Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 50 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Ach, elke fatbike droomt van een bikepacking trip :). Maar je heb gelijk ;)
Yopie ,het verwerken van ienands dood lukt in mijn ervaring heel goed tijdens een fietsreis. Ik denk gewoon omdat je heel veel tijd hebt om na te denken. Mijn moeder -die net als ik heel veel van de bergen hield- overleed bijna vijf jaar terug vlak voordat ik de Transpirinaica ging rijden. Die hele reis heeft voor mij toen in het teken gestaan van het afscheid. Daardoor heeft die tocht in mijn herinnering nu een speciaal plekje. Weliswaar had ik geen as bij me om uit te strooien maar toch voelt het alsof mijn moeder me op die tocht heeft vergezeld.
Yopie schreef:...Maar dat was fout gedacht. Had de eerste paar dagen behoorlijk brandende bovenbeenspieren, kon bv niet meer zo goed door de knieën zakken en rolde kreunend als een oud vrouwtje in en uit m'n tentje. Had mij daar dus echt in vergist, urenlang over rotsen klimmen en je fiets steil omhoog sleuren vraagt veel meer van je bovenbeenspieren dan fietsen. Dat helpt je niet, fietsen is zo beperkt/eenzijdig. Ook dus blijkbaar 't nogal zware fatbiken, het offroad, bergje op, door vette blubber trappen enzo. Had dat zelf niet verwacht eigenlijk.
Erg herkenbaar. Toen ik met spiertraining begon dacht dat het wel goed zat met mijn benen. Ik ging met die gedachten er vol tegenaan: na de eerste training heb ik een week lang niet normaal kunnen lopen vanwege de enorme spierpijn in mijn bovenbenen.

Overigens niet te fanatiek door blijven trainen als je spieren eenmaal op sterkte zijn. De rode spieren groeien het snelst. De witte bindweefsels groeien een stuk langzamer. Te snel door blijven gaan zonder de witte bindweefsels de tijd te geven om bij te benen kan tot overbelasting van pezen en dergelijke leiden, en dat zijn nare blessures.
Het is zelfs mogelijk je botten te beschadigen door te fanatiek aan spiertraining te doen.
nobbiomatic schreef:bikepacking?

volgens mij is dit het fatbike topic...alhoewel ik wel het idee krijg dat ik door een willekeurige sportschool wandel..... :twisted:

Dat is juist zo cool van dit topic!! Het gaat niet alleen over de fatbike maar om alles er omheen. Bikepacking, crankboots, basguards .. extreme kou, wildstromend water, gebroken ribben .. stoere reisverslagen, vette foto's ... en nu wordt er weer gediscusseert over spiertraining en voedsel als voorbereiding voor een zware tocht. 8) I like! 8)
Zo ook over een fietstocht maken om de as van een geliefde uit te strooien. :(
Yopie, ik vind het een heel bijzonder idee dat je dit wilt doen! Zwaar, moeilijk, verdrietig ... maar ook mooi en ontroerend. Je vriend moet veel van je hebben gehouden als je dit voor hem wilt doen, ik zou beretrots op je zijn!! Ik wens je veel sterkte en hoop dat je de plek bereikt waar hij samen met jou een keer wilde zijn.

Ps: waarom zijn er hier geen hug emoticons?!!
bedankt voor de uitleg Douwe, anders had ik het niet begrepen.... :shock:
Veel reacties weer, leuk! :)
snowfreakyvon schreef:
Uit mijn eigen ervaring inmiddels weet ik dat het na een jaar wel een beetje anders voelt, gelukkig.
Dus als het te pijn doet, het denken eraan, doe het dan pas als het goed voelt, het tijd is, er is geen haast. (en geen richtlijn).
Bedankt voor je reactie Yvon, fijn te lezen. Je hebt gelijk dat er geen haast is, zo zag ik het nog niet. Je kunt echt pas afscheid nemen als je er klaar voor bent, alleen denk ik nu dat dat moment nooit zal komen. Tis misschien wel het moeilijkste wat er bestaat, van iemand afscheid nemen en hem/haar missen. Misschien moet ik er ook wel een jaar mee wachten, weet het nog niet zo.

