Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: goede trappers (weinig rolweerstand) - Forum Wereldfietser

Gezocht: goede trappers (weinig rolweerstand)

Sinds dit jaar fiets ik (soms) op de door mij nieuw aangeschafte Batavus Zonar.

Kort gezegd ben ik tot nu toe totaal niet tevreden met de fiets :( Enerzijds komt dit door erg knullige onderdelenkeuzes van Batavus, anderzijds doordat de houding mij achteraf niet bevalt (recht stuur en voorover, dat terwijl ik erg veel km's wegtrap op een racefiets waarbij ik dat juist heerlijk vind). Ook vind ik de fiets opvallend zwaar trappen voor een fiets met moderne derailleur.

Ik ben van plan om de fiets toch zoveel mogelijk naar mijn zin te gaan maken (andere banden, andere handvatten, ander stuur, etc.). Maar ook de trappers wil ik graag aanpassen.

De huidige trappers vallen op door het bijna volledig ontbreken van "vrije loop". Als ik ze met de hand een slinger geef dan draaien ze niet eens een halve slag. Ik heb ook het gevoel dat ik die weerstand voel tijdens het fietsen (kan ook tussen de oren zitten natuurlijk). Dat terwijl de stokoude trappers van mijn halfgare Gazelle stadsfiets bijna eindeloos rond lijken te draaien als ik die een zwieper geef. Het kan dus wel...

De trappers welke ik nu heb zijn naamloos, maar zijn volgens mij exact gelijk aan bijvoorbeeld deze pedalen van XLC. Gekeken naar de specificaties (afgesloten kogellagers) en de prijs (rond de 25 euro) zijn het niet de allergoedkoopste pedaaltjes. En toch draaien ze voor geen meter.

Mijn vraag is dan ook: welke vervangingspedalen zijn (bewezen ;)) wel goed? Want als dit soort pedalen van XLC niet lijken te voldoen, welke merk en type dan wel?
Het zit idd tussen je oren. Hoe "stroever" ze lopen hoe beter ze doorgaans zijn. Als je er kracht opzet, wat je doet bij het fietsen, is het stroeve gevoel weg. Bij je gare Gazelle met de "goeie" trappers merk je dat-ie dan juist veel stroever loopt.
Probeert maar.
Hè? Echt waar? :? Jeetje, dit antwoord had ik niet verwacht.

Ik snap het toch nog niet helemaal. Het is toch niet zo dat de "stroeve" pedalen ineens wel vrij in de lagers draaien omdat er kracht op wordt gezet? Natuurlijk zet ik meer dan genoeg kracht op de trappers alsnog aan het draaien te krijgen, maar dat is wat anders.

En de Gazelle trappers draaien zo prachtig soepeltjes, dat ik me haast niet kan voorstellen dat die "minder" zijn dan de Batavus trappers.

Maar goed, wel interessant dit. Ik zal er morgen eens naar gaan kijken.
Deze pedalen had ik altijd op mijn Gazelle tourfiets en die zijn echt prima http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1533

Als handvatten zou ik de Ergon GP1 nemen daar krijg je zeker geen spijt van.
Marko heeft gelijk... Nieuwe trappers zitten normaliter (nog) vol vet en draaien daarom nauwelijks als je ze een slinger geeft, maar wel vrijwel wrijvingloos als je erop fietst. Bij 'oude' trappers is het net andersom... Daar is het vet eruit gespoeld en lopen de lagers droog. Vaak kraken ze dan als je erop fietst en dan is de weerstand groter.
*Kan een broodje aap zijn* Had het ook niet te maken met de buiging van een trapperas? In onbelaste stand (dus ongebogen) loopt dat minder soepel dan belast. Dat is natuurlijk lastig te testen.

Betreft de houding: Batavus heeft de plank compleet misgeslagen met het stuur op zowel de Zonar als de Razer. Een goed stuur is ergens tussen de 10 en 20 euro, mijn FM heeft deze bij aflevering kosteloos erop gezet. Ik heb Batavus hierover ingelicht, uiteraard met dank aangenomen en verder niks mee gedaan^^

De banden zijn van prima kwaliteit (Supreme) en duurder dan de hier vaak geprezen Marathons. Ik kan me best voorstellen dat je andere banden wil, maar Batavus heeft hier geen verkeerde keuze gemaakt.

