Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke band monteren? - Forum Wereldfietser

Welke band monteren?

Ik overweeg om andere banden te kopen voor mijn trekkingfiets (28''), maar weet niet of dat verstandig is. Mijn gewicht inclusief bagage is zo'n 125 KG. Sinds mijn vorige vakantie heb ik de marathon XR gemonteerd en heb het idee dat deze een hoge rolweerstand heeft. M.a.w. ik het het idee dat er stroop aan mijn banden zit. Wie weet of ik er goed aan doe om bv de travelcontact van Conti te monteren. Of heb ik dan een risico wat betreft draagvermogen?
Fred Borrel schreef:Ik overweeg om andere banden te kopen voor mijn trekkingfiets (28''), maar weet niet of dat verstandig is. Mijn gewicht inclusief bagage is zo'n 125 KG. Sinds mijn vorige vakantie heb ik de marathon XR gemonteerd en heb het idee dat deze een hoge rolweerstand heeft. M.a.w. ik het het idee dat er stroop aan mijn banden zit. Wie weet of ik er goed aan doe om bv de travelcontact van Conti te monteren. Of heb ik dan een risico wat betreft draagvermogen?
standaard marathons?

Het draagvermogen van de band is afhankelijk van de maat en niet van het type. (zo is het draagvermogen van een 50-559 140 kg)

De rolweerstand kan inderdaad veel schelen, en is op vlak terrein tot een kilometer of 15 per uur de belangrijkste weerstand die je ondervindt. Op de site van de Fietsersbond staan wat metingen die er niet om liegen. Ik ben erg tevreden over de standaard Marathons, maar veel hangt natuurlijk af van het gebruik. Is dit gewoon voor in (west) Europa?
Ik heb overigens nog wel een suggestie: monteer de breedste band die nog goed in je frame past. Brede banden hebben een groter draagvermogen, geven meer comfort, en hebben vaak wat minder rolweerstand.
Wim
m-gineering schreef:Het draagvermogen van de band is afhankelijk van de maat en niet van het type. (zo is het draagvermogen van een 50-559 140 kg)
Niet helemaal mee eens. Er zijn verschillen in de maximale drukken die op banden vermeld staan, bij dezelfde breedten. Een band die je harder mag oppompen heeft m.i. dan automatisch een hoger draagvermogen. Een en ander lees ik ook af in de tabelletjes van Schwalbe e.d.
De standaard Marathons zijn m.i. inderdaad een prima alternatief voor de XR's. Achterband wel oppompen tot de max, met hulp van manometer. Tijdens vakanties is mijn totaalgewicht ook zeker 125 kg en ik mijdt stenige paden dan niet, in ieder geval niet vanwege mijn banden.
Groet,
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Het draagvermogen van de band is afhankelijk van de maat en niet van het type. (zo is het draagvermogen van een 50-559 140 kg)
Niet helemaal mee eens. Er zijn verschillen in de maximale drukken die op banden vermeld staan, bij dezelfde breedten. Een band die je harder mag oppompen heeft m.i. dan automatisch een hoger draagvermogen. Een en ander lees ik ook af in de tabelletjes van Schwalbe e.d.
De standaard Marathons zijn m.i. inderdaad een prima alternatief voor de XR's. Achterband wel oppompen tot de max, met hulp van manometer. Tijdens vakanties is mijn totaalgewicht ook zeker 125 kg en ik mijdt stenige paden dan niet, in ieder geval niet vanwege mijn banden.
Groet,
Leon
ik formuleerde misschien wat kort:

marathon 37 622 110 kg
marathon racer 35-622 110 kg
marathon plus 37-622 110 kg
marathon xr 37-622 115 kg
maraton slick 32-622 100 kg
marathon 308 32-622 100 kg

Ok, ik ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb dus Marathon XR 37-622 en fiets daar eigenlijk alleen maar mee in Europa op verharde wegen. Zou het misschien een optie zijn om Conti Contact te monteren? Volgens Snel in Utrecht is dit geen probleem. Wat is jullie mening. Hoor graag.

Ik heb zelf naar tevredenheid Conti Top Touring banden voor vakantie in Europa op verharde wegen. Maar mijn vriend die veel zwaarder is, had problemen met deze banden. Gescheurde wangen. Dus misschien toch niet geschikt voor zwaargewichten. Ik weet niet of en hoe de TT van andere conti's verschilt.