Maar ik ga me wel alvast op het bergwandelen inlezen en hoe dit te combineren met fietsen. Las net dat wijde kleding bij het lopen ideaal is, waarvoor is dat eigenlijk want op de fiets heb ik altijd alles strak? Wil niet graag in een flodderbroek lopen/fietsen, is onhandig, maakt lawaai, meer pakvolume enzo. Had ook nog niet nagedacht over kleding die je tijdens het lopen uitdoet en een plekje moet hebben. Kan je dat niet om je middel knopen? Ja, heb echt geen verstand van lopen, krijg vast gelijk blaren. :shock:

Las ook dat een trekkingrugzak tussen de 60 - 75 liter is, dus bij een solo kampeertocht in de bergen. Dat krijg ik onmogelijk mee op de fatbike. Kan idd wel de brander bij de fiets achterlaten, scheelt brandstof, pannetje etc. Gereedschap ook natuurlijk, zoals die vette reserveband. En de fietshelm, handschoenen, hoofdlampje, e-reader.. en reserve kleding misschien ook wel? Dan blijft er weinig over, alleen een berg chocola. :D Oja, en de fles met lekkers, de borrel om te proosten op het goede leven wat we samen hebben gehad.
alma schreef:Yopie ,het verwerken van ienands dood lukt in mijn ervaring heel goed tijdens een fietsreis. Ik denk gewoon omdat je heel veel tijd hebt om na te denken. Mijn moeder -die net als ik heel veel van de bergen hield- overleed bijna vijf jaar terug vlak voordat ik de Transpirinaica ging rijden. Die hele reis heeft voor mij toen in het teken gestaan van het afscheid. Daardoor heeft die tocht in mijn herinnering nu een speciaal plekje. Weliswaar had ik geen as bij me om uit te strooien maar toch voelt het alsof mijn moeder me op die tocht heeft vergezeld.
Mooi verhaal Alma, zo zou ik het ook willen. Ik kan ook veel kwijt in het fietsen, zal mooi zijn als 't ook afscheid nemen en verdriet verwerken verlicht. Of een zware fietstocht daarvoor geschikt is heb ik nog wel de nodige twijfels over maar het zal zeker een speciale tocht worden.
Petervd schreef:Jelle Brandt Corstius heeft dat gedaan met de as van zijn vader.
http://www.jellebc.nl/
Peter.
As in tas, mooie titel. Zag net het fragment bij Dwdd over de schrijver, het boek en zijn wonderlijke vader. Het maakt me wel nieuwsgierig, niet zozeer naar de fietsreis maar meer de man erachter, wat een aparte vader zeg!


En iedereen bedankt voor de tips en het meedenken over spiertraining en voedsel. Ben nu begonnen met de Big 5, poehpoeh das niet mis. Ik maak dan veel lawaai haha, vooral de volgende ochtend als ik naar de koffiepot kruip. M'n bilspieren bv, nooit geweten waar die precies zaten. En precies naast de oksels, das pas echt erg. :shock: Maar het voelt wel lekker, dat werken met je lichaam, een aanrader!

En Shane, laat dat bier nou staan jongen! Daar word je alleen maar zwaar van en je fiets gaat er van zwabberen. :D
DouweFries schreef:Ps: waarom zijn er hier geen hug emoticons?!!
Ik heb er alvast een paar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of een 'Biertje smiley" om het weer goed te maken als je weer eens zonder veel nadenken hebt gereageerd: Afbeelding

En Douwe, bedankt voor je reacties!
DouweFries schreef:Ligt er trouwens nog sneeuw waar jij woont en fiets je al zonder spikes? Jämtland toch?
Afbeelding

Modder! Heerlijk om weer van top tot teen smerig te zijn!

Heb gisteren de 45Nrth Dillingers (met spikes) met de dikke Nates verwisseld, trapt gelijk heel wat sneller, scheelt zeker 4km/u. Ze rijden ook agressiever, grijpen duidelijk beter. Waar de Dillinger in vette blubber slipt ploegt de Nate gewoon door, leuk om dat verschil te merken.
Op veel bospaden ligt nog een pak ijs maar tis niet echt glad meer, de dikke noppen hebben iig veel grip. Moet wel wat wijdere bochten nemen en als daar geen ruimte voor is knijp ik m'n kiezen op elkaar en dat werkt wonderbaarlijk goed. :wink:
Maar tis dus lente hier, veeeeel te vroeg maar niemand die het erg vindt!
Yopie schreef: M'n bilspieren bv, nooit geweten waar die precies zaten. En precies naast de oksels, das pas echt erg. :shock:
Als je bilspieren naast je oksels zitten, doe je iets niet goed met die krachttraining Yopie.
Las net dat wijde kleding bij het lopen ideaal is, waarvoor is dat eigenlijk want op de fiets heb ik altijd alles strak?
Kan het zijn dat de auteur wijde kleding bedoelt in tegenstelling tot knellende kleding, in plaats van waar jij aan denkt, aansluitende kleding?

