Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kleding winter - Forum Wereldfietser

kleding winter

Hallo,

sinds de zomer ben ik na mijn eerste fietsvakantie in Nederland verslingerd geraakt aan het fietsen, vaak meerdere dagen achter elkaar. Nu heb ik een goede fiets en prima uitrusting maar wil niet alles voor de winter op stal zetten. dus wil ik blijven fietsen en kamperen. Maar wat doe ik aan? in de zomer ging ik in korte broek met t shirt en soms een vest. Maar dat wordt in de winter natuurlijk anders. Ik heb hier en daar al wat gelezen, een drielagen systeem maar is dat echt voldoende? Onderlaag van wol: Tshirt lange mouw en lange broek; fietsshirt en broek en dan nog een windjack? Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor de reactie
Je moet oppassen dat je tijdens het fietsen niet teveel aan hebt, ook bij kou. Je gaat zweten waardoor je het toch koud krijgt. Beter naast de 3-lagen extra warme kleding na het fietsen. Bijvoorbeeld een donsjack of synthetisch uit diervriendelijk oogpunt.
Ik fiets zomer en winter woon-werk-verkeer, en wil in ieder geval zo min mogelijkkl zweten, om fris aan te komen op het werk. Daarom werk ik met laagjes:
- onderste laag altijd een synthetisch t-shirt van technisch materiaal. Merino wol kan ook, maar vind ik te duur.
- daar overheen 'normale' werkkleding. Soms overhemd, soms sweater.
- Daar overheen bij echte kou een fleece-vest of donsjack.
- Daar overheen een winddicht fietsjasje bij droog weer, of een waterdichte regenjas bij nattigheid.
- Een normale broek, met rainlegs en schoenbeschermers bij nat weer. Als het erg koud is, een thermo-lange onderbroek (Odlo)

Als ik recreatief hele dagen fiets in de winter, een normale zomeroutfit, met losse mouwen en beenstukken als het koud is. en dan dezelfde laagjes daar overheen / onder.
Inderdaad je bent goed op weg met wat je noemt als mogelijke kleding. Ik zou toevoegen een muts of haarband oid, en een paar ruimere en daardoor warmere schoenen. En sneller wat eten onderweg, want koude kost energie.
Een thermosfles met hete drank past ook in dit rijtje!
Het fietsen zelf is meestal goed te doen, als het droog is en niet knetterkoud natuurlijk. Het kamperen zelf en het stilzitten is voor mij vaak even een dingetje. Een kruik meenemen (sigg fles bijvoorbeeld) is heeerlijk voor in de slaapzak :D
Als ik "polling" goed begrijp, kan ik volstaan met een termo of wollen laag onderkleding. Dan bijv een spijkerbroek en een sweatshirt. Dan nog een winddicht vest en dat moet volstaan. Wel natuurlijk nog muts en handschoenen. Verder warme sokken en schoenen. Dan kun je s avonds nog een licht donsjasje aantrekken. Bedankt voor de reacties!
marik48 schreef:Als ik "polling" goed begrijp, kan ik volstaan met een termo of wollen laag onderkleding. Dan bijv een spijkerbroek en een sweatshirt. Dan nog een winddicht vest en dat moet volstaan. Wel natuurlijk nog muts en handschoenen. Verder warme sokken en schoenen. Dan kun je s avonds nog een licht donsjasje aantrekken. Bedankt voor de reacties!

ik zou geen spijkerbroek doen voor fietstochten, die zijn en zwaar en als ze nat worden, blijven ze lang nat en worden ze nog zwaarder.

dan zou ik eerder denken aan hardlooptights o.i.d. over een fietsbroek heen.
Ik sluit me bij Jasmon aan, voor fietstochten. Winters Woon-werk-verkeer doe ik met een normale broek, en soms is dat een jeans.
De voor winterse fietstochten 'normale zomeroutfit' is voor mij een korte fietsbroek en fietsshirt. Dat vul ik 's winters aan met arm- en beenstukken, thermoondergoed, en hoe kouder hoe meer laagjes daar overheen
Ik gebruik een lange wielrennersbroek waaraan een borststuk en bretellen zitten.
Soms ook een zomerwielrennersbroek met daarover een dunne zwarte legging.
Verder een katoenen onderlijfje of t-shirt. Daarboven een dunne sweater of t-shirt met lange mouwen.
Daarboven een regenjasje bij regenweer.
Bij droog weer een winddicht vestje.
Bij temperaturen onder de 5 graden draag ik een waterdicht maar ademend jasje met fleecevoering.
Handschoenen zonder vingers tot 5°, ongevoerde fietshandschoenen tot -2 à -3°, wanneer het nog kouder wordt doe ik mijn ski-handschoenen aan.
Ik draag steeds goed geventileerde SPD-schoenen. Bij extreme kou of bij regenweer doe ik daarboven ongevoerde overschoentjes aan.
Voor mij geen katoen, zeker niet als onderlaag. Voorkeur voor Merino. Lekker warm en meerdere dagen te dragen zonder vieze luchtjes.
Wij hebben afgelopen winter in erg koude temperature rondgereden, wellicht zitten er wat tips voor je bij: http://www.twistingspokes.com/this-is-h ... ow-as-30c/

Zodra je in beweging bent gaat het meestal wel, maar stil zitten is koud. Ik zou ook een spijkerbroek afraden, daar gaat de kou echt in zitten. Zorg voor iets dat om de huid zit zoals een legging of lange hardloopbroek dat houdt de warmte beter vast.

