Additionally, paste this code immediately after the opening tag: betaalbaar alternatief voor Nitto Albatross? - Forum Wereldfietser

betaalbaar alternatief voor Nitto Albatross?

Het huidige stuur op mijn racefiets voldoet niet en nu zag ik de Nitto Albatross waarvan ik vermoed dat ik daarmee weer klachtenvrij kan fietsen. Echter ik vind de prijs nogal aan de hoge kant om even te proberen. Ik heb wel de xlc comfort gezien maar kan geen specs vinden qua breedte, sweep en rise. Weet iemand een betaalbaar alternatief voor de Nitto? Dit stuur is 56cm breed, 6cm rise en 170mm sweep. Btw, de fiets is een Koga Miyata Gentsracer van 1981.
Soma Oxford/ Velo Orange Tourist?
Velo Orange maakt verscheidene vergelijkbare stuurtjes. Zo snel bekeken lijkt het model "Tourist" het dichtst in de buurt van de Nitto Albatross te komen (friso* was me voor). Onder andere verkrijgbaar bij libertecycles.nl / Breet Bikes in Wageningen.

Je schrijft niets over welke klachten je met je huidige stuur ervaart. Houdt er wel rekening mee dat je met een stuur zoals de Albatross een veel kortere zit creëert: de Albatross komt zo'n 17cm naar je toe, terwijl een racebocht een aantal centimeter van je af gaat. Effectief komen je handen dus minstens 20cm dichter bij het zadel te zitten, dat is een grote verandering. Meestal wil je bij zo'n aanpassing ook het stuur wat hoger plaatsen dan de racebocht zat, en mogelijk ook iets naar voren. Houdt er dus rekening mee dat je mogelijk ook in een langere en/of hogere stuurpen zal moeten investeren.
Momenteel heb ik een BLB Eastwood stuur gemonteerd met een hogere stuurpen. Van een andere stuurpen ben ik me bewust, ik denk aan een verstelbare stuurpen.
Een paar jaar geleden ben ik geopereerd aan een ernstige vernauwing in het ruggemerg in de nek met helaas blijvende schade waardoor ik gehandicapt ben geraakt. Ik heb gelukkig het fietsen weer op kunnen pakken en heb in 2014 heel veel kilometers gemaakt met een Stevens 5x, met een stuuuraanpasssing. Door kramp in mijn linkerschouder kon ik op een bepaald moment geen 100 meter meer fietsen.....fiets dus weer verkocht. Als bezigheid heb ik vorig jaar de Koga gerestaureerd en terug gebracht naar origineel, op het stuur en stuurpen na dus. Door veel oefenen met behulp van de fysio hoop ik toch binnenkort weer op de fiets te kunnen zitten en weer tochten in de omgeving te kunnen plannen. Vsndaar mijn zoektocht naar een dergelijk stuur, ook omdat het een mooi retro alternatief is voor een dergelijke fiets.
Misschien is van on-one de OG handlebar een goed alternatief. Ik heb hem op de mtb zitten en bevalt mij erg goed.

http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOOG/on-one-og-handlebar
Dat stuur is geen optie, Inge1. Geen rise, te weinig sweep en niet passend bij de fiets. Toch bedankt voor je input. Heb ook nog de FSA Metropolis gevonden, maar ook alweer zo duur....ga denk ik maar eens kijken bij een handelaar in oude fietsen...
Op de gok zou ik het niet zomaar doen, maar als dat model stuur is wat je wilt… even slikken en die Albatross gewoon kopen. Mooi spul, hoor, Nitto.
Humpert maakt ook een paar vergelijkbare stuurtjes. Bijvoorbeeld de modellen Ergotec Stuttgarter en Ergotec NSU. Prijzen liggen tussen de 5 en 20 euro, afhankelijk van of je een stalen, rvs, of aluminium uitvoering wilt.
Ah, aan Humpert had ik nog even niet gedacht! Voor dat soort bedragen kun je nog een keer gokken. Geld speelt wel degelijk een rol met een wia uitkering. Anders ging ik misschien wel voor een Nitto...
Ik ga even gebruikt zoeken, mocht ik niks passends vinden dan ga ik voor de Humpert Stuttgarter.
Bedankt voor de input!
Ik heb vandaag bij een handelaar in oude fietsen ( wel 1000 stuks!) een passend stuur met een mooie retro ITM pen en remgrepen kunnen scoren voor het enorme bedrag van 5 euro! Ik zal binnenkort eens proberen een foto te plaatsen na (af)montage.
Graag!