Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke compactamera of outdoorcamera meenemen? - Forum Wereldfietser

Welke compactamera of outdoorcamera meenemen?

We hebben een spiegelreflex maar die wil ik niet meenemen op fietsvakantie. We hebben de voorbije trips gefotografeerd met onze smartphones (Iphone 4s en Samsung Galaxy), wat aanvaardbaar beeldmateriaal opleverde maar toch echt niet zo goed als een de spiegelreflex. Logisch dat weet ik wel, maar ik wil graag iets meer kwaliteit aan beeldmateriaal.

Mijn vraag is dus of een outdoorcamera (veel robuustheid maar gaat ten koste van beeldkwaliteit) of een compactcamera (kwetsbaar, onze vorige exemplaren gingen altijd stuk aan die lens die eruitzoomt als je 'm aanschakelt, op de duur ging die niet meer open).
We reizen met kinderen, is misschien ook nog belangrijk :wink:

Ik vind zelf belangrijk dat de camera snel is. Ik kwam uit bij de Olympus TG4, die nu nog eventjes te duur is maar misschien moeten we deze zomer nog maar eens met de smartphones werken. Tenzij er een goedkoper alternatief is (in de vorm van een gewone compactcamera?).
De micro four third systeemcamera's van Panasonic en Olympus zijn een goed compromis tussen gewicht (er zijn heel compacte en lichte exemplaren) en beeldkwaliteit en mogelijkheden die verrassend dicht in de buurt komen van full frame systeemcamera's. Ik ben er erg tevreden over, al gebruik ik op fietsvakantie gewoon mijn telefoon.
Ik gebruik een Nikon AW100 in de kano en tijdens een meerdaagse fietstocht. Waterdicht en minder bewegende delen die gevoelig zijn voor trillen en stoten (geen lens die in en uitschuift). http://www.nikon.nl/nl_NL/product/disco ... lpix-aw100
Het hangt er af van wat je qua kwaliteit wil. Er zijn erg mooie (en redelijk robuuste) compact camera's. Kijk eens op:

http://www.dpreview.com/reviews/2016-ro ... om-cameras
Ik vind Wim's advies uitstekend. Een snelle compactcamera is namelijk super duur en kwalitatief toch een compromis omdat je met een kleine sensor zit.

Een nadeel van een goede camera vind ik alleen dat je dan teveel bezig bent met het maken van foto's. Daarom ligt mijn DSLR tegenwoordig in de kast :oops:

Zelf doen we het met de telefoons, een compactje (Canon 260hs) en sinds kort een Go pro. Compactje is een beetje overbodig, maar ik zet meestal mijn telefoon uit (lekker rustig).
quote="wellie"

> .. spiegelreflex ... wil ik niet meenemen op fietsvakantie.
> ...smartphones ... toch echt niet zo goed

> Mijn vraag is dus of een outdoorcamera ... of een compactcamera

Ook goedkopere compacts maken al veel betere foto's dan smartphones.
Het blijft altijd een compromis. Ik vind het zelf wel een verademing om ook te kunnen fotograferen met een camera die niet duur is en als het geen ramp is als die een keer in het water valt. (Dat is met mijn camera waarmee ik mijn brood verdien wel het geval ... )
Bekijk goed wat je noodzakelijk vindt qua mogelijkheden en beeldkwaliteit; de rest is ballast.

Verder heb ik een stukje voor je geschreven. (Nou ja, niet speciaal voor jou :wink: ) :
http://leonpoels.nl/fotografie/blog/welkecamera.html
Die four thirds zijn te groot en te kwetsbaar voor in de stuurtas en om deze snel eens al fietsend uit te halen, of om ze even in de handen van de kinderen te geven (10j, 9j en die van 5 kan het zeker nog niet).

Ik vind het moeilijk te verdragen om crappy foto's van onze gezinsvakanties te hebben. Vooral voor de kinderen dan, het is toch echt een herinnering voor later ook. Ik denk dat die Olympus Though 4 er heel goed uitkomt, ondanks zijn robuustheid toch nog mooie prestaties (als ik de vergelijkingswebsites kan geloven).
Wanneer ik geen foto's ga maken die over de volle breedte van 2 pagina's in een tijdschrift kunnen staan, neem ik soms een Sony RX100 (zie hier voor een review van cameragoeroe Thom Hogan) mee. Past in elke stuurtas, al kan dit cameraatje wel stuk*, dus doe ik er altijd nog een cameratas omheen (ook dan is het nog heel compact vergeleken met een spiegelreflex).
Mijn RX100 heeft een jaar geleden wel kuren gehad, vermoedelijk iets met de software. Nooit laten repareren. Een half jaar terug uitgeleend aan een nichtje dat met haar school een paar weken naar Zuid-Afrika ging. Haar foto's zagen er prima uit; blijkbaar heeft de software zichzelf herpakt.
wellie schreef:Die four thirds zijn te groot en te kwetsbaar voor in de stuurtas en om deze snel eens al fietsend uit te halen, of om ze even in de handen van de kinderen te geven (10j, 9j en die van 5 kan het zeker nog niet).
Ik maak sowieso geen foto's zonder even te stoppen met fietsen, tenzij ik dat goed heb voorbereid :wink:

* Alle camera's kunnen het begeven. Mijn Nikon was anderhalf jaar terug opeens zo dood als een pier, het leek wel of er geen contact meer met de batterij werd gemaakt. Zoals had ik nog niet meegemaakt met een niet afgeragde camara. Gelukkig gebeurde dit nog net binnen de garantietermijn.
Ook goedkopere compacts maken al veel betere foto's dan smartphones.
Je vindt op het internet interessante vergelijkende test tussen iphones en andere camera's en ik vind daar niet direct ondersteuning van deze -nogal algemene- stelling.
De iPhone staat er om bekend een erg goede camera te hebben en ik vind mijn vakantiefoto's gemaakt met een iPhone 4s eigenlijk al goed genoeg en de nieuwere schijnen nog betere camera's te hebben.

Maar ik laat me graag overtuigen. Welke goedkope compactcamera is duidelijk beter dan een iPhone?
Jep, de stelling dat een willekeurige compact een iPhone eruit schiet is disutabel.

Wat ik wel prettiger vind is de interface. Zoomen etc. vind ik met een smartphone niet super, dus daarom toch een cheapo compactje in mijn zak.

Betreft de Sony RX100.... uh ja, das nogal een camera! Qua prijs zit je dan in systeem camera en instap dSLR territorium.
wellie schreef:Ik vind het moeilijk te verdragen om crappy foto's van onze gezinsvakanties te hebben. Vooral voor de kinderen dan, het is toch echt een herinnering voor later ook.
Je moet natuurlijk lekker doen wat je zelf wil, maar voor de kinderen telt later de herinnering, niet de kwaliteit van de foto, hoor. En dan ik hoop voor ze dat dat fijne vakantieherinneringen zijn, en niet herinneringen aan urenlang moeten wachten op pa (en/of ma) die "goeie" foto's wil maken…
loknor schreef:Zoomen etc. vind ik met een smartphone niet super, […]
Moet je ook niet doen. Lekker kaderen in de edit, komt op hetzelfde neer.
Het is wel belangrijk je te realiseren dat hoe kleiner de sensor, hoe groter de scherptediepte. Smartphones hebben weliswaar tegenwoordig soms heel goede lenzen, en een sensor met veel (soms teveel) beeldpunten, maar de sensor is en blijft klein. Dat betekent dat je niet bij bijvoorbeeld een portret een punt er scherp uit kunt halen, en alles ervoor en erachter onscherp kunt laten zijn. Dit wordt bij compactcamera's nog eens verergerd door zoomlenzen met de relatief kleine lensopeningen/lichtsterkte. Het gevolg is een duidelijke beperking in de beeldvorming: alles is scherp van dichtbij tot veraf, of je dat wilt of niet. Dus de volgorde is hier: telefoon, compactcamera, m4/3, aps, full frame. Als ik onze m4/3 camera's gebruik met zoomlens is eigenlijk zowat alles scherp. Alleen met een snel vastbrandpuntobjectief heb ik bij m4/3 nog wat onscherpte. Dat is toch wel heel wat anders dan de analoge Nikon's met snelle vastbrandpunt lenzen die ik nog heb liggen. Ik zit wel eens te denken daar nog een full frame digitale body bij te kopen, maar dat wordt wel weer een heel gesjouw. Het m4/3 spul is spectaculair licht en compact.
Ik ben tevreden met de camera op m'n iphone 6+
Een tijdje terug heb ik die vergeleken met de compact camera van m'n vader , maar de iphone maakte mooiere foto's.


Vergeleken met een iphone 4 maakt de 6 echt mooiere foto's.
Ik kan wel intikken welk toestel ik gebruik, maar dat is zo persoonlijk joh.

Ik heb het idee dat Wellie de keuze al heeft gemaakt: Olympus Though 4.

Nog even sparen, kopen, foto's schieten en genieten dus Wellie!
Ik heb twee kleine camera's:
- casio exilim
- canon ixus

Zijn niet per se robuust maar wel praktisch qua gewicht en formaat. Doen het al jaren naar tevredenheid.
Als kwaliteit belangrijk is moet ik ook denken aan de zogenaamde systeem camera's.
Relatief klein, grote sensor en verwisselbare lens.
Waarom niet in twee opdelen? Een goedkope tweedehandse compactcamera voor de lieverds. Dat is makkelijk te vinden en kinderen zijn niet zo kieskeurig op vlak van beeldkwaliteit (wat niet wil zeggen dat een twee jaar oude camera plots rommel is). Daarnaast een degelijke compact voor jezelf.
Om een voorbeeld te geven: een DSLR vind ik ook te groot en te zwaar voor op de fiets. Dan ben ik geneigd om meteen een collectie objectieven mee te nemen. De smartphone zit op het stuur (enfin, in de velomobiel binnen handbereik) en die gebruik ik vaak om al fietsend een beeld te schieten. Compact en degelijk? Dan neem ik mijn Fuji X20. Niet hetzelfde als de DSLR, maar voor de blog meer dan goed genoeg en - naar mijn mening - de kleuren zijn erg mooi.