De andere onderdelen zijn eigenlijk ook prima en degelijk. Wel vrij lomp^^
Dat nieuwe trappers 'altijd' zwaar lopen omdat er veel vet in zou zitten..geldt zeker niet voor reguliere weg of atb pedalen.. Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat het vet eruit gaat.. Is dat wel het geval dan zul je toch echt onderhoud moeten plegen..
Ik heb Crankbrother pedalen en die draaien vanaf dag 1 als een tierelier :D
Mijn racefiets pedalen en SPD pedalen draaien ook niet super soepel, dus er zit blijkbaar nogal wat variatie in. Interresant!
De trappers mogen dan in losse toestand wel stroef draaien maar omdat de omtrek zo klein is en het om een kleine kracht gaat is de hoeveelheid energie die je er aan kwijt bent erg klein. (vermogen = kracht x afstand / tijd)
Anders spuit je er wat kruipolie in en het vet gaat vanzelf een eind aan de kant. Dat is niet goed voor de levensduur maar met wat geluk merk je er nooit iets van.
Zo'n beetje het enige wat deze fiets technisch traag kan makenis als je banden hebt met een forse antileklaag (zo ongeveer alle in zwang zijnde schwalbes) en deze niet flink oppompt.

Dat de houding niet goed is en de onderdelen niet van topkwaliteit kun je Batavus nauwelijks kwalijk nemen. Je moet deze fiets net als alle andere voor de juiste toepassing, in de juiste maat en met de juste afstelling kopen. De prijs vind redelijk in overeenstemming met de onderdelen.
Het ligt redelijk in lijn met de markt en het is allemaal nog wel te identificeren. Het is grotendeels terug te leiden tot de Duitse groothandels XLC en Ergotec (de zadelpen).
Wat een reacties allemaal zeg! Echt top! :D
loknor schreef:*Kan een broodje aap zijn* Had het ook niet te maken met de buiging van een trapperas? In onbelaste stand (dus ongebogen) loopt dat minder soepel dan belast. Dat is natuurlijk lastig te testen.

Betreft de houding: Batavus heeft de plank compleet misgeslagen met het stuur op zowel de Zonar als de Razer. Een goed stuur is ergens tussen de 10 en 20 euro, mijn FM heeft deze bij aflevering kosteloos erop gezet. Ik heb Batavus hierover ingelicht, uiteraard met dank aangenomen en verder niks mee gedaan^^

De banden zijn van prima kwaliteit (Supreme) en duurder dan de hier vaak geprezen Marathons. Ik kan me best voorstellen dat je andere banden wil, maar Batavus heeft hier geen verkeerde keuze gemaakt.

De andere onderdelen zijn eigenlijk ook prima en degelijk. Wel vrij lomp^^
Het stuur vind ik eigenlijk niet eens de verkeerde keuze. Althans, dat is iets waar je voor de koop duidelijk op kunt letten. Ik ben er vanuit gegaan dat ik voor recreatief gebruik een gebogen houding wel lekker zou vinden. Immers, op mijn racefiets heb ik een erg diepe zit en daarop kan ik het uren achter elkaar volhouden. Enkel m'n nek wordt dan wat moe van het steeds omhoog kijken...

