden automobilisten niet zo van. In Comblain-au-Pont begint een fietspad langs de Ourthe naar Luik.
Je kunt eventueel ook met de trein van Troisvierges naar Gouvy: een keer in de twee uur. De prettige camping van Troisvierges is niet ver van het station
Tip: neem vanaf Maastricht de Belgische kant van de Maas. Vanaf de Markt van Maastricht via de Boschstraat naar Smeermaas. Vervolgens via de knooppunten. 10, 53, 52, 51, 57, de LF7(onderdeel Vlaanderen fietsroute) naar Thorn. Van Thorn Nederlandse LF7 naar Utrecht. Van Utrecht LF7 naar Amersfoort.
@bert sitters: Ik raad de trein Troisvierges - Gouvy af, tenzij het niet anders kan. Je betaalt de hoofdprijs. Je bent voor 2 mensen + fietsen zo'n 35 euro kwijt.

Troisvierges - Gouvy is goed te doen als je de route slim uitstippelt. Ik heb een aantal varianten gedaan. De route via Watermaal is het meest pittig, maar er zijn wat sluiproutes die het gemakkelijker zijn.

Ga terug over het traject van de Vennbahn. Vlak na station Troisvierges heb je een hele steile maar korte klim, die goed te lopen is. Je krijgt mooie uitzichten, daarna daal je weer af. Vervolgens kruis je de weg 337. Verlaat dan de Vennbahn en ga linksaf over de 337 richting Belgie. Je komt door Hautbellain en Basbellain.
Ga via de Rue de la Grotte België in. Dat is niet al te steil. Eventueel wat stukjes lopen, maar ik denk dat het te doen is.