Heel veel sterkte gewenst met het gemis van je vriend.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
Yopie schreef: M'n bilspieren bv, nooit geweten waar die precies zaten. En precies naast de oksels, das pas echt erg. :shock:
Als je bilspieren naast je oksels zitten, doe je iets niet goed met die krachttraining Yopie.
Haha, ja zo komt het wel over! Blijft moeilijk hoor dat schrijven. Komt natuurlijk ook door de spierpijn, daar word je raar van. Vandaag zijn het de buikspieren die ik te hard heb aangepakt, fyfan wat een ellende zeg. Kan niet meer lachen en beweeg heeeeel voorzichtig. Wat een slappe hap, dacht dat ik een redelijke conditie had maar nej, dat wordt hard werken.
Kan het zijn dat de auteur wijde kleding bedoelt in tegenstelling tot knellende kleding, in plaats van waar jij aan denkt, aansluitende kleding?
Heb ondertussen meer over ruimzittende kleding bij backpacken gelezen: dat zorgt voor ventilatie, zweet afvoeren, vrij kunnen bewegen en is gepaster in bepaalde situaties dan bv een strakke legging. Maar ben zelf erg tevreden over m'n strakke (fiets)kleding, vind het juist beter ventileren/isoleren, beweeg me vrijer en kom in de zweedse bergen toch geen moslims of andere gelovigen tegen die aanstoot nemen dat ik een lichaam heb. En anders hebben ze pech, kijken ze maar naar iets anders dan naar m'n sexy benen vol blauwe plekken en bloedige krassen van die rotpedalen. :D

En ik ga het gewoon proberen, sleur die fiets weer omhoog de bergen in en ga verder met een rugzak. Ja, klinkt stoer, nu alleen nog doen. Maar ik geloof zelf erg in 'Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid' en dat wordt m'n nordic wandelstok, daar hou ik me aan vast. :)
Yopie schreef:Las net dat wijde kleding bij het lopen ideaal is, waarvoor is dat eigenlijk want op de fiets heb ik altijd alles strak?
Yopie schreef:Heb ondertussen meer over ruimzittende kleding bij backpacken gelezen: dat zorgt voor ventilatie, zweet afvoeren, vrij kunnen bewegen en is gepaster in bepaalde situaties dan bv een strakke legging.
Vrij zittende kleding is ook warmer onder koude omstandigheden dan nauw passende kleding. Tijdens het fietsen warm je toch wel van binnen uit op. Maar bij het lopen is dit effect veel minder, verlies aan warmte aan een tussenlaag aan lucht wat je geleidelijk opwarmt is dan wel prettig.

Te wijd is overigens ook weer niet prettig. Blijft overal aan haken. Je isolatie functie raakt verloren, te veel lucht om effectief op te warmen, etc.

Veel hedendaagse sport kleding maakt veel van deze voordelen van ruim zittende kleding echter ook teniet gedaan. Diverse stoffen ventileren namelijk uitstekend, voeren vocht af, kun je prima vrij in bewegen, en ik heb thermokleding waarmee is zelfs zonder bovenkleding comfortabel mee zou kunnen lopen tot rond het vriespunt zou ik echt op die wijze buiten willen staan.

