Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brede heupen - matje - Forum Wereldfietser

Brede heupen - matje

Iemand tips welk matje comfortabel zou zijn? Mijn vriendin heeft nogal brede heupen en een smalle taille. Bijgevolg slaapt ze niet zo comfortabel. Deze vakantie hebben we een quechua matje geprobeerd en een thermarest 3 seizoenen, waar ik al enkele jaren goed op lig.
Mensen met ervaring?
Ofeen kussentje extra gebruiken ofzo?
Eerste vraag is natuurlijk of je vriendin op haar zij of op haar rug slaapt. Met brede heupen drukt haar heupgewricht waarschijnlijk diep in het matje als ze op haar zij slaapt en raakt ze gemakkelijk de grond. Dat is erg onplezierig slapen en bovendien koud.
Als ze op haar rug slaapt is de breedte van haar heupen meetbaar en met die maat kun je op sites van de diverse matjesproducenten op zoek naar iets dat bij haar past. Andere optie is om in een buitensportwinkel met een goed assortiment demomatjes te vragen of ze mag 'proefliggen'. Meestal is dat geen probleem en dan is ze snel een stuk wijzer.
Ze slaapt idd op haar zij waardoor ze ter hoogte van haar bekken veel meer steunt dan de rest can haar romp...
hilde aprilvis schreef:een quechua matje geprobeerd
en een thermarest 3 seizoenen
Ik weet niet welke dikte deze matjes hadden, maar het ligt voor de hand om te veronderstellen dat een dikker matje meer comfort gaat bieden. In een dikker matje kun je immers dieper wegzakken waardoor de druk zich over een groter oppervlak verspreidt.
Dit heb ik zelf altijd erg fijn gevonden, ook toen ik nog vel over been was, best lang geleden :wink: .
Ben het met Leon eens. Ik zou goed naar de dikte van het matje kijken. Ik heb jaren op thermarest matjes geslapen (de aloude groen/bruine, en de oranje/roze prolite (dikte 2.5 cm) maar die werden me oncomfortabel op den duur. Zal aan de leeftijd liggen denk ik :roll:

Op de exped matjes slaap ik heerlijk. Niet te hard opblazen, maar net zo hard, dat je met je heupen de grond niet raakt als je op je zij ligt. Werkt goed voor mij. Oh ja, wij gebruiken de exped downmat (7 cm dikte) en synmat UL (ook 7 cm), maar beide matten heb je ook in een 9 cm uitvoering.
hilde aprilvis schreef:Iemand tips welk matje comfortabel zou zijn? Mijn vriendin heeft nogal brede heupen en een smalle taille. Bijgevolg slaapt ze niet zo comfortabel.
In de veronderstelling dat je vriendin geen algemeen slaapprobleem heeft is de vraag wat het slapen oncomfortabel maakt. M.a.w. waar heeft ze last van (rugpijn, pijn in de heupen, niet stabiel liggen, ...)
hilde aprilvis schreef:Deze vakantie hebben we een quechua matje geprobeerd en een thermarest 3 seizoenen, waar ik al enkele jaren goed op lig.
Aan maak uit deze zin op dat je vriendin (en jij) enkel ervaring hebben met 'zelfopblazende matjes'. (Als ik mij daarin vergis kan je dan concreter aangeven op welke matjes ze al geslapen heeft.)
Op zich is er niets mis met zo'n zelfopblazende matjes maar ondertussen zijn er (gelukkig) matjes op de markt die zowel veel comfortabeler als lichter zijn. Heeft ze al eens geslapen op een modern luchtmatje zoals de Thermarest Neo-Air matjes of matjes van Exped?

Als dat niet het geval is kan je misschien zo'n matje van iemand lenen om een nachtje te testen voor er veel geld wordt uitgegeven.

Renaat
Volgens mij zijn er geen betere matjes voor pijnlijke schouders/heupen (eerste heb ik last van....tweede niet:)) dan de exped matjes.
Marco - niet helemaal mee eens - heb zelf last van pijnlijke heupen (en lage onderrug) en slaap prima op een thermarest X-therm. Wel niet mega hard opblazen. De Exped lag juist voor mij niet zo lekker (te weinig steun juist waar ik het nodig heb.
Ja? Weer wat geleerd. Ik dacht echt dat de exped het meest comfortable, zachte matje is. Heb je geen last van je heupen als je het matje hard opblaast?
Wij hebben de NeoAir All Season mat, is aardig dik en inderdaad niet te hard opblazen voor meer comfort. Daar zou je ook eens aan kunnen denken. Op een Exped heb ik nooit geslapen.

Maar eigenlijk zou je naar een goede buitensportzaak moeten gaan, waar je ze kunt proberen, misschien geeft dat wat meer inzicht.
Voor mij geld dat alles zeer doet aan mijn heupen - ook mijn goede matras thuis. Kortom ik wordt er iedere ochtend mee wakker. Bij redelijk zacht opblazen van de Thermarest heb ik er niet meer last van dan thuis.

Vermoed dat dat voor alle matjes geldt niet te hard opblazen en voor degene gaan die de meeste steun bied dat geeft mijn inziens het meeste comfort. Bij hard opblazen lig je op het matje net als bij het hard opblazen van een Exped en dat ligt niet fijn + geeft je rug, schouders etc. niet de benodigde steun. En ja, dan heb ik er nog meer last van.

Het meest ideale - althans voor mij zou het dat zijn - is een lichtgewicht matras zonder al die aparte kamers maar wel met een hoge isolatiewaarde. Heb die alleen nog niet gevonden.
Marco Meijerink schreef:Ja? Weer wat geleerd. Ik dacht echt dat de exped het meest comfortable, zachte matje is. Heb je geen last van je heupen als je het matje hard opblaast?
Nee, het is toch iets heel persoonlijks. Ook ik vind de Neoairs fijner liggen dan de Expeds (beide modellen heb ik meerdere weken achter elkaar uitgetest). Ook thuis lig ik liever op een wat steviger matras; zodra ik te ver wegzink in een matras krijg ik last van m'n heupen.