Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bootverbinding Canarische eilanden met Marokko? - Forum Wereldfietser

Bootverbinding Canarische eilanden met Marokko?

Het is mijn plan om komend voorjaar te gaan fietsen op de Canarische eilanden en dit te combineren met een tocht door Marokko. Na enig zoekwerk en navragen bij o.a. het Spaans verkeersbureau ben ik er achter gekomen dat een officiële veerdienst niet bestaat. Wel zou het mogelijk zijn ter plekke iets te regelen. Ik ben benieuwd of er iemand is die er al ervaring mee heeft of meer helderheid over weet te geven. Dank alvast voor jullie reacties.

Harry

Is politiek nogal gevoelig!
Op het vasteland voor de Canarische Eilanden ligt de Westelijk Sahara, de vroegere Spaanse Sahara. In 1974 wil Spanje van de kolonie af. De beweging Polisario wil een zelfstandige Westelijke Sahara. Marokko vindt dat het gebied historisch deel uit maakt van Marokko. Ook Mauretanie maakt aanspraken. Spanje wil eerst een referendum organiseren onder de bevolking. Zover komt het niet, want vanuit Marokko trekt een grote groene mars van Marokkanen door de woestijn het gebied binnen. Zij eisen het op. De Spanjaarden vertrekken zonder enige overdacht aan wie dan ook. Polisario gaat ondersteund door Algerije de strijd aan tegen Marokko. Tweederde van de bevolking van de Westelijke Sahara gaat op de vlucht. Nog altijd wordt betwist of de Westelijke Sahara wel een onderdeel is van Marokko. Schijnt ook de reden te zijn voor het ontbreken van een veerdienst tussen de Spaanse Canarische Eilanden en de Westelijke Sahara.

In de Spaanse tijd had de Compania Trasmediterranea een reguliere veerdienst. Wellicht weten zij iets over wie er nu incidenteel vaart. www.trasmediterranea.com

De enige "bootdienst" die daar momenteel bestaat, is volgens mij helaas in omgekeerde richting: vluchtelingen die wanhopig bereiken EU territorium te bereiken met wrakke schuitjes. Als fietsreiziger wil je daar niet echt gebruik van maken...

Groetjes,

Astrid

Bert, dank voor je antwoord! De geschiedenis van de Westelijke Sahara is mij bekend. Maar volgens mijn atlas liggen de eilanden Lanzarote en Fuertevetura net ten noorden van de betwiste grens en mijn redenatie was dat in die zin een verbinding met het officiële Marokko toch wel mogelijk zou moeten zijn ondanks dat de beste havenplaats ten zuiden zal liggen. Dat de wrakke bootjesdienst in de verkeerde richting vaart dat was mij ook al bekend, (overigens nog veel meer vanuit noord Marokko en temidden van diverse officiele veerdiensten).
Ik heb een mailtje gestuurd naar info@trasmediterranea.com . Nu maar hopen dat ze antwoorden.Ik wacht hun reactie af en zal het laten weten.

Groet Harry

Harry,
Ten noorden van die grens is volgens mij geen haven van enige betekenis en 50 km boven de grens buigt de kustlijn van Marokko naar het oosten.
Alles is gecontreerd in Laayoune, zo'n 80 km onder die grens.
Lanzarote ligt al weer verder van het vaste land af.

harry-fietsenaar schreef:
Ik heb een mailtje gestuurd naar info@trasmediterranea.com . Nu maar hopen dat ze antwoorden.Ik wacht hun reactie af en zal het laten weten.

Groet Harry
Hoi Harry, ik ben erg benieuwd naar het antwoord dat je op je mail krijgt. Stuur je het door aan mij, of plaats je het op de site?

Ik weet dat ze in Dakla intensief aan visserij doen met grote schepen. Dus misschien is daar nog een haven van betekenis?

