Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minder fietsen in CityNightLine naar Bazel/Zurich - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Minder fietsen in CityNightLine naar Bazel/Zurich

Ik ga komende week mijn treinreis naar Praag boeken voor komende juni. Het valt mij op dat veel sites slechts de optie noemen om de CityNightLine via Berlijn en Dresden te nemen. Deze heeft als grote nadeel dat het fietsrijtuig in Dresden afgekoppeld wordt en je vervolgens twee uur kunt wachten op een andere trein naar Praag.

Via Bahn.com ben ik echter ook de optie tegen gekomen om de CityNightLine via Frankfurt te nemen. Dit vereist een eerder vertrek uit Nederland, maar daarentegen kom je ook veel eerder in Praag aan.

De schema's van de twee opties zijn als volgt:

OPTIE 1:

20:31 VERTREK AMSTERDAM
22:47 AANKOMST DUSSELDORF
23:37 VERTREK DUSSELDORF
8:56 AANKOMST DRESDEN
11:08 VERTREK DRESDEN
13:28 AANKOMST PRAAG

OPTIE 2:

15:01 VERTREK AMSTERDAM
18:06 AANKOMST OSNABRUCK
18:37 VERTREK OSNABRUCK
23:31 AANKOMST FRANKFURT MAIN HBF
23:42 VERTREK FRANKFURT MAIN HBF
23:47 AANKOMST FRANKFURT MAIN SUD
00:54 VERTREK FRANKFURT MAIN SUD
9:28 AANKOMST PRAAG

Is er iemand die een nadeel kan bedenken voor optie 2 waar ik zelf niet aan gedacht heb? (Het feit dat ik er bijvoorbeeld bij de Treinreiswinkel geen informatie over kan vinden doet mij vrezen dat er misschien onvermoede nadelen aan vast zitten.)

En weet iemand hoe het kopen van fietskaartjes voor de CityNightLine werkt? Moet ik eerst mijn slaapplaats reserveren via Bahn.com, en daarna telefonisch een fietskaart er bij kopen?
Rob, persoonlijk zou ik de vraag bij de treinreiswinkel neerleggen. Naast dat je wat boekingskosten hebt zorgt het er ook voor dat je je verder niet druk hoeft te maken over losse fietskaartjes kopen. Je kan ook de trein van 16:01 pakken met CNL vanaf Frankfurt (ik heb 25-03 als datum gekozen) of die van 17:08, (geen CNL) je moet dan wel wat vaker overstappen, de totale reistijd is dan nog maar 16:20 uur.
Die van 15:01 heeft geen CNL als trein erbij zitten (op 25-03) (als je dat een nadeel vindt.)

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2 ... crollDir=1
_Peter_ schreef:Naast dat je wat boekingskosten hebt […]
Tenzij je zelf werkelijk álle trucs kent, en die kans is redelijk klein, ben je bij de Treireiswinkel hoogstwaarschijnlijk goedkoper uit.
Dank voor jullie adviezen! Ik ben normaal altijd erg van het zelf regelen, maar ik denk dat jullie gelijk hebben: ik ga deze week langs de Treinreiswinkel.
Alien schreef:
_Peter_ schreef:Naast dat je wat boekingskosten hebt […]
Tenzij je zelf werkelijk álle trucs kent, en die kans is redelijk klein, ben je bij de Treireiswinkel hoogstwaarschijnlijk goedkoper uit.
Die boekingskosten zijn in dit geval van de treinreiswinkel, zelf ooit 1 maal via de telefoon en met creditcard een fietskaartje bij DB besteld, zelfs als je aardig Duits praat is het nog knap lastig om te volgen wat je moet doen en het vervolgens uit te voeren.

Je kan via de site een aanvraag doen waarin je aangeeft wat en wanneer je iets wilt, je kan hier bijvoorbeeld ook bij vermelden dat je niet via Dresden wilt, of wat je zelf al hebt uitgezocht. Als je in Amsterdam of Leiden woont kun je natuurlijk ook even langsfietsen.
15:01 VERTREK AMSTERDAM
18:06 AANKOMST OSNABRUCK
18:37 VERTREK OSNABRUCK
23:31 AANKOMST FRANKFURT MAIN HBF
23:42 VERTREK FRANKFURT MAIN HBF
23:47 AANKOMST FRANKFURT MAIN SUD
00:54 VERTREK FRANKFURT MAIN SUD
9:28 AANKOMST PRAAG

Is er iemand die een nadeel kan bedenken voor optie 2 waar ik zelf niet aan gedacht heb? (Het feit dat ik er bijvoorbeeld bij de Treinreiswinkel geen informatie over kan vinden doet mij vrezen dat er misschien onvermoede nadelen aan vast zitten.)
Het grootste nadeel van deze verbinding is de lange treinreis met verschillende keren een overstap, waardoor je best wel een risico loopt dat je de nachttrein gaat missen. Een half uur overstaptijd in Osnabruck lijkt veel, maar het gebeurt regelmatig dat een trein tientallen minuten vertraging oploopt (ik heb verschillende keren meer dan een uur vertraging opgelopen door seinstoringen, aanrijdingen op overwegen, springers voor een trein etc.; Deutsche Bahn heeft in Duitsland net zo'n slechte reputatie als de NS in Nederland). 11 minuten overstaptijd op een groot station als het Franfurter Hauptbahnhof is sowieso erg kort. Ik zorg meestal voor 2 a 3 uur reserve in een treinreis wanneer ik een nachttrein moet halen (zelfs voor een kort ritje zonder overstappen als Leiden-Utrecht; in 9 van de 10 gevallen heb ik dan in Utrecht genoeg tijd over om uit eten te gaan voordat de nachttrein vertrekt). Vaak neem ik ook een uitdraai mee van alternatieve verbindingen waarmee je een nachttrein kunt bereiken. Een dagtrein missen is niet zo erg, als de volgende een uurtje later komt en je ticket geldig blijft. Een nachttrein missen betekent meestal dat je een extra overnachting moet regelen, een nieuw ticket moet kopen en pas een dag later aan je fietstocht kunt beginnen.
Optie 2 zou ook voor mij geen optie zijn, het zijn hele krappe overstaptijden.
Twee uurtjes wachten geeft je heel wat minder stress... dan die extra overstappen en eerder aankomen.
Er zijn ook nog twee dagtreinen....

zie

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 27&t=26474

grt Hans