Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ortlieb of vaude tassen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ortlieb of vaude tassen?

Ik vond het van ortlieb een nadeel dat ze standaard geen extra vakjes hebben, maar heb enige jaren geleden toch kleine tasjes kunnen krijgen die je zelf kunt bevestigen op de grote tassen.Ik was wat skeptisch want was bang voor lekkage (je moet gaatjes maken) Ze zijn en blijven echter waterdicht. En zij ook weer heel makkelijk te verwijderen
Heeft Vaude dit ook

Waarom zou je die Ortlieb buitentasjes niet gewoon op je Vaude's kunnen schroeven?

Omdat Vaude achtertassen met voorvakken heeft...... :wink:

Klopt, maar ze maken ze ook zònder voortasjes.

Een citaat uit het laatste verslag van Dick en Els:
Het regent niet... het water valt werkelijk met stralen naar beneden. Het hoost! En het houdt niet op voordat we tegen vijf uur die middag met onze schoenen vol water in Kempsey aankomen. Bij de Woolworths doen we boodschappen en bij het inpakken daarvan blijkt dat het zo ontzettend hard geregend heeft dat de spullen in onze waterdichte Ortlieb tassen het niet allemaal droog gehouden hebben. Veel is vochtig en sommige tassen zijn van binnen gewoon nat. Dat hebben we nog nooit meegemaakt.
Gerd

Hmmm... wij hebben dat gelukkig nog niet meegemaakt, maar kan het niet zo zijn dat door condens de spullen in een afgesloten ruimte (lees: ortlieb tassen) toch gewoon nat worden?

Zomaar een gedachte...

Condensatie zou betekenen dat de waterdamp die in de lucht zit zou zijn neergeslagen. Dan had er wel onwaarschijnlijk veel waterdamp in dat beetje lucht in die tas hebben gezeten! Ik vrees toch dat zelfs Ortliebs kunnen (ver-)slijten...
Was dat een verrassing dan??

Spironski schreef:Condensatie zou betekenen dat de waterdamp die in de lucht zit zou zijn neergeslagen. Dan had er wel onwaarschijnlijk veel waterdamp in dat beetje lucht in die tas hebben gezeten! Ik vrees toch dat zelfs Ortliebs kunnen (ver-)slijten...
Was dat een verrassing dan??
Geen verstand van verder hoor, maar kun je geen condensatie krijgen bij hoge temperatuurverschillen en/of hoge vochtigheid in de lucht?
Of zou het niet mogen gebeuren als je tassen echt compleet afgesloten zijn?

:?:

of misschien zaten er natte spullen in de tassen, dan lijkt het alsof hij lekt terwijl het vocht zich gelijkmatig verdeeld.
:?:
Ook ik heb water in mijn Ortlieb tassen gehad tijdens mijn trip op de Filipijnen en weet nu hoe het komt, als je ze niet met de band sluit maar naar "boven" oprolt onstaat er een "kuil" waar water in blijft staan dat na verloop van tijd toch langzaam door het opgerolde gedeelte dringt, heb het zowel met de voor als met de achtertassen gehad.
Nog een nadeel van de Ortlieb tassen zijn de vulstukjes voor de dragers, ben ze al verschillende keren verloren op erg slechte wegen, Ortlieb verstrekte gratis nieuwe ophanging maar ook die vertoonde na verloop van tijd weer het zelfde probleem, heb de vulstukjes nu maar met bisonkit vast gelijmd.
anouk schreef:Gisteren hebben wij onze " oude" fietstassen verkocht omdat we nieuwe waterdichte tassen willen.
Nu is alleen de vraag: vaude of ortlieb, wat is het verschil? En welke zijn beter?

