Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn fiets:techniek en onderdelen - Forum Wereldfietser

mijn fiets:techniek en onderdelen

Hallo,

Ik ben chris en woon in Belgïe.
Als nieuweling op dit forum en tevens nieuweling op het gebied van sleutelen aan mijn fiets , stel ik vast dat vele werkzaamheden aan de fiets best te doen zijn.
Alleen is het soms moeilijk om een onderdeel die aan vervanging toe is te bestellen ,
waarvan gegevens niet gemarkeerd zijn of ontbreken.
Natuurlijk kan je naar de fietsenmaker gaan en zeggen ik heb bijv: een koga citylite
van bijv 2014 waarvan ik bijv: een aantal remblokjes zou willen verkrijgen.

Maar zou het nu niet gemakkelijker zijn , indien ik op voorhand wist welke onderdelen ik wil verkrijgen , dit naar model , art(nr) ,specifieke vermelding enz.

Ter voorbeeld heb ik een elektrische boormachine van metabo , deze is nu 10 jaar en ik kan hier nog ieder slijtbaar deel van verkrijgen , precies omdat ik aan de hand van de stukkenlijst van de machine , ieder onderdeel kan vernoemen en zodoende bestellen.
Reeds heb ik zo'n stukken lijst gevraagd bij fietshandelaars , in mijn geval voor een koga citylite , maar dit blijft blijkbaar een moeilijk punt. of de ene zegt , dit gaat niet of het is niet mogelijk of... laat dit werk aan ons over??!!
Nu had ik zo gedacht op een forum zitten ( vindingrijke) mensen die misschien wel aan deze stukkenlijst van in mijn geval de koga citylite kunnen geraken.
En alvast bedankt hiervoor.
Gr. chris
Volgens mij zijn de meeste (vervangbare) onderdelen op een fiets (anders dan bij een boormachien) sowieso niet van 'het merk' van de fiets, maar van onderdelen producenten zoals Shimano (derailleur), Schwalbe (banden), etc. Onderdelen daarvoor bestel ik meestal gewoon online, bijv bij rose.nl

Staat naam en typenummer niet op het onderdeel wat je wil vervangen, dan willen de plaatjes je nog helpen die op zo'n website staan. Bij Shimano kun je meestal zelfs met het typenummer van het component een exploded vinden van de meeste van hun producten, met de onderdeel nummers. Zomaar een voorbeeldje: http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/T ... 7_1996.gif

Je kunt natuurlijk ook langsgaan bij de fietsenmaker en het te vervangen onderdeel meenemen, zeker als het een remblokje betreft :-)

Helpt dat je wat verder?

Roef
Via teh googles en/of de site van de fabrikant kom je meestal wel aan een speclist van een fiets.

En via de daar genoemde Shimano onderdelen kun je weer verder zoeken naar bv remblokjes voor de remmen die erop zitten.

Verder is het leuke aan fietsen dat vrij veel onderdelen gewoon uitwisselbaar zijn, dus je bent niet gebonden aan één merk of leverancier. Snel rondje googlen leert dat de Koga Citylite gewoon V-brakes heeft, waarvoor je van verschillende merken blokjes kunt krijgen.

Maar dan moet je inderdaad soms even zoeken.
chris w schreef: Reeds heb ik zo'n stukken lijst gevraagd bij fietshandelaars , in mijn geval voor een koga citylite , maar dit blijft blijkbaar een moeilijk punt. of de ene zegt , dit gaat niet of het is niet mogelijk of... laat dit werk aan ons over??!!
Wat dacht je dan, dat zij moeite voor jou gaan doen zodat jij precies weet welke onderdeeltje je (goedkoop) online moet bestellen ;)
Daarnaast kan het ook nog voorkomen dat niet alle exemplaren van een bepaalde fiets uit een bepaald jaar exact hetzelfde zijn afgemonteerd, en niet van alle merken en modellen zijn exacte speclists te vinden. Dus het is ook niet altijd mogelijk om op afstand exact te zeggen welk onderdeeltje er op een fiets moet.
chris w schreef:Reeds heb ik zo'n stukken lijst gevraagd bij fietshandelaars , in mijn geval voor een koga citylite , maar dit blijft blijkbaar een moeilijk punt.
Koga zal verschillende modellen Citylite gemaakt hebben. Van sommige modellen van hen bestaan er wel 20 uitvoeringen over de verschillende bouwjaren. Zelfs binnen één jaar beroept een fabrikant zich er altijd op dat uitvoeringen in details kunnen wijzigen.

Maar niet getreurd. Je bent welkom om hier vragen te stellen. Handig daarbij zijn foto's. Hoe dat moet staat hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=8871

Er zijn op dit forum altijd genoeg aanwezigen die het een uitdaging vinden om met een omschrijving of een foto uit te maken wat voor onderdeel het precies is en daar eventueel goedkopere en/of betere alternatieven voor aan te dragen.

Succes met sleutelen.
Hallo,
Ik begrijp wel dat je zelf kan beslissen hoe je uw fiets wil afmonteren , maar je kan dan werken met betere kwaliteit of juist mindere kwaliteit aan onderdelen.
En hoe bepaal je dan de kwaliteitswaarde van een onderdeel , als beginnend fiets sleutelraar?
Kan een goedkoper product zonder ronkende merknaam , dan niet evengoed zijn als dit met merknaam?
En natuurlijk is een fiets niet vergelijkbaar met een boormachine , maar niettemin zijn er hiervan ook verschillende modellen op de markt.
En niet tegenstaande , zal je op de duurdere fietsmerken meer aangewezen worden om met meer erkende of volgens hun normen de specifieke onderdelen te monteren.
( Santos,idworx )
Iedereen bedankt voor de reactie.
Chris W,

over wat jij vraagt zijn nauwelijks zinvolle algemene stellingen te geven. Er zijn onderdelen waar goedkoop helemaal geen probleem is maar andere onderdelen waar (echt) goedkoop vragen om problemen is.

Er zijn 'toponderdelen' die vooral gemaakt zijn voor hun lage gewicht en goede werking op korte termijn maar die helemaal niet uitblinken in duurzaamheid.

De vraag is dus maar of je de kwaliteit van de oorspronkelijk aangeschafte fiets wel als referentie wil gebruiken bij de aanschaf van nieuwe onderdelen. Zo kunnen er bij relatief goedkope fietsen sommige onderdelen prima voldoen maar andere waardeloos zijn (b.v. standaard pedalen, goedkope banden, ...). Aan de andere kant komt het bij sommige merken ook voor dat zelf bij dure modellen men op bepaalde onderdelen (te) sterk bespaart heeft.

M.a.w. maak je vragen concreter. Welke onderdelen wil je vervangen, wat is je budget, wat doe je met je fiets, ...

