Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein van Brussel naar Bazel verdwijnt - Forum Wereldfietser

Trein van Brussel naar Bazel verdwijnt

Hij is op dit forum een paar keer ter sprake gekomen: de trein van Brussel naar Bazel waarin ook fietsen meekunnen. Deze trein stopt per 1 april. Er komt een TGV van Brussel naar Staatsbrug voor in de plaats. Het is op dit moment niet duidelijk of ook fietsen ongedemonteerd meekunnen in deze TGV. Ga er maar uit van niet, want in geen van de huidige TGV's die vanaf Brussel-Zuid vertrekken kunnen fietsen ongedemonteerd mee.

Zie het volgens persbericht:

Trein Brussel - Zwitserland gaat verdwijnen.

Treinreizigers kunnen vanaf volgende maand niet meer rechtstreeks per trein vanuit België naar Zwitserland. Daarmee verdwijnt het laatste restant van het EuroCity-netwerk uit de Benelux. In plaats van de trein naar Zwitserland komt er wel een snelle TGV tussen Brussel en Straatsburg.

Dat meldt de website Brusselnieuws . Op dit moment sporen dagelijks nog twee treinen vanuit de Belgische hoofdstad naar Zwitserland. De twee treinen, ook bekend als de Iris en de Vauban, hebben een lange geschiedenis die teruggaat tot de jaren 1970 en de prestigieuze Trans-Europ-Express. Jarenlang reden de treinen tot Zürich of zelfs Milaan. Sinds de laatste eeuwwisseling zijn de trajecten echter stelselmatig ingekort en sinds enkele jaren was de rit beperkt tot Basel. Omdat er ondertussen extra haltes werden toegevoegd, liep de reistijd op tot meer dan zeven uur.

Ondanks dat de treinen verdwijnen, zijn reizigers straks wel sneller in Straatsburg. Dat komt omdat er een nieuwe rechtstreekse verbinding komt tussen Brussel en Straatsburg. Het gaat om een TGV-verbinding via Parijs. De trein zal in het begin slechts 1x per dag rijden. Pas rond de zomer komt er een tweede trein bij.

De reistijd van de nieuwe TGV zal bij introductie vier uur bedragen, vanaf de zomer 3.40 uur. Dat is twee uur sneller dan de huidige EuroCity. Medewerkers van de Europese instellingen die naar het Europees parlement in Straatsburg trekken, moeten er wel de metrorit tussen Schuman en het Zuidstation bijtellen. In tegenstelling tot de EuroCity-treinen doet de TGV niet de de stations van de Europese wijk aan. Bovendien zal de prijs niet langer vastliggen en wordt reserveren verplicht.


http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/d ... witserland
Ik heb op 31 maart op de laatste of voorlaatste? Trein gezeten. Zonde. Het eerste traject van Brussel-Noord naar Luxemburg ging traag, heel traag door de verschillende haltes en geringe snelheid die mogelijk is op dit traject. Vanaf Luxemburg ging het snel. In België zat er wat volk op voor rand Brussel, maar nog geen 10 man voor Basel zelf. In Luxemburg veranderde dit. Meer en meer volk( tot 200 man) die trein namen naar Basel. Ook zij vonden het verdwijnen spijtig want ook zij hebben enkel duurder alternatief. Weer een trein minder om zonder zorgen in iets of wat centraal Europa te geraken. De terugrit zat trouwens afgoed vol bij vertrek. Er was geen Coupe meer bij schijnbaar voor fietsen dus fiets maar in Coupe gezet.
Met TER en IC treinen kan nog steeds van Bazel via Straatsburg, Metz en Luxemburg naar Brussel worden gereisd. Met 3 of 4x overstappen duurt deze reis 8 tot 10 uur. Alle treinen hebben ruimte voor enkele fietsen, die niet gereserveerd kan worden. Meer informatie heb ik hier op de website van de frontlijnroute gezet.
De spoorwegen stimuleren zo wel het fietsen; het wordt steeds aantrekkelijker om dergelijke afstanden te fietsen ipv per trein te reizen...
Bedankt Kees. Van de zomer ga ik waarschijnlijk gebruik maken van deze treinen dus bedankt voor de informatie :)
Voor de aardigheid heb ik eens gekeken welke omwegen de spoorwegmaatschappijen ons met hogesnelheidstreinen willen laten maken:

Bazel - Brussel hemelsbreed: 435 km (1 uur vliegen)
Bazel - Brussel over de kortste weg via Luxemburg: 575 km (8:06 uur met de trein)
Bazel - Brussel via Keulen: 700 km (6:19 uur met de ICE)
Bazel - Brussel via Parijs: 900 km (5:13 uur met TGV, metro en Thalys)

