Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlaanderen - Bozen (Noord Italië) gezocht een mooie route - Forum Wereldfietser

Vlaanderen - Bozen (Noord Italië) gezocht een mooie route

Deze zomer fietsen wij van Antwerpen naar Bozen (Italië). Wij zijn nog opzoek naar een mooie route hiervoor. Zijn er onder jullie die hiervoor leuke ideeën hebben.

Bedankt
Kijk eens naar http://www.cyclingeurope.nl/routes/venetie/deel1.php en http://www.cyclingeurope.nl/routes/venetie/deel2.php.
Je kunt dan wellicht voor de deur de route oppakken.

Een alternatief is http://www.reitsmaroutes.nl/, maar dan heb je eerst een aanlooproute nodig.

Het zijn beide mooie routes.

Jan
Zie hier een overzichtskaartje van de bewegwijzerde fietsroutes door Duitsland en Oostenrijk. Klik op een route en je krijgt meer informatie:

http://radreise-wiki.aighes.de/index.ph ... radfernweg
Is meer bergen meer beter, of houd je het liever vlak?

Als je niet vies bent van klimmen kun je wellicht wat inspiratie halen uit de fietsroute langs de Germaans-Romaanse taalgrens die ik afgelopen zomer reed. De route staat per dag op Strava. Ik vond hem erg mooi, alleen het stuk door Lotharingen was saai.

Ik kwam om de haverklap toevallig op lange-afstandsroutes terecht: de Vlaanderen-route LF6, de Vennbahn, de Rhone-route (route 1 van Veloland Schweiz), de Drau-radweg en nog een heel stel. In Zwitserland waren die erg handig om de drukke autowegen door de bergdalen te vermijden.
bedankt alvast voor de goede tips.
Wij zijn zeker een koppel dat van de bergen houdt dus ik denk dat we voor een groot stuk jou route kunnen gebruiken Renier.
Wat deed jij met kamperen, is het mogelijk om wat wild te kamperen of zijn campings verplicht en voldoende beschikbaar?
Ik ben vanuit de provincie Antwerpen naar Firenze gefietst. Toen ben ik Bozen gepasseerd. Het is een beschreven route vanuit Nederland naar Firenze (ik ben nog naar Corsica doorgefietst).

Vanuit de provincie Antwerpen heb ik eerst het Turnhoutskanaal gevolgd, daarna in Dessel het Kempisch kanaal richting Limburg. Daar ben ik ergens Nederlands Limburg doorgestoken om de fietsroute te vervoegen (kijk even op het fietsknopenpuntennetwerk hoe je dat kan doen).

De route volgt de Rijn. Het laatste stuk voor de Bodensee loopt door de Obenschwaben streek langs de hoogste berg van die regio en die berg noemt den Högsten. Ik heb niet langs de Bodensee gefietst maar heb de ferrie genomen vanuit Friedrichshafen naar Bregenz. Zeker doen. Vanop de boot zie je prachtige kastelen en villa's.

Vanuit Bregenz over de grens tussen Zwitserland en Oostenrijk. Daar vloeit de Boven-Rijn. Na vijftig km gaat de route een Oostenrijks dal in richting Silvretta Pas. Ik ben eerst even doorgefietst naar Liechtenstein, gewoon om er eens geweest te zijn om dan op mijn stappen terug te keren.

De Silvretta pas: ik dacht eerst 7 km aan constant 9% daarna enkele kilometers vlak langs het stuwmeer en daarna terug 6-9% tot aan het tweede stuwmeer. Daar een soepje geslurpt en langs de andere kant van de pas naar beneden gesjeesd.

Enkele dagen nadien volgde de Reschen pas (6%). Als je de Silvretta hebt gedaan dan doe je de Reschen met de vingers in de neus. Volledig beladen heb ik daar iemand op zijn koersfiets voorbij gestoken. Wat voelde ik mij goed. Paar dagen nadien volgde Bozen.

Die Silvretta is niet gemakkelijk maar wat een voldoening als je hem gedaan hebt. De uitzichten vergeet je nooit meer. Op tijd aan de beklimming beginnen want als je in de brandende zon naar boven moet klimmen dan ga je nog meer afzien. Ik had een camping gevonden enkele kilometers voor de beklimming, dat laat toe om wat op te warmen maar je bent nog volledig uitgerust. Je bent al goed getraind als je na 1000km aan de Silvretta komt maar onderschat hem niet! Mijn grootste tandwiel achter is groter dan het kleinste vooraan: nog altijd kus ik mijn pollekes op mijn blote kniekes.
Lidje schreef:bedankt alvast voor de goede tips.
Wij zijn zeker een koppel dat van de bergen houdt dus ik denk dat we voor een groot stuk jou route kunnen gebruiken Renier.
Wat deed jij met kamperen, is het mogelijk om wat wild te kamperen of zijn campings verplicht en voldoende beschikbaar?
Ik heb één keer wild gekampeerd, daarna ging mijn slaapmatje kapot en koos ik liever voor een goed gecoiffeerde campinggrasmat. Campings genoeg onderweg, en buiten Zwitserland ook erg betaaalbaar. In Zwitserland betaal je rond de 20 franken, en 1 frank = 1 euro tegenwoordig.