De kwaliteit van kledingmaterialen is de afgelopen decennia dan ook sterk vooruit gegaan. En de noodzaak tot wijde kleding bij lopen staat dan ook eigenlijk al lang niet meer. Het ziet er vaak alleen wat apart uit om zo aerodynamisch rond te lopen, en bij lange na lang niet iedereen even galant :p.
Peter_K schreef: Overigens niet te fanatiek door blijven trainen als je spieren eenmaal op sterkte zijn. De rode spieren groeien het snelst. De witte bindweefsels groeien een stuk langzamer. Te snel door blijven gaan zonder de witte bindweefsels de tijd te geven om bij te benen kan tot overbelasting van pezen en dergelijke leiden, en dat zijn nare blessures.
Het is zelfs mogelijk je botten te beschadigen door te fanatiek aan spiertraining te doen.
Ik ken best wat mensen, o.a. op Papendal, die al jaren tweemaal per dag trainen en nergens last van hebben. Herstelcapaciteit is te trainen. Bij het rustig opbouwen en in balans trainen beperk je de risico's op blessures. Periodiseren is hierbij essentieel, met name van belang bij zgn. neuromusculaire training.

Grofweg zijn er de volgende type spiervezels (aangestuurd door brein middels kleine en grote motor-units):

Slow Twitch Type 1; ook wel langzame/ rode spiervezel genoemd
- lange contractietijd, matige kracht
- spiergroepen gedomineerd door slow twitch spiervezels groeien doorgaans het minst snel

Fast Twitch Type 2; ook wel snelle/ witte spiervezel genoemd
- kortere contractietijd en een grotere contractiekracht dan Type 1
- spiergroepen gedomineerd door fast twitch spiervezels groeien doorgaans het snelst

Type 2 is weer te verdelen in;
Type 2A: in staat om zowel aerobe verbranding te verrichten als snelle korte contracties leveren
Type 2B: alleen geschikt voor korte krachtige contracties
Type 2C: kan door specifieke training veranderen qua functie (van slow twitch naar fast twitch of vice-versa)
Yopie schreef:
En ik ga het gewoon proberen, sleur die fiets weer omhoog de bergen in en ga verder met een rugzak. Ja, klinkt stoer, nu alleen nog doen. Maar ik geloof zelf erg in 'Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid' en dat wordt m'n nordic wandelstok, daar hou ik me aan vast. :)
Mooi gezegd Yopie!

Ik ben ook begonnen met krachttraining! En met spierpijn :( en met de zweedse krachttterm FAN!! Nu alleen nog een fatbike en mijn baard laten staan. :lol:

Maar eerst met een paar vrienden naar Zweden! We verblijven in Orsa en gaan een paar MTB-routes volgen. En de Vasalopet! En een kano huren en vissen en biertjes drinken natuurlijk. 8)
We overwegen ook Are in Jamtland, het Bikepark met 500 kilometer trails, downhill en 1.000 hoogtemeters, COOOOL!! 8) 8) We twijfelen alleen omdat het 400 km is vanaf Orsa en we hebben weinig vakantiedagen. :cry:

Ben jij bekend met het Bikepark Yopie? oF lukt downhill niet met je dikke bike? Je hebt ook een MTB toch?

Groetjes, Douwe
DouweFries schreef:Nu alleen nog een fatbike en mijn baard laten staan. :lol:
Ik heb ook geen baard hoor!
Maar eerst met een paar vrienden naar Zweden! We verblijven in Orsa en gaan een paar MTB-routes volgen. En de Vasalopet!
O jee, ik herinner me een beloofd verslagje van de Vasaloppet. :oops: Was het een soort van vergeten, nou ja eigenlijk meer omdat ik er weinig over te zeggen heb. Maar zal 't nu echt, echt, echt van het weekend doen! Dan maar met veel foto's, om 't een beetje op te vullen.

Ik heb trouwens een tijd boven Orsa gewoond, bij Helvetesfallet, zeker een bezoekje waard! Zo ook Storstupet wat er circa 5km naast ligt. Het is een canyon met 30m hoge rotswanden waar de rivier Ämån doorheen buldert. Het Siljansleden, een 340km lang wandelpad volgt een paar km de rivier. D'r is een miniscuul gehuchtje op de weg erheen, circa 5 huizen met 3 x zoveel schuurtjes. Prachtig wonen daar, veel elanden, wolven en ook lynxen. En één keer berensporen in de tuin, gigantisch breed en diep, soort Yeti of Bigfoot, echt indrukwekkend om te zien (er leven circa 400 beren in Dalarna).
Veel plezier alvast Douwe!
Ben jij bekend met het Bikepark Yopie? oF lukt downhill niet met je dikke bike? Je hebt ook een MTB toch?
Was toevallig eergisteren met de fatbike op de skipiste, was echt waardeloos, spiegelglad, veel te steil en ben snel weggegaan. Maar ja, das het einde van de winter, dat bedoel je vast niet. :wink:
Ik heb het zelf niet zo met downhill, skiliften, schansen en alles daaromheen. Ook de snelheid, het racen hoeft voor mij niet. En ben een keertje behoorlijk gevallen, brr pijnlijk, niet leuk. Vind het wel leuk om via sluipweggetjes de piste op te fietsen, die kleine fietsjes aan de stoeltjeslifit te zien bungelen en vooral 't enthousiasme van die stoere gasten is leuk. Zijn altijd vrolijk en gezellig, sjeesen met een brul naar beneden enzo. En respect voor hun lef!

