Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop mountainbike voor vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Aankoop mountainbike voor vakantiefiets

Hallo,

Ik heb reeds de halve wereld rondgetrokken op een goedkope gazelle fiets. Deze is tijdens mijn laatste trip achtergebleven in Nicaragua in ruil voor mijn hotelrekening.
Dit ging goed, had rekje voorop, maar vond het allemaal wel prima.
Afgelopen winter, na 4 fietsende winters, weer met OV weggeweest en vond het verschrikkelijk.

Nu dus weer op naar een nieuwe fiets!
Mijn grootste probleem met mijn vorige fiets was de regelmaat van problemen met kapotte spaken, slag in de wiel etc.
Nu sloeg ik aan het googlen icm regelmatig bezoek aan dit forum en besloot dat ik een degelijke mountainbike wil kopen en die geschikt maken!
Nu heb ik enkele vragen.

1. Voor wat voor framemaat moet ik zoeken? Is dit verschillend bij een mountainbike, gezien ik toch hem zal aanpassen met een vlinderstuur en dergelijke?
Ik wil gewoon rechtop zitten en een beetje cruisen. Er is nooit haast. Mijn lengte is 173cm en de hoogte tot mijn kruis is 78cm.

2. Welke types/merken etc. zijn er geschikt? Veel mountainbikes ben ik achter, hebben niet de aansluitingen voor het monteren van een bagagerek etc. Ik zou graag een frame willen hebben met alle mogelijkheden voor bagagerek en spatborden op de conventionele manier.

Uw expertise wordt op prijs gesteld.
Giant mountainbike opknapper
€ 75,00
http://link.marktplaats.nl/m1037976257

Ik zag bijvoorbeeld deze fiets, maar voordat ik hem bel om te vragen naar oa. de framemaat, is het wel handig dat ik weet waar ik op moet letten.

Is toch uit de richting en woon zelf in amsterdam.
Ik heb een Stevens 5x gehad, mtb frame met vaste voorvork,voorzien van alle mogelijke oogjes, zelfs voor een lowrider en schroefgaten voor een standaard aan de achterbrug.
Duitse kwaliteit, veel fiets voor een redelijke prijs.
Ik denk dat je via de zoekfunctie al veel antwoorden kunt vinden op jouw vragen.

Maar waar wil jij hem voor gebruiken? woon/werk of vakantie? of allebeide?
Begin hier eens te lezen:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Deze teksten zijn vrijwel allemaal geschreven door bezoekers van dit forum.
Westerwolder schreef:Ik heb een Stevens 5x gehad, mtb frame met vaste voorvork,voorzien van alle mogelijke oogjes, zelfs voor een lowrider en schroefgaten voor een standaard aan de achterbrug.
Duitse kwaliteit, veel fiets voor een redelijke prijs.
Dank U! Ik zal dit type in de gaten gaan houden.
Leon schreef:Begin hier eens te lezen:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Deze teksten zijn vrijwel allemaal geschreven door bezoekers van dit forum.
Ik ben al drie dagen bezig hiermee. Dergelijke informatie heb ik reeds ruimschoots langs zien kopen. Ik zoek echter geen toerfiets.

Wat ik zoek is een mountainbike met 26 inch banden. 1 die me wel toelaat er een "toerfiets" van te maken, zoals westerwolder perfect heeft begrepen.

Waar ik echter niet achter kan komen is of ik voor een mountainbike voor dit doeleind dezelfde formules kan toepassen voor het bepalen van de framemaat, zoals ik die overal vinden kan.
Want wat ik wel heb gelezen is dat de formule voor een mountainbike afwijkt, maar telt dit ook als ik er op wil fietsen als een toerfiets? Dus niet crossende door bossen en modder...

