Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets? - Forum Wereldfietser

Welke fiets?

Hallo allemaal!
Mijn naam is Wanchi en ik heb me gisteren geregistreerd op dit forum. Ik heb al eerder informatie opgedaan op dit forum en ik zoek het internet af, maar er zijn wellicht geen standaard antwoorden.
Mijn plan is om een fietstocht te gaan maken van Alaska naar Argentinië, beginnend volgend jaar juni. Ik ben me aan het voorbereiden en ik wil natuurlijk een goede fiets en dit blijkt lastig/duur. En ik weet er nog niet genoeg van af, dus ik wil graag jullie hulp bij het vinden van een goede fiets.
Ik had al een bericht geplaatst de algemene thread, maar ik geloof dat er overheen gelezen wordt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Antwoorden op de vraag of de fietsen die ik op het oog heb mogelijk zouden zijn, zal al een hoop helpen!
Bij voorbaat dank!

Hieronder mijn antwoorden op het standaard vragenlijstje:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Reizen, het liefst wil ik de hele wereld er mee over fietsen (dus graag duurzaamheid!). Ik koop de fiets met als doel van Alaska naar Argentinië te gaan. En voordat ik daar aan ga beginnen, ga ik oefenen met korte fietsvakanties binnen Europa en de dagelijkse route van mijn huis in Den Haag naar mijn werk in Leiden.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ergens tussen in. Ik hoef niet te racen, maar ik ga ook niet te relaxed.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ook hier ergens tussen in. Niet helemaal voorover gebukt, maar ook niet helemaal rechtop.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Het liefst niet, het liefst bereik ik mijn overnachtingsplaats voor het donker. Maar mocht ik door moeten fietsen, dan wil ik er ook wel verlichting op (of gaat deze vraag om meer dan verlichting?). Dynamo is denk ik niet noodzakelijk dan.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik wil wel op gravel, schelpenpaadjes en zand kunnen fietsen. Maar rotsachtig is weer té. Ik geloof dat ik veelal de Panamerican Highway zal volgen, al wil ik af en toe ook wel van de main route af kunnen en misschien een bike trail af.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Europa, Noord-Amerika, Midden-Amerika, Zuid-Amerika. En het liefst steek ik daarna over naar Nieuw-Zeeland/Australië en dan door naar Azië, etc.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Tent mee, alles zo budget en zelfvoorzienend mogelijk. Wildkamperen als het kan, of op een camping.

JE LICHAAMSLENGTE
Een kleine 1.62m.

JE GEWICHT
Rond de 52 kg.

JE LICHAAMSBOUW
Ik ben wel klein gebouwd, maar volgens mij wel in proportie.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Vijf Ortlieb tassen (twee achter, twee voor en een op het stuur). Hopelijk kan ik het rond de 25kg houden.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Den Haag, ben bereid het land door te reizen om mijn perfecte fiets te kopen.

WAT IS JE BUDGET?
Hopelijk rond de 1000, maximaal 1500. (Aanpassing: waarschijnlijk 2000.)

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Niet heel veel. Als kind en student natuurlijk elke dag naar school (maximaal 5km per dag). In mijn volwassen leven heb ik vooral in het buitenland gewoon in Afrika en Azië, dus dan liepen we of pakte je ov of auto. In Cambodja had ik wel weer een fiets gekocht en fietste ik elke dag naar mijn werk (ook zo'n 5 km per dag).

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Helaas fiets ik niet meer, maar ik ben fanatiek, dus zodra ik mijn fiets heb ga ik elke dag van Den Haag naar Leiden en terug (meer dan 50km). Ik weet niet precies hoe hard ik ga of zal gaan. Op mijn omafiets fietste ik alle mensen voorbij, dus dat zal met een beetje sportieve fiets nog meer zijn.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mijn laatste fiets was een omafiets, door mijn lieve opa gemaakt, maar helaas is dat niet (meer) mijn ding. Als kind een BMX, daarna een kleine omafiets en als student een citybike.
Ik heb dus geen serieuze fietsen gehad of ben nog nooit serieus bezig geweest met fietsen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik wil graag zoveel mogelijk zelf doen. Dus ik wil de fiets ook helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten om 'm te leren kennen. Ik wil beste een cursus doen voor onderhoud en reparatie. Ik wil zoveel mogelijk zelf kunnen doen en een fiets waarbij dat niet al te problematisch is.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja, daar kijk ik vooral naar vanwege de prijskaartjes van nieuwe fietsen. Echter is dat misschien met mijn formaat wel lastiger?

