Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht: een fietscomputertje met temperatuur meter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gezocht: een fietscomputertje met temperatuur meter

Hallo Yvonne,

Check deze eens:

http://www.cycleparts.de/en/produkte/m4.html

Dit is de opvolger van je oude mc 1.0
Verkrijgbaar met en zonder draad en ook nog betaalbaar (ongeveer 50,-)
Komt ook goed uit de test bij "Bike-magazine" (sehr gut)

Op de site kun je alle functies virtueel testen.
keesswart schreef:
willem.m schreef:Deze is m.i. echter niet robuust genoeg voor een fietsvakantie in regenachtige gebieden. Kijk maar naar de knoppen. Ik denk dat-ie nauwelijks 1 week IJsland haalt :-)
De VDO M4 heb ik sinds een half jaar en voldoet prima. Ook in Schotland (juni) en Bretagne (oktober) geen enkel probleem gehad met de regen, die soms met bakken uit de hemel kwam. In IJsland en Noorwegen had ik een ouder model van VDO, dat het ook goed bleef doen (die heb ik helaas gemold met een naald, zie dit topic).
Mijn ondoordachte bijdrage aan dit topic is gebaseerd op twee fietscomputertjes (1 VDO MC 1.0, 1 Sigma huppeldepup) die op IJsland kapot gingen door het vochtige klimaat. Misschien niet eens door de regen buiten, maar wel door het vocht in de tent ofzo. Een paar dagen Laki is echt een ramp wat dat betreft. Dat een fabrikant op een website aangeeft dat deze tegen vocht kan ... dat geloof ik gewoonweg niet meer. Als ik dan de M4 zie ben ik niet onder de indruk van de robuustheid. Maar goed, jouw ervaring spreekt mijn verwachting tegen, dus dat biedt hoop!

Overigens:
De VDO MC 2.0 daarentegen lijkt me erg robuust. Die heb ik dan ook op mijn vakantiefiets, en de M4 op mijn racefiets. De 2.0 heb ik nog niet echt op vocht kunnen testen, na welgeteld en in totaal 4 uur regen in 6 weken vakantie (Noorwegen en India).
ik gebruik een sigma 16.12 welke redelijk goedkoop nog wel te vinden is. hoe bombestedig deze is weet ik niet maar hij zit al een jaar met weer en wind op mijn fiets zonder problemen.

hij is er ook in een draadloze versie overgens.
Alien schreef:Maar, ehm… als het je er alleen maar om gaat om te weten hoe koud het is op het moment zelf, waarom hang je dan niet gewoon een goedkope thermometer ergens aan je fiets?
Sterker: dat is de enige optie.

Temperatuur meet je in de schaduw; er bestaat niet zoiets als De temperatuur in de zon. Een fietscomputer zit vrijwel per definitie in de zon of zelfs bij bewolkt weer in de warmtestraling van de hemel, die in warme landen bepaald niet te verwaarlozen is. Het nut van een thermometer met de sensor in/aan/bij de computer is daarmee nul.

Als een droge thermometer in de wind minder aangeeft dan uit de wind dat klopt de meting uit de wind niet. Wind koelt droge dingen namelijk niet verder af dan de werkelijke temperatuur. Dat de werkelijke temperatuur dan wel eens "tegelvalt" klopt ook. Ik heb een thermometertje onder het zadel en vond de temperatuur in Spanje met 25 graden wel meevallen terwijl het in de zon boven het hete asfalt toch wel heel erg warm was. Eenmaal onder een groep bomen en in de wind blijkt dat dan heel anders aan te voelen.
Die gps hoeft op IJsland niet continu aan, vandaar het tellertje (toch leuk wat real time specs)
Om mezelf even te quoten :) -> met specs bedoel ik vooral de afgelegde afstand (want gps niet continu aan)

Temperatuur is een aardige extra feature. Maar de combi blijkt niet te bestaan zoals ik m graag had gezien: wasbordproof, nattigheid proof, weinig knoppen en grote lettertjes 8)

Van die VDO weet ik nog dat ik ook altijd liep te rommelen (@kees) welk knopje waar voor diende, dat vond ik irritant. Een sigmahuppeldepup is ooit spontaan uit het houder gehopst en natuurlijk nooit meer teruggezien.

De cateye endura 8 houdt het bij mij het langste vol. Dus die wordt het (zonder temperatuur meter, tja.)
Losse temp metertjes van bekende buitensportwinkels waren ook nooit accuraat. Duurder ga ik niet, zooo belangrijk is het nu ook weer niet..

Nogmaals dank voor het meedenken!
Leon schreef:
Alien schreef:Maar, ehm… als het je er alleen maar om gaat om te weten hoe koud het is op het moment zelf, waarom hang je dan niet gewoon een goedkope thermometer ergens aan je fiets?
Sterker: dat is de enige optie.