En nu we toch een vraag op het forum neerzetten: Tijdens het googelen kwam ik een site tegen van een Duitse buitensportzaak, en het bleek dat hier de prijzen van een set ortliebtassen goedkoper zijn dan in Nederland. Aangezien we regelmatig in Duitsland komen: Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Anouk
Leuke discussie,

Ik denk dat de kwaliteit van de tassen elkaar niet veel ontloopt. Een belangrijk verschil in het model van de achtertassen is volgens mij nog niet vermeld. Dat is namelijk dat de tassen van Ortlieb symetrisch afgeschuind zijn en de tassen van Vaude aan de voorkant meer afgeschuind zijn. Als je grote voeten hebt kom je daardoor met je hakken eerder tegen de Ortlieb tassen aan dan tegen de Vaude. Wij hadden in eerste instantie 2 sets voor en achtertassen van Ortlieb besteld bij Bike4travel. Ik ging met mijn schoenmaat 46 tegen de Ortlieb tassen aan en gelukkig kon ik ze zonder probleem ruilen voor de meer afgeschuinde Vaude. Blijkt weer dat passen vam je de tassen voor dat je ze koopt erg belangrijk is.

Het argument met de schoenmaat is een hele goede.
Bij onze oude tassen kwam Alex met zijn schoenmaat 47 altijd tegen de tassen aan, terwijl dat bij de Vaude dus niet gebeurd.
Hij merkte het bij de eerste fietstocht al op.

Nu Vaude met nieuwe - half zo zware - waterdichte achtertassen is gekomen, is het geschil m.i. duidelijk in het voordeel van Vaude beslecht.
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Vaude-tassen?

Gerd
In ieder geval Frank van Rijn fietst er al mee rond, of gaat er binnenkort mee rondfietsen! Hij heeft namelijk een paar gehad van VauDe na afloop van zijn lezing in de VAUDE Store Nederland j.l.

Handig van Ortlieb is dat je de tassen ook met een schouderriem aan je schouder kunt dragen. En met het 'Ortiieb-draagsysteem' kun je er ook nog een rugzak van maken. Alhoewel ik dit laatste zelf nog nooit heb gebruikt

@VAUDE Store Nederland:
Kunnen de (nieuwe) Vaude-tassen ook als bovenstaande worden gebruikt?

Gr. Marco

Ik heb nooit Ortliebs gehad, alleen Vaude dus ik kan niet echt het verschil benoemen tussen deze twee. Ik denk niet dat er echt een wezenlijk verschil in zit. Er zit volgens mij wel een klein verschil in prijs. Wel wil ik je adviseren om een set reservehaken me te nemen op reis. Op mijn reis naar Mali braken er 2 haken af door een enorme pothole in Fes die ik over het hoofd zag. En toen had ik geen reservehaken bij me. Met 2 toeclipriempjes kon ik de boel toch nog goed vastmaken.

Ik heb nu ook voortassen en een stuurtas van mijn fietsenmaker gehad dus bestaat mijn tassenset nu helemaal uit Vaude. Maandag ga ik er mee op reis en ik fiets nog een stuk met Frank van Rijn mee dus dan zal ik eens vragen wat hij van zijn nieuwe Vaude's vindt.

Groeten,

Samuel

Om de discussie nog langer te maken:
Ik heb Vaude voortassen (een wat ouder model World Tramp Cordura meen ik, tweedehands..) en Ortlieb Roller Classic achtertassen, mijn vriendin heeft de Vaude variant ervan. We zijn er nog niet mee op langere vakantie geweest, dus over duurzaamheid weet ik niet veel, maar gewoon wat eerste indrukken.

