Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GDMBR - Forum Wereldfietser

GDMBR

Beste forumlezers,

Eind juli 2016 wil ik de GDMBR rijden. Ik neem daar rustig de tijd voor (3 maanden). Via Calgary wil ik in Banff starten en via Tucson of El Paso terug naar Nederland. Om me veel zoekwerk op internet te besparen heb ik een aantal vragen aan de lezers die al eens deze route hebben gereden.

1.Met welke luchtvaartmaatschappij heb je gevlogen en wat zijn je ervaringen in het vervoeren van je fiets?
2. Van waaruit (Tucson of El Paso) ben je teruggevlogen naar Nederland en waarom?
3. Wat heeft het vliegen ongeveer gekost en via wat/wie heb je geboekt (internet of reisorganisatie)?
4. Heb je eventueel nog tips om inkopen te doen in Calgary of Banff?

Iedereen die reageert alvast bedankt voor de moeite

Gr Peter
nijpe schreef: 1.Met welke luchtvaartmaatschappij heb je gevlogen en wat zijn je ervaringen in het vervoeren van je fiets?
2. Van waaruit (Tucson of El Paso) ben je teruggevlogen naar Nederland en waarom?
1. tuscon AZ en El Paso TX zijn relatief kleine airports.
Delta, United, Southwest, American airlines vliegen op beide. op Tuscon vliegt ook Alaska air
http://www.flytucson.com/airlines-and-flights/
voor El paso gelden vrijwel identieke maatschappij eindbestemmingen. let op El Paso ligt in Texas en NET niet in New Mexico.

elke maatschappij heeft zijn eigen fietsvoorwaarden en tarieven. met name de tarieven kunnen erg verschillen. het is wellicht handig om voor zowel de continentale en intercontinentale (retour) vlucht dezelfde maatschappij te kiezen.
zorg mn voor de continentale vlucht voor een toestemming vanwege de grootte van het vrachtruim. (niet dat ik daar een probleem verwacht maar je weet maar nooit en soms is aanvragen ook verplicht)
dat houdt dus in dat je wat huiswerk hebt te doen :lol: het voordeel daarvan is ook dat jij dan op de hoogte bent van de voorwaarden bij het inchecken van je fiets terwijl het grondpersoneel dat soms niet is.

Delta is partner met KLM. ze voeren veel vluchten voor elkaar uit.

2. persoonlijk vindt ik ( Zuid) New Mexico leuker en mooier dan Zuid Arizona. in New Mexico heb je ook meer locale cultuur. beide gebieden zijn woestijn gebied.
in Tuscon kun je oa Saguaro National park, Old Tuscon western movie studios en het Pima air museum bezoeken.
zowel in Tuscon als El Paso zijn automobilisten niet echt fietsers gewend.

ik ken je budget niet. maar kies je voor een andere vertrekhaven; one way car rentals zijn in de USA relatief goedkoop en simpel te boeken. grote jongens als hertz en budget hebben meerdere locaties in Tuscon en El Paso zodat je niet de halve stad door hoeft te fietsen.
huur je een compact-size dan moet je fietsje daar natuurlijk wel in passen :D
ik ben geen fan van Greyhound ed; en al helemaal niet met een fiets.

walter
Halo,
Mijn zoon heft 7 jaar in El Paso gewoond en wij zijn meerdere keeren vanuit El Paso naar Nederland terug gevlogen. Let er op dat je je fiets klein inpakt, Wij moesten onze fietsdozen veel kleiner makem (met zakmes en tape) omdat het bagageruim van het vliegtuig vrij klein was. De fietsdozen kochten wij downtown bij het Amtrack treinstation of haalde we bij een van de fietsenwinkels in de buurt van de universiteit op "Mesa" (de doorgaande weg naar down town).
Het huren van een one-way auto kan inderdaad, maar is vanuit Nederland regelen (of via een Nederlandse site) waarschijnlijk goedkoper. Op dit moment zijn we ook weer in de VS. Door de sneeuw in Januari besloten we eerst een week een auto te huren. Dat hebben we door mijn dochter in Nederland via internet laten regelen, omdat ik zelf via de site van vliegtarieven of vliegtickets niet de juiste keuze in het betaalmenu kreeg en ook 3x duurder uit was dan via Nederland. Mogelijk heeft dat te maken met het (prive) IP-adres vanwaaruit ik de boeking wilde doen, want twee jaar geleden in een Hotel in Las Vegas lukte mij dat wel via deze sites. Dus even uitproberen en bellen met verhuurders.
Verder vlogen wij meestal op Phoenix. (goedkoper)

