Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Canal du Midi - Forum Wereldfietser

Canal du Midi

In juni gaan wij voor de 2e keer op reis met de fiets (eerste keer hebben we de groene weg naar de MZ gereden). Ik zou graag het canal du midi affietsen van Narbonne naar Bordeaux (ik geloof wel dat het kanaal vanaf Toulouse een andere naam krijgt).
Heeft er iemand ervaring met deze route?
Kan het kanaal over deze hele afstand gevolgd worden?
Bestaan er routebeschrijvingen of boekjes hierover?
Heeft iemand tips voor campings langs deze weg?
Aangekomen in de omgeving van Bordeaux zouden we nog een weekje op een camping (tent of bungalow) willen blijven om er nog een sportief weekje van te maken (golfsurfen, windsurfen,...). Heeft er iemand ervaring met een camping in de ruime omgeving van Bordeaux waar zo'n sportief programma mogelijk is?
Alle suggesties en ervaringen zijn welkom!!

Ja, je kunt inderdaad helemaal tot aan Bordeaux doorfietsen. Vanaf Toulouse volg je dan het kanaal de Garonne. Er zijn diverse stukken van de jaagpaden niet verhard, maar alles is goed fietsbaar.
Er zijn ook 2 eenvoudige Franstalige boekjes met routebeschrijvingen en met alle praktische info zoals onderdakmogelijkheden voor onderweg. Zie voor meer info over deze boekjes en bestellen: www.fietsgidsen.nl

Luc

Vlak voor Beziers is een mooie camping ongeveer 6 km van de stad. Was wel aardig duur maar wel lekker rustig ( begin september ). Deze camping is beter dan de campings aan de kust, die kan je beter mijden. Vreselijk duur, disco's enz. De jaagpaden zijn wel goed te bereiden, alleen uitkijken voor grote boomstronken.
Ratrace schreef:In juni gaan wij voor de 2e keer op reis met de fiets (eerste keer hebben we de groene weg naar de MZ gereden). Ik zou graag het canal du midi affietsen van Narbonne naar Bordeaux (ik geloof wel dat het kanaal vanaf Toulouse een andere naam krijgt).
Heeft er iemand ervaring met deze route?
Kan het kanaal over deze hele afstand gevolgd worden?
Bestaan er routebeschrijvingen of boekjes hierover?
Heeft iemand tips voor campings langs deze weg?
Aangekomen in de omgeving van Bordeaux zouden we nog een weekje op een camping (tent of bungalow) willen blijven om er nog een sportief weekje van te maken (golfsurfen, windsurfen,...). Heeft er iemand ervaring met een camping in de ruime omgeving van Bordeaux waar zo'n sportief programma mogelijk is?
Alle suggesties en ervaringen zijn welkom!!
Ik heb een andere route gevolgd, eigenlijk geen route maar gewoon m'n eigen route die ik op kaart had samengesteld.

Ik beschrijf ze eventjes:
De tocht ging van Sète aan de Middellandse zee naar:
- Via de kustweg Sète-Agde naar Béziers en zo naar Narbonne
- Vanuit Narbonne via de hoofdweg naar Carcassonne. Op die hoofdweg heb je genoeg ruimte om te fietsen. De auto's houden voldoende afstand.
- In Carcassonne kun je dan naar de wereldberoemde cité fietsen waar je kunt blijven slapen in de jeugdherberg, een echte aanrader !
- Vanuit Carcassonne reed ik Zuidwaarts via Mirepoix naar Foix. Hier zie je de Pyreneeën liggen. In Foix kun je het Middeleeuwse kasteel gaan bezoeken. Je kan op 2 van de 3 torens helemaal tot boven gaan en als je dan buiten komt zie je los over de stad Foix en de omringende omgeving. Een machtig uitzicht.
- Vanuit Foix kun je dan via Saint-Girons, Saint-Gaudens naar Lourdes fietsen. Neem gewoon de hoofdbaan zo zie je de Pyreneeën zeer goed liggen terwijl jezelf niet echt een klimmer hoeft te zijn.
- In Lourdes kun je al het bovennatuurlijke gaan bezoeken
- Vanuit Lourdes reed ik via Oloron-ste-Marie door naar Biarritz. Ook nu weer langs de hoofdbaan. Het uitzicht op de Pyreneeën was nog machtiger en dit allemaal zonder fameus klimwerk. Indien je dus de route neemt van alle beroemde cols dan moet je een geoefend klimmer zijn in het hoogebergte.
- In Biarritz kun je gaan zwemmen aan de Grand-Plage
- Vanuit Biarritz reed ik door de bossen via Mimizan-Plage, Arcachon naar Lacanau-Ocean. Onderwege heb je de keuze te over om te kamperen aan de kust. En om ook richting Bordeaux te gaan.
- Het laatste stukje deed ik nog verder via Royan en Saintes en zo uiteindelijk tot in Poitiers.

