Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over accu's - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vragen over accu's

Revanho schreef:
patriciamc schreef:Kijk ook eens Multi Cycle, expressive-e. Ik heb deze fiets nu een jaar.
Er bestaat (volgens de website van het merk) geen model Multi Cycle, Expressive-E. De verschillende modellen van Multi Cycle Expressive-E-bikes (en misschien bedoel je dat met Multi Cycl, expressive-e) verschillen grondig van elkaar. En gezien er ook modellen bij zijn met voorwielmotor zou ik zeker niet durven stellen dat dit top-elektrische fietsen zijn.

Ik zie overigens ook veel modellen die in totaal niet in de buurt komen van een sportieve zit.

Renaat
Wat Renaat probeert te vragen:
Beste Patricia, dank voor je tip. Welk specifiek model heb jij?
Liesanne schreef:Hallo allemaal,

Dank voor jullie antwoorden. Ik ben zeker aan het twijfelen geslagen en ga de linkjes naar meer info nog verder lezen (nu helaas nog geen tijd voor gehad).

Ik had zelf ook de Batavus Razer al gespot en wil daar ook een testrit op maken. Het enige wat me (op papier) aan die fiets tegen staat is dat die fiets geen voorvorkvering heeft. Ik ben benieuwd hoe vervelend dat is tijdens het fietsen. Ik heb al wel gemerkt dat als je met grotere snelheid rijdt het behoorlijk kan stuiteren als de weg wat ongelijk is.

De andere fietsen: Merida 409/410 en Koga Element vallen wat mij betreft af want die hebben geen gesloten kettingkast. Ik heb ook naar Riese und Muller fietseb gekeken, maar die overschrijden mijn budget.


Groeten,
Liesanne
Liesanne, heb je uberhaupt al een testritje gemaakt met de Batavus Milano ?
Ik zou zelf nooit kunnen wennen aan de koffiemolen geluiden van de Bosch aandrijving.
Ik zou beslist kiezen voor een geruisloze aandrijving, de ION achterwielaandrijving
Sparta heeft sinds de kort de nieuwe ION middenmotor in het programma. ( icm met een 1x10 LX shimano )
Jij wil graag een kettingkast op de fiets, deze versie is ook leverbaar ( icm een Nexus )

https://www.sparta.nl/elektrische-fiets ... bikes/m10i
https://www.sparta.nl/elektrische-fiets ... ametype=li

Misschien dat het komende jaar andere merken uit de accell group ook deze middenmotor gaan aanbieden.
Ik zou deze Sparta zeker eens testen en willen weten of deze middenmotor ook zo geruisloos is, net als de ION achterwielaandrijving.
Ook bij Sparta is er een keuze mogelijkheid voor verschillende accu's
Ik heb een testrit (niet heel lang) gemaakt bij een zaak bij mij in de buurt op een Batavus Como, wat volgens de verkoper en Batavus exact dezelfde fiets is als de Milano, maar dan in een andere kleur. Ik vond het erg lekker fietsen, alleen twijfel ik over de zithouding. Ik ben later nog terug geweest voor de Razer. Die konden ze wel bestellen, maar alleen als ik hem zou kopen. Dat lijkt me niet zo'n goed idee zonder er eerst op gefietst te hebben... De verkoper suggereerde om bij een winkel van Fietsenwinkel.nl te kijken of ik kan proeffietsen. Ik heb daar een beetje moeite mee, maar ik ben het toch gaan proberen. Alleen daar hebben ze hem ook niet... Ondanks dat ze in de Live chact zeiden dat ze hem wel hebben... Ik ben er dus voor niets heen gegaan.

Nu denk ik dat ik naar een ElektrischeFietsen.com Event ga, waar veel merken met veel modellen aanwezig zijn die je daar kunt testen. Ze hebben daar beide modellen van Batavus en nog veel meer. Het duurt alleen nog iets van 3 weken voor dat event plaatsvindt. Ik had gehoopt al eerder een elektrische fiets te hebben.

Ik heb trouwens 4 weken proef gereden op een geleende Stella Vicenza (met een motor in het voorwiel). De snelheid waarmee ik onbezweet op werk kwam beviel me erg goed. Over de fiets zelf vraag ik me af of die voor iedere dag 40 km wel geschikt is en de zithouding was erg rechtop. Na het testrijden met een middenmotor merkte ik het grote verschil met een motor in het voorwiel, die je heel erg vooruit sleurt. En het staat me tegen dat je niet even bij de fietsenmaker langs kunt als er iets met je fiets is.
Een belangrijk verschil lijkt me dat bij een voorwielmotor een krachtsensor ontbreekt (als ik me niet vergis). Bij de meeste middenmotoren is die wel aanwezig. De krachtsensor zorgt ervoor dat het motorvermogen altijd in verhouding is tot hoe hard je zelf trapt. Dat is mee de reden dat die voorwielmotor je vooruit sleurt: die houdt daar geen rekening mee.
De krachtsensor is ook belangrijk voor de autonomie: door de energie die je zelf in de beweging steekt, bepaal je mee het verbruik.

En wat de zithouding betreft: ik heb enkele collega's die met de e-bike naar het werk komen. Eén van hen doet dat met een Gazelle die eerder een stadsfiets is. De kaarsrechte stadsfietshouding lijkt me niet echt comfortabel op lange afstand en maakt ook dat je veel wind vangt. Ook dat vraagt veel energie.
Krachtsensor?, bedoel je niet de trapsensor. Als ik op die sites kijk van leveranciers genoemd op tweakersnet, wordt zowel voorwielmotor (voor bij trapas) als wel middenmotor (ingebouwd in motorhuis) met trapsensor geleverd.
Ik ben nogal bevooroordeeld, maar heb vermoedelijk toch wel de meeste kennis met deze materie. op zich is mijn mening redelijk gelijk aan wat er op de GOT wordt gezegd.