Dank u.
Als je je in de maat wilt verdiepen zou ik dit eens lezen:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Deze heb ik net via het forum verkocht:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=27048

Misschien leuk als inspiratie?
ik zou zeggen: koop een stalen Giant Terrago (bijvoorbeeld zo'n blauwe met gele letters uit eind vorige eeuw), met een vaste voorvork. wees even kritisch op o.a. het balhoofdlager want dat was bij Giant vroeger beetje een sluitpost...
(deze is jaartje jonger dan ik bedoel, maar hetzelfde prima frame e.d.: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr )
knap de fiets op qua lak, versnellingen, shifters, handvatten, wielen en banden, zadel, etc. en regel een achterdrager en zo je wilt een voordrager. dat kan met overwegend tweedehands onderdelen van bijvoorbeeld Marktplaats.nl
dan heb je voor richting de 300 euro een fiets zoals je die zelf wilt én zelf hebt gebouwd (dat vind ik een veel voldoening gevend deel van het geheel).
ik heb dit gedaan met een Koga Terraliner (da's 28 inch wielen etc. )(met de zoekfunctie wel te vinden) en daar heb ik nu een heel fijne toer-/reis-vakantie-fiets aan.
succes! hoogframe
Je idee is niet evident. Mtb's hebben een sportieve zit, dus dat gaat niet goed samen met je vraag om rechtop te zitten. Een mtb kan is meestal gemaakt om zadel en stuur ongeveer gelijk te hebben qua hoogte. Je zou denken dat je dan wel een sloping frame moet vinden waarbij het zadel laag kan zodat het stuur hoog kan, maar dan ga je merken dat de bovenbuis veel te lang is.

Als je een gazelle gewoon bent, dan zou ik niet vertrekken van een mtb. Beter zoek je dan een oude vakantiefiets of zelfs een stevige stadsfiets met verticale pads. Er passeren regelmatig oude vittorio's op marktplaats die voor een spreekwoordelijk prikje van eigenaar wisselen. Vittorio heeft meestal een veel relaxtere rijhouding en dus een kortere bovenbuis ivh de rest van het frame. Nadeel is wel dat je die vooral in 28 inch gaat vinden, ik weet niet of die 26 gewoon een wens was of dat je die ook echt nodig hebt.

Met 26 inch moet je wat harder zoeken, zo onmiddelijk vind ik alvast een Snel Savanne, maar die zou wat groot voor je kunnen zijn.
Jurr schreef:Deze heb ik net via het forum verkocht:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=27048

Misschien leuk als inspiratie?
Dat dus!
hoogframe schreef:ik zou zeggen: koop een stalen Giant Terrago (bijvoorbeeld zo'n blauwe met gele letters uit eind vorige eeuw), met een vaste voorvork. wees even kritisch op o.a. het balhoofdlager want dat was bij Giant vroeger beetje een sluitpost...
Bedankt voor uw bijdrage! Zoiets had ik inderdaad in gedachten. Met een koopje aan de slag gaan, want aankomende winter is toch nog ver weg.
Weet u of deze type fiets de aansluitingen heeft voor pakkendrager, spotborden en dergelijke. Om uiteindelijk in de buurt te kunnen komen van de verkochte fiets van jurr.


Is er iemand die weet of ik kwa framemaat hoger of lager moet zitten dan bij mijn gazelle stadsfiets?

Dank u
EnriceV schreef:Je idee is niet evident. Mtb's hebben een sportieve zit, dus dat gaat niet goed samen met je vraag om rechtop te zitten. Een mtb kan is meestal gemaakt om zadel en stuur ongeveer gelijk te hebben qua hoogte. Je zou denken dat je dan wel een sloping frame moet vinden waarbij het zadel laag kan zodat het stuur hoog kan, maar dan ga je merken dat de bovenbuis veel te lang is.
Daar haal ik dus uit op dat ik inderdaad grotere framemaat moet nemen dan standaard mountainbike, zodat het zadel lager kan.....
Dat stuur krijg ik wel naar voren, twijfel ik niet aan.
holandres schreef:Dat stuur krijg ik wel naar voren, twijfel ik niet aan.
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -drop-bars
EnriceV schreef:Je zou denken dat je dan wel een sloping frame moet vinden waarbij het zadel laag kan zodat het stuur hoog kan, maar dan ga je merken dat de bovenbuis veel te lang is.
Wat heeft het al dan niet sloping zijn van een frame daarmee te maken?

