Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roterende rood licht - Forum Wereldfietser

Roterende rood licht

Liep ik vanmorgen langs de drogisterij van Etos in Groningen: aan de uitgestalde displays hing er een roterende rood licht, diameter ongeveer 9 cm en 1½ cm dik.
Stapte ik de winkel binnen om daar te vragen of ik zo'n ding kan kopen. Misschien kan ik hem als achterlicht voor m'n fiets gebruiken. Maar nee, het is wel bij Action verkrijgbaar voor € 4,–.

Kijk maar op: https://youtu.be/zhbFXajBi6c
ze worden verkocht als alarmlichten voor auto's en motoren.

googelen op LED alarmlicht geeft vergelijkbare resultaten
Lampjes gekregen van de kerstman.
Afbeelding[/URL]
In Belgie ook? Ga straks eens kijken hier in de Action.
Die lampjes op de wielen, waar komen die van?
goldenlion schreef:Lampjes gekregen van de kerstman.
Afbeelding[/URL]
Je BENT zo net de Kerstman! Ik zie al potentieel voor een crossover movie "Santa/os Clause vs Star Wars".
Ik zag deze: http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-le ... shoes.html,
gisteren gedragen door een scholier in de donkere ochtend op zijn fiets.
Dat was pas een WOW effect. Dit werkt beter dan alle fietsverlichting bij elkaar!
De gaafste van allemaal vind ik toch wel Monkeylights https://www.youtube.com/watch?v=CN5tGJqX8ng
snowfreakyvon schreef:Ik zag deze: http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-le ... shoes.html,
gisteren gedragen door een scholier in de donkere ochtend op zijn fiets.
Dat was pas een WOW effect. Dit werkt beter dan alle fietsverlichting bij elkaar!
Geschikt voor klikpedalen;)?
Travelmaster schreef:
snowfreakyvon schreef:Ik zag deze: http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-le ... shoes.html,
gisteren gedragen door een scholier in de donkere ochtend op zijn fiets.
Dat was pas een WOW effect. Dit werkt beter dan alle fietsverlichting bij elkaar!
Geschikt voor klikpedalen;)?
Lijkt me wel wat voor jou om in het donker mee over de boulevard te fietsen :D
Beetje flaneren op m'n Santos? Mooi man.
Als automobilist ben ik blij als ik een fietser of wandelaar goede verlichting zie dragen. Een lichtje is prima maar als het bewegende lichten worden, ervaar ik het als afleidend en juist NIET als veilig. Je aandacht wordt er als automobilist naar toe getrokken. Een goede waarneming van een fietser zou wat mij betreft voldoende zijn. Voor mij volstaat het als je alleen een wit voor hebt een rood licht achter dat tevens aan de zijkanten wel zichtbaar is. (dus niet die kleine ledlampjes die aan het stuur bengelen of onder het zadel zijn verstopt!) Met degelijke verlichting en diverse reflectielijntjes etc. die op de meeste kleding is aangebracht, ben je volgens mij meer dan genoeg (veilig) zichtbaar en herkenbaar als fietser.
Met bewegende verlichting bedoel je verlichting die niet continu brandt? Want op m'n fiets beweegt met mij en m'n fiets ook mijn verlichting. :wink:

Ik heb dat vaker gehoord van automobilisten, en ik herken het ook wel, met name bij regen als je in de auto zit.

Toch heb ik om mijn armen knipperende ledjes. Voor die ene automobilist die zich niet in bovenstaand beeld herkent...
Eric Picard schreef:Als automobilist ben ik blij als ik een fietser of wandelaar goede verlichting zie dragen. Een lichtje is prima maar als het bewegende lichten worden, ervaar ik het als afleidend en juist NIET als veilig. Je aandacht wordt er als automobilist naar toe getrokken. Een goede waarneming van een fietser zou wat mij betreft voldoende zijn. Voor mij volstaat het als je alleen een wit voor hebt een rood licht achter dat tevens aan de zijkanten wel zichtbaar is. (dus niet die kleine ledlampjes die aan het stuur bengelen of onder het zadel zijn verstopt!) Met degelijke verlichting en diverse reflectielijntjes etc. die op de meeste kleding is aangebracht, ben je volgens mij meer dan genoeg (veilig) zichtbaar en herkenbaar als fietser.
Ik begrijp je, maar het is een dilemma. Ik heb nooit de bedoeling om automobilisten op de zenuwen te werken. Maar ik heb ook de indruk dat ze beter opletten als je een knipperend achterlicht hebt. Dat ze meer afstand laten etc. Hoe irritanter het achterlicht knippert - en het mijne kan héél irritant knipperen - hoe beter ze opletten.

