Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maarten Smit - Forum Wereldfietser

Maarten Smit

Zit ik in Spanje op een camping vlakbij het vliegveld van Malaga voor mijn tent te koken. Het is net voor mijn vertrek naar Nederland om op tijd te zijn voor de trektocht van de Wereldfietser. Lekker rustig, maar niet voor lang. Het gefluit van de vogels wordt abrupt verstoord door een horde van 18 terreinmotoren die het gravelpad van het kampeerterrein opstuift. Gelukkig kan ik mijn prakkie tijdig afdekken, om mijn maaltijd te behoeden voor een dikke laag rode Spaanse stof.
Stopt een van ronkende rakkers ook pal naast mij. Ik denk nog: "Vent rij toch door met je herriebak." De bereider zet zijn integraalhelm af en jawel hoor: niemand minder dan Maarten Smit. Dik ingepakt op een loodzware fiets, maar waarop hij niet hoeft te trappen. Het enige van z'n echte fiets zijn z'n fietstassen die hij via een speciaal door hem bedachte constructie aan zijn terreinmachine heeft hangen.
Maarten laat mij nog meer snufjes zien die hij heeft uitgevonden.
De motorduivels blijken op weg naar een ruige tour door Marokko.
Een voordeel hebben ze: die knetterknakkers zijn zo snel, dat ze niet kunnen worden ingehaald door de stenen die gegooid worden naar fietsers. Verder zijn ze niet bij te houden voor die ellendige Marokaanse brommertjes. Zo durft Maarten dus wel!
Een voordeel: Na een diepe schaamte onder de Spaanse zon spreekt Maarten een plechtige belofte uit :"Volgende keer doe ik weer mee met een tocht van de Wereldfietser." Ik zal zorgen dat hij zich aan zijn belofte houdt.
Maarten, tot spoedig!

Hi Bert,
Wat is de wereld toch klein!!!!!!!!!!!!!!
Ben benieuwd hoe Maarten zijn tocht beleefd. Weet je of hij ook een website heeft en bijhoudt?
Groet, Rena :wink:

Ik weet niet of Maarten een site heeft, anders krijgen we wel uitgebreid verslag als hij langs komt. Wel op een echte fiets graag Maarten!!!!!!

He Bert,

Ik ben weer terug en heb een geweldige twee weken gehad in Marokko. Helaas ben ik op de 4de dag wat ongelukkig gevallen en mijn enkel bezeerd. Maar ja, opgeven doe je niet zo maar. Dus gewoon de resterende 10 dagen en 3000 km offroad door gereden.

Vanacht thuis gekomen en vandaag toch maar even op de fiets naar het ziekenhuis. Wat blijkt, heb ik mijn enkel toch gebroken maar er gewoon mee door gereden. Dus ik zit nu in het gips. Tja, helaas geen Hemelvaart weekend op de fiets maar ook niet op de motor :wink:

Die Radicall Design fietstassen op mijn motor werkten prima. Het verende ophangsysteem heeft het de volle 4000 km uit gehouden. Veel interesse bij andere motorrijders voor het gebruik van fietstassen i.p.v. de gebruikelijke koffers of kanozakken. Heerlijke toch dat uitvinden... :D

Mijn foto's zet ik binnenkort op een fotogalerie en dan plaats ik hier de link wel ...

Afbeelding

Stoer!!!!!

Hi Maarten,
Zie je wel, je kan ook beter gaan fietsen!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Sterkte en ik kijk uit naar je foto's.

Groet, Rena :wink:

renaw schreef:Hi Maarten,

Sterkte en ik kijk uit naar je foto's.

Groet, Rena :wink:
Dank je, Rena :wink:

En gedeelte van mijn Marokko foto's kun je hier vinden:
http://www.allroadmaniacs.nl/gallery/in ... ?cat=10003

Groetjes,
Maarten

PS: Gips mag er 30 mei af. Hemelvaarttrektocht is nog niet echt te doen dus. Maar ik fiets er gewoon elke dag mee naar mijn werk :D

Ha Maarten,
Mooie foto's, maar ik zie geen brommertjes en stenengooiers!
Op 30 mei wordt ik wakker van de opstijgende vliegtuigen bij Sevilla. Deze keer kom ik je dus niet in Spanje tegen op een camping bij het vliegveld.
Kun je wel (zoals vanouds) met de auto naar het kampeerweekend op 19-21 mei komen, of is je Hilleberg niet geschikt voor een been met gips er omheen? Volgens mij weet je daar wel wat op te vinden, want je bent tenslotte de meest creatieve uitvinder sinds Willy Wortel. Je hoeft je vierwielig voertuig deze keer niet vlak voor de camping te verstoppen en voordoen alsof je helemaal op de fiets uit Oh Oh Den Den Haag komt. Niemand kijkt jou daarvoor op aan onder jouw huidige omstandigheden.
Je gipsenpoot levert wel weer stof op voor verhalen bij het kampvuur.

Ach Bert, je zit nog steeds vast geroest in je vooroordelen, lees ik. Ik heb me nog nooit voorgedaan alsof ik helemaal ben komen fietsen uit Den Haag. Zal wel gek zijn om dat te doen. Jammer, dat jij het nodig vind dit soort verhalen telkens de fietswereld in te helpen... zal wel een grapje zijn, hoop ik.

