Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneur geschikt voor Namibie? - Forum Wereldfietser

Randonneur geschikt voor Namibie?

In mei gaan wij waarschijnlijk naar Namibie en daar ondermeer een fietstocht maken. De tocht is maar kort, van Windhoek naar Walvisbaai, ca. 350 km.

We twijfelen of onze fietsen (we hebben allebei een Koga Randonneur) wel geschikt zijn voor deze route. Onze 'gastheer' in Namibië vertelde dat je waarschijnlijk het beste op een mountainbike kunt fietsen. Maar hij kent de route zelf ook nog niet, en kan het niet precies inschatten.

Heeft iemand hier al eens gefietst en kan ons een tip geven? We zullen zonder bagage fietsen (het is een sponsortocht, en er gaat een volgauto mee voor de spullen... ).

Alvast bedankt!

Ruud en Sandra

Hoi Ruud en Sandra,

We hebben door verschillende landen van Afrika gefietst op zowel een randonneur als een mountainbike. Helaas niet in Namibië. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het op een randonneur niet gaat lukken. Monteer wel brede en erg lekbestendige banden (acacia's!).
Afrikanen fietsen zelf ook veel door hun eigen land en over het algemeen is dat niet op een mountainbike.

Groet,
Marco
mm...bekende vraag, voor mij. Ook ik heb een koga randonneur. Mijn ervaring: prima fiets om onverharde wegen mee te berijden. Ik heb een aantal routes gefietst waarvan men aanvankelijk adviseerde een MTB te gebruiken. maar ging prima. zijn gewoon topfietsen!

Zelf heb ik jaren geleden 6000 km door 6 landen in het zuiden van Afrika gereden op een randonneur met 25 kilo bagage en matige banden (37 mm breed). Dat ging best goed, zelfs op de belabberde wegen in Zambia (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Zambia.htm). Dus ik zou me over Namibië geen zorgen maken. De wegen daar zijn vooral link voor auto's: met name de weg naar Sossus Vlei is berucht, velen zijn daar met hun wagen over de kop gegaan...

Kees Swart

Hoi Ruud en Sandra,

In Namibie heb je eigenlijk een fiets met stevige 26 inch wielen nodig en goede banden. Je wilt namelijk geen problemen krijgen, vooral als je de kleine wegen neemt. Daar komt soms een auto per dag voorbij. Als je geluk hebt. :lol: (De MapStudio/Tourist Atlas is overigens zeer gedetailleerd).
Maar ja, jullie hebben een volgauto, dus dan kan je net zo goed een vouwfiets nemen.

Op zich is een Koga Randonneur zeker geschikt om een dagje onverhard te fietsen. Ik heb wel eens op een Koga Randonneur over de steppen in Kenia gefietst en dat was o.k. Maar toen ik een paar jaar later met mijn fiets met 26 inch wielen door de Masai Mara reed, rolde dat toch lekkerder...
Maar aangezien je al een goede fiets EN een volgauto hebt, zou ik mij geen zorgen maken. Wel zou ik brede Marathon XR's monteren.

Kijk eens op mijn site, daar staat een compleet reisverslag van onze tocht door Namibie. Het bijzondere was juist dat je daar op jezelf aangewezen bent en soms voor drie dagen water mee moest nemen.

Hallo,

volgens mij is dat geen probleem, vooral omdat je zonder bagage fietst. Ik was er in 1998 (zie mijn site). Je kunt kiezen uit diverse routes zelfs helemaal verhard, de B2 naar Swakopmund. Maar dat zou ik je niet aanraden, het stuk verhard dat ik fietste tussen Walvisbaai en Swakopmund vond ik levensgevaarlijk (en ik ben als Amsterdammer wel wat gewend).

Als een onverharde weg al een hele tijd geen onderhoud heeft gehad, dan kan het wel lastig fietsen zijn (wasbord), maar met een fiets kun je meestal wel een redelijk te befietsen spoor vinden op zo'n slechte weg. Wat dat betreft kan de volgwagen het lastiger hebben. :)

Groetjes,
Frank
En? Al onderweg? :D

De fietstocht zit er inmiddels al weer op.
We hebben er uiteindelijk toch voor gekozen om mountainbikes te huren in Windhoek. En dat was een zeer verstandige keuze. We hadden hele goede, en uitstekend passende fietsen, en die waren robuust genoeg voor het 'hobbelwerk' daar.
Of het met de Randonneurs ook had gekund? Vast. Maar dan hadden we heel voorzichtig (en dus veel langzamer) moeten fietsen, en ik kan mij niet voorstellen dat de fietsen er zonder flinke schade door heen zouden zijn gekomen.
Met name bij de steile afdalinkjes in het Khomas-gebergte (met slechte 'wasbord' weg, veel keien, kuilen etc.) kregen de fietsen het zwaar te verduren.

Maar het was echt een prachtige tocht, en het smaakt naar meer!

Sandra
Klinkt heel leuk!

Ik zal het in m'n achterhoofd houden voor m'n volgende plannen... :wink:

Zijn jullie tevreden over de informatie op de landeninfo?
Zie:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 7251#17251
Aanvullingen zijn altijd welkom!

Harry
Landeninfo Afrika