Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote M-gineering topic - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Het grote M-gineering topic

254 berichten
keesswart schreef:Gisteren heb ik mijn fiets eens helemaal in tweeën gedeeld en in een draagbare hoes gestopt.
Als je het voorwiel eruit haalt hoef je het stuur niet te draaien. En als je dan ook meteen het zadel losmaakt kan je een veel kleiner pakketje maken. Wel ietsjes dikker.
Een paar binders - type kofferriem - om er één geheel van te maken komt de hanteerbaarheid erg ten goede. Meteen het zadel ergens ertussen klemmen.
Als je dan één trapper goed zet (op 19:30u) kan het geheel zelfstandig rechtop staan. Je kunt het pakket ook zo maken zodat je het nog kunt verrijden op het achterwiel; dan hoef je niet te tillen. Ik heb daarom ook een hoes met open onderzijde.
Buitenste trapper eraf is nog een optie (ook zo gebeurd) en iets van bescherming voor de open S&S koppelingen.

Ik heb trouwens geen fiets van het merk M-gineering maar dat maakt hoop ik niet uit.
:D
Grootste voordelen (vind ik) :
-Ik kan mijn fietsdoos klein genoeg maken dat het op de achterbank van een auto/taxi past...

AfbeeldingS+S couplers at work

AfbeeldingBike bits

- Ik kan mijn fiets kleiner maken dat ie past in kleiner autos of waar er weinig ruimte is...heeft me een paar keer gered met liften/busreizen.

AfbeeldingLove my S+S couplers
Shane schreef:fotos
Haha, als je niet weet wat S+S-koppelingen zijn zien die foto's er vreselijk uit :lol:
gerritdevries schreef:Als je het voorwiel eruit haalt hoef je het stuur niet te draaien. En als je dan ook meteen het zadel losmaakt kan je een veel kleiner pakketje maken. Wel ietsjes dikker.
Dat ga ik zeker uitproberen. Er komen dan wel wat meer losse delen, maar het verwijderen van een voorwiel gaat nog wat sneller dan het draaien van een stuur.

Gerrit, heb jij spatborden op je fiets? Zo ja, hoe voorkom je dat die in de knel komen in de hoes, zonder gedraaid stuur?
gerritdevries schreef:Een paar binders - type kofferriem - om er één geheel van te maken komt de hanteerbaarheid erg ten goede. Meteen het zadel ergens ertussen klemmen.
Ik heb hiervoor al een setje lange en dikke herbruikbare klittenband kabelbinders in huis (zie hier).
Afbeelding
gerritdevries schreef:Als je dan één trapper goed zet (op 19:30u) kan het geheel zelfstandig rechtop staan. Je kunt het pakket ook zo maken zodat je het nog kunt verrijden op het achterwiel; dan hoef je niet te tillen. Ik heb daarom ook een hoes met open onderzijde.
Een voordeel van dragen om de nek is dat beide handen beschikbaar blijven voor het dragen van een paar fietstassen. Bij korte afstanden (zoals een overstap van het ene perron naar het andere) en bij trappen lijkt me dat het handigst.
gerritdevries schreef:Buitenste trapper eraf is nog een optie (ook zo gebeurd) en iets van bescherming voor de open S&S koppelingen.
Een plastic eindkap die precies om de koppelingen past zou handig zijn.

gerritdevries schreef:Ik heb trouwens geen fiets van het merk M-gineering maar dat maakt hoop ik niet uit.
We zijn heel ruimdenkend op dit forum ;-).
Izak Boot schreef:En hier mijn m-gineering:
Afbeelding
Kwam deze tegen op marktplaats. Mooie fiets hoor.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Tzt overweeg ik upgrade naar Grand Bois cypres, is nu conti four season 28 mm. Ook zit ik te denken om 48 t voorblad te vervangen door 42t met 12-23 cassette, is nu een 12-26.

Wat denken jullie gaat een GB cypres passen onder een sks p35? Heb overigens wel 57 mm remmen.
Deze upgrades gelaten voor wat ze zijn?
Wordt het niet eens tijd dat iemand een dergelijk filmpje maakt voor Marten's creazioni? :)
Friso* schreef:
Izak Boot schreef:En hier mijn m-gineering:
Afbeelding
Kwam deze tegen op marktplaats. Mooie fiets hoor.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Tzt overweeg ik upgrade naar Grand Bois cypres, is nu conti four season 28 mm. Ook zit ik te denken om 48 t voorblad te vervangen door 42t met 12-23 cassette, is nu een 12-26.