Als je onverhoopt in de buurt van Martigny wilt kamperen, pak de camping in Collonges. Die is leuk en klein en kost niet de helft van de grote camping in Martigny. Laat je daarbij niet overtuigen door de beheerster die vindt dat de camping in Martigny schoner, groter en beter is :)
We hebben uiteindelijk gekozen om vanaf Antwerpen ( woonplaats) het kanaal te volgen tot Maastricht. Hier volgen we dan de Benjaminse (Rome) tot in Bazel.
We zijn nu nog op zoek naar een mooie route van Bazel tot Bozen.
Wat dacht je van de Reitsma route naar Rome? Je moet dan alleen zelf bedenken hoe je die oppikt, in Roermond, of ergens langs de Rjjn.
Wat dacht je van de Reitsma route naar Rome? Je moet dan alleen zelf bedenken hoe je die oppikt, in Roermond, of ergens langs de Rjjn.
Wim het eerste deel hebben we al bepaald.
We hebben uiteindelijk gekozen om vanaf Antwerpen ( woonplaats) het kanaal te volgen tot Maastricht. Hier volgen we dan de Benjaminse (Rome) tot in Bazel.
We zoeken enkel nog een mooie route van Bazel tot Bozen
Gewoon een mooie route volgen langs een van de Zwitserse Nationale Fietsroutes tot Engadin en dan via de Reschenpas door het dal van Etsch richting Merano/Bolzano.
https://map.veloland.ch/?lang=en&bgLaye ... enNational

Route 3 Basel-Andermatt
Route 2 tot Chur
Route 6 tot Martina en dan de grens over naar Italië

Afbeelding
De tovenaar schreef: Route 6 tot Martina en dan de grens over naar Italië
De Zwitserse fietsroutes zijn een aanrader en de Albula pas is erg mooi.
Laatste stukje kan je denk ik beter over de Ofenpas door het Zwitsers Nationaal Park naar Italië. Vandaar is alleen nog maar dalen naar Bolzano.

Als je wil kan je dan nog het erg mooie rondje Stelvio rijden.
Afbeelding
luddo schreef:Laatste stukje kan je denk ik beter over de Ofenpas door het Zwitsers Nationaal Park naar Italië. Vandaar is alleen nog maar dalen naar Bolzano.
Snij je idd een stukje af maar mis je een leuk stukje langs de Reschensee

Afbeelding
De tovenaar schreef:
luddo schreef:Laatste stukje kan je denk ik beter over de Ofenpas door het Zwitsers Nationaal Park naar Italië. Vandaar is alleen nog maar dalen naar Bolzano.
Snij je idd een stukje af maar mis je een leuk stukje langs de Reschensee

Afbeelding
Geen probleem: dan ga je aan het begin van je route langs het Torentje van Drienerlo op de Campus van de Universiteit Twente:

Afbeelding

Het is wel lastig adviseren als we je voorkeuren niet kennen. Bijvoorbeeld hoe bont je het wilt maken met beklimmingen. Zelf zou ik met bepakking over de Sustenpas en de Stelviopas gaan. Gewoon voor de kick. Anderen houden minder van klimmen of juist meer van cultuur en daar past misschien een andere route bij.
We houden vooral van mooie natuur en rustige (wild)kampeer plekjes. Cultuur interesseert ons bitter weinig. Een colletje meer of minder deinzen we zeker niet voor terug. Ik wist niet dat het gebied zo bekend was en er zo'n mooie fietswegen waren. Om specifieker te zijn we onze eindbestemming is Solda(solden).
Wat ik meestal doe is op Ride With GPS een route plannen, met de OSM cyclemap als achtergrondkaart kan je alle fietsroutes zien, RWGPS geeft een mooi hoogteprofiel en mbv streetview (is ingebouwd) kan je zien wat je te wachten staat. Vervolgens sla je de route op als GPX en zend je die naar je GPS en fietsen maar.
Lidje schreef:Om specifieker te zijn we onze eindbestemming is Solda(solden).
Dan moet je vanuit het dal van de Stelvio nog de waanzinnig mooie maar zware Timmelsjoch over.

Afbeelding

Bij Solden is de klim naar Rettenbachferner erg zwaar. Dit brengt je naar het hoogste punt van de Alpen die geasfalteerd te bereiken is (2830 m). Dit jaar wederom in de ronde van Zwitserland opgenomen.
luddo schreef:
Lidje schreef:Om specifieker te zijn we onze eindbestemming is Solda(solden).
Dan moet je vanuit het dal van de Stelvio nog de waanzinnig mooie maar zware Timmelsjoch over.

Bij Solden is de klim naar Rettenbachferner erg zwaar. Dit brengt je naar het hoogste punt van de Alpen die geasfalteerd te bereiken is (2830 m). Dit jaar wederom in de ronde van Zwitserland opgenomen.
Ik vermoed dat de TS een andere Solden bedoelt: Solda. Dat ligt ten oosten van de Stelvio. Dit Sulden is weer wat anders dan Soelden in het Oetztal in Oostenrijk. Verwarrend ook allemaal :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sulden
Ik vermoed dat de TS een andere Solden bedoelt: Solda. Dat ligt ten oosten van de Stelvio. Dit Sulden is weer wat anders dan Soelden in het Oetztal in Oostenrijk. Verwarrend ook allemaal :)
Het is idd allemaal niet simpel. Ik bedoel dus idd de Solda vlak bij de stelvio.

https://www.google.be/maps/dir/Bazel,+Z ... 180911!3e2