Lisette

Dat kan natuurlijk. Ik heb er zelf geen ervaring mee, al heb ik er een vouwband van bij me als reserve (nog niet gebruikt dus). De gewone Schwalbe Marathon zit in dezelfde hoek, en daar heb ik zoals gezegd wel (goede) ervaringen mee. Ik vermoedde al dat je 37 mm brede banden zou gebruiken. Kijk eens of 42 mm ook past in je frame en onder je spatborden (ik vermoed van wel).
Wim

Dan zal ik de vraag aan jullie anders stellen: welke band zou je dan gezien mijn totaalgewicht monteren met de wetenschap zoals hierboven beschreven?

of toch maar de Travelcontact van Conti? Dit wordt er in ieder geval over gezegd: Onder het loopvlak zit een geweven kevlar laag, die het doordringen van scherpe voorwerpen onmogelijk maakt. Doordat de geweven laag soepel kan bewegen, heeft deze band een zeer lage rolweerstand. Continental geeft zelfs 1 jaar garantie tegen lekrijden als gevolg van scherpe voorwerpen! Lage rolweerstand, sterk, lange levensduur, kortom een ideale tourband.

Ik gebruik de Schwalbe Marathon 1,9x26 op onze vakantie tandem met een kind achterop. Totaal gewicht van fiets, berijders en bagage is in de buurt van de 150 kg. Dat gaat probleemloos, ook op af en toe onverharde wegen. Schwalbe wilde bij dit gebruik niet instaan voor de nog wat snellere 50 mm Big Apple. Kortom, deze gewone Marathon zou ook bij jou goed moeten gaan, al zijn er vast van andere fabrikanten als Conti ook goede alternatieven. Iets lichter zou ik inderdaad niet monteren.
Wim

of anders deze: Maxxis Overdrive. Sterke lichtlopende band met een geweven kevlar laag. In tegenstelling tot de andere banden met antileklaag wordt er in de Overdrive geen kevlar stukjes gebruikt, maar een geweven kevlar laag. Hierdoor is de band zeer antilek, maar is toch lichtlopend. De geweven laag geeft de band ook een hoge sterkte tegen scheuren. Een top band die zeker serieus genomen kan worden onder de wereldfietsers en de Duitse merken overtreft. Geschikt voor fietsvakantie gebruik.

Ik ken deze niet, maar de Koga Globetraveller wordt er standaard mee afgeleverd; slecht zal hij dus niet zijn....

Ik zou die conti's proberen en een reservevouwband mee op reis nemen. En in verweggistan toch de XR's eronder.

Fred Borrel schreef:of toch maar de Travelcontact van Conti? Dit wordt er in ieder geval over gezegd: Onder het loopvlak zit een geweven kevlar laag, die het doordringen van scherpe voorwerpen onmogelijk maakt. Doordat de geweven laag soepel kan bewegen, heeft deze band een zeer lage rolweerstand. Continental geeft zelfs 1 jaar garantie tegen lekrijden als gevolg van scherpe voorwerpen! Lage rolweerstand, sterk, lange levensduur, kortom een ideale tourband.


Ik heb startend met 75kg + 35 kg= 110 kg en na 7 weken op ± 100 kg uitkomend achter met de Travelcontact en voor met Top Touring van Conti beide 37-622 gefietst, 3800km naar Spaanse grens en terug.
Voorband geen problemen maar bij de achterband gingen de wangen stuk.
Het gevoel van een slag in je wiel op gladde wegen.
Dit is goed opgelost met Conti maar ik twijfel wel er wel aan of ik deze band bij een langere tour er weer op zal leggen. Ik kies dan eerder beide Top Touring.

Wil.

Je hoort vaker van wangen die het begeven bij Conti banden. Persoonlijk heb ik niet zoveel zin te ontdekken bij welke typen dat nu precies is, en of het alleen om sommige partijen gaat. De achterband krijgt het overigens het zwaarste te verduren, en dat lijkt me eeerder de reden dat het juist je achterband was die het begaf.
Wim

Ik heb de Travelcontact van Conti en heb er Spanje van noord naar zuid, Rotterdam-Rome en 2500 km op de filippijnen mee gefietst over zeer slechte wegen en in totaal maar één lekke band mee gehad, prima band! :D
Peter.