Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarvoor dient dit forum? - Forum Wereldfietser

Waarvoor dient dit forum?

Van de WF website:

"De Wereldfietser is een vereniging van en voor fietsreizigers die degelijke informatie over het reizen op de fiets uitwisselt en hier voorlichting over geeft. Daarnaast brengen we contacten tot stand tussen fietsers in binnen- en buitenland, en we ondersteunen zo veel mogelijk de activiteiten van fietsreizigers."

Het lijkt me dat een forum de missie van de WF zou moeten ondersteunen, met nadruk op "reizen op de fiets". Ik neem aan dat met "reizen op de fiets" wordt gedoeld op fietsvakanties, en bijvoorbeeld niet woon-werkverkeer.

Ik constateer echter dat het WF-forum de afgelopen jaren is verworden tot een plek voor discussies over fietstechniek en Nederlands/Belgisch verkeersbeleid, waarbij in veel berichten de context van de WF-missie verloren lijkt. Ja: het gaat over fietsen - maar dat is niet hetzelfde als fietsreizen. Zie ook draadjes over elektrische fietsen in het woon/werkverkeer. Leuk voor een Fietsersbond, maar voor de WF?

Nou ben ik geen WF-lid, dus wie ben ik om er wat van te vinden? Maar ik denk oprecht dat als je dicht bij je missie blijft, je meer nieuwe bezoekers zult trekken die berichten posten en informatie ophalen over fietsreizen.

Ben ik de enige die dit vindt?
Ik heb er geen problemen mee zolang de zoekende vakantiefietser in elk geval bediend wordt. En volgens mij is dat het geval. Stel hier een vraag, en je krijgt (een keur aan) antwoorden.
Reizen op de fiets is een heel breed begrip, of je nu een rondje ijsselmeer doet, of een rondje monate doet (bij wijze van) dat moge niet uitmaken.

Hoewel iemand die enkel naar zijn werk fietst mischien geen echte fietsreiziger is, mischien kunnen we hem wel enthousiast maken dit te worden. Hem wegjagen omdat hij iets wil weten over zijn gazelle helpt dat ook niet echt.

Even over een andere boeg, Je kunt ook prima met een stadsfiets op vakantie dus het zou niet uit mogen maken over wat voor fiets de vraag gaat lijkt me.
willem.m schreef:Ik constateer echter dat het WF-forum de afgelopen jaren is verworden tot een plek voor discussies over fietstechniek en Nederlands/Belgisch verkeersbeleid, waarbij in veel berichten de context van de WF-missie verloren lijkt.
Er is in het subforum ideeënbus al lang geleden een idee geopperd om de forumbezoekers de mogelijkheid te geven om zich al dan niet te abonneren op de verschillende subfora.
Ik mag aannemen dat deze mogelijkheid in de nieuwe website, die volgens het bestuur eind 2015 klaar is, zit ingebouwd.
Dan is het probleem dat men discussies ziet die men niet interessant of vervelend vindt verdwenen.

Dat werkt een stuk beter dan een discussie beginnen over waarover men het op een discussieforum mag hebben. Die discussies lopen al, en heb ik meegevoerd, sinds 1995, toen discussiefora in zwang raakten.
Beste Willem,

Ideeën opperen doen we op het forum in de ideeënbus, toegang tot dit sub forum staat alleen open voor leden. Daar kan over dit soort ideeën uitvoerig worden gediscussieerd. Misschien een reden om na 1479 geplaatste berichten lid te worden?

Gerrit
Dat lijkt me nou niet een van de beste redenen om lid te worden: om het recht te verwerven ideeën te opperen op een plek waar je de doelgroep niet in de breedst mogelijke zin bereikt :lol: .