Hetzelfde geldt overigens voor koplampen. Ik hou de mijne altijd netjes naar beneden gericht, omdat ik niemand wil hinderen. Ik heb een hekel aan fietsers die 1200 lumen recht naar mijn netvlies sturen. Maar soms wordt het me te machtig en gaat de koplamp een paar graden omhoog, gewoon omdat automobilisten dan beter opletten.
Mijn lampjes vormen een constante blauwe lijn waardoor ik heel goed vanaf grote afstand zichtbaar ben.
goldenlion schreef:Mijn lampjes vormen een constante blauwe lijn waardoor ik heel goed vanaf grote afstand zichtbaar ben.
Als alle fietsers blauwe lampjes gaan voeren kun je het verschil niet meer zien als er een ambulance of zo met zwaailicht aankomt.
Blauwe lampjes zijn dan ook niet voor niets verboden.
Iets dergelijks geldt voor knipperende en zwaaiende lampen.
Eric Picard schreef:Als automobilist ben ik blij als ik een fietser of wandelaar goede verlichting zie dragen. Een lichtje is prima maar als het bewegende lichten worden, ervaar ik het als afleidend en juist NIET als veilig. Je aandacht wordt er als automobilist naar toe getrokken. Een goede waarneming van een fietser zou wat mij betreft voldoende zijn. Voor mij volstaat het als je alleen een wit voor hebt een rood licht achter dat tevens aan de zijkanten wel zichtbaar is. (dus niet die kleine ledlampjes die aan het stuur bengelen of onder het zadel zijn verstopt!) Met degelijke verlichting en diverse reflectielijntjes etc. die op de meeste kleding is aangebracht, ben je volgens mij meer dan genoeg (veilig) zichtbaar en herkenbaar als fietser.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben er van overtuigd dat al die opvallende lichten net voor meer onveiligheid zorgen omdat ze de aandacht te veel trekken. De bedoeling van verlichting moet zijn om gezien te worden, niet om op te vallen en aandacht te trekken. En dat zijn twee fundamenteel andere zaken.
derdekeer schreef:
Eric Picard schreef:Als automobilist ben ik blij als ik een fietser of wandelaar goede verlichting zie dragen. Een lichtje is prima maar als het bewegende lichten worden, ervaar ik het als afleidend en juist NIET als veilig.
Ik begrijp je, maar het is een dilemma. Ik heb nooit de bedoeling om automobilisten op de zenuwen te werken. Maar ik heb ook de indruk dat ze beter opletten als je een knipperend achterlicht hebt. Dat ze meer afstand laten etc. Hoe irritanter het achterlicht knippert - en het mijne kan héél irritant knipperen - hoe beter ze opletten.
Ik snap het en men zal inderdaad beter opvallen. Maar voor een aandachtige medeweggebruiker zal het effect niet gunstig zijn. Maar zowel bij een aandachtige als een niet aandachtige weggebruiker zal het inderdaad de aandacht trekken maar zal daarmee bijna onvermijdelijk de aandacht voor andere (misschien even belangrijke) zaken in het verkeer verminderen. (Men kan nu eenmaal maar bewust naar één ding tegelijkertijd kijken.)
Schreeuwerige, aandachtvragende verlichting zal globaal genomen volgens mij de verkeersveiligheid eerder negatief dan positief beïnvloeden.
Leon schreef:
goldenlion schreef:Mijn lampjes vormen een constante blauwe lijn waardoor ik heel goed vanaf grote afstand zichtbaar ben.
Blauwe lampjes zijn dan ook niet voor niets verboden.
De bovenstaande opmerking gaat ook op voor afwijkende kleuren. Ook is 'leesbaarheid' in het verkeer belangrijk. Het is handig om bij het donker van zo'n groot mogelijke afstand te kunnen inschatten met wat voor 'obstakel' men te doen heeft. Afwijkende kleuren maken de verkeersomgeving dus slecht inschatbaar en daardoor onveiliger.

Renaat
Verlichting in het verkeer heeft een drieledig doel.
1. Om te zien,
2. Om gezien te worden,
3. Om herkent te worden (als soort weggebruiker).

Om goed herkent te worden, zul je de voorgeschreven verlichting moeten voeren. Daar hoort verboden fantasie- of kermisverlichting niet bij. Grootste nadeel van fantasieverlichting is dat de medewegebruiker wordt afgeleid en onwillekeurig stuurt in de richting waarin hij of zij kijkt. Hiermee verklein je de tussenruimte bij het passeren.

Piet.
ik fiets met twee creed lichten..links en rechts op het stuur.. voordeel is dat tegemoetkomende automobilisten stoppen en mij voor laten gaan. voor mij voldoende veiligheid
nobbiomatic schreef:ik fiets met twee creed lichten..links en rechts op het stuur.. voordeel is dat tegemoetkomende automobilisten stoppen en mij voor laten gaan. voor mij voldoende veiligheid
Dat klinkt als verblinden - en lijkt mij óók niet de bedoeling. In mijn optiek moet je voldoende zichtbaar én herkenbaar zijn om als volwaardig medeweggebruiker te kunnen worden gezien, en als zodanig behandeld te worden.

Als een automobilist mij met grootlicht tegemoetkomt zie ik 'm wel, en verleen ik 'm waarschijnlijk ook wel voorrang, of-ie het nu heeft of niet. Maar ik vind 'm vervolgens wel een enorme eikel, denk ik.

Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Ofzoiets :lol: .