Temperatuur meet je in de schaduw; er bestaat niet zoiets als De temperatuur in de zon. Een fietscomputer zit vrijwel per definitie in de zon of zelfs bij bewolkt weer in de warmtestraling van de hemel, die in warme landen bepaald niet te verwaarlozen is. Het nut van een thermometer met de sensor in/aan/bij de computer is daarmee nul.
Een fietscomputer met temperatuurmeting kan wel degelijk zinvol zijn als je met de hierboven genoemde beperkingen rekening houdt.
Als je na een lange klim op een Alpen- of Pyreneeëncol staat, heb je het bijna altijd warm, ook als de temperatuur niet hoog is. Geeft de thermometer bovenop de col een aangename temperatuur aan, dan heb je aan een dunne windstopper wel genoeg om zonder gevaar voor onderkoeling af te dalen. Geeft de thermometer een temperatuur aan die veel lager is dan je afgaand op je gevoel zou verwachten, dan kun je rekenen op een ijzige afdaling en zijn lange broek en thermokleding onder de windstopper - en soms handschoenen - noodzakelijk.
s' Avonds leg ik de fietscomputer in de tent om vast te stellen hoe warm het in de tent is en hoe snel de temperatuur daalt in het uur voordat ik ga slapen. Zakt die binnen een uur van bijvoorbeeld 15 naar 10 graden, dan weet ik dat het een koude nacht gaat worden en kruip ik met sokken aan en minstens een laag kleding in de slaapzak. Blijft het een uur lang 10 graden, dan zal het waarschijnlijk niet veel kouder worden (tenzij het bewolkt is en later in de nacht op gaat klaren).
De temperatuur in de zon wil ik soms ook weten om in te schatten hoeveel bidons ik moet vullen. Aan de schaduwtemperatuur heb je dan niet zoveel als het fietsen vooral in de zon plaatsvindt
Hoi Yvon,

Ik heb de Sigma 1609....en de etrex 30 GPS met temperatuursensor (die onder mijn zadel is gemonteerd). Ik merk dat er wel wat verschil tussen zit. En de Etrex is nauwkeuriger. En je slaat de data op en download die later weer zodat je de temperaturen tijdens de rit terug kunt kijken. En als je de GPS mee de tent in neemt kun je 's nachts kijken hoe koud het buiten is. Je hebt een 10 meter bereik.

succes
Fokko
keesswart schreef:Als je na een lange klim op een Alpen- of Pyreneeëncol staat, heb je het bijna altijd warm, ook als de temperatuur niet hoog is. Geeft de thermometer bovenop de col een aangename temperatuur aan, dan heb je aan een dunne windstopper wel genoeg om zonder gevaar voor onderkoeling af te dalen. Geeft de thermometer een temperatuur aan die veel lager is dan je afgaand op je gevoel zou verwachten, dan kun je rekenen op een ijzige afdaling en zijn lange broek en thermokleding onder de windstopper - en soms handschoenen - noodzakelijk.
Punt is dan wel dat de meting zomaar meer dan 10 graden kan verschillen afhankelijk van de vraag of je fietscomputer de laatste 10 minuten toevallig in de schaduw heeft gestaan of niet. Daarom ga ik liever uit van de voordelen van een correcte meting van een grootheid die natuurkundig bestaat. Over die grootheid kun je immers ook met anderen praten, want wat jouw fietscomputer aangeeft in de zon is om te beginnen al afhankelijk van de kleur van het ding, de plek waar de sensor zich in het ding bevindt, de diepte onder het oppervlak ervan, de tijd die het ding in de zon heeft gestaan, de sterkte en richting wind die het weer probeert af te koelen, de tassen die de wind afschermen etc. etc.
"Daarom ga ik liever uit van de voordelen van een correcte meting van een grootheid die natuurkundig bestaat..." Ha ha Die ga ik in het vervolg in vergaderingen gebruiken. Thanks!
Leon schreef:Punt is dan wel dat de meting zomaar meer dan 10 graden kan verschillen afhankelijk van de vraag of je fietscomputer de laatste 10 minuten toevallig in de schaduw heeft gestaan of niet. Daarom ga ik liever uit van de voordelen van een correcte meting van een grootheid die natuurkundig bestaat. Over die grootheid kun je immers ook met anderen praten, want wat jouw fietscomputer aangeeft in de zon is om te beginnen al afhankelijk van de kleur van het ding, de plek waar de sensor zich in het ding bevindt, de diepte onder het oppervlak ervan, de tijd die het ding in de zon heeft gestaan, de sterkte en richting wind die het weer probeert af te koelen, de tassen die de wind afschermen etc. etc.
Tussen meting en feit
staan natuurwetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men in de slaapzak glijdt.

(vrij naar Willem Elsschot)
willem.m schreef:"Daarom ga ik liever uit van de voordelen van een correcte meting van een grootheid die natuurkundig bestaat..." Ha ha Die ga ik in het vervolg in vergaderingen gebruiken. Thanks!
Graag gedaan Willem.
Mijn vrouw heeft de VDO M4 en heeft er voortdurend problemen mee bij regen. Dan wordt het scherm blanco, de meting gaat wel door. Hij is al terug geweest naar de dealer, heeft niets geholpen.