Maar als niet-lid heb ik eigenlijk geen recht van spreken.
GerritH schreef:Ideeën opperen doen we op het forum in de ideeënbus, toegang tot dit sub forum staat alleen open voor leden. Daar kan over dit soort ideeën uitvoerig worden gediscussieerd.
Sorry, dat wist ik niet. Beschouw mijn bericht dan als niet verzonden. :?
willem.m schreef:
GerritH schreef:Ideeën opperen doen we op het forum in de ideeënbus, toegang tot dit sub forum staat alleen open voor leden. Daar kan over dit soort ideeën uitvoerig worden gediscussieerd.
Sorry, dat wist ik niet. Beschouw mijn bericht dan als niet verzonden. :?
Ja potver, hoe durf je hier een idee te posten :lol: !
Als "feedback" is het natuurlijk wel relevant. :wink:
GerritH schreef: Ideeën opperen doen we op het forum in de ideeënbus, toegang tot dit sub forum staat alleen open voor leden. Daar kan over dit soort ideeën uitvoerig worden gediscussieerd. Misschien een reden om na 1479 geplaatste berichten lid te worden?
Haha! dat is voor mij juist een reden zijn om niet lid te worden! :D
Volgens mij heeft iedereen op een openbaar discussieforum dezelfde rechten om te spreken, dus ook om ideeën te opperen, topics te openen, vragen te stellen etc. En dit is een wereldfietsforum, dus wel of niet op een electrische fiets, met of zonder helm, in Nederland of Turkmenistan moet niet uitmaken, we fietsen allemaal op dezelfde wereld.
Ideeënbus
Plaats hier je tips, ideeën, en vragen over het beleid van de vereniging.
Dus dit gaat alleen over de vereniging en niet over het forum. Dat meepraten over de vereniging alleen mag als je lid bent lijkt me duidelijk. Tips en ideeën over wereldfietsen etcetera horen dus elders thuis en iedereen kan er over meepraten. Dus: Jopie, Travelmaster en Willem wat let je om lid te worden van deze mooie vereniging die het mogelijk maakt dat jullie een platform hebben om je ei kwijt te kunnen. (En begrijp me niet verkeerd: dit bedoel ik alleen maar positief!)
Voor mij biedt het huidige forum een platform waarop ik mijn spreekwoordelijke ei kwijt kan. Ik heb bij mijzelf nog geen overtuigend argument gevonden om lid te worden, en dat heeft vooral te maken met de beperkte mogelijkheden die ik in de thuissituatie zie om actief deel te nemen aan activiteiten :( . En dat is voor mij wel een vereiste.
Ave Gone schreef:Er is in het subforum ideeënbus al lang geleden een idee geopperd om de forumbezoekers de mogelijkheid te geven om zich al dan niet te abonneren op de verschillende subfora.
Dat kan nu toch ook al? Normaal gesproken zit dat althans gewoon in phpBB ingebakken. En bij deze website ook, zie ik net. Je kunt gewoon per subforum een mailtje krijgen indien er nieuwe berichten zijn en al het andere negeren.
Tenzij je iets anders bedoelt dan je omschrijft?
handoek schreef:
Ave Gone schreef:Er is in het subforum ideeënbus al lang geleden een idee geopperd om de forumbezoekers de mogelijkheid te geven om zich al dan niet te abonneren op de verschillende subfora.
Dat kan nu toch ook al? Normaal gesproken zit dat althans gewoon in phpBB ingebakken. En bij deze website ook, zie ik net. Je kunt gewoon per subforum een mailtje krijgen indien er nieuwe berichten zijn en al het andere negeren.
Tenzij je iets anders bedoelt dan je omschrijft?
Ik heb geen idee wat met phpBB allemaal kan.
De meeste mensen kijken denk ik via de pagina met actieve onderwerpen.
Er zullen vast wel tellergegevens van zijn; die heb ik ook wel eens gevraagd aan het bestuur, maar nooit gekregen of gezien.
Voorlopig volgen we met belangstelling hoe het topic over een fietstest ontaardt in een moddergooigevecht over kekke wieleroutfits. Smullen! :roll:
willem.m schreef:fietstest
pas maar op, het woord "test" is in deze een gevaarlijk woord. :lol:

Hans
Staan de veel-posters-zonder-lidmaatschap ook weleens stil bij het feit dat deze website mogelijk wordt gemaakt door de leden - omdat ze lidmaatschap betalen, daardoor deze website in de lucht houden en een nieuwe mogelijk maken a 27.000 euro? Bovendien zitten achter deze website en de nieuwe talloze vrijwillige uren, van moderators, technici en andere leden die zich vrijwillig inzetten .....
:lol: @Blanche: 100 punten. Dit was voor mij de belangrijkste reden om lid te worden.
Blanche schreef:Staan de veel-posters-zonder-lidmaatschap ook weleens stil bij het feit dat deze website mogelijk wordt gemaakt door de leden - omdat ze lidmaatschap betalen
Niet meer of minder dan de leden er bij stil staan dat een forum met alleen leden waarschijnlijk een heel doods forum zou zijn.
Blanche schreef:daardoor deze website in de lucht houden en een nieuwe mogelijk maken a 27.000 euro?
Ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen een goede reden is om geen lid te worden. Een kleine vereniging die 27.000 euro van haar budget aan een website besteed ...
Blanche schreef:Bovendien zitten achter deze website en de nieuwe talloze vrijwillige uren, van moderators, technici en andere leden die zich vrijwillig inzetten .....
Dat klopt natuurlijk, zoals dat voor talloze websites van verenigingen opgaat die draaien op vrijwilligers. En zo'n werk krijgt niet altijd de dankbaarheid die het soms verdient. (Dankbaarheid mag overigens niet gelijk gesteld worden met een paraplu tegen elke vorm van kritiek.)

Maar hoe deze opmerking past in deze lopende discussie of de vragen van de TS.

Renaat
Revanho schreef: Maar hoe deze opmerking past in deze lopende discussie of de vragen van de TS.

Renaat
Ik vind de opmerking passen gezien sommige reacties van sommige veel-posters en sommige opmerkingen over het lidmaatschap :wink: