Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kan ik de warmte wel aan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kan ik de warmte wel aan?

bert sitters schreef:Les een van het fietsen: drinken, drinken, drinken, drinken!!!!!
Les twee: eten, eten, eten, eten!!!!!!
Les drie: genieten, genieten, genieten, genieten!!!!!
Bert,

Ik zou zeggen:

Les één: genieten, genieten, genieten!!!!
Les twee: drinken, drinken en genieten!!!!
Les drie: eten, eten en genieten!!!

Gerd

carolien schreef:Ik begin wel te begrijpen waarom enkelen van jullie last hebben van de warmte!
Ik drink normaal ongeveer 2 liter tijdens een dag fietsen en als het echt warm is het dubbele (de pils 's avonds tel ik daarbij niet mee).
Gerd
2 liter! en dan s'avonds bier! a.veel te weinig vocht en dan b. van bier (alcohol) droog je nog meer uit. kortom ik vind het niet raar dat gerd niet tegen de warmte kan.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik drink tegenwoordig minder bier als dat ik in het begin van m'n fietscarriere deed. Ik merk echter duidelijk dat ik de volgende dag beter, gemakkelijker en prettiger fiets als ik de avond tevoren enkele biertjes heb gedronken. Ook overdag een biertje, daar is imho niets mis mee. Uiteraard moet je je niet lazerus zuipen! Bier bevat alles wat je als fietser nodig hebt. Vocht, energie, mineralen en ook nog wat vitaminen.

Overdag drinken is belangrijk, maar 'savonds drinken in naar mijn mening nog veel belangrijker. Zeker als je inspant terwijl het zeer warm (35-40 graden) is kun je gewoon niet voldoende drinken. Als je 's avonds goed drinkt kan je lichaam de vochtbalans weer herstellen. Wat mij betreft geld dat ik bij warmte en flinke activiteit minimaal 10 liter per dag moet drinken. Zit ik daar duidelijk onder merk ik dat duidelijk aan m'n prestaties en krijg ik een lichte zeurende hoofdpijn.

carolien schreef: Anouk heeft naar mijn mening helemaal gelijk met haar 'ZOUT'. Het lijkt overdreven voor wereldfietsers maar is swweeerr bij isotone sport drank.
Ik heb nooit zout in m'n drinkwater gedaan. Dat smaakt namelijk niet en is naar mijn idee ook wat eenzijdig. Je raakt namelijk meer mineralen kwijt dan wat je met keukenzout aan kunt vullen. Ik gebruik meestal water (vaak met multivitaminen tabletten), frisdranken en bier. Ik probeer meestal ook wat meer gekruid te eten en zoute snacks te nemen. Misschien niet helemaal optimaal, maar je bent ook afhankelijk van wat beschikbaar is en isotone sportdranken kom ik zelden tegen. Bovendien zijn isotone sportdranken meestal erg duur en ook niet zo lekker. En dat laatste is natuurlijk ook een issue, als je veel moet drinken moet je wel iets hebben dat je lekker vind. Als het smerig is wordt het wel heel moeilijk om de benodigde liters naar binnen te krijgen.

mvg
Wilco

Wilco schreef:
carolien schreef:Ik begin wel te begrijpen waarom enkelen van jullie last hebben van de warmte!
Ik drink normaal ongeveer 2 liter tijdens een dag fietsen en als het echt warm is het dubbele (de pils 's avonds tel ik daarbij niet mee).
Gerd
2 liter! en dan s'avonds bier! a.veel te weinig vocht en dan b. van bier (alcohol) droog je nog meer uit. kortom ik vind het niet raar dat gerd niet tegen de warmte kan.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik drink tegenwoordig minder bier als dat ik in het begin van m'n fietscarriere deed. Ik merk echter duidelijk dat ik de volgende dag beter, gemakkelijker en prettiger fiets als ik de avond tevoren enkele biertjes heb gedronken. Ook overdag een biertje, daar is imho niets mis mee. Uiteraard moet je je niet lazerus zuipen! Bier bevat alles wat je als fietser nodig hebt. Vocht, energie, mineralen en ook nog wat vitaminen.
Sorry Wilco, maar het is toch echt zo! Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, kijk maar es hoeveel je plast van 1 biertje. Wat het daardoor waarschijnlijk ook doet is je lichaam zuiveren.
Er wordt ook niet gezegd dat het drinken van een biertje slecht is, alleen in combinatie met te weinig water, maargoed.

Groet,
Maurits

gelukkig zijn er nog meer woestijnmonsters die vinden dat het zo warm moet blijven! Ik stem ook dubbel voor! 8)

Maurits schreef:Sorry Wilco, maar het is toch echt zo! Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, kijk maar es hoeveel je plast van 1 biertje.
Ik weet niet wat de wetenschap ervan zegt, maar die ervaring heb ik niet. Als ik puur water drink heb ik vaker dat ik ineens naar het toilet moet als van een paar biertjes.

Gerd geeft aan 2 liter te drinken tijdens een dag fietsen. Dat is inderdaad erg weinig als het warm is. Maar als het echt 2 liter tijdens het fietsen is en hij ook nog wat vocht binnenwerkt bij het eten (melk, soep etc) en 's avonds een paar biertjes komt hij imho toch al een heel eind in de goede richting. Die 10 liter van mij zijn, als ik de reacties altijd hoor, erg veel. Maar het maakt natuurlijk nogal wat uit of warm 30- graden is en je een relaxt tochtje maakt met redelijke hoeveelheid schaduw of dat warm 40+ is in een brandende zon zonder schaduw en je een zware tocht maakt.

mvg
Wilco

Wilco schreef:Gerd geeft aan 2 liter te drinken tijdens een dag fietsen. Dat is inderdaad erg weinig als het warm is.
Gerd schreef:Ik drink normaal ongeveer 2 liter tijdens een dag fietsen en als het echt warm is het dubbele (de pils 's avonds tel ik daarbij niet mee).
Effe lezen. Kortom als het warm is, drink ik een liter of 4 tijdens een dag fietsen. En een dag fietsen is voor mij al gauw 6 tot 8 uur op de fiets. Inderdaad geen 1 liter per uur zoals Dick en Els, maar ik vaar (fiets) er wel bij.

Door sommige mensen wordt een directe relatie gelegd tussen te weinig (cq teveel alcohol) drinken en minder goed tegen de hitte kunnen. Ik heb daar mijn twijfels over. Sommige fietsers kunnen nu eenmaal heel goed tegen de hitte (bijv. ons aller Frank van Rijn) en anderen niet. Ik kan drinken wat ik wil. Op een gegeven moment word ik gewoon misselijk, maar beter tegen de hitte kan ik echt niet.

Gerd

Zelf verkies ik ook de warmte.

Veel drinken, sowieso. Bij langeafstandlopers en prof wielertoeristen is de richtlijn ca. 250 ml per kwartier, dan kom je dus aan 1l per uur. Voor een hele dag fietsen betekent dit gemakkelijk 5l of meer. Ergens kom je dan wel aan een fysieke grens, omdat je nieren dat moeten blijven aankunnen. Veel pissen ervan moet ik meestal niet, ik zweet dat allemaal uit.

En zout is eveneens belangrijk : jaren geleden trok ik te voet, in putje zomer, door New Mexico en Arizona, temperaturen tot tegen de 40 graden. Bij de maaltijden stond steeds extra zout; eerder kruidenzout dan puur zout.

Als student lichamelijke opvoeding heb ik enkele jaren geleden mijn eindwerk geschreven over sportvoeding en dan ook een groot hoofdstuk over sportdranken geschreven.
Als goed Belg ben ik ook groot liefhebber van een biertje op zijn tijd.
In oktober vertrek ik voor een tiental maanden richting Death Valley, Mojave Desert, Centraal- en Zuid-Amerika. Ik kan me daar dus ook aan een aantal hete fietsdagen verwachten.

Er zijn hier al heel wat zinnige dingen geschreven over dit topic! Uiteraard is het drinken van ruim voldoende water superbelangrijk! Bij extreme inspanningen (lange fietsdagen in de hitte) bewijzen isotone sportdranken zeker hun nut om de vochtbalans op peil te houden en de mineralen aan te vullen. Over smaak en kleur valt natuurlijk niet te twisten, maar ik denk dat er ondertussen genoeg variaties te vinden zijn zodat er voor elk wat wils is...

Wat hier echter ook aan bod kwam is de factor van het GENIETEN. Hoewel ik vanuit mn thesis en persoonlijke ervaring weet dat je van alcohol uitdroogt, zal ik mezelf toch geregeld trakteren op een fris pintje (of een paar zelfs). Misschien moet ik de volgende dag dan inderdaad 10 liter water drinken ipv 8, maar dat neem ik er dan met veel plezier bij!!

Greetz,

Ruben

rubenvdw schreef: Bij extreme inspanningen (lange fietsdagen in de hitte) bewijzen isotone sportdranken zeker hun nut om de vochtbalans op peil te houden en de mineralen aan te vullen. Over smaak en kleur valt natuurlijk niet te twisten, maar ik denk dat er ondertussen genoeg variaties te vinden zijn zodat er voor elk wat wils is...
Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn opmerking... maar die variaties zijn vooral beschikbaar in ontwikkelde gebieden en grotere steden. In de binnenlanden van Afrika en achteraf gebieden in Latijns Amerika en Azie mag je blij zijn als er 1 variant is. Ik ben in de loop der jaren op plaatsen geweest waar je wat drinken betreft de keuze had tussen dubieus water, 1 soort lokale frisdrank en 1 soort lauw bier.

Persoonlijk zet ik overigens vraagtekens bij het nut van sportdranken. Ik geloof best dat ze nuttig zijn als je een top prestatie neer wilt zetten, voor een fietsvakantie maakt het niet zoveel uit als je een kilometertje minder fietst of een paar minuten langer over het traject doet. Ik denk dat bij het overgrote deel van de wereldfietsers op andere punten met minder veel meer bereikt kan worden. (Bij mij in ieder geval wel).

mvg
Wilco