Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minder fietsen in CityNightLine naar Bazel/Zurich - Forum Wereldfietser

Minder fietsen in CityNightLine naar Bazel/Zurich

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling voor 2016 a.s. december gaat het aantal fietsplaatsen in de CityNightLine CNL) naar Bazel en Zurich fors achteruit. In plaats van ruim 20 kunnen nog maar 9 fietsen mee.
Volgens de Duitse Bahn (DB) komt dit door een nieuwe treinenomloop en de daardoor benodigde samenstelling van de treinen.
Volgens de Treinreiswinkel is Bazel/Zurich hun best verkochte bestemming voor wat betreft fietsplaatsen. De Treinreiswinkel heeft dit benadrukt bij de DB: echter zonder resultaat.
Op de CNL naar Munchen blijven wel de huidige grote fietsenrijtuigen rijden.

Voor reizigers die in 2016 willen boeken voor de CNL met fiets naar en van Bazel/Zurich geldt dus het advies om dit zo snel mogelijk te doen.
Je hoopt elk jaar weer dat in de nieuwe dienstregeling de verbeteringen voor de combinatie trein/fiets talrijker zijn dan de verslechteringen...

...een beetje tegen beter weten in.
Zucht :cry:

Hilver
Op de website van de Treinreiswinkel lees ik het volgende:

Met ingang van 13 december 2015 is er een aantal wijzigingen betreffend de City Night Line verbindingen van/naar Nederland.

Locomotief wissel en stop in Emmerich komen te vervallen. Hierdoor is er een reistijdverkorting naar Basel en Zürich van 28 minuten.
Dit geeft in Basel SBB aansluiting aan de directe EuroCity naar Milaan, aan 10.35h en aankomst Rome om 13.55h. De reistijdverkorting naar Milaan en Rome is meer dan een uur, en 2 keer minder overstappen.
Ook naar alle Zwitserse bestemmingen is er een reistijdverkorting van 30 – 60 minuten: ideaal voor de wintersporter met vroege aankomst.

De couchetterijtuigen zijn uitsluitend als 5-persoonscoupés te boeken. Er zijn geen 4-persoons en 6-persoons coupés meer.

De ruststoel rijtuigen worden vervangen door moderne IC-rijtuigen. City Night Line wordt gecombineerd met een nacht IC en geeft o.a. een late verbinding naar/van Frankfurt (Main) Hbf ipv de huidige ICE. Op de nacht IC zijn Europa special tarieven beschikbaar va € 39 p.p.

Naar Zürich wordt een compacter fietsenrijtuig ingezet met 8 fietsplaatsen ipv de huidige 20 fietsplaatsen. Naar München blijft het fietsenrijtuig met 20 plaatsen. Vroeg boeken wordt aangeraden.

De City Night Line naar Praag en Warschau begint in Keulen ipv Oberhausen. Vanuit Nederland is de overstap in Düsseldorf aan te raden, aansluiting met de nieuwe nacht IC.


Over het gereduceerde aantal fietsplaatsen naar Zürich hadden we ons hier al beklaagd. Kortere reistijd en aansluiting in Keulen op de CNL naar Praag en Warschau lijken me goed nieuws.
Naar Milaan en Rome wordt de treinreis vanaf december 2016 nog een uur korter, dan is de Gotthard-basistunnel klaar. 's Avonds uit NL vertrekken en de volgende dag rond 13 uur in Rome zonder te vliegen, dat begint ergens op te lijken.
Het vervallen van de locomotiefwissel in Emmerich lijkt me een grote verbetering. Terug naar Nederland liepen de nachttreinen hier meestal veel vertraging op. Al moeten we natuurlijk eerst nog zien of de nachttreinen zonder die locwissel nu wèl direct door mogen rijden op het Nederlandse spoor...

