Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Radical design cyclone ervaring - Forum Wereldfietser

Radical design cyclone ervaring

Deze zomer heb ik een radical design cyclone fietskar gebruikt op een 1200km fietstocht door de Alpen, hangende aan mijn Vlerick trekking fiets die ik uitgerust heb met een Bafang midden motor. Het was een fantastische rit, maar de cyclone heeft ons op 2 punten ontgoocheld : het is een dure kar en die komt met ongelooflijk goedkope prutsbanden (3x lek gereden). En de bevestiging is gedeeltelijk stuk gegaan, nog te gebruiken, maar bij afhaken moet je erg opletten of je verliest de ring die essentieel is en die nu niet meer beveiligd is.

En vandaag zou ik toch serieus aan de Yak Bob car denken, want minder energie gebruik.
Ik heb een door Challenge voor Bever gebouwde kar. Dat was de voorloper van de Cyclone. Ik ben er altijd erg tevreden mee geweest. Daar zaten wel goede banden op, maar dat is een uitzondering bij karren (een Bob heeft ook prutsbanden, net als alle kinderkarren die ik heb gezien). Met de (zelfde) koppeling heb ik nooit problemen gehad, dus ik begrijp je niet helemaal.
Een tweewieler zoals de Cylone heeft twee voordelen. Allereerst kun je er meer gewicht en volume op laden dan op een eenwieler, en in de tweede plaats houdt het ding zichzelf overeind. Dat betekent minder belasting voor het frame. Daarom zou ik bij een tandem of brevetfiets erder gaan voor een tweewieler. Een eenwieler heeft in principe wat minder rolweerstand, en spoort beter over onverharde paden.
Als je bij een tocht in de Alpen minder energie wilt verbuiken is het vooral van belang het gewicht te beperken. Klimmen is vechten tegen de zwaartekracht. Dan is geen enkele kar eigenlijk een goed idee, want ze zijn allemaal zwaarder dan losse tassen, en helemaal als je zo weinig bagage bij je hebt dat het allemaal in twee tassen past. Onze kar was ideal toen de kinderen klein waren en we onvermijdelijk veel bagage bij ons hadden. Inmiddels fietsen we lichtgewicht.
michelbuyckx schreef:het is een dure kar en die komt met ongelooflijk goedkope prutsbanden (3x lek gereden).
En kan je dat ook concretiseren? M.a.w. welke banden liggen er op? Het is in ieder geval de eerste keer dat ik die klacht hoor en je kan natuurlijk ook gewoon brute pech hebben.
michelbuyckx schreef:En de bevestiging is gedeeltelijk stuk gegaan, nog te gebruiken, maar bij afhaken moet je erg opletten of je verliest de ring die essentieel is en die nu niet meer beveiligd is.
Ik weet niet hoe het huidige systeem is op die karren, maar vroeger was dat in ieder geval geen probleem.
michelbuyckx schreef: En vandaag zou ik toch serieus aan de Yak Bob car denken, want minder energie gebruik.
Waarom denk je aan minder energieverbruik? Of vlak terrein en zeker bij onverharde ondergrond maakt één extra wielen in het spoor van het eigen wiel of twee extra wielen en sporen zonder twijfel een verschil. Maar als je in de Alpen vooral op verharde wegen hebt gereden dan maakt zo'n extra wiel veel minder uit. Bij het bergop rijden gaat de energie immers hoofdzakelijk naar het overwinnen van het hoogteverschil.

Was dit je eerste ervaring met de combinatie van je fiets, die motor en die achterkar? Want als dat het geval is is er een behoorlijk risico dat je onterechte oorzaak-gevolg verbanden zoekt.

Renaat
Wim schreef:... (een Bob heeft ook prutsbanden, net als alle kinderkarren die ik heb gezien)...
Niet mijn ervaring. Ik heb de Great Divide MTB route, bijna 5000 km, gereden met een Bob Yak. Ik had bij vertrek een reserve band gekocht, omdat ik veronderstelde dat een 16 inch band wel twee keer zo hard zou slijten als een 29 inch band. Ik heb die reserve band na het voltooien van de tocht in Jaspar ongebruikt overgedragen aan degene die mijn Bob overnam. De originele band kon nog een tijdje mee. Hij is ook nooit lek geraakt.
math schreef: Niet mijn ervaring. Ik heb de Great Divide MTB route, bijna 5000 km, gereden met een Bob Yak. Ik had bij vertrek een reserve band gekocht, omdat ik veronderstelde dat een 16 inch band wel twee keer zo hard zou slijten als een 29 inch band. Ik heb die reserve band na het voltooien van de tocht in Jaspar ongebruikt overgedragen aan degene die mijn Bob overnam. De originele band kon nog een tijdje mee. Hij is ook nooit lek geraakt.
Ik spreek me niet uit over de kwaliteit van de banden op een Bob. Maar banden op een aanhangwagen hebben het meestal veel minder zwaar te verduren dan de banden op de fiets zelf (veel minder gewicht, nooit blokkerende wielen, ...).
Om het verhaal wat te relativeren: ik heb een Cyclone I. Dat is de versie met kunststof wielen. Er liggen bandjes op van Kenda. Of die nog origineel zijn, weet ik niet, want ik kocht hem tweedehands.
In elk geval: bij een reis van 2000 km met de combinatie velomobiel+Cyclone had ik twee lekke banden. De eerste was de achterband van de Orca, die doorgesneden raakte door een scherpe steen (in de wang van de band). De tweede was een voorband, ook van de Orca dus.
De rit ging grotendeels over asfalt, maar evengoed over grint, veldwegen, bospaden, ...