Succes!!
Ineke
Succes
Ik vloog in 2012 met United/Air Canada via Houston naar Calgary. Terug met United van Tucson via Houston naar Amsterdam. Dat was toen ca. €200 goedkoper dan een directe KLM-vlucht naar Calgary. De heenreis duurde wel veel langer dan een directe vlucht door wachttijd in Houston. Bovendien moest ik in Houston mijn fietsdoos even inklaren en weer afgeven. De doos is dan vaak al opengemaakt voor inspectie en slecht dichtgemaakt. Een rol duct tape in de handbagage om het geheel weer stevig te maken, kan van pas komen. Dat ongemak heb je niet bij een directe vlucht.

Ik heb de reis zelf geboekt, telefonisch bij de United desk. Boeken via internet gaat meestal niet (ook niet bij KLM) omdat je zeker wilt zijn van fietstransport. De sites voorzien daar niet in. Daarom boek ik altijd voorwaardelijk tot fietstransport voor heenreis en terugreis expliciet bevestigd is (duurt meestal een dag).
Omdat de terugreisdatum minder zeker is, boek ik altijd een ticket waarvan de terugreisdatum wijzigbaar is.

Banff is een drukke en dure toeristenplaats, vergelijkbaar met Chamonix en Zermatt. Als je nog spullen nodig hebt (bear spray, gasblikjes), kun je ze beter in Calgary kopen. Je kunt Calgary-Banff per bus doen, maar fietsen in 1-2 dagen is ook heel goed te doen. Zie http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=t ... 13b#301197 .

Als je voor Tucson kiest voor de terugreis, zijn er verschillende opties om de Mexicaanse grens aan te tikken en in Tucson te komen.
1. Vanuit Antelope Wells met een shuttle. Duur! Shuttles staan op http://www.adventurecycling.org/default ... huttle.pdf
2. Terugfietsen van AW naar Hachita, Animas, Rodeo, Douglas, Sierra Vista, Tucson (3-4 dagen over verharde wegen).
3. Niet naar AW fietsen, maar naar de grensplaats Douglas (AZ). Vanuit Animas is er een prachtige dirt road over de Peloncillo Mountains, de Geronimo Trail , zie http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 67471&v=bd Je kunt vanuit Separ binnendoor onverhard naar Animas of verhard via Hachita.

In tegenstelling tot wat Walter hierboven schreef, is er in en rond Tucson prima te fietsen: brede wegen met ruime 'shoulders'. De stad geeft een gratis fietskaart uit. Voor een fietsdoos moet je naar een fietswinkel. Het formaat was geen probleem bij inchecken.
Hoi Math, Ineke en Walter, hartstikke bedankt voor jullie reactie die geeft me goede informatie.

Gr Peter
Zelf ga ik ook tweede helft juli aan een iets verlengde versie van deze GDMBR beginnen. Ik denk deze week toch de rechtstreekse KLM vlucht naar Calgary te gaan boeken (veel sneller, minder vermoeiend, minder bagage-risico) ook al is die wat duurder. vervolgens met een huurauto naar Jasper om daar m'n fietstocht naar het zuiden te beginnen.Wat extra kilometers ja, maar Jasper-Banff is een mooie route. En ik denk maar zo, als ik er toch ben, kan ik dat stuk net zo goed erbij meepakken. Ik heb geen haast en wil graag zoveel mogelijk genieten van de tocht, de mensen en het fantastische landschap en de natuur. Bovendien kom ik zo ongeveer op 5000km en ik probeer met deze rit van 5000km om €10.000 voor de stichting MSResearch bij elkaar te krijgen. Voor het goede doel dus. Vanaf de Mexicaans grens, zal ik uiteindelijk met een huurauto weer naar het noord-westen rijden om nog 2 weken familie te gaan bezoeken. Dan vanuit Seattle weer met een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam terug. Ik probeer via mijn website http://www.koenfrantzen.com verslag van e.e.a. te doen.