Wat moet ik me bij een 5-persooncoupé voorstellen? 6-persoons was de 'sardientjes-in-blik-klasse', waar je soms met een fietstas onder de lakens moest kruipen, maar 4-persoons was meestal prima, zeker met slaappil en oordopjes. Is 5-persoons soms het oude 6-persoons, waarbij 1 bed voor de bagage vrijgehouden wordt?
Van belang is wel dat de CityNightLine op tijd in Emmerik is, want tussen Emmerik en Zevenaar is een bottleneck. Is de CityNightLine te laat, dan komt deze trein achteraan in de volgerorde: de goederentreinen en de boemeltjes uit Achterhoek gaan voor totdat er een gaatje gevonden kan worden.
Er zijn wel uitgebreide werkzaamheden geweest bij Zevenaar waardoor het weven gemakkelijker moet verlopen.
Voordat we onszelf al te rijk rekenen:

* Volgens dezelfde Treinreiswinkel zijn er geen fietsen toegestaan in de EC's van Zwitserland naar Italië. De DB-planner lijkt dit te onderstrepen.

* Volgens de DB-planner kunnen in de nachttrein naar Praag fietsen enkel mee tot Dresden. Nu komt het mij wat vreemd voor dat het fietsenrijtuig in Dresden achter zou blijven (en vroeger kon je, volgens de DB, met de fiets ook wel tot Praag), maar toch... weet iemand hier meer over?
Casartelli schreef:Voordat we onszelf al te rijk rekenen:
* Volgens dezelfde Treinreiswinkel zijn er geen fietsen toegestaan in de EC's van Zwitserland naar Italië. De DB-planner lijkt dit te onderstrepen.
De website van de Zwitserse spoorwegen spreekt dit tegen. Kijk ook hier: http://www.sbb.ch/content/sbb/de/deskto ... wnload.pdf

Fietsen kunnen mee, maar enkel op grensoverschrijdende trajecten.
Casartelli schreef:Voordat we onszelf al te rijk rekenen:
* Volgens de DB-planner kunnen in de nachttrein naar Praag fietsen enkel mee tot Dresden. Nu komt het mij wat vreemd voor dat het fietsenrijtuig in Dresden achter zou blijven (en vroeger kon je, volgens de DB, met de fiets ook wel tot Praag), maar toch... weet iemand hier meer over?
Oh, dat zou HEEL fijn zijn, als iemand hier meer van weet, want ik ben net een fietsvakantie vanaf Praag aan het plannen voor volgend jaar :|
Rob_Gordon schreef:
Casartelli schreef:Voordat we onszelf al te rijk rekenen:
* Volgens de DB-planner kunnen in de nachttrein naar Praag fietsen enkel mee tot Dresden. Nu komt het mij wat vreemd voor dat het fietsenrijtuig in Dresden achter zou blijven (en vroeger kon je, volgens de DB, met de fiets ook wel tot Praag), maar toch... weet iemand hier meer over?
Oh, dat zou HEEL fijn zijn, als iemand hier meer van weet, want ik ben net een fietsvakantie vanaf Praag aan het plannen voor volgend jaar :|
Beste Rob,
Je kunt met dagtreinen naar Praag. Een keer overstappen in Berlijn
09:01 vertrek Amsterdam Centraal
15:22 aankomst Berlin-Hbf
17:00 vertrek Berlin Hbf
21:28 aankomst Praag

Voor de fiets moet je wel reserveren. Voor kaartjes en reserveringen www.treinreiswinkel.nl Je kunt naar de winkel in Amsterdam op het Singel (bij het Spui in het pand waar vroeger Pied à Terre zat.

Succes,

Bert
Dag Bert,

Veel dank! Nu vind ik de nachttrein echter juist een heel fijne manier van reizen, lekker wakker worden bij aankomst. Kan iemand dus Casartelli's stelling dat er geen fietsen meer mee kunnen in de nachttrein naar Praag bevestigen dan wel ontkrachten? (Volgens Bahn.com lijken ze in ieder geval gewoon mee te kunnen.)
Rob_Gordon schreef:Dag Bert,