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Qua merk vind ik Santos heel mooi. Koga ook wel, al vind ik het frame van de Traveller of Randonneur niet helemaal mijn ding. Het liefst zo strak mogelijk frame, dus niet die twee stangen boven zoals bij de Koga Traveller/Randonneur, maar graag één dikke stang aan de bovenkant (mountainbike-achtig, maar dan wel met achter en voordragers en een vlinderstuur of ossekopstuur). Misschien een Koga Lightspeed of Lightrunner, zijn deze goed genoeg? Een mannenframe vind ik ook goed, beter zelfs, maar dan moet het wel klein genoeg zijn voor mijn 1.60m.
De Batavus Zonar vind ik qua design heel mooi, maar daarvan zeiden de reviews "niet voor de heavy stuff" en ik denk dat ik toch wel een fiets nodig heb die de heavy stuff aan kan. Ik zou eventueel de Zonar kunnen aanpassen, maar ik weet niet of dat kan en het dan wel goed genoeg wordt?

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ik denk er aan om een powerbank mee te nemen op zonne-energie die ik op de achterdrager bind.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Het liefst zo snel mogelijk (ik wil beginnen met oefenen). Maar als het moet kan ik wel wachten. Maar dan wil ik wel weten wat het gaat worden.

Weet iemand iets wat bij me past? Of is dit een onmogelijke zoektocht? Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,
Wanchi
Als ik je budget zie dan zou ik gaan kijken of dat op te hogen is naar ca 2000 (a 2500,00) euro dan heb je wat meer mogelijkheden voor eventuele luxe extra's. Ik vind zelf je budget (maar wie ben ik) erg mager voor wat je van plan bent.

Ik zou ook eens naar Surley gaan kijken de 29'er - daar ik, begrepen heb dat er in latijns-Amerika bijna niet meer aan 26" materiaal te komen is. Uit deze serie zou ik zelf voor de Ogre gaan http://surlybikes.com/bikes/ogre. Je kunt het dan zelf zo duur/ goedkoop maken als je wilt door bijvoorbeeld niet voor derailleur maar Rohloff te kiezen (gaat vermoedelijk boven je budget uitkomen). Als stuur zou ik er een Jones H-bar of een MTB drop bar opzetten ivm de hoeveelheid handenposities.
In Nederland verkoopt bijvoorbeeld Singlespeed ze http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... jao3jen6b5.
Verder kun je ook mooie fietsen kopen bij Avaghon (Rotterdam) en denk ik dat je met een budget van rond de 2000,-- euro een erg goede, betrouwbare fiets kunt kopen. Ik zou hier zelf voor deze gaan -wel ietsje meer dan 2000,00 http://www.avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-x29 met vaste vork en derailleur. . Maar dan heb je wel een dijk van een fiets waar je de hele wereld makkelijk mee rond kunt..

Kies wel voor goede bagagedragers - vind zelf Tubus erg fijn. En voor handgespaakte wielen dan weet je zeker dat ze erg stevig zijn en je dus niet vlug (of helemaal niet) spaakbreuk of andere ellende zult hebben). Velgen van Surley en Avaghon zijn al erg goed.

Als je het je kunt veroorloven is een Son dynamo erg fijn - niet alleen voor de verlichting maar ook voor het opladen van je electronica (telefoon, camera batterij) - natuurlijk zijn er ook andere opties zoals bijvoorbeeld zonnepanelen.