Wij hebben ook een keer langs het Canal du Midi gefietst vanaf Beziers. Het is erg leuk, maar je moet echt wel wat dikkere banden hebben! Vooral als je met bagage fietst heb je snel een lekke band door alle boomwortels en stenen op de onverharde stukken. Wij hadden er drie (bij verschillende fietsen!), en zijn toen maar op de weg gaan fietsen.

Heb een paar jaar geleden vanaf de Middelandse zee het hele Canal du midi gefietst.
Is leuk.
Stevige banden zijn fijn.
Je rijdt overal vlak. Alleen bij de vele sluisjes moet je een beetje klimmen.
Als ik het over zou moeten doen zou ik van west naar zuid fietsen. Het stuk van Toulouse naar het zuiden is het mooist.
Er zijn gidsjes ter plekke in het frans in veel boekwinkels te koop. Handig om te weten aan welke kant van het kanaal je moet gaan fietsen om een paar km verder goed uit te komen.
Ten westen van Agen is het steeds moeilijker om het kanaal te volgen. Ik liep, als ik me goed kan herinneren, vast in de buurt van Damazan vast in de struikenbende. Je moet maar proberen. Ik ben echt tot het uiterste gegaan.
Damazan lijkt me een goeie plek om links af te slaan richting westkust. Dan nog anderhalve dag fietsen naar het strand als de wind niet te veel tegen is.
Mijn boekjes heb ik uitgeleend dus daarmee kan ik je niet verder helpen.
Qua westkust kan ik je Contis plage aanraden. Niet zo druk als de meeste andere kustplaatsen. Heeft een erg goed café. De eigenaar is volstrekt blues-gek en Stones-fan. Een aanrader om lekker door te zakken!
Achter de westkust lopen goeie fietspaden van de Pyreneen tot aan Point Grave.
Vanaf Arcachon loopt er een fietspad richting Bordeau. Heb ik gehoord. Ik heb het niet gefietst.
De hele omgeving, ook ten noorden van Royan is zeer fietsvriendelijk.
Ik ben toen per trein van Bordeau naar Nantes gegaan en daar weer het Canal van Nantes a Brest gevolgd. Kan je ook beter van west naar oost doen. Dan heb je tenminste de regen in je rug.
Fietsen langs die kanalen lijkt me ideaal met kinderen. Volstrekt autovrij. Misschien fietsen met een zwemvest aan als ze voor het eerst zonder zijwieltjes gaan.
Het kanaal door Bretagne is hier en daar zeer uitgestorven. Af en toe een norse visser met tekenen van inteelt in een walm van zelfgestookte alcohol.
Erg leuk!
Veel plezier, niko
Ketler,

Je beschreef en route die ook één van onze opties is voor onze vakantie dit jaar. We willen ofwel vertrekken ter hoogt van Narbonne, via de Katharenroute de Pyrenëen volgen en dan in Biaritz de kust volgen naar Arcachon of Royan. We hebben 2 weken de tijd maar weten niet of dit te hoog gegrepen is.
Ofwel vertrekken we in Avignon, via Orange naar Narbonne (Route van de Groene wegen) en dan de Katharen route.
Vorig jaar vertrokken we in Loyetten (thv Lyon) en drie dagen later moesten we opgeven in Orange. (om een idee te geven van ons tempo)

Greez,

Karlien

'Reiskrant neemt je mee naar Languedoc-Roussillon, waar het Canal du Midi een tweede leven leidt als piste cyclable. Langs dit fietspad "op z'n Frans"peddelen we dwars door katharenland.'

Dit lees ik in de inleiding van 'Reiskrant' nr 135, uitgegeven door Wegwijzer in Brugge. Ga er eens langs. Wegwijzer bevindt zich in de Beenhouwerstraat.

Geert
Ratrace schreef:In juni gaan wij voor de 2e keer op reis met de fiets (eerste keer hebben we de groene weg naar de MZ gereden). Ik zou graag het canal du midi affietsen van Narbonne naar Bordeaux (ik geloof wel dat het kanaal vanaf Toulouse een andere naam krijgt).
Heeft er iemand ervaring met deze route?
Kan het kanaal over deze hele afstand gevolgd worden?
Bestaan er routebeschrijvingen of boekjes hierover?
Heeft iemand tips voor campings langs deze weg?
Aangekomen in de omgeving van Bordeaux zouden we nog een weekje op een camping (tent of bungalow) willen blijven om er nog een sportief weekje van te maken (golfsurfen, windsurfen,...). Heeft er iemand ervaring met een camping in de ruime omgeving van Bordeaux waar zo'n sportief programma mogelijk is?
Alle suggesties en ervaringen zijn welkom!!
Heb 2 jaar geleden deze route vanaf Toulouse tot middelandse ze gereden.
Hij is vrij makkelijk en je komt langs aardige dorpen.Een nadeel vond ik ,dat je vrij veel onder de bomen rijdt wat s,morgens soms vrij fris is .Als je van warmte en zon houd vindt ik hem wat minder geschikt