Als je koud bent dan is het belangrijkste om je hoofd warm te houden. Zorg dus ook voor een goede muts om de warmte bij je te houden. Ik vond een buff ook essentieel, die heb je in een normale of warmere fleece variant.

Belangrijkste: geniet van de winter! :)
Met een merinowollen T-shirt en een windjasje kan ik tot vijf graden gewoon fietsen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik borsthaar heb, en dat levert ook weer wat warmte:-)

Maar zodra ik stop moet ik wel een extra laagje aantrekken. Ik zou zeker geen katoen aantrekken, wat dat houdt het vocht vast, waardoor het erg klam en dus koud wordt.
En ook al is het niet goedkoop, een Gore Bike Wear jas ademt erg goed en gebruik ik ook als windjasje, ook al is het eigenlijk een regenjasje.

Houd er rekening mee dat als je het koud krijgt dat eerst die lichaamsdelen afgesloten worden die het minst belangrijk zijn. Zonder vingers en tenen kun je overleven, dus die krijgen als eerste een lagere toevoer van bloed (bloedvatvernauwing). De hersenen zijn gelukkig als laatste aan de beurt.

Als je het koud krijgt ga je rillen; het lichaam probeert zo het lichaam zelf warm te krijgen, want rillen is energie en levert warmte op.

Houd er verder rekening mee dat onder de 14 graden de lucht droger wordt. Dus onderschat niet het belang van drinken. En de lucht die je inademt moet opgewarmd worden (kost energie) en de lucht die je uitademt is warm, dus ook dat kost energie.
Afbeelding
Al eerder voorbij gekomen maar misschien toch interessant voor de winter (en zomer):
http://www.engelbert-strauss.nl/Werkkleding/List

Eerder dit jaar al een short gekocht. Draag ik met fietsonderbroek van Craft. Bevalt prima. Lijkt sterk ze zijn en draagt prettig en licht.
Nu een lange broek besteld. Maar eens kijken of het wat is.
Bedankt allemaal! Ik ga eerst voor de onderste laag kijken. Ik wil niet gelijk heel extreem in sneeuw en ijs maar eerst maar eens de Hollandse winter kijken( hoewel daar ook behoorlijk wat sneeuw en ijs aan te pas kan komen). De laagjes erboven zijn met gewone kleding wel te doen. Maar een spijkerbroek is inderdaad niet handig. Van de zomer in een spijkerbroek gereden, de hele dag regen en koud, wilde niet in mijn korte broek en had geen andere broek mee genomen maar is niet verstandig. Dus kijken naar een lange hardloopbroek van bijv. Scapino. Is niet duur en als het bevalt kan ik altijd nog een lange fietsbroek kopen. Dan in ieder geval nog een wind- en waterdicht fietsjack, dan komen we al een heel eind.
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Thermo-ondergoed: dunne variant. Voert vocht beter af dan dikkere varianten. Isolatie zit in de volgende lagen, waarmee je kunt varieren. (Beter meerdere dunne lagen dan 1 dikke laag.)

Verschil lange hardloopbroek en lange fietsbroek is vooral de zeem (en daarnaast wat reflectie). Sommigen vinden een broek met bretels het prettigst, anderen zonder zeem en zonder bretels (en dan volstaat een hardloopbroek dus ook).
Veel goedkopere broeken hebben een wat minder luchtige stof en voldoen dus alleen bij wat meer koude en minder inspanning, andere broeken hebben een beter ventilerende stof maar dikkere stof en zijn daardoor wat veelzijdiger inzetbaar.
Op woensdag 25.11.2016 kwam Aldi met Ski kleren.
Ik heb Ski Sokken en Ski Pulli gekocht. Ik heb ze gisteren en vandaag gebruikt /T=0…8C /. Ze werken prima voor mij.
Let op, meeste ski spullen zijn niet geschikt voor de milde Nederlandse winter
1. Skisokken zijn , super elastisch en warm genoeg met mijne Northwave Celsius schoenen. Ik vind wol met zijde een goede combinatie. 6% elastan zorgt voon een mooi strak pasvorm
2. Ski pilli – is een goede isolatielag /laag2/. Goed genoeg voor temperaturen rondom het vriespunt/-5….5graden/. Ademt goed en is niet te warm zoals da meeste ski kleren die beginnen pas werken bij -20C.
Kwa duurzaamheid ben ik dik tevreden van Aldi/Lidl spullen – elke week gaat de boel in de wasmachine. Ik heb ok A-merk kleren van Craft/pearl Izumi en Agu. Kwa duurzaamheid en performance merk ik geen verschil met A-merken. A-merken hebben betere pasvorm.
====
Een katoen laag ongeacht waar/ Laag 1,2 of 3/ werk als een natte doek overheen. Dus wil je de laagsysteem /uienschil/ breken dan draag je een katoen laag.
Ja, laagjes 8)

Afbeelding

Tip: zorg dat je bretels ergens bij een van de bovenste laagjes zit anders is naar de wc gaan best een gedoe :wink:

Meer tips here >>> http://www.shanecycles.com/category/win ... e-touring/
En dit speelt ook nog een rol.
Shane schreef:Ja, laagjes 8)


Meer tips here >>> http://www.shanecycles.com/category/win ... e-touring/
Bedankt voor de tip en link.
De basis is duidelijk uitgelegd. De aanvullende fotos laten zien hoe theorie in praktijk werken.
bladerdeeg schreef:Verschil lange hardloopbroek en lange fietsbroek is vooral de zeem (en daarnaast wat reflectie).
Een fietsbroek is ook anders gesneden dan een loopbroek, vanwege het verschil in lichaamshouding.