Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Niet meer rechtstreeks met de trein van Heerlen naar Aken - Forum Wereldfietser

Niet meer rechtstreeks met de trein van Heerlen naar Aken

Belangrijk voor Vennbahn-fietsers.
Tussen Heerlen en Aken moeten treinreizigers voortaan overstappen in
's Hertogenrade (in het Duits Herzogenrath).
Van Heerlen naar Aken stopt de aansluitende trein op hetzelfde perron, maar de andere kant op van Aken naar Heerlen moeten reizigers in 's Hertogenrade via een tunneltje naar een ander perron.
Dit blijft waarschijnlijk zo tot de elektrificatie van het traject Landgraaf -'s Hertogenrade over een paar jaar . Arriva gaat dan met elektrische treinen rijden van Maastricht via Heerlen naar Aken.
Of je doet zoals ik deze zomer, en fiets vanaf Heerlen naar Aken toe om daar de route op te pakken, het is maar 16 kilometer tenslotte :D
En je gaat op de fiets de grens over, vind ik altijd wel een leuk moment. Maar dat is misschien een persoonlijke afwijking. :?
Of uitstappen in Schin op Geul en via Vaals Aken binnenfietsen......

Was vorig jaar onze route op de terugweg.

grt Hans
Ik fiets elk jaar wel een keer rond Aken. Maar Aken - Heerlen is zo'n klein stukje, daar gebruik ik de trein niet voor, dat fiets ik wel. Je hoeft dan ook geen kosten te maken voor een Duits fietskaartje voor dat kleine stukje.
Ik zie geloof ik een leuk weekendrondje daar.

Schin op Geul(of Maastricht) naar Aken en door naar camping Rursee in Simmerath, 's avonds lekker zwemmen in de Rursee, en dan de volgende dag de Rur volgen tot Monschau, en Vehnebahn terug naar Aken en NL.
Of verkijk ik me hier op het terein?
captain_fabulous schreef:Of verkijk ik me hier op het terein?
Als je helemaal vlak wilt fietsen is dit een fout gebied, maar je route-idee is ook weer bepaald geen alpenpas. De terugweg is wel langer in km vanwege de bochten in de Rus en Vennbahn. Ik denk zo'n 100 km tot Maastricht.
Ik ben lekker wakker...zie nu pas dat je ook vanaf Monschau ook over de Hoge Venen kan rijden naar Luik of Maastricht (of natuurlijk Aken). Hoe zit je daar met het klimmen eigelijk?
captain_fabulous schreef:Ik ben lekker wakker...zie nu pas dat je ook vanaf Monschau ook over de Hoge Venen kan rijden naar Luik of Maastricht (of natuurlijk Aken). Hoe zit je daar met het klimmen eigelijk?
Afhankelijk van de route kun je je helemaal uitleven als je wilt :D
De Vennbahn gaat met 580 m overigens vrijwel over de Hoge Venen, maar dan wel op een geleidelijke manier, het is immers een voormalig spoor. Het kan ook saai worden als je daar vatbaar voor bent.
Maar zoek je nu iets vlaks of juist niet? En hoeveel km? Verhard, verkeersluw of juist gevaarlijk autoverkeer?
Zoeken is een groot word, noem het misschien voorpret.... :D
Ik heb deze zomer de Vehnbahn van Aken naar Trois Vierges gereden, en van de twee dagen was driekwart regen en harde wind, dus ik wil de streek nog eens een dag of twee drie bekijken volgende zomer in betere omstandigheden. En iets anders dan eerst vanwege saai inderdaad!
Maar ik vind het wel jammer dat ik de oude stationnetjes en treinen langs de Vehnbahn niet heb bekeken vanwege het slecht weer, dus vanaf Monschau via de Vehnbahn terug naar Aken zou die kans een beetje geven.
In elk geval ben ik zeer dankbaar voor jullie reakties, dat helpt enorm!
captain_fabulous schreef:Ik heb deze zomer de Vehnbahn van Aken naar Trois Vierges gereden, en van de twee dagen was driekwart regen en harde wind, dus ik wil de streek nog eens een dag of twee drie bekijken volgende zomer in betere omstandigheden.
Dat is een goede reden om terug te gaan!
(Vennbahn, met twee ennen en geen ha)
captain_fabulous schreef:Ik ben lekker wakker...zie nu pas dat je ook vanaf Monschau ook over de Hoge Venen kan rijden naar Luik of Maastricht (of natuurlijk Aken). Hoe zit je daar met het klimmen eigelijk?
Je kunt ook terug via een voormalig zijspoor van de VennBahn. Bij Weismes (Waimes in het verfranst) daal je dan over dat zijspoor af langs Malmédy en Stavelot naar het dal van de Amblève bij Trois-ponts. Je volgt de Amblève tot Comblain-au-Pont. Vanaf daar volg je het fietspad (RAVeL) naar Luik. In Luik ga je over de rode fietsloper langs de Maas onder alle bruggen door (dus geen kruisende verkeer). Vanaf luik volg je de RAVeL langs het Albert-Kanaal naar Wezet (Visé), Vanaf Wezet volg je de RAVeL langs de Maas en daarna de knooppunten naar Maastricht.
Een leuke uitvalsbasis is camping de Bosrand bij Eijsden. www.campingdebosrand.nl
Zie voor geschikte campings in Belgie: www.fietscampingsbelgie.nl
Toerisme Wallonië heeft in 2016 het thema fietsen. Er worden tal van fietsmogelijkheden voor het voetlicht gebracht.
Op de Fiets en Wandelbeurs op 20 en 21 februari in de Jaarbeurs is Wallonië met een groot paviljoen van 230 m2 met tal van streken met fietsroutes etc.
http://www.fietsenwandelbeurs.nl
bert sitters schreef:Je kunt ook terug via
Alle wegen daar zijn prachtig fietsen behalve de snelwegen en de wegen waar veel auto's rijden.
Op de rode wegen op de michelinkaart 1:200.000 moet je echt niet gaan fietsen; de gele versies zijn in veel gevallen en op bepaalde momenten ook niet aan te raden. (Op een zonnige zondagmiddag na drie uur zitten de Hollanders echter al weer op der A2 ergens in de buurt van Eindhoven en de Vlamingen zitten vast op de ring rond Brussel dus dan wordt het in de Ardennen weer rustig :D )

En vergeet in het Duitstalige gebied het Farhrradroutenknotenpunktennetz niet.