- Ik raad naafmotoren ION af, gewoonweg vanwege de kwetsbaarheid. Wij hebben drie ION fietsen 50.000km afgetrapt en het systeem is gewoon niet super robuust. Vocht is echt een sloper en dat is gewoon onacceptabel voor een forens.
- Kracht sensoren vind je ook in voorwielmotoren, dat is op zich geen beletsel. Alleen zijn er heel veel issues met voorwielmotoren: Het gewicht maakt de fiets lastiger te hanteren als je niet fietst en de kabelboom is zowel kwetsbaar als slijtage gevoelig (je buigt electrische draadjes en stekkers... dat houdt op een gegeven moment helaas op).

Voor een niet speed pedelec is een middenmotor ideaal, voor speed pedelecs gaan er andere zaken spelen en wil je een achterwielmotor en neem je de nadelen voor lief.

Ander advies wat ik toch geef met consensus van de gebruikers op tweakers: Kijk eerst bij de sportievere modellen (dus niet toer-stadsmodellen) van de "A-merken". Niet eens omdat A-merken beter zijn maar ivm het garantie/dealer netwerk.
En neen: een krachtsensor is geen trapsensor. Een trapsensor detecteert enkel of de pedalen ronddraaien, meer niet. Dat is omdat het bij een e-bike verplicht is om mee te trappen als de motor werkt. Zo niet, dan wordt het een elektrische brommer.

Een kracht- of koppelsensor meet hoeveel kracht je zelf geeft en past het motorvermogen daaraan aan. Die komt er bovenop.

Een voorbeeld: je rijdt in eco-stand en in de software staat dat voor 100W (trapsensor) of 50% (krachtsensor). In het eerste geval levert de motor continu 100 W, los van hoe hard je duwt. Bij de krachtsensor wordt je eigen inbreng gemeten en voegt de motor daar 50% vermogen aan toe. Trap je licht, dan krijg je bijvoorbeeld 50W extra en als je een brug op rijdt en zelf 200 W levert, voegt de motor 100W toe, zonder dat je iets hoeft te veranderen.

Dit maakt wel dat het fietsen natuurlijker aanvoelt.
loknor schreef:Ik ben nogal bevooroordeeld, maar heb vermoedelijk toch wel de meeste kennis met deze materie. op zich is mijn mening redelijk gelijk aan wat er op de GOT wordt gezegd.

- Ik raad naafmotoren ION af, gewoonweg vanwege de kwetsbaarheid. Wij hebben drie ION fietsen 50.000km afgetrapt en het systeem is gewoon niet super robuust. Vocht is echt een sloper en dat is gewoon onacceptabel voor een forens.
- Kracht sensoren vind je ook in voorwielmotoren, dat is op zich geen beletsel. Alleen zijn er heel veel issues met voorwielmotoren: Het gewicht maakt de fiets lastiger te hanteren als je niet fietst en de kabelboom is zowel kwetsbaar als slijtage gevoelig (je buigt electrische draadjes en stekkers... dat houdt op een gegeven moment helaas op).

Voor een niet speed pedelec is een middenmotor ideaal, voor speed pedelecs gaan er andere zaken spelen en wil je een achterwielmotor en neem je de nadelen voor lief.

Ander advies wat ik toch geef met consensus van de gebruikers op tweakers: Kijk eerst bij de sportievere modellen (dus niet toer-stadsmodellen) van de "A-merken". Niet eens omdat A-merken beter zijn maar ivm het garantie/dealer netwerk.
Loknor, zie link over de nieuwe ion middenmotor
http://www.bike-eu.com/home/nieuws/2015 ... t-10124225

De motor hardware komt van yamaha. Goed begin, toch ???
De resterende delen komen van de accell group. ( accu, bediening ) De behuizing is gewijzigd om de motor nog stiller te maken.
Heel goed nieuws! De jongens achter ION hebben heel erg fijne ondersteuningsprofielen gemaakt voor hun China-naafmotoren. Ik ben echt heel benieuwd wat ze hier van maken.

Jammer dat Sparta nog voor de stads/toerfiets kiest, maar ik verwacht dat Koga en Batavus als Accell partners dit ook wel gaan gebruiken.
Dank allemaal voor het meedenken. Ik ben ondanks de deels open kettingkast toch naar een Merida-fiets (E-Spresso 408 Tour: http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -4979.html) gaan kijken en ik heb ook proefgereden bij het Merida Experience Centre in Apeldoorn. We konden uitgebreid buiten testrijden. Het beviel me goed en ik heb de fiets gekocht en inmiddels ook al een week in huis.

De ervaringen tot nu toe zijn positief. De ondersteuning werkt erg fijn en regelmatig rij ik harder dan dat de fiets ondersteuning biedt. Het voelt ook veel prettiger en natuurlijker aan dan op de Stella met voorwielmotor waar ik een maand als test opgereden heb. Misschien had ik de banden van de Stella te hard opgepompt of het komt door de betere voorvering en dikkere banden van de Merida, ik stuiter met de Merida niet zo over hobbels heen als met de Stella.

Wat betreft de accu: ik heb de 400 Wh accu gekocht en ook niet meer geinformeerd of het mogelijk was om een grotere accu te kopen. Ik vond de meerprijs toch te hoog. Ik heb ook aardig wat informatie over de accu en hoe die het beste op te laden van het forum op Tweakers. Ik redt het makkelijk op 1 acculading op de stand Turbo heen en terug naar werk te fietsen. Op basis van de eerste 5x naar werk fietsen heb ik gemiddeld nog 21 km actieradius over.
Aan de hand van de ervaringen van de gebruikers op Tweakers denk ik dat dat een prima keuze is.