- Codura is mooi! Maar verkleurt wel behoorlijk...
- Wat meteen opvalt is dat de ophanghaken van Vaude meer te verstellen zijn: op mijn gazelle medeo (2005) past de Ortlieb nét niet, en de Vaude met gemak (tenzij je een plaatje van je achterdrager afsloopt wat best mogelijk is).
- Een ander heel belangrijk punt is dat de ophanghaken van Ortlieb steviger aanvoelen: die van Vaude moet je 'dichtklikken' die van Ortlieb pakt ze meteen goed.
- De Vaude heeft idd een plastic 'plaat' aan de achterkant, wat mij steviger of in ieder geval minder aan slijtage onderhevig lijkt, aangezien je de tas wanneer je 'm nu neerlegt op de achterkant niet op het (in mijn ogen) toch wel verslijtbare polyesther zet.
- Belangrijk vind ik de nettere sluiting van het rolgedeelte bij Vaude, die kan je aan clips in de zijkant steken terwijl de Ortliebs óf er omheen moeten of ze boven dicht doen (wat ik nog wel wat eng vind).
- Ortlieb is tweezijdig, Vaude eenzijdig (tenminste, totdat je de onderste haak hebt ingesteld).
- Vaude heeft een mooi vakje binnenin, maar ik lees hier dus dat dat ook kan bij Ortlieb, geen voor/nadeel dus.
- Zoals al zo vaak genoemd: de bevestiging met popnagels en bouten. Vind ik niet echt belangrijk, aangezien je in geval dat het nodig mocht zijn de popnagels kan vervangen door boutjes/moeren (trouwens, die van Ortlieb zijn mooi afgewerkt).

Toch een luxeprobleem? :wink: okee, wel van iets andere orde, maar toch... (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4073)

Toch, ik zou kiezen voor Ortliebs, voornamelijk door de steviger aanvoelende ophanging. Ook al heeft Vaude dus eigenlijk meer voordelen...

Groet,
Maurits
Het Land van Maas en Waal schreef:Handig van Ortlieb is dat je de tassen ook met een schouderriem aan je schouder kunt dragen. En met het 'Ortiieb-draagsysteem' kun je er ook nog een rugzak van maken. Alhoewel ik dit laatste zelf nog nooit heb gebruikt

@VAUDE Store Nederland:
Kunnen de (nieuwe) Vaude-tassen ook als bovenstaande worden gebruikt?

Gr. Marco
Ja, en nee :wink:.
Een schouderband zit gewoon standaard bij iedere VauDe-tas.
Een rugsysteem is niet fabriek-af leverbaar. Dat wordt wat dat betreft dus zelf knutselen...

Groetjes,

Robertjan Kuijten

GerdC schreef:Nu Vaude met nieuwe - half zo zware - waterdichte achtertassen is gekomen, is het geschil m.i. duidelijk in het voordeel van Vaude beslecht.
Ik vrees dat ik deze opmerking in moet trekken. Volgens de site van Vaude zouden de nieuwe waterdichte achtertassen 800 gram per set wegen. Bike4travel heeft ze gewogen en komt op een gewicht van 1520 gram per set. Dus niks superlichte achtertassen van Vaude! Wat mij betreft is het pleit bij nader inzien toch veeleer in het voordeel van Ortlieb beslecht. Ik heb er namelijk een gruwelijk hekel aan om belazerd te worden.

Gerd

Hallo allemaal,
Quirien schreef:ik heb me net dit weekeind op de beurs ook op tassen georienteerd, en mijn voorkeur gaat nu uit naar Vaude omdat daar een handig zij-vak in zit (aan de binnenkant) waarin je kleine platte spulletjes zoals bv kaarten of bestek handig apart kunt houden zonder dat ze door je tas gaan zweven.
Ortlieb heeft dit niet.

Met de huidige aanbieding van bike4travel schelen Ortlieb en Vaude maar een paar euro.

Succes, Quirien
Heb je 't hier over de Aqualine-serie, World Tramp Plus II / Trans Alp Plus II van Vaude?
En zo ja, zit dat zijvak waar ik het hier beneden aanwijs?
En verder: Zie ik het goed dat de World Tramp Plus II (ook) een rol-sluiting heeft gelijk aan de Ortlieb Backroller-tassen?

Afbeelding

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Groeten, Marco