Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Medeo Plus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gazelle Medeo Plus

_Peter_ schreef:De Rambler was al geschrapt, en trommelremmen werken ook in heuvelachtig gebied (waarom zitten die bijvoorbeeld in velomobielen, niet de langzaamste of lichtste fietsen),
Je bedoelt die fietsen waarvoor de eigenaars remparachutes knutselen als ze ermee de heuvels in gaan?
http://wimschermer.blogspot.nl/search/l ... mparachute

:wink:

Carl
Wim schreef:Je plaatst geen foto van de vork maar van het balhoofd. Als daar speling in zit is het meestal eenvoudig op te lossen.
Of niet.
Mijn ervaring is dat het balhoofd wel problematisch is bij deze fietsen. Kijk het heel goed na en vervang desnoods.

Ik heb een Gazelle Medeo Trekking gehad. Met veel plezier naar Rome gefietst en duizenden kilometers in Nederland afgelegd.
De medeo is een prima fiets voor asfalt op het Europese vasteland (waar genoeg fietsenmakers zijn en waar voldoende stations zijn om een trein naar huis te nemen als de fiets niet betrouwbaar meer is).

Maar in Noorwegen toch tegen veel obstakels aangelopen (doorzoek mijn berichten op gazelle). Het balhoofd was er een van. Het schroefdraad was na een paar dagen weggesleten. Het reserve-balhoofd dat ik ergens in een Boerenbondsgebouw aan de Sognefjord op de kop heb weten te tikken, was na 2 weken ook helemaal gaar.

Het ding blijkt van aluminium gemaakt. Stompzinnige bezuiniging op gewicht.
Erik v S schreef:De medeo is een prima fiets
Er is niet zoiets als 'de medeo'. Ze hebben fietsen met die naam in vele vele modellen, maten en uitvoeringen gemaakt.
_Peter_ schreef:trommelremmen werken ook in heuvelachtig gebied
O, ze werken prima in heuvelachtig gebied, maar je hebt niet echt een idee hoe lang.
Met heuvels bedoel ik overigens niet die flauwe afwijkingen van de horizontaal op de Veluwe.
Leon schreef:
Erik v S schreef:De medeo is een prima fiets
Er is niet zoiets als 'de medeo'. Ze hebben fietsen met die naam in vele vele modellen, maten en uitvoeringen gemaakt.
Erik refereert naar de Medeo Trekking.

Onlangs heb ik ook een wat oudere Medeo Trekking gekocht met een Alivio groep (3x8sp) voor zo'n €150,-. Hier heb ik nieuwe rem- en schakelkabels, cassette, ketting, derailleurwieltjes, Brooks zadel, niet verende zadelpen, remblokken, SPD pedalen en een stuurfoampje opgezet.

Een hele waslijst, maar het was erg leuk om zelf te doen en ik heb tegelijkertijd mijn fiets direct goed leren kennen. Al met al heeft deze onderhoudsbeurt €53,69 gekost en de upgrades (SPD pedalen en het Brookszadel + zadelpen) €112,49.

Samen met een volledige set Agu Quorum tassen heb ik zo'n €400,- uitgegeven voor de fiets, onderhoudsbeurt, upgrades en tassenset (voor+achter+stuur). Inmiddels heb ik alles zo'n 1000km 'ingereden' en ben ik erg tevreden met mijn aankoop. Deze zomer hoop ik voor het eerst op fietsvakantie te gaan, eerst een weekje in/rond Nederland en in de zomer ca. 3 weken door Schotland. Voor vertrek gaan er nog een paar nieuwe banden om en verwacht ik verder dat het technisch wel ruim in orde is. Alleen die verende voorvork is nog een doorn in mijn oog (het voelt ook gewoon gevaarlijk wanneer je remt in de bocht). Het frame, de bagagedragers, balhoofd en wielen etc. voelen in ieder geval voldoende stevig aan om mijn 85 kg + 20 kg bagage te dragen.

Afbeelding
Ps. voor de oplettende kijker, de afstelling is nog niet helemaal oké op de foto ;). Zadel omhoog, waterpas, stuurpen omlaag, lamp naar beneden.