Wat denken jullie gaat een GB cypres passen onder een sks p35? Heb overigens wel 57 mm remmen.
Deze upgrades gelaten voor wat ze zijn?
Mooie wagen inderdaad. Met een bovenbuis van 53cm wel erg krap voor iemand van 1.88mm, dat zal waarschijnlijk de reden van verkoop zijn als ik die advertentie zo lees (en dus ook waarom die upgrades toch niet doorgevoerd zijn).
detrage schreef:
Friso* schreef:Met een bovenbuis van 53cm wel erg krap voor iemand van 1.88mm, dat zal waarschijnlijk de reden van verkoop zijn als ik die advertentie zo lees (en dus ook waarom die upgrades toch niet doorgevoerd zijn).
Zo'n diepe zit lijkt me inderdaad geen pretje op je woon/werk fiets. (tenzij wielrennen je werk is :wink: )
Vind ik het eigenlijk wel interessant om te weten of de verkoper eerste eigenaar is. Met een fiets die zo goed als nieuw is, lijkt dat erop. Als dat zo is, vind ik het raar dat een maatfiets te klein is. Of zie ik iets over het hoofd?
Een fiets met zo'n diepe zit kan alleen op specifieke vraag van de koper worden gemaakt, lijkt me. (?)
Ook zonder te meten zie je dat het een erg klein frame is voor een persoon van 188cm.
Ik kan me niet voorstellen dat een ervaren maatfiets-bouwer iets dergelijks aanbeveelt of maakt tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de klant. Wellicht heeft de klant zich een beetje verkeken op wat ie wilde.
Tja, het blijft speculeren. Kan me niet voorstellen dat een maatbouwer zoiets bouwt, als hij weet dat het bijna niet goed kan uitpakken.
Het hangt er maar van af. MEt erg lange armen en benen kun je wel op zoiets uitkomen. Marten's eigen fietsen hebben ook een veel hoger zadel. Dan zit je inderdaad toch ook erg voorover. Zou Marten daarom zo hard kunnen fietsen? Kortom, we weten het gewoon niet.
Het frame is gebouwd voor een kleiner persoon dan de huidige eigenaar, valt te lezen in de advertentie.
Reden van de verkoop is dat het frame gebouwd is voor een kleiner persoon (ben zelf 1,88 m). Hierdoor zijn momenteel kunstgrepen nodig voor een optimale fit (stuurpen met 45 gr. rise bijv. en staat het zadel relatief hoog). Voor iemand van 1,65-1,80 kan dit frame een perfecte maat zijn.
Heren,

Leuk om te zien dat mijn MP advertentie hier gespot is! De redden van evt. verkoop is dat ik van zins ben om een nieuw frame te laten maken, wat geschikt is voor schijfremmen. Tevens zal ik deze gelegenheid aangrijpen om de fit iets te optimaliseren, maar wel grotendeels gebaseerd op dit frame. Ik ben het met Wim eens dat wanneer je van een grote drop houdt (zoals Marten zelf) dit frame geschikt kan zijn. Ik houdt namelijk zelf ook van een iets grotere drop (ja ook voor woon-werk).

Ik heb het frame overgenomen van iemand die niet aan het opbouwen ervan toekwam, en vervolgens zelf opgebouwd.

Ik hoef de fiets dus niet te verkopen (want de zit is momenteel voor mij perfect), maar als ik er iemand blij mee kan maken, dan doe ik dat graag!

Groet, Izak
Dank voor de verheldering!

Note to self: beter opletten bij het lezen van MP-ads.
Mijn wielen brachten me afgelopen weekeinde nog even langs hun geboortedorp:

Afbeelding
En hier is ie dan: de vijfde M-Gineering in België en officieel de kleinste ook (in België dan toch):

Afbeelding

Ben er helemaal verliefd op! :)
Zelfs de foto is niet zo groot ( :wink: ) maar ik zie een mooie fiets staan! Heel veel plezier en succes op je eerstvolgende reis! Al uit elkaar gehaald?
Ik heb hem inderdaad al uit elkaar gehaald! Gaat heel vlot, zelfs voor iemand als ik!

Ben er echt tevreden van! Nu nog af en toe tijd vinden om er ritjes mee te doen en alles 100% af te stellen. En natuurlijk voor vertrek zien dat ik alles netjes en zo klein mogelijk kan inpakken voor op de trein! :)
Gemaakt tijdens Huttentocht 2016. Met dank aan Henk (torenvalk60);

Afbeelding