Blanche

Dakhla, in de Spaanse tijd: Villa Cisneros, ligt al in het zuidelijk deel van de Westelijke Sahara. Net boven de Kreeftskeerkring. Met ruim 30.000 inwoners de tweede stad van de Westelijke Sahara. Ook een redelijke haven. Is wel zo'n 700 km varen vanaf Las Palmas op Gran Canaria. Vanaf het vliegveld van Dakhla vertrekken regelmatig vluchten naar Casablanca.
Overigens fraai gelegen op een landtong met witte stranden. In de stad zelf diverse huizen uit de Spaanse tijd, maar het Spaanse Villa Cisneros was klein met slechts een paar duizend inwoners. Het belangrijkse Spaanse fort is echter in 2004 gesloopt. Ondanks de monumentale waarde die ook door de UNESCO was erkend.

Vanaf Las Palmas gaan vrachtboten naar Agadir. Voor info: olsenlpm@sinix.net; vbmiller@idecnet.com;
Vanaf Las Palmas gaan ook vrachtboten naar El Aaiun (Laayoune). Voor info: agmar@arrakis.es; quina@navinter.com;

Ik weet niet of ze passagiers en fietsen vervoeren.
Puerto del Rosario op Fuerteventura is een veel kleinere haven dan Las Palmas, voornamelijk voor scheepvaart tussen de Canarische Eilanden onderling.

Trasmediterranean heeft een mailtje terug gestuurd maar zegt niet te weten wie er een alternatieve dienst onderhoudt. De e-mailadressen olsenlpm@sinix.net en quina@navinter.com bestaan niet (meer) o.i.d., ik kreeg ze retour en de andere twee reageren niet. Kortom ik schiet niet veel op. Zelf ter plaatse op onderzoek gaan lijkt de enige oplossing. Ga ik misschien wel doen.....

:? :? :?:

Harry,

Echte wereldfietsers zijn doorzetters. Probeer het via de havenautoriteit van Las Palmas.
AUTORIDAD PORTUARIA DE LAS PALMAS
Explanada Tomás Quevedo, s/n
E-35008 Las Palmas de G.C.
España
Tel. 0034-928 300480
Fax 0034-928 300422
www.palmasport.es
Harry,

Als jij een manier vindt om per boot de Canarische eilanden te komen, laat het me weten. Wij zoeken een alternatieve route om via senegal/mauretanie via de canarische eilanden in marokko te komen.

Succes met zoeken en alvast bedankt.

Pieter

dewereldfietser@pietervriend.com

Reizen is op zoek gaan naar het onbekende en als Wereldfietser laat ik me graag verrassen en neem de teleurstellingen op de koop toe. Ofwel, ik ben het in de praktijk gaan uitzoeken. Hoewel....? Gran Canaria zou de meeste mogelijkheden bieden. Maar allemachtig, in Las palmas zonk de moed me accuut in de schoenen. Wat een dramastad! Men is er in niet ingesteld op reizigers, op de rest van het eiland overigens ook niet. Wel op toeristen uiteraard, maar in dat circuit weiger ik mij te begeven. Er schijnen trips per boot naar Marokko te worden georganiseerd. Maar welk reisbureau je ook binnenstapt, men weet er van niets, laat staan dat ze je kunnen vertellen of je enkele reis met fiets die kant op kan. De toeristeninfo was op z'n Spaans gewoon dicht, en later terugkomen wanneer het hen eens uit komt, nou nee dank. Pfff. Wegwezen!

De enige reden dat er geen veerdiensten zijn is heel simpel: Er is tot nog toe onvoldoende belangstelling voor. Politieke problemen zoals gesuggereerd zijn er niet (meer) tussen Spanje en Marokko. Een vliegverbinding is er wel: Binter Canarias onderhoudt een wekelijkse dienst op Laayoune. Zie www.binternet.com
Plaats is er altijd, ook voor de fiets, het vliegtuig waar ik mee ging was voor 80% leeg!!

Vliegen is wat mij betreft geen reizen en voor degene die dat met mij eens zijn is er wel hoop. In Marokko heb ik mij laten vertellen dat er zeer binnenkort een veerdienst komt. Vanuit Tarfaya. Naar welk eiland wiste de beste man die het in de krant gelezen had, mij niet te vertellen. Als ik meer weet zal ik het melden.

Hey Harry,
Vertel eens hoe het is gegaan in Marokko en Tenerife, ik ben erg benieuwd.
jim