Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinderzitje idworx Off Rohler - Forum Wereldfietser

Kinderzitje idworx Off Rohler

Hoi,

Ik heb net een idworx Off Rohler gekocht. Ik moet hier nog een kinderzitje op monteren voor de dagelijkse verplaatsingen waarbij mijn zoontje van vier jaar mee op de fiets moet tot aan zijn school. Liefst heb ik een zadeltje vooraan op het frame, zodat er achterop gemakkelijk tassen kunnen. Vooraan is ook leuker want dan heb je meer contact.

De fietswinkel raad mij af om op een aluminium frame vooraan een zitje te monteren. Heeft er iemand ervaring hiermee? Zijn er andere oplossingen?
Beste Fred10,

Ik verwacht dat de medewerker in de fietsenwinkel u heeft willen behoeden voor het gebruiken van een oudewets gmg stoeltje wat aan het stuur gehangen werd destijds. Deze stoeltjes zijn voor zover ik weet niet meer via de vakhandel verkrijgbaar en met de moderne aluminium sturen absoluut onveilig als gevolg van het breken van het aluminium stuur in tegenstelling tot het buigen van het klassieke stalen stuur. (dat buigen gaf je een waarschuwing, en aluminium breekt/scheurt in een dergelijke situatie.)

De moderne yep of bobike voorzitjes worden gemonteerd op stuurpen, en bij een idworx off rohler is er geen stuurpen als gevolg van het ahead balhoofdsysteem.

Wat eventueel waarschijnlijk wel kan (afhankelijke van de leeftijd / zelf zitbaarheid van het betrokken kind) is een zadel op de bovenbuis met voetrusten op de onderbuis.

Persoonlijk (maar dan spreek ik als fietsenmaker en niet als ouder) ligt mijn voorkeur bij het vervoeren van kinder met behulp van een kinderaanhanger. Ik geef meteen toe de aanschafprijs is hoger, maar aan je fiets (en eventueel andere fietsen) hoeft niks verandert te worden buiten een trekhaak. De kinderen zitten doorgaans veilig in een stevige aanhanger, met enigzins een kooi om hun heen. En het voor bijna iedereen wel herkenbare stuntelen met kinderen, boodschappen op de fietsladen en dan net wel net niet vallen van de fiets omdat je er zelf niet opzit verdwijnt volledig.
Ik begrijp echter van diverse mensen (klanten) dat men de interactie met het kind mist tijdens het fietsen, en die zal inderdaad minder zijn als er voor de aanhanger oplossing gekozen word.
Een kind van vier is te groot en te zwaar voor een voorzitje. Dat is achterzitjes werk, en ook niet eens erg lang meer.
Zadeltje op de stang, heb ik jaren gehad.
Zie niet in waarom dat niet kan.
Zadel op de voorstang heeft zeker mijn voorkeur omwille van verschillende redenen en omdat ik dat ook wel gewoon ben van een andere fiets. Mijn vraag is vooral of er een reden zou zijn om dat af te raden bij deze fiets. Is het frame niet sterk genoeg (zou me verbazen bij een idworx Off Rohler)? Kan je het frame beschadigen?

De fietskar hebben we al enkele jaren weer verkocht. Daar waren onze zoontjes uitgegroeid. Ze vonden het leuker op de fiets zelf.
Een kind van 4 zou ik op een aanhangfiets meenemen..... Wij hebben nu zo'n 6-7 jaar een Raket aanhangfiets in gebruik en die bevalt goed. Vanaf een jaar of 5 zijn de meeste kinderen te groot voor een kinderzitje of zelfs de kidstrailer... En met zo'n aanhangfiets kun je lekker doortrappen :wink:
Een paar klanten van ons hebben het kinderzitje op de bovenbuis gemonteerd/geklemd. Ook al vervalt dan de garantie en is deze buis er niet voor bedoeld; ze rijden er nog steeds mee.
Maar het is dus voor eigen risico., wat de buis is daar dunwandiger dan bij de
'knooppunten'
Ik heb ook een poosje met zo'n zadeltje op de bovenbuis gefietst. Behalve vanwege de argumenten die mijn naamgenoot noemt vond ik het ook onaangenaam doordat je alleen maar heel rechtop kan zitten en met je benen wijd kan fietsen. Geen probleem om even je kind naar school te brengen maar geen tochtjes fietsen......