Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kopserie met snelspanner - Forum Wereldfietser

kopserie met snelspanner

Misschien een dom vraagje,

bestaat er een zoiets als een kopserie / balhoofdstel met een snelspan systeem?

Nu heb je een sleutel 32 nodig voor stuur hoger of lager te kunnen zetten.
Het zou handig zijn moest er iets betrouwbaar bestaan met snelspan systeem zodat je bij het in elkaar steken fiets geen sleutel nodig hebt en deze heel de reis moet bijhouden om dan bij terugreis stuur terug te kunnen zakken om fiets in doos te krijgen.
Sleutel 32, bedoel je 32mm? Volgens mij is er slechts een inbussleutel van 5mm nodig.
Snelspansysteem ken ik in elk geval niet.
sanderv schreef:Nu heb je een sleutel 32 nodig voor stuur hoger of lager te kunnen zetten.
Dan heb jij een bijzondere fiets. Bij mijn fietsen gaat altijd met een inbussleutel.
Een willekeurig filmpje gezocht: https://www.youtube.com/watch?v=GnqFTgO6ecw
Vanaf 1.10 min. Hier is geen sleutel 32 nodig.
Rose (rose.nl) verkoopt speedlifters waarmee het stuur eenvoudig met een snelspanner in hoogte verstelbaar is.
Bij een traditioneel balhoofd heb je een grote sleutel nodig om het balhoofdlager te verstellen. Het stuur hoger en lager zetten doe je door eerst de stuurpenbout/wig los te draaien, meestal met een inbusbout, maar soms met een kleine steeksleutel. Bij een modern Ahead balhoofd gaat alles met inbusbouten en boutjes.
Kortom, die grote sleutel is om het lager af te stellen, en daar moet je verder af blijven.
Wat je ook kan doen is een ahead stuurpen adapter (google maar) kopen en daar je voorbouw (misschien ook nog kopen en in allerlei soorten en maten verkrijgbaar) en stuur op monteren. Als het zover is om je fiets weer in een doos te stoppen kun je eenvoudig de voorbouw van de adapter halen en het stuur langs het frame leggen, eventueel met wat isolatiemateriaal ofzo ertussen (tegen het krassen).
Alien schreef:Rinko balhoofd.
Vind ik mooi, een kopie van het Stronglight P3 balhoofd uit de jaren '60 en '70. Maar de suggestie van VO dat je geen gereedschap nodig hebt om de vork snel uit te nemen is natuurlijk onzin. Je hebt ander gereedschap nodig, met name een grote combinatietang en een stiftsleutel, of hoe heet zo'n ding.

Los daarvan vind ik het idee dat je voorbouw gezekerd is met een snelspanner zeer twijfelachtig. Met een moderne stuurpen zou ik ook nog eerder het stuur verwijderen van de pen dan de pen van de vork.
CarlW schreef:Met een moderne stuurpen zou ik ook nog eerder het stuur verwijderen van de pen dan de pen van de vork.
Dat is inderdaad handig. Toch heb ik als veiligheidfreak al visioenen van hordes fietsers met twee linkerhanden die de inbussleutel op de luchthaven van aankomst eens flink ter hand nemen om dat klusje te klaren en het stuur stevig vastzetten....

En ik ben benieuwd naar een foto van sanderv's fiets.
Even bij Marten wezen kopiëren en hire plakken
"Rinko - Velo-Orange balhoofdstel (1" ISO norm)

Rinko is de term die je tegenkomt als Japanners een fiets willen meenemen in de trein. Dat mag niet maar een verpakt pakket mag wel. Dus heeft men diverse slimmigheden verzonnnen om een fiets snel en met heel weinig gereedschap kleiner te maken. Een benadering is om de voorvork met wiel langs het frame te binden, en het achterwiel aan de andere kant. Het stuur prop je er tussen, en de laatste 90 graden van het achterspatbord maak je demontabel.

Uiteraard neem je geen grote steeksleutels mee om de vork uit je frame te trekken, of je modificeert de balhoofdmoer zodat je er een inbussleutel in kunt steken, of je gebruikt dit balhoofdstel met karteling om het handvast te kunnen zetten. De vork moet voor de juiste functie wel een vertikale sleuf hebben waar de getande borgring in past

Stalen verchroomd balhoofdstel met cartridge lagers een baseplate in 26.4mm

€ 49,-"
http://www.m-gineering.nl/shop.htm Onderaan in het balhoofdhoofdstuk.

Voor Sander denk ik geen optie.
Wie de bouten en moeren van zijn fiets handvast zet kàn niet alleen makkelijk op de trein, hij zal er gegarandeerd een nodig hebben om thuis te raken... M.a.w., I don't buy it. Maar ik wordt graag tegengesproken door iemand die zijn VO balhoofd al jaren met de hand vast en weer los draait en daar geen problemen mee heeft.