Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaaklengte bepalen - Forum Wereldfietser

spaaklengte bepalen

Hallo,

zou graag mijn wiel laten herspaken, en dus op zoek naar de juiste spaaklengte, maar geraak er niet uit.

de naaf: een bestaande sturmey archer sab 3 (dhc0, staat ook nog op de as), het is een drie speed , trommelrem. 36 spakig

de velg: ik zou een Xtreme SARI T-19 R 28" ATB velg van roseversand kopen
https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... /aid:46903

de spaken: dt swiss champion spaak 2mm (of een competition spaak: 2/1.8/2)

ik heb een aantal calculators voor de spaaklengte geprobeerd, maar kom er niet uit welke gegevens waar moeten. ook zie ik niet of die velg met ERD: 598,5 mm impact heeft van het dubbel gebuste ? maw invloed op de spaaklengte...

ik heb me al rot gezocht achter de specs van deze naaf, maak kan ze niet meer vinden. heb SA gemaild. maar misschien kan iemand van jullie me al verder helpen. (oja, nu ik er toch mee bezig ben, tips om deze naaf even in de olien..)

thanks
fillemon

SA heeft al gereageerd
http://tinypic.com/r/drebu1/9
De ERD (Effective Rim Diameter) dient er nu juist voor om de spaaklengte te bepalen, dus daarmee ben je klaar.

De naaf kun je opmeten met een schuifmaat, al is het makkelijker als Sturmey Archer ze opgeeft. En controleren kan natuurlijk nooit kwaad.

In een een calculator als deze staat de naaf er al bij.

De OSB (Offset Spoke Bed) dient om paraplu gespaakte wielen wat minder paraplu vormig te maken. Als die niet opgegeven is, is hij symmetrisch en dus 0.
dankjewel

ik kende de site, maar had niet door dat je kon zoeken op "hubs"...
zal even moeten nagaan de of de sab3 van de databank ook diegene is van mij.

ik veronderstel dat de osb 0 is.

ik kom uit op 282.3 en 284.4 mm lengte, moet ik dan iets langer of kortere spaken nemen. (kortom hoe af te ronden ?)

dank
fillemon schreef:ik kom uit op 282.3 en 284.4 mm lengte, moet ik dan iets langer of kortere spaken nemen. (kortom hoe af te ronden ?)
Ikzelf zou de lengte gewoon afronden.

Het gaat hier om slechts tienden van millimeters, en als de lengte juist is zitten die spaken met heel wat millimeters in de nippels.
De berekening is meestal tot de bovenkant van de nippel, dus je wil omlaag afronden, zodat je spaak nooit uit de nippel komt te steken. Wat Peter_K al zegt: de spaken zitten er dan toch al ver genoeg in de nippel.

De maten in Edd komen bijna helemaal overeen met de technische specificaties: link, 4e pagina. Maar als ik die maten dan invoer in een andere calculator (die van Sapim), krijg ik andere resultaten dan in Edd, namelijk 283mm en 288mm. Met de DT wiss calculator kom ik op dezelfde resultaten als Edd. Raar.

Ga je zelf het wiel bouwen? Of lever je een bouwpakket aan een wielbouwer?
Wielbouwers hebben meestal zelf wel spaken in voorraad die vaak nog goedkoper zijn dan op internet, omdat ze groot kunnen inkopen. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de lengte.
A) aantal mm velg bv 543

B) aantal mm naaf bv 47 -
==================
496

496 : 2 = 248 mm

kruis over 3
30% v/d naaf

kruis over 4
45 % v/d naaf

45%x47=21,15

21.15+248=269.15 wordt dus spaak lengte 269

Mario
Beste Fillemon,

Je was ook nog geïnteresseerd in de olie voor je Sturmey Archer naaf. SA naven houden van niet al te dunne olie. In de documentatie van mijn Rudge van 1953 bevelen ze vanzelfsprekend hun eigen RI olie aan (Sturmey Archer was immers onderdeel van Raleigh Industries). Ik gebruik zelf al jaren een SAE 30 monograde olie; in de praktijk komt deze goed overeen met de originele olie. De aanbevolen hoeveelheid is 1/4 theelepel per 2 weken. Ik kan overigens met minder toe. Ook zijn de afdichtingen ik de loop van de jaren verbeterd. Helaas gold dit niet voor de kwaliteit van de naven, want die was eind jaren vijftig echt perfect. Als je de naaf geregeld van olie voorziet, kan deze een eeuwigheid mee (de mijne al ver over de 100 duizend km). De naven uit de jaren zeventig slijten wel, vanwege een duidelijk slechtere kwaliteit staal en het feit dat ze geadverteerd werden als onderhoudsvrij.

Veel plezier ermee!

Alfred
dank

damn, mijn SA heeft geen "oil hole" dus zal niet meer op basis van olie zijn maar van vet. ik vraag me af of het veel verschil maakt, als je maandelijks een druppeltje toe gaat voegen... droog gaat het dan nooit lopen.

ik zal de olie erin druppelen via de schakelstaaf ?


ik zou het wiel toch laten bouwen door een wielbouwer, ga het risico niet nemen om dit om zeep te helpen... ik kan uiteraard alles aanleveren. op zich zal de spaaklengte kloppen vanuit die software.

had gelezen dat de sapim calculator enkel zou werken voor sapim spaken, vraag me niet waarom het niet werkt voor andere merken...
fillemon schreef:ik zou het wiel toch laten bouwen door een wielbouwer, ga het risico niet nemen om dit om zeep te helpen... ik kan uiteraard alles aanleveren. op zich zal de spaaklengte kloppen vanuit die software.
Dan zou ik die wielbouwer ook de spaken laten leveren, en ook de velg als je die nog niet hebt.
fillemon schreef:had gelezen dat de sapim calculator enkel zou werken voor sapim spaken, vraag me niet waarom het niet werkt voor andere merken...
Heb je een bron daarvan? Aangezien spaken niet erg ingewikkeld zijn lijkt mij dit onwaarschijnlijk.
Spaaklengte laat ik altijd bepalen door de wielbouwer. Dan gaat het altijd goed.
Ik vind de calculator van Sapim ook nauwkeuriger dan die van DT.