Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoelang gaat bij jullie een cassette mee? - Forum Wereldfietser

Hoelang gaat bij jullie een cassette mee?

Ik rijd nu al zo een 8000km met een LX-cassete voornamelijk bij goed (droog) weer en gebruik twee kettingen die ik regelmatig wissel.

Het kransje op de vierde plek heeft het meest te lijden en is nu meer dan half weggesleten. De vraag is of ik er nog een ruime 1600km aan kan plakken tijdens een vakantie, of toch maar al wisselen?

Ik ga naar Noord-Frankrijk tot de Loire waardoor ik naar verwachting glooiend/heuvelachtig gebied zal hebben en daardoor niet vaak het vierde kransje nodig zal hebben.

Hoi,

Voordat ik een Rohloff had versleet ik 2 kranssets per jaar. Ik rjj hier in Beieren iedere dag naar mijn werk en ook in het weekend en in mijn vrije tijd maak ik veel tochten. Meestal offroad. Blubber, diepe sneeuw en zout waren de schuldigen voor de korte levensduur ondanks (voor mijn doen) regelmatig schoonmaken (1x per 3 weken). Ik deed er zo een 2000km per set mee.

Fiets de Wereld (met Rohloff),
Whisky

Ik adviseer je het volgende uitgangspunt te hanteren:
bij twijfel voorafgaande aan een lange tocht of een onderdeel het einde van de tocht wel haalt, altijd het betrokken onderdeel vervangen!
Je kunt dit preventief onderhoud noemen. Kost je nu wat geld, maar je bespaart je mogelijk een hoop ellende onderweg.
Verder lijkt 'half versleten' een duidelijke indicatie.

bert sitters schreef:Ik adviseer je het volgende uitgangspunt te hanteren:
bij twijfel voorafgaande aan een lange tocht of een onderdeel het einde van de tocht wel haalt, altijd het betrokken onderdeel vervangen!
Je kunt dit preventief onderhoud noemen. Kost je nu wat geld, maar je bespaart je mogelijk een hoop ellende onderweg.
Verder lijkt 'half versleten' een duidelijke indicatie.
Bovendien is het rijden met een versleten ketting slecht voor je voorbladen.
Ik denk dat je nu aan een aardig optimum zit. Er zijn wel mensen die langer doorfietsen en daar blij mee zijn, maar ik merk het altijd wel als er een nieuwe ketting over nieuwe kransjes zoeft; dat fietst wel lekkerder :D
Leon

Bedankt, voor jullie snelle reakties,

Ik heb de neiging alles tot het eind op te rijden, wellicht een verkeerde soort van zuinigheid. :lol:

Als je een beetje handig bent kun je bovendien je cassette slopen door aan de achterkant de kopjes van de drie staafjes eraf te vijlen. Met een priem tik te vervolgens de staafjes eruit. Hopsakee. Nu hoef je alleen die tandwielen te vervangen die echt versleten zijn. Voor LX-kwaliteit ongeveer 5 euro per stuk (daar wordt de fietsenmaker natuurlijk niet echt vrolijk van). Ik heb op mijn vakantiefiets die ook als woon-werk fiets wordt gebruikt de laatste keer 10.000 km gefietst (ook LX-kwaliteit), zonder overigens kettingen te verwisselen. Bij die 10.000 beurt naast een paar veel gebruikte tanwielen ook de ketting en derailleurwieltjes vervangen. Deze wisseltruk maakt het daarnaast mogelijk om een eigen cassette samen te stellen.

Marc

Marc Dirkx schreef:Als je een beetje handig bent kun je bovendien je cassette slopen door aan de achterkant de kopjes van de drie staafjes eraf te vijlen.
Ik heb hier nog een nieuwe Shimano HG CS-HG70-9 (11T -> 32T) cassette liggen.
En die drie staafjes zijn boutjes met een imbuskopje, dus de volledige cassette is te (de)monteren (ook heel handig om de cassette grondig schoon te maken) en de afgesleten tandwielen zijn dus ook per stuk te vervangen. Een los tandwiel kost idd ongeveer € 5 per stuk.

LP

BBB

Rijd ook met een LX-cassette, maar hier en daar hoor ik toch dat de 9-speed cassettes van BBB veel langer meegaan, en bovendien zijn ze een pak goedkoper. Heeft iemand ervaring met deze cassettes ?? Vraag me af of dat ook geldt voor de kettingbladen van BBB.
Adagio schreef:Rijd ook met een LX-cassette, maar hier en daar hoor ik toch dat de 9-speed cassettes van BBB veel langer meegaan, en bovendien zijn ze een pak goedkoper. Heeft iemand ervaring met deze cassettes ?? Vraag me af of dat ook geldt voor de kettingbladen van BBB.
Heb er zelf de BBB 11-28 (9-speed) gebruikt. Na ongeveer 5000km begon het schakelen steeds moeizamer te gaan, om uiteindelijk omstreeks 6000km nagenoeg niet meer te schakelen.
Het leek wel of de schakelhulpen versleten waren, terwijl de tanden er nog redelijk uitzagen. Met de fiets reed ik alleen tijdens mooi weer en heb ook de ketting tijdig vervangen.
Ben al weer enige tijd tevreden over mijn LX (7-speed) meer heb ik hier niet nodig.

Tommy
Roald schreef:Ik rijd nu al zo een 8000km met een LX-cassete voornamelijk bij goed (droog) weer en gebruik twee kettingen die ik regelmatig wissel.

Het kransje op de vierde plek heeft het meest te lijden en is nu meer dan half weggesleten. De vraag is of ik er nog een ruime 1600km aan kan plakken tijdens een vakantie, of toch maar al wisselen?

Ik ga naar Noord-Frankrijk tot de Loire waardoor ik naar verwachting glooiend/heuvelachtig gebied zal hebben en daardoor niet vaak het vierde kransje nodig zal hebben.
Je zal nu wel weer terug zijn van je vacantie maar ik wil toch even melden dat ik ook lx 11500 km doe met een cassette en twee kettingen.