In de praktijk blijkt dit helaas anders te zijn. Ik zit nu veel liever op mijn oude Gazelle fietsje stadfiets (welke overigens nog prima trapt) dan op mijn nieuwe Batavus. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De punten die ik slecht uitgedacht vind bij de Zonar zijn:
  1. De handvatten hebben een vrij "scherp" motief. Beetje lastig uit te leggen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat het heel hinderlijk in je hand drukt door de druk op je handen (door de gebogen houding). Het hele motief staat in m'n handen na een stukje trappen.
  • De bagagedrager is erg kort. Daarbij zit het montagepunt van de snelbinders ver van het midden van de bagagedrager (naar voren). Deze combinatie zorgt ervoor dat de bagage automatisch naar voren schuift, tegen de achterrem aan. Heel hinderlijk. Iets dat ik ook nog nooit meegemaakt hebt, terwijl ik al dik 20 jaar ervaring heb met een tas op de bagagedrager, op een verscheidenheid aan fietsen.
  • Het zadel is (naar mijn mening) slechter dan slecht. Het is namelijk ontzettend stroef. Zo stroef, dat na de 1e (!) rit er al slijtplekken op zaten, van de wrijving t.o.v. mijn broek. Op zowel de zijkanten als de bovenkant. Ik snap dat totaal niet. Waarom zou je een zadel op die plekken super stroef willen maken?
  • De verstelling van het zadel is een crime, door een erg klungeliger montage op de zadelpen. Het is haast onmogelijk om zowel "reach" als "angle" tegelijk goed af te stellen. Terwijl dat, met een ander ontwerp, makkelijk kan.
  • En de trappers dus. Het voelt ook aan alsof ze (nu al) niet meer recht zijn. Of is dat ook iets dat erbij hoort? :wink:


Ik ben van mening dat dit soort zaken bij een fabrikant als Batavus niet voor mogen komen. Zij zouden moeten weten wat wel of niet goed is. En het zijn allemaal punten die met kosten weinig tot niets te maken hebben. Ik weet dat de fiets niet veel kostte (goedkoop = duurkoop?), maar dit soort zaken moeten gewoon prima voor elkaar kunnen zijn. Ook bij dit soort prijzen.

Er zijn ook positieve punten, de bel is erg luid bijvoorbeeld :wink:

Dan lijkt de fiets ook nog erg zwaar te fietsen en ik heb er moeite mee om de vinger op de zere plek te leggen. De trapas lijkt immers keurig rond te draaien, net als wielnaven.
Het eerste waar ik aan dacht zijn de banden. Vooral omdat ik proef heb gereden met de Zonar X-light en die fietste opvallend lichter t.o.v. een Trek welke ook op mijn lijstje stond. De Zonar was uitgerust met Deore XT afmontage en Vredestein Perfect Lite banden. De Trek met Aliveo en "andere banden". Daarom ben ik van plan om te banden te vervangen voor die Vredestein Perfect Lite exemplaren, of Voyager Hyper's van Vittoria.

Ik hoop in ieder geval niet dat het aan de afmontage ligt (Aliveo 9-speed op mijn Zonar)... Ik heb al best wel spijt dat ik niet gewoon voor de duurdere X-light ben gegaan. Immers, die vond ik toen (op een kort stukje) erg soepeltjes fietsen :roll:
Ik kom even met een enorm open deur nu, maar... hoe is je bandenspanning?
quote="Rossi46"
> De handvatten hebben een vrij "scherp" motief.
Dat is standaard in Nederland Fietsland. Handvatten worden door marketingmerken zoals Batavus in deze klassen zelden of nooit op bruikbaarheid gekozen. Ze moeten er leuk uitzien in de winkel en ze mogen niets kosten. Gewoon een paar andere kopen kan gelukkig geen probleem zijn.

> De bagagedrager is erg kort.
Eenzelfde verhaal. De fiets is bedoeld om korte stukjes te fietsen en de bagagedrager is dan voor de sier. Geen Gepäckträger maar een Gebäckträger noemen de Duitsers dat. Het gaat je een paar tientjes kosten voor een nieuwe en wat meer als je met serieuze tassen op vakantie wilt.

>Het zadel is (naar mijn mening) slechter dan slecht.
Idem dito. Zadels zijn een sluitpost en worden zo goedkoop mogelijk gekozen en zo licht mogelijk want dat scheel gewicht in de folder. Zelf heb ik meerdere malen een zadel van een nieuwe fiets zonder te proberen in de prullenbak gemikt en mijn eigen zadel op de fiets gezet.

> De verstelling van het zadel is een crime, door een erg klungeliger montage
> op de zadelpen.
Dat lijkt me wel een vervelend punt, al kost een nieuwe standaard zadelpen ook nauwelijks iets.