Als banden keuze - zet er zo breed mogelijke banden op. Minimaal 50mm maar als 55mm kan doe dat dan. Dan heb je net wat meer demping en dat is erg prettig over minder goede wegen en op gravelpaden bijvoorbeeld.
Dank je wel voor je tips, Inge!
Ik ben bang dat ik inderdaad mijn budget op moet schroeven, maar voor de lange termijn is dat alleen maar voordeliger en beter. Mijn auto staat al in de verkoop, dus hopelijk gaat het goed komen!
Nog een vraag over het wielformaat, "26 is dus niet meer fijner als 'wereldfiets'? En is "29 dan beter dan "28?
Bedankt!
26 of 29" velgen zijn "even" sterk maar 29" rolt fijner over allerlei obstakels heen + rolt op snelheid ook sneller vandaar dat er nu in Nederland (volgens 2 hier gerenommeerde fietsvakantiewinkels) eigenlijk zo goed als geen 26" meer verkocht wordt.

Bij de standaard 28" kun je niet voldoende brede banden leggen. Ik heb zelf altijd gedacht dat ik een 28" had (velg = 28") maar blijkt ook gewoon een 29''er te zijn. Kortom 28" velg met brede banden maakt het een 29'er.

Op de "echte" 28" fietsen kan meestal, dacht ik, maar een breedte tot 40/ 42 mm op en dat is niet breed genoeg voor wat jij wilt. Zelf fiets ik nu wel op 40mm breed en voor mij is dat nu voldoende maar als ik komend jaar richting Ierland of Vietnam/ China ga dan komen er ook 50mm brede banden op. Ik heb er nu Little Big Bens op liggen en rijden vind ik erg fijn. Doch als ik van banden ga wisselen dan ga ik Almotions uitproberen. Doch voor jou trip zijn de Marathons waarschijnlijk weer beter.

Als het budgettair lukt voor je kan ik Rohloff aanraden. Ik weet is 1000,-- voor een naaf maar schakelt uit horen zeggen erg prettig en geen derailleur onderhoud (wat niet betekent dat het afstellingsvrij is). Komt voor mij in ieder geval op mijn volgende fiets. Mocht je voor schijfremmen kiezen - vind ik erg fijn ga dan voor de kabelvariant - dat repareert in de bush makkelijker dan hydraulisch. Heb nu de BB7 erop zitten maar heb begrepen van mijn fietsenmaker dat er nu ook kabelvarianten zijn waarbij zowel de binnenste als als het buitenste brakepad bewegen. Ben alleen het merk vergeten. Dacht iets van RHP.

Verder vind ik zelf een ijzeren frame fijner dan een alu frame vandaar dat ik ook alleen de Reynolds varianten genoemd heb.
Inge1 schreef:...de 29'er - daar ik, begrepen heb dat er in latijns-Amerika bijna niet meer aan 26" materiaal te komen is
Is dat echt een feit?

Ik vraag dit omdat een 26 inch misschien wel een goede match zou zijn gezien de lengte van de TS. (Ja ik weet het, bij de geometrie komt meer kijken, en elk frame is anders.) En misschien is er meer 26 inch op de tweedehands markt; 29 inch beperkt je keuze bij aankoop wellicht.

Ga ook eens bij Bike4travel kijken.

Op Marktplaats zag ik ook een leuke groene Santos, erg compleet met Magura en Rohloff, op zich erg fijn, maar als er dan iets kapot gaat lastig zelf te repareren.

Succes met de aankoop, en veeeeeeeeeeeeeel belangrijker: met je fietsplannen. Want daar gaat het uiteindelijk om.
Inge1 schreef:heb begrepen van mijn fietsenmaker dat er nu ook kabelvarianten zijn waarbij zowel de binnenste als als het buitenste brakepad bewegen. Ben alleen het merk vergeten. Dacht iets van RHP.
TRP.
http://www.trpbrakes.com
Super, dank je wel!
Willem - ik heb me dit laten vertellen door onze bekende fietsenwinkel eigenaar uit Amsterdam en ga er vanuit dat hij het echt wel bij het rechte eind zal hebben.

Friso - dank voor de juiste merknaam. :D

Wanchi - succes met de verkoop van je auto. was ik vergeten in de vorige post.
Willem, Bike4Travel ga ik ook bekijken (en 20 mei langs voor de infoavond)!
Bedankt allemaal!
Zou deze voldoen? http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=27274
Mag ook via PB.
Bij De Specht in Antwerpen (niet zo héél ver rijden?) stond een tijdje geleden een 2dehands Santos Travelmaster 2.6 met Rohloff, riem, Magura's, etc voor 2000 euro.