Het zijn wel allemaal fullys, heb hier nog nooit een fatbike gezien, behalve die van mij maar dat is niet echt serieus te noemen. Er wordt me ook weleens naar het verschil tussen mtb/fatbike gevraagd, van snelheid, comfort etc. en hoe te vergelijken met full-suspension/hardtrail. Maar meestal denkt men dat een fatbike alleen voor de fun en zwaar/onhandig is en dáár ben ik het natuurlijk niet mee eens. Want ik kan veel op de fatbike, hij is bv veel voorspelbaarder bij obstakels, bij enge afdalingen geeft ie meer vertrouwen en ook in bochten dendert ie door daar waar ik de mtb moet afremmen. En hij remt geweldig! zijn natuurlijk ook remschijven t.o de velgremmen van m'n mtb maar de fatbike staat veel vaster op de grond, heeft met z'n dikke wielen bijna altijd contact dus daardoor pakken gelijk de remmen. Althans zo voelt dat. Ik zie ook vaak kromme velgen, gebroken spaken en lekke banden bij dat soort ritten en heb een sterk vermoeden dat dat bij een fatbike weleens anders zou zijn. Maar ik ben geen downhiller, ook geen 'echte' mtb'er dus weet er te weinig vanaf.

Hier een youtube filmpje: Are fatbikes faster than trailbikes? Voordat je kijkt wel eerst een antwoord bedenken, ik had het iig fout!



En hier zomaar een filmpje van één van de routes in Åre Bikepark, geloof dat er meer dan 30 routes zijn, maar weet niet zeker.

Yopie schreef:
O jee, ik herinner me een beloofd verslagje van de Vasaloppet. :oops: Was het een soort van vergeten, nou ja eigenlijk meer omdat ik er weinig over te zeggen heb. Maar zal 't nu echt, echt, echt van het weekend doen! Dan maar met veel foto's, om 't een beetje op te vullen.
Jaaaaa met veeeeel foto's!! En Yopie .. rustig aan hoor, geniet eerst van je weekendje weg op de motor!! 8) 8)
Ik heb trouwens een tijd boven Orsa gewoond, bij Helvetesfallet, zeker een bezoekje waard!Zo ook Storstupet wat er circa 5km naast ligt. Het is een canyon met 30m hoge rotswanden waar de rivier Ämån doorheen buldert.
Prachtige tip! Daar gaan we zeker naar toe! Thanx!

Erg ruig daar zeg, wolven en beren in je tuin :shock:

Ook bedankt voor de BikePark video ... we denken nu dat het een pietsje te ruig is. :oops: Watjes uit plat Nederland. :oops:

Geweldig topic dit! 8)
Yopie schreef:
DouweFries schreef:Maar eerst met een paar vrienden naar Zweden! We verblijven in Orsa en gaan een paar MTB-routes volgen. En de Vasalopet!
O jee, ik herinner me een beloofd verslagje van de Vasaloppet. :oops: Was het een soort van vergeten, nou ja eigenlijk meer omdat ik er weinig over te zeggen heb. Maar zal 't nu echt, echt, echt van het weekend doen! Dan maar met veel foto's, om 't een beetje op te vullen.
Ik schaam me best wel ja, want hier komt eindelijk 't beloofde verslagje van de Vasaloppet.
Tis naast de beroemde skiwedstrijd ook een mtb-race en daar waren vorig jaar 20.000 fietsers dus let op wanneer je gaat, kan weleens druk zijn! Maar toen ik er was (eind okt) was er geen enkele fietser of wandelaar, alleen maar wat jagers. De route is 90km lang, tussen Sälen en Mora (midden zweden) met circa 46km bospad, 37km grusweg en 6km asfalt. Een paar km korter dan de asfaltweg die er parallel aan loopt. Er is een speciale fietskaart (de VasaloppsArenan) en verder zijn er alleen wat kleine gehuchtjes op de route (geen winkels of koffiettenten) dus zorg voor voldoende eten/water.