> En de trappers dus. Het voelt ook aan alsof ze (nu al) niet meer
> recht zijn. Of is dat ook iets dat erbij hoort?
Nee dat hoort er zeker niet bij. Als een trapper (permanent) begint te buigen is breuk ook dichterbij en heb je een veiligheidspunt. Dat is ook vanuit oogpunt van de fabrikant onacceptabel. Of de trappers echt zomaar te buigen zijn is wel een vraag. Ook van goedkoopste trappers wordt de kern gemaakt van stevig staal waar zelden iets mis mee is, al zijn ze niet licht.

> Dan lijkt de fiets ook nog erg zwaar te fietsen en ik heb er
> moeite mee om de vinger op de zere plek te leggen.
> Het eerste waar ik aan dacht zijn de banden.
Hoeveel bar pomp je er in, wat is de breedte van de banden en wat is het totaalgewicht? (fiets + jij + kleding + bidon + tasje)
Zijn het inderdaad Supremes?

> De Zonar was uitgerust met Deore XT afmontage. De Trek met Alivio.
Dat kan echt niet het verschil maken.
Of een fiets (te) zwaar trapt wordt voor het grootste deel bepaald door bandenspanning en bandentype. Verder is de houding (rechtop of voorover) en de zadelhoogte belangrijk.
Lagers hebben nauwelijks invloed, en pedaallagers al helemaal niet. Een gesmeerde ketting is ook niet erg van belang, wel voor de slijtage uiteraard. Ik ontleen deze wijsheden aan dit artikel:
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf
Ave Gone schreef:quote="Rossi46"
> De handvatten hebben een vrij "scherp" motief.
Dat is standaard in Nederland Fietsland. Handvatten worden door marketingmerken zoals Batavus in deze klassen zelden of nooit op bruikbaarheid gekozen. Ze moeten er leuk uitzien in de winkel en ze mogen niets kosten. Gewoon een paar andere kopen kan gelukkig geen probleem zijn.
Yep het is rommel.
> De bagagedrager is erg kort.
Eenzelfde verhaal. De fiets is bedoeld om korte stukjes te fietsen en de bagagedrager is dan voor de sier. Geen Gepäckträger maar een Gebäckträger noemen de Duitsers dat. Het gaat je een paar tientjes kosten voor een nieuwe en wat meer als je met serieuze tassen op vakantie wilt.

Gek genoeg is dit dus niet een goedkope rommel drager... maar een Racktime. Het probleem is de bevestiging naar de achterbrug, die loopt "mooi"onder het spatbord door, met alle nadelen van dien; iets minder stijf en niet te verstellen.

=> De Razer van mijn vrouw had het verkeerde spatbord waardoor het bagagerek scheef stond. Ham-fisted.
>Het zadel is (naar mijn mening) slechter dan slecht.
Idem dito. Zadels zijn een sluitpost en worden zo goedkoop mogelijk gekozen en zo licht mogelijk want dat scheel gewicht in de folder. Zelf heb ik meerdere malen een zadel van een nieuwe fiets zonder te proberen in de prullenbak gemikt en mijn eigen zadel op de fiets gezet.
Tsja, deze snap ik wel van Batavus. een zadel is toch iets persoonlijks. Het is toch nooit goed. Ik heb nog nooit een standaard zadel geaccepteerd, die laat ik bij levering al vervangen door een hard en smal exemplaar.
> De verstelling van het zadel is een crime, door een erg klungeliger montage
> op de zadelpen.
Dat lijkt me wel een vervelend punt, al kost een nieuwe standaard zadelpen ook nauwelijks iets.
Deze deel ik niet, het is een standaard zadel strop. Er zijn mooiere pennen, maar dit is gewoon zoals sportieve pennen al jaren worden gemaakt.
> En de trappers dus. Het voelt ook aan alsof ze (nu al) niet meer
> recht zijn. Of is dat ook iets dat erbij hoort?
Nee dat hoort er zeker niet bij. Als een trapper (permanent) begint te buigen is breuk ook dichterbij en heb je een veiligheidspunt. Dat is ook vanuit oogpunt van de fabrikant onacceptabel. Of de trappers echt zomaar te buigen zijn is wel een vraag. Ook van goedkoopste trappers wordt de kern gemaakt van stevig staal waar zelden iets mis mee is, al zijn ze niet licht.
Ik heb geen draai issues, maar er is er al wel een kaduuk nadat de fiets een paar keer in een fietsenrek was mishandeld (gevallen).
> Dan lijkt de fiets ook nog erg zwaar te fietsen en ik heb er
> moeite mee om de vinger op de zere plek te leggen.
> Het eerste waar ik aan dacht zijn de banden.
Hoeveel bar pomp je er in, wat is de breedte van de banden en wat is het totaalgewicht? (fiets + jij + kleding + bidon + tasje)
Zijn het inderdaad Supremes?
Het zijn Schwalbes, volgens mij Supreme (de Razer heeft Supremes), maar het is lastig te zien op de fotos.