Er zijn ook nog andere, kortere trips mee gemaakt. Lekken had ik er nog niet mee. Er waren wel defecten:
- de vlaggenmast brak door (plastic verbindingsstuk) en Radical heeft die prompt vervangen.
- de staalkabel die als beveiliging dienst doet, rafelde uit. Ik gebruik die niet meer, want de eindjes prikken door je vingers. De koppeling is trouwens zo ontworpen dat die bijna onmogelijk los kan komen.
- de regenhoes was na twee weken helemaal verschenen. Dat schijnt normaal te zijn voor zo'n fluo-kunststof. Het doet in elk geval niets af aan de waterdichtheid.

Dat hij twee wielen heeft, maakt in dit geval helemaal niets uit: de velomobiel heeft er drie...
Revanho schreef: .. banden op een aanhangwagen hebben het meestal veel minder zwaar te verduren dan de banden op de fiets zelf (veel minder gewicht, nooit blokkerende wielen, ...).
Inderdaad, je noemt de belangrijkste factoren waaraan ik nog zou willen toevoegen: niet-aangedreven wiel. Maar mijn commentaar ging vooral over 'prutsbanden'.
Heb je al contact opgenomen met de leverancier en je je bevindingen gemeld? Mijn ervaring met de produkten van Radical is namelijk tegenovergesteld, en ook de after-sales (van radical zelf) is prima. Destijds zijn 2 waterdichte liners voor nieuwe omgeruild omdat er een produktiefout in mijn serie zat, zonder dat ik daarom vroeg.
Dat banden lek raken is nu eenmaal een gegeven, waarschijnlijk alle 3 de keer aan de rechterkant. De reden daarvoor is simpel, daar ligt de meeste rommel op de weg, normaal fiets je daar niet maar met 2 extra sporen komt dat rechterwiel daar dus wel.
Mmmm wij hebben ook al jaren een radical cyclone en nergens last van. Sterker nog, wij zijn nog altijd fan!
Ondertussen zo'n 5000km mee gereden en nog steeds op de originele banden. Ooit 1x lek gereden, maar dat lag niet aan de banden, maar aan wat op de weg lag en wat pech ;)
Verder prima degelijk spul. En ben blij met de 2 wielen ipv 1 ivm de druk op de achteras. En dat hij blijft staan als je je fiets op de standaard hebt staan. En ik vind 'm reuze handig in treinen en op stations.
CapoJan schreef:Om het verhaal wat te relativeren: ik heb een Cyclone I. Dat is de versie met kunststof wielen. Er liggen bandjes op van Kenda.
Ik had een Cyclone I (tot deze uit mijn garage werd gestolen) met kunststof wielen. Daar heb ik heel wat duizenden kilometers met gedaan (hoofdzakelijk achter de ligfiets). Voor zover ik mij herinner heb ik nooit een lekke band gehad. Welke banden er op lagen weet ik niet meer, maar hoewel ik de Cyclone tweedehands kocht ben ik er redelijk zeker van dat dat de originele banden waren.

De ervaring van Michel lijkt me niet toonaangevend voor de Radical Cyclone. (Maar als hij besluit deze te verkopen ben ik best geïnteresseerd ;-) )

Renaat
Over wat voor banden gaat het nu eigenlijk?
Heb nu ongeveer 4500 km op de teller met de RDC gefietst en ben steeds meer fan. De originele banden staan er nog steeds op en tot nu toe geen lekke banden. Bandenmerk: Ching Sheng Tire, 1.6 x 1.75. Made in Taiwan. Hopelijk is het juist, want nog slecht afleesbaar. Wat betreft koppeling, nog nooit problemen gehad. Simpel en goed. Heb eenmaal met een BY een fietstocht gamaakt, vond ik niet handig. De pennetjes en het niet op eigen benen kunnen staan was lastig. Ook de lengte was niet handig, ook niet op trein of vliegtuig.
Dit is mijn persoonlijke ervaring.
Dat zijn inderdaad heel matige goedkope banden. Maar iets anders heb ik nog nooit op een kar gezien. Waarbij ik wil toevoegen dat het aantal lekke banden geen goede graadmeter is, want het is niet moeilijk om een band te maken die vrijwel nooit lek gaat. Veel interessanter is de rolweerstand, en die laag houden is duur.
Het slimste wat je bij karren kunt doen is de banden gelijk weggooien en er iets goeds op zetten.
Inmiddels heb ik met de 18" Kenda-banden op onze kinderkar een paar duizend gereden, schat ik? On- en offroad, goed weer, slecht weer. En tot nu toe één keer lek. Ik wilde ze gaan vervangen voor wat bredere Big Apples, maar eigenlijk zie ik er geen noodzaak meer toe. En dat lekrijden was thuis, op de boulevard van Katwijk. Vóór de vakantie, en dat was nuttig, want toen pas kwam ik erachter dat m'n pompje op de Santos dus géén autoventielen aankan... :lol: . Dat was best een eind lopen.