Ik was eerst een paar dagen in het berggebied boven 't skidorpje Sälen, mooie mtb-routes daar, aanrader! Daarna door sneeuw/ijzel naar beneden geglibberd en naar het startpunt van de Vasaloppet gefietst.
De heenweg van de Vasaloppet deed ik in twee dagen maar de terugweg knalde ik in één keer terug. Dat laatste was alleen een beetje teveel, ik fietste nl na de 90km nog omhoog het gebergte in, was bijelkaar 130km en das best wel wat met een bepakte fatbike op vnl offroad. De laatste 40km was gelukkig over asfalt maar het was ook bergopwaarts, donker, in de sneeuw en toen de achterlichten er plots mee stopten (alletwee!) was de lol er vanaf. Vrachtwagens die je achter je hoort brullen terwijl je geen lamp hebt en door vangrails niet kunt uitwijken is niet echt mijn ding. Je krijgt wel een enorme stoot adrenaline zodat je harder fietst maar leuk is anders. Had eigenlijk 't tentje moeten neerzetten maar had de sleutel van een stuga gekregen dus er wachtte een warm bed, douche en koffiepot. En ja, dat kon ik niet weerstaan, was te verleidelijk. Was toen wel extra leuk om aan te komen, moe maar heerlijk voldaan! :)

De Vasaloppet zelf was ook niet echt mijn ding, ik fiets altijd al over grus- en bospaden dus had er snel genoeg van. Ben daarom gelijk van de route afgegaan, heb wild- en wandelpaden gevolgd, door moeras geworsteld, was soms verdwaald omdat veel paden niet op de kaart staan, heb nog een tijd over een spoorbaan gehobbeld, een droge beekbedding gevolgd (was soms net breed genoeg om in te fietsen) en zo werd het toch nog een mooi fatbiketocht(je).

Wat wel minder was, was dat de elandjacht was begonnen en dan moet je eigenlijk niet in het bos zijn, kan gevaarlijk zijn. Zag wat 'Pas op elandjacht' borden, jagers, roestige volvo's met aanhangers en hoorde soms zware schoten. Op een gegeven moment kreeg ik daar toch de zenuwen van, was ook bang voor een aangeschoten eland die de fiets en mij zou platwalsen en ben toen een dorpje ingereden. Daar werd ik bij een klein klompenwerkplaatsje door drie vrouwen spontaan binnengehaald en getrakteerd op koffie, warme kaneelbroodjes en verhalen over de hippietijd, Parijs, verliefdheid en sex op het strand. Was een leuke ontmoeting, hebben heerlijk gelachen.
Toen ik later het bos weer in wilde, vertelden ze dat er die dag iemand het ziekenhuis in was geschoten en dat het beter was om op de weg te blijven. Heb toen de fatbike maar knallendhard opgepompt en ben verder over 't asfalt gegaan, had geen zin in een kogel in m'n kont. Later hoorde ik dat er ergens anders in het bos iemand was doodgeschoten, het zoveelste jachtongeluk.

De geschoten elanden belanden trouwens in de vriezer, behalve hoofd, hoeven en huid, dat laat men in 't bos voor de roofdieren liggen waardoor je dat nog weleens zwervend op de fatbike tegenkomt. Soms kan dat schokkend zijn, zelf ben ik 't gewend maar het blijft een triest gezicht, een afgezaagd elandhoofd en vier onderbenen zien liggen. Het trieste is ook dat een kalf bij zijn dode moeder blijft, hij voelt zich daar veilig maar helaas is hij dan een zeer makkelijk slachtoffer voor de jagers. Ook een dode eland op een aanhanger, met de lange poten bungelend over de rand en daar bovenop het dode kalf die met gebroken ogen naar me staart doet me soms grommen.
Hou er dus rekening mee dat er in bepaalde maanden in de bossen gejaagd wordt, trek een fluoricerend vestje aan en maak lawaai zodat de jagers je op tijd horen. Hier nog wat cijfers over de jacht: vorig jaar mocht er in zweden meer dan 96.000 elanden worden geschoten waarvan meer dan 6.000 in de provincie Dalarna (waar de Vasaloppet loopt). En dat in een paar maanden tijd..