Met wat slagen om de arm: De Zonar is goed ontvangen door toch wel mensen die een naam hebben in de fiets en test wereld. Wij hebben de Razers en die zijn op de aandrijving en remmen na redelijk gelijk (de "sub" onderdelen zijn dezelfde China meuk). Wij vinden ze echt uitstekend fietsen, qua stijfheid en weggedrag echt gelijkwaardig aan onze Santos TM 2.. Op (belangrijke) plekken is een Santos een veel betere fiets, laten we daar geen doekjes omheen winden, maar deze Batavussen zijn helemaal niet gek.

Alleen degene die ddit stuur en handvatten heeft uitgekozen moet voor straf 100km met deze fietsen rijden... echt stompzinnig. Je polsen snakken naar 15-25graden terugstand. Een beetje FM ruilt dat gratis om (Ergotec stuurtje kost geen drol, kan in alle soorten en maten).
Nogmaals dank voor de uitgebreide reacties!

Net weer even dik een uur gefietst. En de houding en handvatten irriteren me echt mateloos! Maar goed, dat wisten we al :wink:

Ik denk dat mijn probleem vooral door de houding wordt veroorzaakt. Ik zit daardoor ook niet lekker op het zadel en ik trap niet lekker. Als ik op de Gazelle stap voelt dat als een verademing! Maar, daarop ga ik wel minder hard volgens mij. Echter dermate comfortabeler dat ik dat momenteel prefereer. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb de fiets al een tijdje, dus ik weet niet of de FM soepeltjes zal doen over een nieuw stuur. Ook gekocht bij 12gobiking, zo'n veel te succesvolle fietsenschuiver, dus daar verwacht ik niet veel van eigenlijk. Maar goed, dat kan ik zelf wel. De handvatten moeten er sowieso af, dan is de rest een eitje. Ik hoop alleen wel dat mijn kabels lang genoeg zijn voor de montage op een krommer stuur, de afstand wordt dan wel wat groter denk ik?

De banden zijn overigens van Schwalbe, type Active Spicer. Maat is 40-622, op een velgmaat 622x15c. Vrij breed voor de velg, de band staat ook flink "bol". Het past allemaal wel prima onder de spatborden (uiteraard). Daarbij heb ik (laatst) geleerd dat een bredere band juist minder rolweerstand produceert dan een smallere band. Al moet daar toch ook een limiet aan zitten? Ik rijd ze overigens op ongeveer 5,0 bar. Waarbij de fiets (volgens mij) ongeveer 15kg weegt en ik zelf 71kg. Lijkt me een gevalletje noch vedergewicht noch overgewicht.

Bagagedrager is inderdaad een "echt" merkdingetje. Maar toch ruk :wink: Opvallend dat de montage van de zadel op de zadelpen blijkbaar toch regulier blijkt te zijn? Ik heb namelijk meerdere malen staan schelden op dat systeem, dat terwijl het op mijn racefiets (redelijk gemiddelde alu trek) een stuk makkelijker gaat.

Voor de rest vrees ik dat een hoop inderdaad op het uiterlijk is uitgekozen. En ik moet pijnlijk genoeg beamen dat dat wel werk, want ik ben juist daar mede op gevallen... :oops:
Om eens op de pedalen terug te komen, heb je al klikpedalen overwogen?