Veel dank! Nu vind ik de nachttrein echter juist een heel fijne manier van reizen, lekker wakker worden bij aankomst. Kan iemand dus Casartelli's stelling dat er geen fietsen meer mee kunnen in de nachttrein naar Praag bevestigen dan wel ontkrachten? (Volgens Bahn.com lijken ze in ieder geval gewoon mee te kunnen.)
Volgens de DB kan de fiets slecht mee in de CityNightLine tot Dresden. Er wordt vaker los- en aangekoppeld bij deze treinen. In Dresden moet je echt overstappen voor Praag.
Zie: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traini ... er=tp&rt=1&

Je moet in dat geval vanaf Amsterdam eerst met een CityNightLine naar Duesseldorf en daar 's avonds overstappen naar Dresden.
Je kunt alleen bij de Treinreis boeken voor die overstap met de fiets in Duesseldorf.
Goed, dit wijzigt dus kennelijk per volgende dienstregeling. Je kunt het op dit moment live nazoeken in de DB-planner: tot december heb je met fiets opties met een CNL tot Praag (maar dan wel vanaf Bielefeld, omdat de aansluiting in het Ruhrgebied dan nog niet werkt) en daarna niet verder dan Dresden.

Dus na december hebben we
- enkele dagverbindingen, zoals Bert hierboven aangaf (1 overstap, 12½ uur)
- nachttrein Duisburg - Dresden, plus aan- en afreis (2 overstappen, bijna 17 uur)
- nachttrein Amsterdam - München en dan met de ALEX naar Praag (1 overstap, ruim 18 uur)
Dat verklaart het, ik had op Bahn.com een reis in november ingevuld. Ontzettend vervelend! Dat scheelt toch weer een halve dag extra reistijd. En ook heel raar. Waarom nemen ze de moeite om in Dresden het fietsrijtuig los te koppelen?
Rob_Gordon schreef:Dat verklaart het, ik had op Bahn.com een reis in november ingevuld. Ontzettend vervelend! Dat scheelt toch weer een halve dag extra reistijd. En ook heel raar. Waarom nemen ze de moeite om in Dresden het fietsrijtuig los te koppelen?
Geen idee? Dat fietsenrijtuig zit in een ligrijtuig. Het is dan al dag en wellicht komen er dan zitrijtuigen aan de trein.
Casartelli schreef:Dus na december hebben we
- enkele dagverbindingen, zoals Bert hierboven aangaf (1 overstap, 12½ uur)
- nachttrein Duisburg - Dresden, plus aan- en afreis (2 overstappen, bijna 17 uur)
- nachttrein Amsterdam - München en dan met de ALEX naar Praag (1 overstap, ruim 18 uur)
Al deze opties zijn een aanzienlijke verslechtering vergeleken met een jaar geleden, toen je 's avond rond een uur of 7 in Amsterdam kon instappen om de volgende ochtend voor tien uur lekker uitgeslapen aan te komen in Praag. Amsterdam-Praag was toen een goed voorbeeld van een treinreis die overdag onhandig lang duurt (door het ontbreken van een snelle directe verbinding: de route via Berlijn is immers een grote omweg), terwijl dat 's nachts geen probleem was. Hetzelfde geldt voor Amsterdam-Kopenhagen. Ook die reis duurt overdag erg lang (zelfs als je een deel met de ICE doet, waar geen fietsen in mogen, ben je minstens 11 uur onderweg), maar was 's nachts prima te doen.
Waarschijnlijk heeft Deutsche Bahn te kampen met net zo'n kortzichtige directie als de NS. Helaas is de teloorgang van de nachttreinen en het verslechteren van de mogelijkheden om je fiets mee te nemen in lange-afstandstreinen niet zo mediageniek als het Fyradrama: er wordt weinig aandacht aan besteed en er worden geen politici op aangesproken. Inmiddels is het voor de meeste mensen vanzelfsprekend geworden om voor afstanden van amper 1000 km een vliegtuig te nemen, omdat dit niet alleen sneller maar meestal ook goedkoper is.
keesswart schreef: Waarschijnlijk heeft Deutsche Bahn te kampen met net zo'n kortzichtige directie als de NS. Helaas is de teloorgang van de nachttreinen en het verslechteren van de mogelijkheden om je fiets mee te nemen in lange-afstandstreinen niet zo mediageniek als het Fyradrama: er wordt weinig aandacht aan besteed en er worden geen politici op aangesproken. Inmiddels is het voor de meeste mensen vanzelfsprekend geworden om voor afstanden van amper 1000 km een vliegtuig te nemen, omdat dit niet alleen sneller maar meestal ook goedkoper is.
Het heeft geloof ik te doen met de hoeveelheid mensen die ervan gebruik maken, het moeten vervangen van materieel (dat niet meer aan de huidige eisen voldoet) en natuurlijk met geld (het moet wel uit kunnen natuurlijk) Die manager moet wel een bonus aan het eind van het jaar :wink: . Misschien dat bij voldoende interesse de fietsvakantiewinkel nog iets kan doen, net als met die mogelijkheid naar Zuid-oost Europa.

