Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Philly Bike Expo - Forum Wereldfietser

Philly Bike Expo

Ik ben net terug van de Philly Bike Expo, georganiseerd door Bilenky, de bekende framebouwers in Philadelphia. Het was behoorlijk groot, maar natuurlijk lang niet zo groot als de Fiets en Wandelbeurs. Het was toch vooral een beurs voor Bike Nuts, met heel veel framebouwers met prachtige fietsen waarvan je je soms afvraagt waar die nu voor gebruikt gaan worden. Maar het was ook een mooie gelegenheid mensen eens in levende live te ontmoeten. En het zal niemand verbazen, maar ook hier was Marten zeer bekend. Ik zal gauw proberen wat foto's te plaatsen, en wat uitgebreider verslag te doen.
Top! Wilde net antwoorden toen ik las - foto's volgen :D
Leuke ervaring! Ben ook benieuwd naar de komende plaatjes en het verslag.
De bike expo wordt georganiseerd door Bilenky en wordt gehouden in een grote zaal van het nog veel grotere Philadelphia Convention Center. Net als op Nederlandse beurzen staan er dan stands voor kleding, een stand van Schwalbe, stands van vrijwillgersorganisaties die het fisetn willen bevorderen, en stands voor verkopers van nieuwe zadels, beugels om al je spullen aan je stuur te bevestigen etc. Maar er was ook een stand van Reynolds, de buizenfabrikant, en van Doug Fattic de framebouwer die ook cursussen geeft.
Het merendeel van de stands was echter van framebouwers, en dat is dus wel een verschil. De legendarische Richard Sachs stond er met een cyclocross fiets, er stond een bloedstollend mooie traditionele fiets van J. Peter Weigle, en een tandem om van te watertanden van de jonge framebouwer Brian Chapman: http://www.chapmancycles.com/ Verder waren er heel wat lokaal gemaakte titanium frames. Er zijn blijkbaar genoeg framebouwers in de VS die dat kunnen en willen doen.
Bij deze prachtige (en vermoedelijk peperdure - er hing nergens een prijskaartje aan) frames krijg je na een tijdje wel het gevoel dat ze toch vooral zijn om naar te kijken in plaats van op te rijden en vies te maken. En dat mag dus wat kosten. De tourfiets is duidelijk minder belangrijk dan bij en voor ons.
Overige nieuwtjes die ik me heriner waren twee nieuwe shifter system voor de Rohloff naaf met racestuur. Het ene system heeft een soort rapidfire handeltjes links en rechts op het rechte gedeete van het stuur, om op of af te schakelen. Het andere systeem was er een om met gebruikmaking van SRAM remschakelgrepen voor de racebocht de Rohloff op en af te schakelen. De Amerikaanse Rohloff importeur was er erg enthousiast over. Ik heb ook nog de schakelgreep van co-motion kunnen uitproberen. Die liep heel mooi soepel, maar is wel groot/dik: alleen voor grote handen. Tot slot zag ik bij Arkel een nieuwe heel lichte 15 liter bike packing stuurtas en een bijpassende 25 liter dwarse zadeltas. Samen ruim 1 kg. Hun bevinding was dat als je een in de lengterichting geplaatste zadeltas zo groot maakt dat er ook echt lekker wat in kan het gewicht te ver naar achteren komt te hangen en de fiets gaat zwabberen. Ik zal straks eens proberen uit te vogelen hoe ik de foto's van mijn telefoon af krijg en hier kan plaatsen.
Wim - klinkt als een toppie beurs. Ben vooral erg benieuwd naar die 2 nieuwe shifter systemen voor de Rohloff. Die soort van rapidfire handeltjes klinken wel handig.

En nu maar hopen dat je je foto's van de telefoon op het forum krijgt :wink: Ben mega benieuwd naar plaatjes.
Leuk verslag.

Volgens mij bedoel je de Rohbox van de Duitse framebouwer Gebla? http://www.rohbox.com/
Daarmee kun je zowel met remgrepen als (aangepaste) rem-shifter-units of rapid fire schakelen. Met name een mooie oplossing inderdaad voor Rohloff+racestuur.
Wim schreef:Tot slot zag ik bij Arkel een nieuwe heel lichte 15 liter bike packing stuurtas en een bijpassende 25 liter dwarse zadeltas. Samen ruim 1 kg. Hun bevinding was dat als je een in de lengterichting geplaatste zadeltas zo groot maakt dat er ook echt lekker wat in kan het gewicht te ver naar achteren komt te hangen en de fiets gaat zwabberen. Ik zal straks eens proberen uit te vogelen hoe ik de foto's van mijn telefoon af krijg en hier kan plaatsen.
Ik ben benieuwd naar de foto's van de Arkeltassen.
Hun bevindingen kan ik beamen. Toen ik nog een wiebelfiets had ging de fiets inderdaad heviger wiebelen als ik de kanotas voor achter bovenop in de lengte deed in plaats van dwars.
Een stuurtas van 15 liter en een zadeltas van 25 liter lijken me wel fors, al kan het meevallen. De Canadese liters waarmee ze hun Dry Lite-tassen hebben gemeten leken ook we af te wijken van de Europese.

