Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Kanton naar Hanoi - Forum Wereldfietser

Van Kanton naar Hanoi

Binnenkort fiets ik van Kanton (Guangzhou) naar Hanoi. Vliegreis terug uit Hanoi is al gekocht. Voor de aanvraag van het Chinese visum zou ik een ticket moeten tonen die bewijst dat ik China verlaat. Maar dat wil ik uiteraard op de fiets gaan doen. Hoe hebben anderen dat opgelost? Of moet ik nog een vliegticket vanuit China kopen en dat vervolgens niet gaan gebruiken? En heeft iemand ervaring met het aanvragen van een 60 dagen visum?
Ik heb niet veel op met allerlei visumbemiddelaars, maar gezien alle wachttijden, wisselende voorschriften en vaak vage regeltjes om als fietser zonder vast reisprogramma een China-visum te krijgen, heb ik een paar jaar geleden mijn visum laten regelen door Embassy Express. Kostte een euro of 30 extra en dat was het waard. Deze mevrouw heeft zeer goede contacten in Den Haag en weet van de hoed en de rand.
Het visumbureau dat visumaanvragen behandelt heeft prima engelstalige informatie op hun website. Met een goede voorbereiding heb ik twee keer zonder problemen succesvolle aanvragen voor twee visa gedaan. De laatste keer was afgelopen zomer voor 60 dagen visa voor een fietsreis met invliegen op Chengdu en exit over land.

Wat je nodig hebt is het volgende:
- een engelstalig reisschema met per dag waar je bent of van waar naar waar je reist. Op de laatste dag schrijf je bij welke grensovergang je China verlaat;
- voor elke nacht een hotelreservering, vb. in Agoda of Booking (soms lees je dat het niet nodig is om reserveringen voor alle nachten te overleggen, maar om problemen te voorkomen heb ik dit zelf wel gedaan). Dit moet overeenkomen met het reisschema;
- kopie van heen en terugticket, ook al is het terugticket vanuit een ander land;
- het formulier van het visumbureau met de hand ingevuld (formulier kun je downloaden of ter plaatse in Den Haag krijgen);
- pasfoto's.

Het schema en bijbehorende reserveringen die ik heb overlegd waren een versimpelde versie van onze werkelijke route (die we niet vooraf wisten) langs toeristische plaatsen, om het aantal reserveringen te beperken. Het schema was voor 47 dagen en we kregen daarvoor dus een visum van 60 dagen. Ik heb nergens expliciet vermeld dat het om een fietsreis ging, maar ze konden dit wel zien op het ticket. Als je vragen krijgt over grote afstanden kun je gewoon zeggen dat je stukken met bus en trein reist. Aan mij hebben ze niets gevraagd. De reserveringen heb ik na ontvangst van het visum allemaal weer kostenloos gecanceld. De reservering van het eerste hotel in het volgende land heb ik er ook bij gedaan, maar dit was waarschijnlijk niet nodig. Wij hebben China in werkelijkheid verlaten via een andere grensovergang en naar een ander land (Laos ipv Vietnam).

Regels veranderen steeds, dus check op de website of dit nog klopt. Bedenk dat het visumbureau heel precies kijkt of je aan hun regels voor de aanvraag voldoet. Het helpt als je met een keurig pakket papier aankomt. Dat de reis in werkelijkheid anders loopt interesseert hen niet.