Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Typisch voorbeeld van de mazen in de wet.

rijksoverheid :
Door huidige regelgeving kunnen fabrikanten een high speed e-bike laten keuren als snorfiets. Bij de toelatingskeuring kijkt de RDW dan alleen naar de constructiesnelheid zonder meetrappen. Wanneer de constructiesnelheid maximaal 25 kilometer per uur is, dan is het een snorfiets. Er gelden regels voor snorfietsen. Zo mag u niet harder rijden dan 25 kilometer per uur binnen en buiten bebouwde kom.

Discutabel is ook de term contructiesnelheid (zonder het meetrappen ). Constructiesnelheid is de snelheid, waarvoor een fiets is gemaakt.
Constructiesnelheid is bij een pedelec is hoger dan 25, dus geen snorfiets , eerder een bromfiets.
Voor de toelatingseisen kijkt de RDW naar de snelheid zonder meetrappen.
Zonder meetrappen is de snelheid 0 km/u, is lager dan 25, dus wel een snorfiets.

Het is maar net hoe je het leest...een gevalletje voor de rijdende rechter.

Vond nog dit :
Officieel gaan pas in 2017 Europese regels gelden voor speed-pedelecs. Toch is 3 jaar ongestraft over de fietspaden scheuren er niet bij, zegt een woordvoerder van de nationale politie. De Dienst Wegverkeer, (RDW), Bovag, ANWB, Fietsersbond, politie en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben onlangs afgesproken dat de supersnelle fietsen voorlopig worden aangemerkt als motorvoertuigen die maximaal 25 km/u mogen rijden.
Laten we wel zijn , elektrische fietsen zijn voor bejaarden, gehandicapten of de patatgeneratie...
Oei... Beetje kortzichtig en denigrerend...

E-bikes zijn o.a. ook voor forensen die de (tweede) auto of de bromfiets willen vervangen.
henk huizenga schreef:Laten we wel zijn , elektrische fietsen zijn voor bejaarden, gehandicapten of de patatgeneratie...
Ik dénk dat hier een smiley achterwege is gebleven.
Ik vind het er gewoon over.
De Sjelle schreef:Ik vind het er gewoon over.
... en aan de andere kant diep naar beneden.
henk huizenga schreef:Laten we wel zijn , elektrische fietsen zijn voor bejaarden, gehandicapten of de patatgeneratie...
Kortzichtigheid ten top !
Nee hoor.

Elektrische fietsen hebben inderdaad niets met fietsen te maken. We fietsen toch om te fietsen, te bewegen en een bepaalde inspanning te leveren. Toch.
Moet je dagelijks van A naar B dan is een elektrische fiets een goede optie.
Of een elektrische scooter zit je nog half droog ook.
Ik snap niet waarom sommige zo'n hekel hebben aan een e-bike.


Ik heb eens een stukje op een Trek Powerfly 5 mogen rijden en dat rijd echt heel fijn.
Je moet overigens gewoon mee trappen , alleen kom je nu fris op je werk of op school aan ipv je hele rug nat van het zweet hebben.


Ik heb een hekel aan zweet dus ik fiets altijd op een aangepast tempo. Mijn gemiddelde snelheid ligt rond de 15kmph. Op een e-bike zou ik exact dezelfde prestatie leveren alleen ga je dan 25kmph. Het is dus niet zo dat ik je op een e-bike minder hard moet trappen je gaat alleen een stuk sneller.
Als je dan op een e-bike (een gewone of speed) gaat fietsen, kleed je dan in ieder geval niet aan als een wielrenner, dan maak je jezelf naar mijn mening belachelijk.

Ik heb ze al zien rondfietsen, en de opmerking die ik hierover maakte vonden ze zichtbaar niet fijn. (nu heb ik dat wel vaker) :oops:
_Peter_ schreef:Als je dan op een e-bike (een gewone of speed) gaat fietsen, kleed je dan in ieder geval niet aan als een wielrenner, dan maak je jezelf naar mijn mening belachelijk.

Ik heb ze al zien rondfietsen, en de opmerking die ik hierover maakte vonden ze zichtbaar niet fijn. (nu heb ik dat wel vaker) :oops:
Inderdaad Peter, hoe durft zo'n luie e-biker zijn zitvlak te beschermen met iets wat alleen door ECHTE fietsers mag worden gedragen! Blaren moeten ze hebben! Dat ze maar niet geassocieerd worden met de edele berijders van het klassieke stalen ros die zoveel betere en meer waardige mensen zijn. :lol: :wink:

Ik geef toe... ik heb een e-bike, rij ook nog wel eens een wieler wedstrijd en vind het diep triest dat een geweldig vervoermiddel nog steeds niet geaccepteerd is. Het is alsof er een kift is waardoor een e-bike iets van een "echte fietser afpikt?