Misschien een telefoontje waard, weet wel niet of hij er nog staat.
Dank je wel!
Wat is het verschil met deze? http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=27274
Mijn tip is: koop een goedkope tweedehands en kijk eerst eens of je het fietsen met bagage wel leuk vindt. Niet om je van je droom te beroven, maar als ik je bericht goed lees, heb je helemaal geen fietservaring, en om dan gelijk duizenden euro's te investeren...
Maak eerst eens een tocht van een paar honderd kilometer in Europa, door een gevarieerd landschap, en aan de hand van die ervaring kun je dan je plannen ontwikkelen voor die Pan-Amerikatocht. Over de Panamericana fietsen is sowieso een crime overigens.
De x29 van Avaghon is inderdaad een mooie fiets, maar ik zie niet zo de meerwaarde boven de 500 euro goedkopere s28 van Avaghon. Daar rijd ik zelf op met veel genoegen, er kunnen makkelijk 50mm banden op en je kunt er prima mee de wereld rond.
peter de rijk schreef:Mijn tip is: koop een goedkope tweedehands en kijk eerst eens of je het fietsen met bagage wel leuk vindt. Niet om je van je droom te beroven, maar als ik je bericht goed lees, heb je helemaal geen fietservaring, en om dan gelijk duizenden euro's te investeren...
Maak eerst eens een tocht van een paar honderd kilometer in Europa, door een gevarieerd landschap, en aan de hand van die ervaring kun je dan je plannen ontwikkelen voor die Pan-Amerikatocht. Over de Panamericana fietsen is sowieso een crime overigens.
Ergens heb je gelijk. Maar ik zit door persoonlijke omstandigheden onder tijdsdruk waardoor ik niet rustig kan uitproberen op een goedkope fiets en later pas een goede kan kopen. Ik koop één keer een fiets en dan moet het gelijk een degelijke zijn waarmee ik de wereld rond kan (of in ieder geval een deel er van). Ik zal zeker in Europa oefenen voordat ik ga. Maar hoezo is de Panamericana een crime? Heb veel blogs gelezen van verschillende mensen die het hebben gedaan. Vroeger wilde ik het per auto/motor/te paard doen, maar dat is heel duur/onhandig vanwege de carnets de passage. Nu is het de droom om het per fiets te doen. Dus ik wil eigenlijk nog meer van de wereld zien (heb nu in 47 landen gereisd en in 9 landen gewoond), maar dan op een zo milieu- en budgetvriendelijke mogelijke manier.

Aart, bedankt voor uw tip!
wanchi schreef:Maar hoezo is de Panamericana een crime?
Daarvoor citeer ik graag de welbekende bicycle junkies: "After studying the map, we find a nice B-road that will take us to Medellin. After that it's the PanAmericana that rules, so we might take a bus to Cartagena. Why? Because it sucks to cycle on a busy highway. ;)"
Haha, ok. Ja, er zijn stukken die niet fijn of veilig zijn, maar dat is niet de gehele Panamericana. Over het algemeen zal ik de Panamerican Highway volgen, met af en toe ook van de main route af/een bike trail op.
wanchi schreef:Dank je wel!
Wat is het verschil met deze? http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=27274
een grotere maat, was een fiets voor mensen van + 1m 80 als ik me niet vergis. Maar ik heb het maar van ver gehoord en gezien...
wanchi schreef: En is "29 dan beter dan "28?
Daar is de (onnodige) verwarring weer! 29" is een marketing kreet, 28" is een historische aanduiding middels een getal, ook geen maat. Het is beide gewoon 622mm. Vergeet die inches!
Mijn suggestie binnen budget (erg makkelijk om andermans budget op te hogen, doe ik niet): Cube Travel EXC. http://www.cube.eu/produkte/trekking/tr ... reen-2016/
Met de kleinste maat moet je uit de voeten kunnen, dacht ik. Tja, een stalen fiets is op een wereldtrip aan te raden. Kijk eens bij Intec:
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25002
Dank jullie wel! :)