Maar nee, ik moet je teleurstellen, met de auto gaat helaas niet lukken. Mag van de verzekering niet rijden met een gipsen poot. Je bent dan officieel invalide.

Zal nog een nadenken of ik iets kan verzinnen. Als ik naar het weekend kom, zal ik mijn DVD met al mijn Marokko foto's in ieder geval meenemen.

Maarten

PS: Alsof alle kinderen stenen gooien in Marokko? Weer zo'n vastgeroeste gedachte. Tja, ik heb een keer een paar kinderen zien doen of ze iets gooiden.

Stenen gooien komt daar wel voor. Als wij inkopen deden, hield de winkeleigenaar de bedelende kinderen met stenen op afstand. Zo ook met kinderen bij de benzinepomp, dan gooide de bediende er ook wel eens eentjes. Kinderen, die vaak schapen/geiten hoeden, houden met steentjes de kudde van de weg af als je aan komt rijden. Kijk, prima toch, dat stenen gooien van die kinderen!

Het zijn alleen maar jochies tot 12 jaar die soms stenen gooien. En als je een keertje stopt, dan vragen ze: Donez moi une stilo/Dirham. Gewoon terugvragen: Pourquoi? En daar hebben ze nooit een antwoord op.

Als ze ouder worden, vinden ze een motor juist heel gaaf en gebaren ze dat je een wheelie moet maken. Dan ben je hun held. In de meeste dorpen staan alle kinderen te zwaaien, juichen en dansen van enthousiasme en roepen: Allez Dakar!!! Ik heb me geen enkel moment bedreigd gevoeld door kinderen.

Dus Bert, misschien moet je tegen je vooroordelen in Marokko maar eens verkennen op de motor.

Maarten,
wellicht vinden die jochies motorijders veel stoerder dan fietsers en sta je als fietser laag in hun hierarchie. Je bent natuurlijk op de motor ook veel te snel voor een brommertje.
Ik heb wat Marokko betreft geen vooroordelen, maar ervaring met stenen en brommertjes achter mij aan. De bereiders waren duidelijk ouder dan 12 jaar. Geen moment had ik rust. Het leek wel een systeem. Als een brommertje na vele uren eindelijk afhaakte en ik al die tijd bezig was om alle aangeboden diensten af te slaan, dan doemde weer zo'n nieuwe knetterbus op. Het ging dan echt niet om een pen of een snoepje. Een koppeltje op zo'n ding maakte het helemaal dol toen ik reageerde dat ik geen zin had in hun diensten: "Geef ons maar geld, dan gaan we wel weg."
Alle aanleiding om na een paar dagen om te keren. Juigend van blijdschap door de verlossing ging ik langs het bord 'welkom in Spanje'.
Nu schijn je dat gedoe niet zo te hebben voorbij de Rif, maar ik had gewoon geen zin meer om nog langer in die ellende te fietsen.

Ik voel er niets voor om die reden in plaats van de fiets over te stappen op de motor. Misschien vlieg ik nog wel eens over die stenen en brommers heen om in het zuiden van Marokko te fietsen.

Jou met volledige bepakking zien aankomen op de fiets, terwijl je auto ergens pal in de buurt stond, lokt natuurlijk wel die reactie uit. Zoiets blijft ook hangen. Humor moet kunnen bij de Wereldfietser.

Wellicht kun je met iemand meerijden.

Bert,

Die regelaars ben ik ook tegengekomen, ze willen alles voor je organiseren, hotel, camping, eten, tapijten, souveniers, excursies, enz. Ik heb ze altijd heel netjes uitgelegd dat ik niets nodig had en daarna zo overdreven bedankt voor hun hulp, verteld dat zij waarschijnlijk de beste gids waren en complimenten gegeven over de Marokkaanse vrijheid, dat ze op een gegeven wel afdropen. En ja, mijn motor is uiteindelijk veel sneller dan hun Mobyletjes dus ...

Ik ben voornamelijk ten zuiden van het Rif gebergte geweest. In de Haut Atlas, Anti Atlas en de vlaktes daar ten zuiden van. De route kaartjes staan tussen mijn foto's. Vliegen op Marrakach is dan wellicht een optie.

Met bepakking aankomen op de fiets, terwijl je auto ergens in de buurt of op de camping geparkeerd staat, dat zijn er meer, die dat doen dan jij denkt, Bert. Niet iedereen heeft de tijd/mogelijkheid om helemaal op de fiets te komen. In mijn geval ben jij de enige,die al meer dan 10 jaar aan deze suggestie blijft hangen. Ik doe echt mijn best maar kan hier dan eigenlijk ook niet meer de humor van in zien. Iemand anders wel, behalve Bert?

Humor moet kunnen bij de Wereldfietser. Helemaal mee eens! Als ik je weer eens een keer zie fietsen krijg je gewoon een lading steentjes naar je kop gegooid... :wink:

Helpt een dazer tegen jou als je in de bosjes klaar staat met steentjes?

Nee, van een dazer schrik ik niet 8)

Wel van hardcore house/gabber muziek :?

Staat je dan te wachten!