Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke route van Dushanbe naar Kalaikhum? - Forum Wereldfietser

Welke route van Dushanbe naar Kalaikhum?

Deze zomer fietsen mijn vrouw en ik de Pamir highway van Dushanbe naar Osh. De route is min of meer duidelijk: ofwel blijven we op de highway zelf, ofwel volgen we de grens met Afghanistan en sluiten we later terug aan op de M41.
Ons dilemma ligt eerder in het begin van de tocht. Welke route nemen we vanuit Dushanbe tot in Kalaikhum? Dit kunnen we langs het noordelijk traject doen, dat is iets korter dan het zuidelijke. Volgens de kaart, zou het zuidelijke traject iets betere weg kunnen zijn, waardoor we misschien wat makkelijker vorderen.
We hebben een dikke 3 weken voor het volledige traject van Dushanbe tot Osh, dus jammer genoeg zal tijd(sdruk) toch steeds in meer of mindere maten onze beslissing bepalen. Wie kan ons ervaringen delen?
Met dank voor jullie reacties.
Bart
Een van de hoogtepunten in de regio voor ons en andere fietsers die het in dezelfde tijd als ons fietste was de 'groene berg', de noordelijke route naar Kalaikhum. Prachtig groen, mooie landschappen en koeler dan de zuidelijke die erg heet is volgens de verhalen. Deze noordelijke route en de Wakhan vallei waren voor ons de highlights daar. Echt zoveel mooier dan de Pamir zelf die ons eigenlijk een beetje tegenviel!

Drie weken is heel heel erg kort voor datgene wat jullie willen! Naast het aantal km's kan je namelijk ook opgehouden worden door permit perikelen - zeer gebruikelijk! Wij hebben meer dan een week in onzekerheid moeten wachten in Dushanbe (ondanks de steekpenningen) en onderweg duurde het een eeuwigheid voordat we onze Pamir permit konden verlengen. Het immigratiekantoor verhuisde bijvoorbeeld letterlijk voor onze ogen - het bureau en de computer werden de deur uitgedragen tijdens ons consult. :lol: Om weer te verhuizen naar de plaats waar het kantoor twee maanden daarvoor aangevallen was. In de daarop volgende dagen liep de functionaris de deur uit voor een lunch die duurde tot de volgende dag. Uiteindelijk zijn we geholpen door tussenkomst van een NGO. En dan heb ik het nog niet over eventuele hoogteziekte en buikloop wat erg veel voorkomt in de regio, waardoor je pauze moet houden. Wij hadden een visum van 45 dagen en slechts 2-3 dagen over toen we de grens van Kirgizië passeerden. NB let ook op het nieuws. Dus niet het Nederlandse nieuws (want daar is deze regio onderbelicht) maar het Engelstalig nieuws uit de regio. De regio is namelijk nogal explosief met regelmatig clashes tussen bevolkingsgroepen waardoor (interne)grenzen regelmatig worden gesloten. Sinds kort zijn er ook geruchten dat de Taliban vanuit Afghanistan de regio infiltreert bij de Panji rivier in de Wakhan vallei. Daarom zitten er nu ook Russische militairen. Dus informeer je goed over de actuele situatie. Bijvoorbeeld via: http://www.eurasianet.org

Hier een impressie van onze reis ...


Bron
Blanche,
Hartelijk dank voor je informatie, hoewel ze ons met een klap terug met de voeten op de grond zet.
De permits hoopten we op voorhand vanuit België te regelen, zodat we ter plaatse overal vlotjes door kunnen...misschien een beetje naïef...
Je opmerking over de Afghaanse Thaliban had ik al eerder gehoord, maar nog niet verder onderzocht. Wellicht is dat het grootste probleem, want om te fietsen met de hete adem van terroristen of schietgrage militairen in je nek hoef ik niet naar de Pamirs, dat kan tegenwoordig in Brussel ook, spijtig genoeg.....er valt dus nog wat te onderzoeken....
Je filmpje toont dan weer mooi de reden waarom we aan dit avontuur willen beginnen.
met vriendelijke groet.
Bart
Hee Bart - sorry ik wilde je niet laten schrikken. Ik heb trouwens niet gezegd dat de GABO permit niet vanaf huis te regelen is. Daar hebben wij geen ervaring mee. Wij zijn uiteindelijk meegelift met een van de grootse reisorganisatoren in Dushanbe die de permits voor een hele grote groep reizigers van een georganiseerde reis moest regelen (die dus vanuit huis kwamen) want bij het GABO kantoor in de stad kwamen we niet veel verder dan een dagelijkse njet. Zelfs hij kwam in eerste instantie niet veel verder maar heeft uiteindelijk met veel moeite en de nodige steekpenningen het voor elkaar gekregen. Uiteraard hebben we dus meer moeten betalen. Anderen is het destijds niet gelukt en die hebben hun permits via Kirgizstan voor een nog hoger bedrag moeten regelen. Hoe dan ook - ook al heb een permit, als er incidenten zijn, gaat de boel op slot en kom je er niet langs de meerdere checkpoints onderweg. Anyway wij behoorden tot de eerste reizigers die er weer door mochten nadat de boel zeker een zestal weken op slot had gezeten vanaf Dushanbe. De Pamirs waren bij ons onderdeel van een langere reis dus deze perikelen horen er dan bij. De Britse dienst voor Buitenlandse Zaken hebben een handig twitter account. Ik heb onderweg ook met hen contact gehad over de toestand. Net voordat wij gingen was de grens tussen Kirgizstan en Tajikistan weer eens gesloten en was er die aanslag op het GABO kantoor. Heel eerlijk zou ik als ik maar drie weken had - een andere regio kiezen om te fietsen. Drie weken is echt te weinig qua lengte van de tocht!
De Pamir Lodge in Khorog geeft via hun Facebook pagina regelmatig informatie door mbt de situatie van de wegen en de veiligheid in de regio. Een GBAO permit, kun je het beste tegelijk met je visum in Brussel aanvragen, wel van tevoren geld overmaken, en een bewijs van overschrijving meenemen,want ze nemen daar geen contant geld aan.
Ah Gerrit door jou kom ik weer op dit ... Vergeet META in Murghab niet!
Zij hebben ons ook geholpen met onze verlenging en doen goede dingen in de regio voor de lokale bevolking met behulp van o.a. toerisme.

http://www.meta.tj
Dag allemaal,
dank voor jullie reacties. Blanche bevestigd een beetje mijn buikgevoel...3 weken is krap. Maar omdat dat min of meer de langste periode is die we weg raken en omdat die trip al lang kriebelt ben ik wat voorbijgegaan aan mijn buikgevoel. Dus, dank je wel om alles opnieuw in het juiste perspectief te plaatsen.
Vorig jaar waren we 3 weken in Kirgizië en dat is ons zo bevallen dat we misschien als plan B terug keren....plaats genoeg om te fietsen op deze aardkloot.
hartelijke groet
bart