Groet,

Koen.
Je kunt ook met de bus van Calgary naar Jasper (Brewster bus shuttle). Dan houd je waarschijnlijk meer geld over voor dat goede doel.
Dank voor de tip Math, echter volgens mij houdt deze verbinding een extra overnachting in, gezien de aansluiting niet optimaal is met mijn vlucht. En dat maakt het opgetelde kostenplaatje weer heel anders natuurlijk. Maar ik zal het nogmaals nakijken.
Voor de goede orde de donaties voor mijn actie gaan 100% rechtstreeks naar het rekeningnummer van de stichting MSResearch. De kosten van mijn reis met alles erop en eraan zijn voor mijn rekening.

Groet,

Koen.
math schreef:Ik vloog in 2012 met United/Air Canada via Houston naar Calgary.

Als je voor Tucson kiest voor de terugreis, zijn er verschillende opties om de Mexicaanse grens aan te tikken en in Tucson te komen.
1. Vanuit Antelope Wells met een shuttle. Duur! Shuttles staan op http://www.adventurecycling.org/default ... huttle.pdf
2. Terugfietsen van AW naar Hachita, Animas, Rodeo, Douglas, Sierra Vista, Tucson (3-4 dagen over verharde wegen).
3. Niet naar AW fietsen, maar naar de grensplaats Douglas (AZ). Vanuit Animas is er een prachtige dirt road over de Peloncillo Mountains, de Geronimo Trail , zie http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 67471&v=bd Je kunt vanuit Separ binnendoor onverhard naar Animas of verhard via Hachita. .
Oktober 2015 was optie 3 niet meer mogelijk want deze weg gaat deels over prive terrein en de eigenaar schijnt het te hebben afgesloten. In Hachita zit iemand (Jeffery Sharp) waar je kunt overnachten en die kan ook een fietsdoos voor je regelen en je naar Animas brengen vanwaar je met de bus verder kan naar Tucson. Ik meen dat hij daar USD 130 voor vroeg hetgeen ik te duur vond alhoewel het wel een vreselijk verleidelijke service is. Zelf heb ik uiteindelijk besloten AW niet aan te doen maar het alternatieve eindpunt Columbus. Vandaar is het een half dagje fietsen naar Deming waar je ook op (dezelfde) bus kan stappen. Je kan dan ook naar het oosten gaan richting El Paso. Het zelf regelen van een fietsdoos kostte me uiteindelijk 2 dagen dus probeer vooraf wat re regelen met de plaatselijke Wallmart ofzo.
Ritch The Fridge schreef: Oktober 2015 was optie 3 niet meer mogelijk want deze weg gaat deels over prive terrein en de eigenaar schijnt het te hebben afgesloten. ...
Weet je dat zeker? Van wie komt die informatie?

Deze fietsers hebben de Geronimo Trail in 2015 nog gereden http://wanderingbybicycle.com/2015/10/2 ... ew-mexico/
Ik heb het ook nagevraagd bij iemand die in de regio woont en die trail goed kent. Hij weet nergens van http://bloggingfromthebootheel.blogspot ... route.html
Van Jeffrey Sharp zelf. Ongeveer 10 oktober 2015. Hij woont daar en kent het gebied goed.
Misverstand. Jeffery Sharp bedoelde de San Luis pas tussen Antelope Wells en Cloverdale. Die is inderdaad al lang gesloten. De Geronimo Trail tussen Animas en Douglas is wel open.
Een ieder die gereageerd heeft bedankt voor jullie reactie.
Koen veel succes met je tocht en het doel wat je ermee wil bereiken. Misschien komen we elkaar nog ergens tegen.

Mathieu bedankt voor je suggestie met betrekking tot de Geronimo Trail. Dat lijkt me een mooie manier om naar Tucson te rijden. Ga ik zeker doen.

Heb ondertussen mijn reis geboekt via de KLM. Prefereer toch de rechtstreekse vlucht naar Calgary. Kom daar op een mooi tijdstip van de dag aan en ben maar 9 uur onderweg.

Groetjes Peter
Dank Peter.

Jij ook een goede tocht, geniet ervan.
Wie weet idd komen we elkaar onderweg tegen. Ik vlieg de 21e juli maar ga dan eerst zoals reeds aangegeven naar Jasper en vandaar weer naar het zuiden :)

Groet,

Koen.