Stack en reach is waar je op moet letten trouwens.
holandres schreef: Daar haal ik dus uit op dat ik inderdaad grotere framemaat moet nemen dan standaard mountainbike, zodat het zadel lager kan.....
Dat stuur krijg ik wel naar voren, twijfel ik niet aan.
Nee, je moet in de eerste plaats op de lengte van de bovenbuis letten.
Shrek schreef: Nee, je moet in de eerste plaats op de lengte van de bovenbuis letten.
Vertel daar eens wat meer over......

Ongeacht deze lengte van de bovenbuis, mag ik aannemen dat de framehoogte er toch wel degelijk toe doet.

Of ik nou wel of niet wat meer moet kunstelen met een stuur is tot daar aan toe, maar als ik bezig ben mijn fiets aan het ombouwen ga ik toch niet de hoogte van mijn frame aan kunnen passen, is het wel?
Shrek schreef: Stack en reach is waar je op moet letten trouwens.
En hoe bepaal ik die voor mijn doeleind?
holandres schreef: Ongeacht deze lengte van de bovenbuis, mag ik aannemen dat de framehoogte er toch wel degelijk toe doet.
Nauwelijks eigenlijk. Je zet je zadel gewoon zo hoog als je het wilt hebben. De lengte van de zitbuis van het frame doet er nauwelijks toe.

Hoe hoog/laag je stuur kan wordt bepaald door de lengte van de balhoofdbuis van de fiets, de hoogte van de voorvork (en de stuurpen). Dat is wel belangrijk.

En hoe ver je stuur weg staat wordt bepaald door de lengte van de bovenbuis.
Shrek schreef:
holandres schreef: Ongeacht deze lengte van de bovenbuis, mag ik aannemen dat de framehoogte er toch wel degelijk toe doet.
Nauwelijks eigenlijk. Je zet je zadel gewoon zo hoog als je het wilt hebben. De lengte van de zitbuis van het frame doet er nauwelijks toe.

Goed punt...

Heeft u enige tips hoe ik dit moet invullen? Kan ik nogal wat verschil vinden dan, ten opzichte van zitbuis lengtes bij mountainbikes van dezelfde framehoogte? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit allemaal vrij standaard was ten opzichte van elkaar.
Ik wil gewoon rechtop zitten en een beetje cruisen. Er is nooit haast. Mijn lengte is 173cm en de hoogte tot mijn kruis is 78cm.
Rechtop als op een stadsfiets zal lastig worden met een mtb-geometrie, maar relatief rechtop gaat wel met een kort frame.
Mtb-maten zijn vaak in S, M, L en XL. Met een M zit je hoogstwaarschijnlijk goed.
Zet er eventueel een 'rising' stuur op, wat prettiger is dan een vlinderstuur.
EnriceV schreef:Je idee is niet evident. Mtb's hebben een sportieve zit, dus dat gaat niet goed samen met je vraag om rechtop te zitten.
Precies.
Holandres, er is geen principieel verschil tussen een mountainbike en een reisfiets*. Het gaat om dezelfde formules.
Waarom wil je juist een mountainbike?
*: het woord toerfiets vermijd ik omdat half fietsland dan aan een wielrenfietsachtige fiets denkt.
holandres schreef:Heeft u enige tips hoe ik dit moet invullen? Kan ik nogal wat verschil vinden dan, ten opzichte van zitbuis lengtes bij mountainbikes van dezelfde framehoogte? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit allemaal vrij standaard was ten opzichte van elkaar.
Merken verschillen onderling. Types per merk verschillen. Framegroottes verschillen wel, maar soms gaat het in rare stapjes. Je zult dus per individuele fiets moeten bepalen of hij geschikt is. Het gaat om centimeters. Een fiets die 5 cm te lang voor je is, is echt te lang. Idem voor kort.
Het beste is om uit te gaan van een bestaande fiets waar je lekker op zit of waarvan je weet dat die één of twee cm anders zou moeten. Het tweede beste is om een pasfiets te gebruiken, maar voor jouw budget wordt dat lastig. De derde optie is om met je lichaamsmaten, fietswensen en wensen voor het type stuur de gok te wagen en te hopen dat de gekochte maat binnen de marge zit die je met het afstellen door middel van de al dan niet verstelbare stuurpen redelijk te halen is.