Overigens is terugfietsen (of heenfietsen) natuurlijk ook nog een optie, je ziet de dingen dan toch weer anders, plus dat je 2 keer zo lang onderweg bent natuurlijk.
Dank voor het melden :)

Uit voorzorg daarom vandaag al geboekt voor volgend jaar september, terug van Zürich naar Arnhem,

kost inclusief annuleringsverzekering (11,25) 116,75

Bij treinreiswinkel geboekt, over een paar dagen krijg ik bevestiging of het ook daadwerkelijk mogelijk is op de gewenste datum.


Vorig jaar 2014 kostte het mij naar zurich nog 92 euro (excl. annuleringsverzekering)
Dat jaar ervoor in 2013, kostte het toen maar 62 euro. 29 euro kaal ticket zeg maar, met slaapcouchette, 20 euro meer, fiets en administratie maakte destijds het lage bedrag van 62 euro.

toen steeds in 6 persoonscouchette,

Nu is er alleen 5 persoonsslaapcouchette,

Ik vind het prettig om op deze manier naar of van Zürich te reizen, van daaruit veel mogelijkheden tot fietstrips.
Volgend jaar wil ik met fietsbus (167,50) naar St. Jean Pied de Port (westkant pyreneeen)en dan weer met deze trein terug.

bus kost 162,50 naar St. Jean Pied a Port

vertrek 20.46u Zurich - A 7.46 Arnhem
keesswart schreef:
Casartelli schreef:Dus na december hebben we
- enkele dagverbindingen, zoals Bert hierboven aangaf (1 overstap, 12½ uur)
- nachttrein Duisburg - Dresden, plus aan- en afreis (2 overstappen, bijna 17 uur)
- nachttrein Amsterdam - München en dan met de ALEX naar Praag (1 overstap, ruim 18 uur)
Al deze opties zijn een aanzienlijke verslechtering vergeleken met een jaar geleden, toen je 's avond rond een uur of 7 in Amsterdam kon instappen om de volgende ochtend voor tien uur lekker uitgeslapen aan te komen in Praag. Amsterdam-Praag was toen een goed voorbeeld van een treinreis die overdag onhandig lang duurt (door het ontbreken van een snelle directe verbinding: de route via Berlijn is immers een grote omweg), terwijl dat 's nachts geen probleem was. Hetzelfde geldt voor Amsterdam-Kopenhagen. Ook die reis duurt overdag erg lang (zelfs als je een deel met de ICE doet, waar geen fietsen in mogen, ben je minstens 11 uur onderweg), maar was 's nachts prima te doen.
Waarschijnlijk heeft Deutsche Bahn te kampen met net zo'n kortzichtige directie als de NS. Helaas is de teloorgang van de nachttreinen en het verslechteren van de mogelijkheden om je fiets mee te nemen in lange-afstandstreinen niet zo mediageniek als het Fyradrama: er wordt weinig aandacht aan besteed en er worden geen politici op aangesproken. Inmiddels is het voor de meeste mensen vanzelfsprekend geworden om voor afstanden van amper 1000 km een vliegtuig te nemen, omdat dit niet alleen sneller maar meestal ook goedkoper is.
De spoorwegmaatschappijen zetten in op HSL en nachttreinen zijn concurrerend vervoer. Men laat het materieel van de nachttreinen op rijden. Er komt niets nieuws daar mee bij.