Ik ga toch ook niet zeggen dat iedere fietser met een auto een lui varken is? Dus waarom zeggen we dat wel over e-bikers? Een beetje raar allemaal.
Ik denk dat het voor sommige mensen nog wennen is dat men nu door een fietser kan ingehaald worden die daar dan beduidend minder moeite voor moet doen dan hun.
Alhoewel ik zelf geen elektrische fiets bezit vind ik ze echt een vooruitgang. Je ziet nu veel meer mensen op de fiets. Zowel oud als jong. Zoiets kan je toch alleen maar toejuichen? En wanneer er iemand met een elektrische fiets mij inhaalt ben ik altijd blij dat dat dan zo geen stinkbrommer is. En kan je er fijn achter hangen, ben je uit de wind. :lol:
De snelheid van die krengen is te hoog. Veel van de mensen die erop fietsen, hebben zo'n snelheid in hun hele leven niet gereden zonder ondersteuning. Dat vraagt om ongelukken (en die zijn er dan ook legio).
Wat hier door enkele mensen geschreven wordt staat toch wel in schril contrast met wat ik op straat en in de omgeving zie. Kennelijk behoren de Belgische en de Nederlandse provincie Limburg - voor deze ene keer - tot de meest vooruitstrevende die er zjin want fietsen met trapondersteuning zijn hier al jaren een geccepteerd verschijnsel en op zondagmiddagen al soms in de meerderheid.

Jongens wen er maar aan.
"Wen er maar aan".

Een waar woord. Hier in dat kustdorpje waar die ene voetballer vandaan komt, ligt het in ieder geval niet aan de enorme hoogteverschillen, dat men en masse aan de e-bike gaat. Ik durf te stellen dat op een gemiddelde dag zeker de helft van de mensen die je op een rondje dorp tegenkomt op een fiets met trapondersteuning zit. Met vertegenwoordiging van alle leeftijdsgroepen vanaf de brugklas, schat ik zo in.
Hier in Zuid Limburg zie je idd erg veel e-bikes rondrijden. Soms lijkt het wel alsof de helft op zo'n fiets rijd. En geef ze eens ongelijk , het stikt hier van de heuvels. Dan is een beetje ondersteuning toch wel fijn.

Spartametjes zie ik ook regelmatig rondrijden hier. M'n vader heeft er eentje daar rijd ik af en toe eens op. Dat zijn wel echt fietsen voor luie fietsers haha :) . Daarmee haalde ik e-bikes mee in zonder dat ik mee trapte of ik trapte achteruit bij het fietsen hahaha dat zag er echt hilarisch uit.
Travelmaster schreef:"Wen er maar aan".

Een waar woord. Hier in dat kustdorpje waar die ene voetballer vandaan komt, ligt het in ieder geval niet aan de enorme hoogteverschillen, dat men en masse aan de e-bike gaat. Ik durf te stellen dat op een gemiddelde dag zeker de helft van de mensen die je op een rondje dorp tegenkomt op een fiets met trapondersteuning zit. Met vertegenwoordiging van alle leeftijdsgroepen vanaf de brugklas, schat ik zo in.
Logisch een mens is van nature lui.
Van de scholieren die in Rotterdam op school zitten zie je ook steeds meer op een e-bike, ook logisch.
Misschien moeten we het over verplaatsen hebben in plaats van fietsen. :lol:

Nog zo iets Wintersport. Zou skieen net zo zwaar zijn als 15 km stevig fietsen zijn die skigebieden uitgestorven. Het is geen wintersport maar sneeuwvakantie. :lol:
Alien schreef:De snelheid van die krengen is te hoog. Veel van de mensen die erop fietsen, hebben zo'n snelheid in hun hele leven niet gereden zonder ondersteuning. Dat vraagt om ongelukken (en die zijn er dan ook legio).
Dat is niet onderbouwd door de cijfers.

E-bikers (standaad e-bike!) onder de 65 zijn niet vaker betrokken bij ongelukken dan gewone fietsers (cijfers SWOV).

- Speed pedelecs worden niet gemeten (zie ook gebrek regelgeving, maar zullen gezien de vooralsnog kleine niche niet snel opvallen in dit soort cijfers.
- Boven dde 65+ is er wel een significant verschil met gewone fietsers, maar dat is waarschijnlijk te wijten dat die mensen anders uberhaupt niet zouden fietsen (oftewel: de oudere e-biker kan minder goed fietsen dan de oudere die nog met een gewone fiets overweg kan). Tekenend is dat ouderen zich met een e-bike veiliger voelen.

Overigens denk ik niet dat er veel Nederlanders zijn die als tiener nooit harder hebben gefietst dan 25kmpu :wink:

Uiteraard; als je het over s-pedelecs hebt wordt het een ander verhaal.
Elektrische fietsen komen wat snelheid betreft veel dichter bij de snelheid van een sportieve fietser, inhalen wordt daardoor een langdurigere, irritante en wat gevaarlijkere actie.

Wat ongevallen met (e-)fietsen betreft denk ik niet dat er betrouwbare statistieken bijgehouden worden.
loknor schreef: Ik geef toe... ik heb een e-bike, rij ook nog wel eens een wieler wedstrijd en vind het diep triest dat een geweldig vervoermiddel nog steeds niet geaccepteerd is. Het is alsof er een kift is waardoor een e-bike iets van een "echte fietser afpikt?
Rij jij wedstrijden met een e-bike? dat is dan een nieuwe klasse bij de UCI. Ik ben die nog niet tegengekomen. Niet dat wedstrijden mij interesseren maar toch. Wordt waarschijnlijk wel dringen bij de start en finish, als ze allemaal even hard gaan. Want de meesten halen de 25 niet eens.

Bovenstaande is natuurlijk onzin, dat mag duidelijk zijn.
Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben, nu lijkt het wel of iedereen er eentje moet, net als die holleeder-scooter een paar jaar geleden, en dat vindt ik eigenlijk best wel een beetje zielig (voor die mensen dan)