Die enorme omweg via Parijs kan alleen in ruim 5 uur gereden worden door flink te scheuren op de hogesnelheidslijnen. Overigens kunnen de TER-treinen ook best snel (tussen Luxemburg en Metz gaan ze af en toe 160 km/uur). Een gewone intercity zou Bazel-Brussel over de veel kortere route via Luxemburg ook in ruim 5 uur af moeten kunnen leggen tegen veel minder kosten. Maar daar kicken politici en spoorwegbazen niet op...
keesswart schreef:Een gewone intercity zou Bazel-Brussel over de veel kortere route via Luxemburg ook in ruim 5 uur af moeten kunnen leggen tegen veel minder kosten. Maar daar kicken politici en spoorwegbazen niet op...
De NS lijkt daar gaandeweg wel weer iets meer op te kicken.
Casartelli schreef:
keesswart schreef:Een gewone intercity zou Bazel-Brussel over de veel kortere route via Luxemburg ook in ruim 5 uur af moeten kunnen leggen tegen veel minder kosten. Maar daar kicken politici en spoorwegbazen niet op...
De NS lijkt daar gaandeweg wel weer iets meer op te kicken.
De ICE tussen Amsterdam en Frankfurt wordt gezamenlijk geexploiteerd door NS en DB
Het deel tussen tussen Amsterdam en Keulen loopt zachtjes uitgedrukt niet zo denderend. Dat komt doordat het een ICE is die over gewoon spoor gaat.
Het ziet er niet naar uit dat er HSL-spoor komt. Waarom laat je een dure ICE rijden, terwijl die niet sneller rijdt dan een gewone en goedkopere Intercity?
NS stelt daarom voor om de ICE te vervangen door een gewone Intercity. Deze kan dan in Nederland geintegreerd worden in de binnenlandse dienstregeling en in Duitsland in de Duitse binnenlandse dienstregeling en kan zo extra reizigers trekken. Deze gewone Intercity kan dan een keer per uur rijden in plaats van de ICE die slechts twee keer in de twee uur rijdt.
http://www.jonggroen.be/nieuws/naar-zwi ... verstappen.

Ik zat op de laatste trein van Brussel naar Bazel. Een Vlaamse oppositiepartij is mij en mijn treinkameraad Jef komen interviewen. Toch spijtig van die trein
Ik reis voor het werk vrij vaak met de ICE naar Keulen, en ben daar wel tevreden over. Het gaat niet zo snel als een ICE echt kan, maar het is wel erg comfortabel. Ik reis vrijwel steeds 's avonds, en dan is het ook fijn dat er een fatsoenlijk restaurant aan boord is. Voor wereldfietsers zijn dit natuurlijk geen relevante overwegingen. Dan wil je gewoon je fiets mee kunnen nemen.
Ik zou denken dat een fiets die met de vrij eenvoudige Rinko techniek half uit elkaar gehaald kan worden voor dit soort vervoer steeds aantrekkelijker begint te worden. Ik heb de kleine lettertjes van het hogesnelheids treinen net nog niet bekeken, maar ik zie wel kansen.
In Duitsland gelden in de ICE dezelfde voorwaarden voor fietsen als in de Thalys, maar de NS heeft de regeltjes voor het Nederlandse traject nog wat aangescherpt:

ICE binnen Nederland

ICE reizigers met een NS binnenland kaartje mogen onverpakte vouwfietsen meenemen.
ICE reizigers met een internationaal ticket mogen verpakte vouwfietsen meenemen, maar geen onverpakte.
ICE reizigers mogen geen gewone fietsen meenemen, ook niet als ze gedemonteerd en verpakt zijn. Tenzij ze geheel in een koffer van niet groter dan 85 cm zijn gestopt.

ICE trajecten in Duitsland

Vouwfietsen of gewone fietsen worden uitsluitend als handbagage toegelaten in ICE, mits gedemonteerd en verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen 120 cm x 90 cm.


Dus als je met je verpakte fiets in de ICE van Keulen naar Amsterdam reist en in Duitsland keurig aan de regels voldoet, kun je later in dezelfde trein door een Nederlandse conducteur uit de trein gezet worden.
Ik vind het spijtig en onbegrijpelijk dat luchthaven overheidssteun krijgen, luchtvaartmaatschappijen geen belastingen betalen op brandstof en tegelijkertijd een functioneel treinnetwerk steeds verder wordt ontmanteld onder het mom van "het is niet kosten dekkend".

Meer en meer lijkt het erop dat de fiets het enige duurzame alternatief wordt ook op lange afstand (behalve als je richting Frankrijk gaat). Dat vind ik vreemd. (Bovendien maakt het het wel moeilijk, niet iedereen ziet het zitten om zo'n afstanden te fietsen)
Er is ook goed nieuws: De nieuwe duitse ICE 4 treinen hebben 8 fietsplaatsen. Deze treinen gaan in duitsland in eerste instantie op binnenlandse trajecten rijden en gaan de oudere ICE 1 en 2 op termijn geheel vervangen.

Voorlopig rijdt tussen amsterdam en frankfurt de ICE3 zonder fietsen.
Net als bij de nachttrein wordt Düsseldorf een interessant overstapstation om op duitse ICE4 treinen naar basel of München te stappen. Op termijn zal ook de trein Amsterdam Berlijn met dit materieel gaan rijden.

Ik zal in de gaten houden waar de ICE4 gaat rijden en dat hier terugmelden....

Hier nog een keer het interieur van de nieuwe ICE4:

Afbeelding

grt Hans
[quote="yeshouse"
Net als bij de nachttrein wordt Düsseldorf een interessant overstapstation om op duitse ICE4 treinen naar basel of München te stappen.

grt Hans[/quote]
Als ik nu kijk, doet de ICE er van Dusseldorf naar Basel er 4:13 minuten over, maar met een overstap op Frankfurt. Als er nu met de ICE4 een directe lijn komt...zou heel mooi zijn.