Renaat
chris w schreef: En hoe bepaal je dan de kwaliteitswaarde van een onderdeel , als beginnend fiets sleutelaar?
Kan een goedkoper product zonder ronkende merknaam , dan niet evengoed zijn als dit met merknaam?
Strong. Light. Cheap. Pick Two. :wink:
En niet tegenstaande , zal je op de duurdere fietsmerken meer aangewezen worden om met meer erkende of volgens hun normen de specifieke onderdelen te monteren. ( Santos,idworx )
Dat valt meestal wel mee. Bij racefietsen en mountainbikes of fancy stadsfietsjes zie je (helaas) wel steeds meer 'proprietary parts' maar zeker in wereldfietserland wordt dat gezien als totaal evil, dus de betere vakantiefietsen zijn juist serviceable.
chris w schreef:En niet tegenstaande , zal je op de duurdere fietsmerken meer aangewezen worden om met meer erkende of volgens hun normen de specifieke onderdelen te monteren. ( Santos,idworx )
Voor zover ik weet is een fiets niet onderhevig aan ontwerprechten in de zin dat je er geen andere onderdelen op zou mogen monteren. Het is jouw fiets, dus hang er de onderdelen aan die jou het beste lijken voor het doeleinde waar je de fiets voor gebruikt.
Afhankelijk van het doeleinde kan daar flink verschil in zitten:
* Rondje asfalt op zondagmiddag? Niet te duur, licht.
* All terrain biken en je weegt zelf al 110 kg? Sterk!
* Wielrennen voor de sier? Duur, blinkend, indrukwekkende typenummers.
* Het hele jaar naar het werk? Waterbestendig, pekelbestendig, slijtvast.
* Op reis naar een ver land? Betrouwbaar, repareerbaar, verkrijgbaar.
etc.
Waarvoor ik mijn fiets gebruik?
In eerste instantie , om minder en in de toekomst mijn wagen niet meer te gebruiken.
En zodoende komen ook de boodschappen met de fiets erbij , welke
op de fiets een niet te onderschatten belasting te weeg brengen , dit met een heen rit van +-8km.
Echter hiervoor heb ik een fietskar gekocht winther donkey , waarom winther donkey
omdat ik met deze , vlot in een magazijn kan binnen gaan.
Heb wel aanpassingswerk moeten uitvoeren , het zij de originele trekhaak van winther donkey heeft te veel belasting op de achtervorken van de fiets ( afstand te lang ) naar mijn gedacht , dan een pletcher trekhaak gekocht , om op de bagage drager te monteren doch deze paste niet , hiervan dan het trekoog afgescheven , en gelast op een ronde beugel ( beugel van uitlaat ophanging bestelwagen ) dit aan elkaar gelast met bevestigingsplaatjes met gaten , om dit door middel van 4 oog bouten op de drager te monteren , zodoende kan ik nu makkelijk boodschappen doen met een gewicht die meer de fietskar belast dan de fiets.
Uiteraard fiets ik ook zomaar eens voor de fun. +-200km per week buiten het woon-werk verkeer.
Neem twee fietsen. Eén voor het zware werk en tijdens wintermaanden en een voor de tochtjes enom als het mooi weer is naar het werk of zo te fietsen.
Resultaat is dat je gemiddeld een geschiktere fiets rijdt en dat de zomerfiets langer meegaat en veel minder onderhoud behoeft. Bij elkaar ben je dan ook goedkoper uit.
Leon schreef:Neem twee fietsen. Eén voor het zware werk en tijdens wintermaanden en een voor de tochtjes enom als het mooi weer is naar het werk of zo te fietsen.
Resultaat is dat je gemiddeld een geschiktere fiets rijdt en dat de zomerfiets langer meegaat en veel minder onderhoud behoeft. Bij elkaar ben je dan ook goedkoper uit.
Vind je dat of is het zo? Als het zo is, kun je het cijfermatig onderbouwen? :wink:
Leon schreef:Neem twee fietsen.
Minstens! :lol:

Als je car-free wilt gaan (sowieso respect voor mensen die dat doen :) ) én ook nog fietsen als hobby hebt is het handig om meerdere fietsen te hebben.

Ik heb geen auto maar wel 7 fietsen :lol:

Zou eventueel gereduceerd kunnen worden tot 4, maar dat zou ook wel het absolute minimum zijn: stadsfiets, koersfiets, mountainbike en een 'swiss army knife' (Surly Ogre in mijn geval, gebruikt als SS mtb danwel geared vakantiefiets, afhankelijk van het seizoen)
willem.m schreef:
Leon schreef:Neem twee fietsen. Eén voor het zware werk en tijdens wintermaanden en een voor de tochtjes enom als het mooi weer is naar het werk of zo te fietsen.
Resultaat is dat je gemiddeld een geschiktere fiets rijdt en dat de zomerfiets langer meegaat en veel minder onderhoud behoeft. Bij elkaar ben je dan ook goedkoper uit.
Vind je dat of is het zo? Als het zo is, kun je het cijfermatig onderbouwen? :wink:
De mijne hebben alle vier een standaard, maar dat is ook maar een idee. ;-)
Als ik met volle bepakking fiets heb ik zelfs nog een kleine standaard aan de voordrager, valt nooit meer om :D
Peter