Verder ben ik erg tevreden met mijn Brooks zadel, Ergon handvatten en Schwalbe Marathon Racer banden, maar dat blijven erg persoonlijke keuzes waarvan ik best kan begrijpen dat fabrikanten inderdaad gewoon de goedkoopste uit het rek pakken.

Als de maten van de fiets verder goed zijn voor je kun je er met wat finetunen vast best een fijn exemplaar van maken.
Jan Eleveld schreef: Lagers hebben nauwelijks invloed, en pedaallagers al helemaal niet. Een gesmeerde ketting is ook niet erg van belang, wel voor de slijtage uiteraard. Ik ontleen deze wijsheden aan dit artikel:
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf
Bedankt voor het mooie artikel, dat ik niet kende. Maar de bewering dat pedaallagers niet van belang zijn, wordt hierin niet ondersteund. De SRM vermogensmeter meet de kracht op de cranks en het vermogen doorgegeven aan de trapas. Alle vermogensverliezen daarvóór vallen buiten deze meting.
Ave Gone schreef:De trappers mogen dan in losse toestand wel stroef draaien maar omdat de omtrek zo klein is en het om een kleine kracht gaat is de hoeveelheid energie die je er aan kwijt bent erg klein. (vermogen = kracht x afstand / tijd)
De formule komt uit het schoolboek, maar zonder getallen blijft het een slag in de lucht om te zeggen dat de weerstand van de trappers erg klein is. Kan Ave Gone wat getallen geven voor gemeten of geschatte krachten om deze bewering te ondersteunen? Liefst ook uitgedrukt in een vermogensverlies.

Ik ken de technische fietsliteratuur vrij goed, maar ben nog nooit metingen aan de wrijvingsweerstand van pedalen tegengekomen. Dat wil niet zeggen dat die weerstand verwaarloosbaar is. Ik denk dat hij eerder onderschat wordt.

Meten is weten. Je kunt vrij eenvoudig een schatting van maken van de weerstand door een bekend gewicht op het platform van een pedaal te monteren (met een touwtje of stevige plakband) en te kijken of het platform bij ronddraaien van de crankas in een vaste stand blijft ten opzichte van de aarde. Het gaat om het product van het gewicht en de afstand van het zwaartepunt van het gewicht tot de pedaalas. Bij een te laag product zal het platform een vaste stand ten opzichte van de crank houden. Boven een kritische waarde zal het platform draaien ten opzichte van de crank en een vaste stand ten opzichte van de aarde houden. Die kritische waarde is een directe maat voor de wrijvingsweerstand.

Als ik morgen tijd heb, zal ik wat getallen verzamelen voor pedalen die ik hier heb liggen.
Stuur zal geen probleem zijn, het wordt iets breder (ik zou voor 600mm gaan, kan je altijd nog wat af zagen), maar komt ook iets dichterbij. Het resultaat is dat je polsen niet zo'n knik hebben. Je zal merken dat je niet minder diep hoeft te zitten en toch veel minder last hebt van je armen (mijn ervaring, maar gedeeld door anderen die ik ken met een Razer).

Tsja, je zal het idd zelf moeten doen, maar de kosten zijn iig minimaal, een goed stuur van Ergotec kost pindas. Ik heb er dan (leren) ergons bijgenomen, maar zo bont hoef je het natuurlijk niet te maken.

Qua bekabeling gaat het een paar cm schelen, dat zou geen bal uit horen te maken, tenzij het idioot strak is afgeknipt.

Verder, FWIW, Specialized maakt hele mooie goede zadels in meerdere breedtes. Ze worden hoog aangeschreven en zijn in allerlei prijsklasses te krijgen. Ik ben erg enthusiast over de "Henge".

Die form over function, ja erg balen. Ik ben daar geen fan van, maar de Razer heeft eigenlijk geen concurrent voor die prijs en heeft een enorm voordeel tov de zeldzame concurrentie die er dan toch is(Yamaha motor ipv Bosch). Het kan erger, het stuur is relatief eenvoudig te vervangen en die drager kan behoorlijk wat hebben, twee Ortliebs gaan er makkelijk op en zitten dan ook prima.