Oeps, het is toch weer een lap tekst geworden, nu ook nog een zooitje foto's erbij plaatsen .. :D

Afbeelding
Het startpunt, tijdens de (ski)Vasaloppet komen hier meer dan 60.000 skiërs en das veel voor het 500 inwoners tellende Sälen.

Afbeelding

Km's lange gruswegen en tijdens de jaarlijkse MTB-race knallen hier circa 20.000 fietsers, maar nu is er 90km lang gelukkig niemand te zien!

Afbeelding
De hele route is prima te doen met een 'gewone' vakantiefiets (bedoel de hier nogal vastomlijnde ideeën over hoe een vakantiefiets eruit moet zien). :wink:

Afbeelding

Al snel kom ik een spannend pad tegen en borrelen er gelijk vragen omhoog: waar gaat dat heen, zou het daar mooier zijn, zouden er grotere bosbessen groeien, zou er diepe modder zijn en stinkende moerassen, stromende beekjes, dikke boomwortels, omgevallen bomen, huizenhoge rotsen en elanden die niet opzij willen? En opeens is het erg belangrijk antwoorden te vinden dus pak ik de fatbike, fiets het pad op en gelijk wordt het leuker!

Afbeelding

Ik volg bosbouw-, wandel en wildpaadjes, fiets door zwarte blubber, rode bosgrond en stromende beekjes waar je net geen natte sokken krijgt. En ik verdwaal natuurlijk.

Afbeelding

De bosbessen zijn niet groter maar omdat het zwaarder fietsen is stop je vaker dus kun je er meer van eten. :)

Afbeelding

Een droogstaand beekje waar soms in te fietsen is en wat naar een spoorbaan loopt.

Afbeelding

Dus bandendruk lager en dan maar hobbelend verder, één voordeel: een spoorbaan is bijna altijd vlak.

Afbeelding

Overal staan ze, de "Pas op elandjacht" borden.

Afbeelding

Langs de hele route liggen windshelters, prima om te schuilen of te eten.

Afbeelding
Bos, heuvels, meren, blokhutjes op stenen .. een echt fatbike paradijs! 8)
Wat een ontzettend leuk geschreven bericht Yopie!

Ik houd de fat bike berichten niet systematisch bij omdat ik zelf geen fat bike heb. Maar wat ik zo goed vind aan dit topic is dat het een goede balans biedt tussen materiaal en daadwerkelijk fietsen en zelfs fietsavonturen. (Topics die alleen maar over fietsmaterialen gaan vind ik saai, en de reacties worden vaak betweterig.)

Nog vijf berichten te gaan en mag je zelf het 1000e bericht aantikken :D
Ha, in een aantal van die windshelters heb ik overnacht toen ik in Zuid-Zweden een meerdaagse kanotocht maakte. Dat was prima toeven!
Mijn nieuwste speeltje getest tijdens Pasen ;-)

Afbeelding
Kootwijker... zand...

Afbeelding
... want daar heb ik hem onder meer voor :-)

Afbeelding
Zo mooi daar!

Afbeelding
Bossen bij Loenen op de Veluwe...

Afbeelding
... met wandelaars die denken, dat je op een...

Afbeelding
... maanfiets rijdt :lol:

Afbeelding
I'll be back 8)
Leukleukleuk!
Vertel eens Smitty, hoe ging dat met je fatbike op het losse zand?
Mooie foto's ook.
Maurice schreef:Vertel eens Smitty, hoe ging dat met je fatbike op het losse zand?
Mooie foto's ook.
In het zand ging het prima. Maar het had die nacht ook flink geregend waardoor het zand nat en hard was. Ik heb ook wel stukken zacht zand gehad en ook dat was geen probleem.

Het is nu wachten op een tijdje warm/droog weer. Dan weet ik echt wat de banden in het zand kunnen. De 4"'s stonden nu op 8 psi / 0,6 bar.

Het was sowieso een heerlijk gevoel om ergens te rijden waar dat normaal niet kan; en ook bijna niemand komt :)

Wordt vervolg,
Maarten