P.s. zijn het deze? : http://www.arkel-od.com/en/bikepacking.html
Foto: http://www.arkel-od.com/legacy/images/b ... -arkel.jpg
Wat foto's (komen er nog meer binnen nu en 2 dgn):
https://flic.kr/s/aHsknVFtMn


Hier wat andere:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Winter Bicycles (Eric Estlund) heeft prachtige fietsen, als ik het goed heb zie ik op zijn tafel het mooie stuur van Groovy Cycleworks (Rody). Jammer dat er zo'n lange wachttijd voor is.
Die rohbox ziet er interessant uit - beetje te technisch voor mij soms maar maakt een aantal mooie extra mogelijkheden mogelijk.

Gave foto's trouwens - mooie lugs en toffe kleurtjes.
Respectabele gemiddelde leeftijd van de bezoekers zo te zien, zelfs ik ga me er jong bij voelen :-).
Pfff, die Rollpacker 25 mag dan wel dwars liggen, maar zit natuurlijk veel te ver naar achteren. De ruimte verticaal onder het zadel blijft volstrekt onbenut, gemiste kans. Bikepackingzadeltassen in de lengterichting steken minder ver uit. Daar kan gemiddeld ook tien liter minder in, maar dat heeft ook een reden: als je meer ruimte nodig hebt, neem je te veel mee. :wink:
Ik denk dat als je die ruimte onder het zadel wel benut je benen weer tegen die tas aankomen, met tassen in de lengterichting heb je dat probleem minder.
Ik vind de verhouding tussen het volume van de zadeltas en de fragielheid van het mechaniekje dat de tas moet gaan dragen (de Seat Packer Rack) zorgwekkend. Ik vraag me bij het type fiets op de foto dan ook af wat er zo vreselijk mis is met een bagagedrager, temeer een lichte bagagedrager meestal een lichter is dan de "Randonneur Seat Post Racks". Maar dat zal wel vloeken zijn in de bikepackingkerk.
Ja die randonneur set post rack is best zwaar (maar ook stabiel). Arkel heeft nu ook en grotere 15 liter (lengterichting) tas voor die drager, maar dat was wel zo ongeveer de grens voordat de boel gaat zwabberen zei de man van Arkel. Ik heb dit Seat Packer Rack inhanden geha den heel fragielleek het me niet. Maar zelf zou ik ook eerder iets als een Nitto R 10 drager gebruiken, al weet ik niet of en hoe je deze tas kunt vastmaken aan die Nitto drager. De Seat Pack schuift over de drager, en de krachten worden dus over een groot oppervlak van deze lichte tas verdeeld, en over een grote lengte stikwerk.
Aan de bovenkant zitten kleine riempjes, maar die zijn net niet lang genoeg om een natte 1 kg eenpersoons tent onder vast te maken (of de helft van een kleine tweepersoons). We kwamen tot de conclusie dat die riempjes iets langer moeten omdat je je tent echt niet in de tas wilt hebben. Maar zo'n combinatie is natuurlijk nog zwaarder en dat maakt de vraag naar het draagvermogen des te dringender. Ik zal ze schrijven.
Het blijft toch een beetje oude mannen en nieuwe mooie ongebruikte fietsen. Een vergelijking dringt zich bij me op :shock:
Op zondag was het toch ook wel een familiegebeuren met gezinnen met jonge kinderen.
Wim schreef:Op zondag was het toch ook wel een familiegebeuren met gezinnen met jonge kinderen.
Die die fietsen pas kunnen betalen als ze oude man of vrouw zijn;)?
Nee hoor. Amerika is een heel rijk land. Niet voor iedereen, maar wel voor velen. En het is een groot en divers land. Dus zoals er bij ons vele racefietsers zijn die een klein vermogen uitgeven aan steeds weer nieuwe carbon fietsen, zo zijn er hier tussen New York, Philadelphia, Washington, Baltimore en Boston (ruwweg de range van deze show schat ik) genoeg mensen die zulke fietsen leuk vinden er er makkelijk het geld voor hebben. Er wonen hier in de buurt van deze grote steden veel mensen. De markt is groot in de VS omdat het land groot is en veel mensen erg welvarend zijn vergeleken met Nederland.
Wim schreef:Nee hoor. Amerika is een heel rijk land. Niet voor iedereen, maar wel voor velen.
De VS zijn zeker niet voor iedereen een vetpot: